Fortsatt systematiske forskjeller i Oslo? Inntekstforskjeller i noen utvalgte bydeler i Oslo. Basert på Samfunnsspeilet, Statistisk sentralbyrå, 2001.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Advertisements

Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Christiane &Bianca 2013.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
MUNTLIG EKSAMEN 2004 PRAKSISRAPPORT NETTVERKSOPPGAVE
Samfunnskunnskap - Makt
Likestilling og likelønn i offentlig sektor Arbeidsmiljøkonferansen 11. og 12. mars 2009 Pål Schøne Instiutt for samfunnsforskning, Oslo.
Barn og massemedier n Hva er spesielt med massemedier? n organisasjoner og teknologi som produserer massekommunikasjon n Budskap som produseres og spres.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Bourdieus kultursosiologi
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Fjernsyn, radio, dagspresse
Leken i et samfunnsperspektiv
Oversiktsforelesning-2003
Nyere sosiologisk teori
Sosial kapital og velferd
Minoritetsspråklige barn og unge
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Kultur og barnevern Av Merete Saus.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
1 Jeg og samfunnet.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Morten William Knudsen
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Identitet og subkultur SAM 1
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Sosial-lagdeling Marte Ree Nolet.
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
MAKT OG ORGANISASJONER
Bourdieus kapitalbegrep
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Pierre Bourdieu ( ).
Sosialkonstruktivisme
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
HMS-kort i Byggenæringen
Forskningsdesign: eksperiment
Bærekraft og global bevissthet
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Modernitet som betingelse for danning, utdanning: Bourdieu og Giddens
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Fortsatt systematiske forskjeller i Oslo? Inntekstforskjeller i noen utvalgte bydeler i Oslo. Basert på Samfunnsspeilet, Statistisk sentralbyrå, 2001

Forholdet mellom gruppa som tjener 1 million eller mer og en utvalgt lavtlønnsgruppe, etter antall skatteytere. Totaltall Antall skatteytere

Institusjonalisering av ulikhet •Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende eksemplene. Også arbeidsløshet som del av den økonomiske politikken. •Uformelle eksempler - kjønnsrollene, fradragsregler på skatten. Utslag av alternative ulikhetsbevarende mekanismer. Det samme med marginaliserte grupper som fargede og kulturelle fremmedarbeidere. De med og de uten arbeid

•Begreper om ulikhet •Marginalitet –Sentrum - periferi-tenkning –Nasjonalt og internasjonalt •Lagdeling –Strata, stratifisering. Oppr. geologisk uttrykk –i utg. punktet et statisk perspektiv –konsensus –Brukt av funksjonalistene for å beskrive ulikhet –Forklaringer beslektet med utilitarismen (nytte)-tenkningen

Forts. •Klasse –Basis: Marx –I sosiologien - dynamisk begrep –Konflikt, interessemotsetninger mellom lagene –Eiendomsforhold (økonomiske forhold genrellt) og kamp mellom arbeider og borgerklassen –Ulikhet - utslag av kamper, konflikter, maktforhold

Formal, kompetanse, ressurs- og resultatlikhet (Hernes, 1974) •Formallikhet –Juridisk, formalisert likhet –sjalter ut de som ikke har økonomisk evne til videre utdanning •Kompetanselikhet –Ressurser settes inn proporsjonalt med kompetanse. De beste får mest.

Forts. •Ressurslikhet –Ressursene i det sosiale nettverket skal ikke påvirke dine livssjanser. Alle skal få (f. eks.) økonomisk lik sjangse. Ressursene settes inn likt. F. eks sikrer dette at alle får bedre undervisning, muligheter - at dermed også barn fra ”dårligere” sosiale lag gis økt mulighet til å bli flinkere. Man drar med seg de dårligste, men differensierer ikke. Dermed heves kun gjennomsnittet på sikt - mao.: forskjellene opprettholdes.

Forts. •Resultatlikhet –Resultatorientering i selve intervensjonen. Resultatene skal nås. Du ikke bare får det du trenger for å ha lik sjangse som andre, men du følges opp. Samtidig utvides repertoaret av goder som du tildeles. Ansvaret for å nå målet overtas av andre

Oppsummering - Hernes’ likhetsbegreper •Formallikhet: Alle har samme rett til et gode (f. eks. kulturell kapital / makt) –Opprettholder og forsterker sosial ulikhet fordi økonomiske forskjeller forhindrer de dårligst stilte i å konkurrere •Kompetanselikhet: Tilføring av goder etter ”ferdighet” / prestasjon –De beste får enda mer! Forsterker / stimulerer eliten, ikke ”taperne”.

Oppsummering forts. •Ressurslikhet: Lik tilføring av goder til alle –Hever gjennomsnittet, alle får det bedre. Sosioøkomisk ulikhet opprettholdes •Resultatlikhet: Godene settes inn ulikt - kompenserer for manglene. –De dårligste får mer - reduserer forskjellene

”Ulikhetens reproduksjon” anvendt f. eks. på kjønnsrollemønstre •Oftung (1994) anvender Hernes på kjønnsrolle-problematikk: Kvinnene - ansvar for barna Kvinnene: ”mindre stabil arbeidskraft” Kvinnene - i liten grad får kombinasjonen ansvarsfullt og prestisjefyllt arbeid (mer lønn + mer kulturell kapital)

…og på barnehagesituasjonen B FD Brudte leke- og andre sosiale prosesser i bhg., vekker irritasjon, stimulerer til utstøting / negativ kommunikasjon (uønsket, ubevisst fra personalets side) Frustrasjon - Kjefting eller andre negative opplevelser hjemme Dårligere sjangse til utvikling av basiskompetanse spesielt viktig: sosiale ferdigheter Familie/livssituasjon som ikke passer inn i dagsrytmer m.m. i bhg., dårligere økonomiske kår el. ugyldig økonomik kapital

•Bourdieu: Kulturell kapital –Kan forstås som et bidrag til eller en kritikk av det tradisjonelle klassebegrepet •Kulturell kapital –Kunnskap, "finkultur", rett smak (etter borgerlige idealer"), talemåter, normer og verdier generellt. Bourdieu snakker om måter å fortolke kunst på) hva man bruker sin fritid til, hva man spiser, drikker etc

•Forts. –Handler om mulighet til makt. Mulighet til å virkeliggjøre sine ønsker, få i gjennom sin vilje. Realisere seg selv •Hvordan dette reproduseres og fordeles ujevnt –Bakgrunn 60-talls forskning innen skolevesenet i Frankrike •Utdanningssystemet stedet for den skjeve fordelingen av kulturell kapital og på samme tid den kulturelle kapitals tilblivelsessted

•Forts. •Habitus –Kroppen som bærer av tegn på klassetilhørighet / symboler for kulturell kapital –Eks. fra det kabylske bondesamfunnet: Menneskekroppen som lagringssted for symbolske koder –muntlig overlevering –Klassens særegne kultur Kroppsliggjort •Smak, talemåter, normer og verdier generelt.