1.amanuensis / Overlege Arild Faxvaag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Flyktninghelsetjenesten Febr. 2012
Advertisements

Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Sykdommer i brystet.
Forflytningskunnskap for helsepersonell
Fjerning av livmoren med åpen operasjon / laparotomi
Hva kan kommunehelsetjenesten gjøre for å sikre innleggelsesprosessen i sykehus slik at pasienten får et best mulig behandlingsforløp ? Lene L. Østebrøt.
Psykiske utfordringer ved MS
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
AUDIT (alcohol use disorders identification test)
Har sykepleierdrevne hjertesvikt poliklinikker effekt?
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Infeksjoner, rus og psykiatri
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Den vanskelige diagnostikken - sett fra Sør-Øst.
Tungpustenhet/Dyspne. Vanskelig tema !
SARS: Viruset og Status for virologisk diagnostikk Olav Hungnes Avdeling for infeksjoner som smitter via luftveiene, Folkehelseinstituttet
Medisinsk diagnostikk.
Oppståelse og bruk av informasjon under diagnostisk utredning - del 1
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
ALTERNATIV MEDISIN.
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
7. Motivasjon i organisasjoner
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Spørreundersøkelse smittevernkontakter
Konstruksjoners sikkerhet
Behov for mobile løsninger på sykehus 1.amanuensis / Overlege Arild Faxvaag Institutt for Nevromedisin, DMF, NTNU / Avdeling for Revmatologi og ortopedi.
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Flyktninghelsetjenesten Febr. 2012
Scandinavian Sarcoma Group
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Kvalitative og kvantitative metoder
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Haukeland Universitetssykehus
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
1. 2 noe om hva slags tjenester sykehus yter mot andre helsetjenesteytere brukerne av disse tjenestene spesielt om fastlegens rolle, og.. hvilke arbeidsoppgaver.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Olav Hungnes - Folkehelseinstituttet Aviær influensa A(H5N1)- diagnostikk hos mennesker Olav Hungnes WHO nasjonalt influensasenter Avd. for virologi Divisjon.
Samarbeid med familien
Forsknings- og kreftsykepleier Turid Almvik Kreftsykepleier Janne Sundfær 5.oktober 2015 St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
RADIOGAFRADIOGAF HVA ER DET?. Radiografen tar bilder som brukes til å stille en diagnose, til å behandle eller som grunnlag for stråleterapi.
Prioriteringsutvalget og de gamle Pål Friis Sørlandet sykehus GerIT
1 Nytten av CRP i vurderingen av akutt funksjonssvikt hos eldre Astrid Wester Lovisenberg Diakonale Sykehus.
1 Seminar i medisinsk etikk for 1A Å drepe vs å la dø vs å behandle “Dødshjelp”, behandlingsbegrensning og den gode død I hovedrollene: Pål Klepstad,
Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no Revidert aug Introduksjonsgruppe kognitiv terapi.
Astma - kurs Kursinformasjon
Standardisert pasientforløp for hjernekreft
Standardisert pasientforløp for lymfom
Laboratoriebruk ved diabetes. Kan vi stole på resultatene
Fjerning av livmoren med åpen operasjon / laparotomi
spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, ph.d
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Fysisk og psykisk helse
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Utskrift av presentasjonen:

1.amanuensis / Overlege Arild Faxvaag "Medisinsk logikk”, bruk av kliniske resonnementer under diagnostisk utredning 1.amanuensis / Overlege Arild Faxvaag Institutt for Nevromedisin, DMF, NTNU / Avdeling for Revmatologi og ortopedi St.Olavs hospital

Mål med innlegget: Å gi tilhøreren kjennskap til det begrepsapparat som helsepersonell anvender under diagnostikk hvilke handlinger som helsepersonell utfører når pasienter utredes og hva slags informasjon som oppstår som en konsekvens av disse handlingene noe om / en modell for hvordan den skapte informasjonen anvendes i diagnostiske resonnementer hva som kan gå galt under en utredning (systemfeil, personlige feil)

Repetisjon: Sykehusets pasientrettede tjenester: Diagnostisk utredning (arbeidsprosess som tar utgangspunkt i pasientens problem og (av og til) ender med en diagnose). Terapeutisk intervensjon (oftest fysiske inngrep i sykdomsprosesser med sikte på å endre sykdomsprosessene i mer gunstig retning) Pleie og omsorg (orientert mot tilfredsstillelse av pasientens umiddelbare behov)

Pasientjournalen inneholder En representasjon av pasientens biologi akvirert med tekniske måleinstrumenter (s-CEA, BT 130/80, CT brysthule og armhule, mammografi) En representasjon av helsepersonells observasjoner (”det palperes en plommestor kul i venstre armhule som er adherent til hud men ikke til underliggende vev”) En representasjon av pasientens fortellinger (”Den siste uken har pasienten følt seg varm, og for to dager siden fikk hun smerter i et punkt i ve armhule”) En representasjon av helsepersonells vurderinger (”det kan foreligge en byll utgående fra en betennelse i en svettekjertel, men en ondartet svulst kan heller ikke utelukkes”) En representasjon av beskrivelser av planer og andre fremtidige handlinger (”Det rekvireres i dag CT av armhulen som ØHJ og pasienten settes opp til operativ fjerning av kulen i morgen formiddag) En representasjon av gjennomførte handlinger (”Det legges et båtsnitt. Tumor blottlegges og ekstirperes. Man lykkes i å fjerne hele svulsten.”)

Vurdering Består av en tolkning av de representasjonene som er skapt som en konsekvens av de forutgående handlingene Ofte angivelse av hvor pålitelig informasjonen er (hvor mye man kan legge vekt på en opplysning, hvis man er i tvil planlegger man å gjenta handlingen som resulterte i opplysningen) pålitelig informasjon er sann (valid) og reproduserbar Angivelse av diagnose som forklaring (eksplikand) på sykdomsassosierte opplevelser og registrerte fenomener hos pasienten. Viktig: Diagnosen er et artefakt som skapes under gjennomføring av vurderingen. Sykdommen er det fenomen som utfolder seg i pasientens kropp.

Vurdering, forts En diagnose er (på sitt beste) en beskrivelse av en sykdomsprosess med angivelse av årsaksfaktorer Nært knyttet til diagnosen er all kunnskap om diagnosen hvor vanlig sykdommen er (incidens [antall nye tilfeller av sykdommen / 100.000 / år]) hvilken prognose sykdommen har hvilke angrepspunkter for terapi som foreligger effekten av å angripe på disse angrepspunktene

Vurdering, forts Differensialdiagnoser: alle diagnoser som kan tenkes å forklare fenomenene hos pasienten Når diagnostikken er ferdig sitter man som regel igjen med en. Det arbeides sjelden med mer enn 5 hypoteser / differensialdiagnoser samtidig (Miller_1956). Resonneringsstrategier (Kassirer_1989): Probabilistisk Kausal Deterministisk

Spørsmål / problemer: Det som er starten på representasjonen ”Vurdering” oppstår tidlig i prosessen med å stille en diagnose men skriftliggjøres som regel helt til slutt. Hva forklarer helsepersonellets prioriteringer: m.h.p hva slags informasjon det haster mest med å få innhentet? m.h.p hvorvidt man ber om råd fra andre helsepersonell? m.h.p hvorvidt man overlater utredningen til andre henviser til spesialist legger inn på sykehus

Faktorer som virker inn på prioriteringen I: Egenskaper ved de ulike sykdommenes biologi hvor sannsynlig legen mener det er at den aktuelle differensialdiagnose er korrekt incidens (antall nye tilfeller av sykdommen /100.000 / år) ubehandlet sykdomsforløp hvor alvorlig helsetapet kan bli hvor raskt helsetapet kan inntreffe hvor stort helsetap som allerede kan ha inntruffet.

Faktorer som virker inn på prioriteringen II Egenskaper ved de terapeutiske intervensjoner som kan utføres på sykdommene effekt av intervensjoner (behandlet sykdomsforløp) bieffekter av intervensjonene forskjellene mellom ubehandlet og behandlet sykdomsforløp

Faktorer som virker inn på prioriteringen III: Egenskaper ved de opplevelser som a) sykdommens biologi og b) pasienters forestillinger om sykdommen utløser hos pasienten Grad av utrygghet utløst av informasjonsmangel hos pasienten har sammenheng med pasientens personlige egenskaper (om pasienten tåler risiko) Andre: Kostnader forbundet med innhenting av mer informasjon (legetid, pasienttid, penger) Allerede inntruffet helsetap av andre årsaker forventet livslengde og nåværende opplevd livskvalitet

Modeller for kliniske resonnementer: To former for resonnering anvendes for å koble kunnskap til informasjon fremkommet under utredning Deduksjon: Starter med hypotese (oftest et utsagn inneholdende årsakssammenhenger - ”how nature works”) -> Prediksjon av hva slags informasjon som børe foreligge dersom hypotesen er korrekt Hvis hypotesen er korrekt så predikerer den riktig Induksjon: Man velger den hypotesen som passer best med observasjonene. Bayesians resonnering.

”Det diagnostiske univers” (Wulff 1997) Pasienten er positiv negativ Syk a c Frisk b d Testen viser

( ) ( ) ( ) ( ) a a+c Sensitivity: d b+d Specificity: a a+b ( ) Sensitivity: ( ) d b+d Specificity: a a+b ( ) Positive predictive value: ( ) d c+d Negative predictive value:

Positive test Disease False positive True positive False Negative True negative

Hypotese om underliggende sykdom* Diagnose A Diagnose B Diagnose C Deduksjon Induksjon Hoste Feber Utslett Brystsmerter * Etter Martin Boers

Differensialdiagnose Sannsynlighetsgrad Helt usannsynlig Helt sannsynlig

x x x x Lobær pneumoni Tuberkuløs pleuritt Influensa Atypisk pneumoni Akutt hjerteinfarkt

Referanser http://www.ntnu.no/~arildfa/pub-clinical-decision-tool/referanser-lenker.html