Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Høyhastighetsutredningen
Dialogtorg i Kristiansand
Valg av boplass? Vi valgte Den Franske Rivieraen – bl.a. fordi….. • Behagelig klima vår og høst, • Fastlands-Europa – kan nås på alternative måter, • Norsk.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi baner veg for deg !.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Eksempel 4: Smart transport
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Overordnet mål og sluttprodukt
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Godsterminal Kongsvinger Rv35 Kongsv.banen Kongsvingerbanen
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Ski - et attraktivt knutepunkt Peder Vold, Jernbaneverket
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Punktlighet på Jærbanen
Hvordan jobber Forbrukerrådet for kollektivreisende?
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Kamp eller samarbeid?.
Revisjon av kommuneplan – parkeringsbestemmelser
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
På sporet av den tapte tid
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Jernbane i Trøndelag
Akershus fylkeskommune
Kommunemøter RPBA - om RTP
Trondheim sentrum fram mot 2040
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger 17. januar 2014 Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger Geir Isaksen, konsernsjef i NSB

Over en 10 års periode har trafikken med regiontog innenfor IC-området økt med gjennomsnittlig 5,8 % per år. Trafikkutvikling lokaltog Oslo (uketrafikk) Trafikkutvikling regiontog Østlandet (årstrafikk) Fra vårtelling 2011 til vårtelling 2013 har trafikken med lokaltog Oslo økt med 17 % For regiontogstrekningen Oslo - Lillehammer var økningen etter 8 måneder i 2013 9,5 %

Togtilbudet Intercity Nord Dagens infrastruktur tillater timesfrekvens til Lillehammer hele dagen, og en tilleggsavgang fra Hamar i rush Dobbeltspor til Hamar i 2023 gir mulighet for 15 min frekvens til Hamar i rush Halvtimesavganger til Lillehammer med en reisetid fra Oslo til Lillehammer på 1 time og 38 min (2:14) krever dobbeltspor helt fram

utfordringer Norge passerte fem millioner mennesker i 2013 Den neste millionen passeres om 16 år Økt kjøpekraft skaper økt reiselyst og mer godstransport

Når går det bra? Når folk får et godt sted å bo Til en overkommelig pris Og kan reise til og fra jobb Og utøve sine daglige gjøremål Uten at for mye tid går til spille. Det krever planlegging!

Høyt og tett Transportøkonomisk institutt har vurdert knutepunkter og miljø. 12.500 arbeidsplasser i Bjørvika sparer Oslo for 6.250 daglige bilturer Beste måten å sikre at folk reiser kollektivt er å bygge boliger, arbeidsplasser og handel rundt knutepunkter Anbefaler «Bjørvika-løsninger» for alle større norske byer.

Må Tenke helhet boligbygging næringsutvikling service samferdsel NSB kan bedre togtilbudet i takt med utbyggingen, og møte behovet NSB deltar i byutvikling som støtter kollektive løsninger, og bygger 5000 boliger rundt kollektive knutepunkter Norge passerte fem millioner mennesker 19.mars 2012 Den neste millionen passeres om 16 år Oslo og Akershus får 450. 000 nye innbyggere innen 2040 Pendlerringen: 2 millioner mennesker om få år Økt kjøpekraft skaper økt reiselyst og mer godstransport

Et godt kollektivknutepunkt Sett brukeren i fokus, forstå deres behov og adferd 1 Knutepunktet skal fungere for tog, buss og bane og slik at reiser til og fra er koordinert 3 Ha som mål å skape levende og trygge knutepunkt 2 Et knutepunkt skal tilpasses alles behov: 8/80 4

Slik gjør vi det: Lillehammer skysstasjon Slik gjør vi det: Lillehammer skysstasjon. Samler buss, tog og drosje på ett sted.

Slik gjør vi det: Gjøvik skysstasjon

Hamar stasjon Vår anbefaling er at Hamar stasjon beholdes der den ligger i dag. Bør oppgraderes til en moderne skysstasjon, der tog, buss og taxi hører naturlig hjemme. Mange år til dobbeltspor og ny stasjon står klart – behov for en oppgradering nå. Må sikre at en har kapasitet til å snu og parkere tog. Kun da greier vi å få inn flere tog på strekningen.