Levanger og Verdal som kvalitetskommuner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spørsmålsstillinger Er trepartssamarbeidet liv laga?
Advertisements

Innherred samkommune Veien videre +litt oppsummering Sandvika
Hvorfor, hvordan og for hvem?
Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Saman om ein betre kommune
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
Nordisk tilsynskonferanse
IA i kommunal sektor Liv Overaae, November KS Arbeidsgiverutvikling 2008 Status IA k. sektor •Sykefravær: –Fortsatt store utfordringer –Lyspunkter.
Arbeidsmiljø i hjemmetjenesten Sandefjord 8.Mars 2007
Kvalitetskommuneprogrammet – sykefraværsprosjektet
Hva var utgangspunktet?
Planer, ideer og visjoner
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Side 1 Sammen om en bedre kommune Mari Frogner Ruud – Prosjektleder Kongsberg kommune.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Prosjektleder Bjørn Pettersen bjorn.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
UØNSKET DELTID INNLEGG TIL STYRINGSGRUPPEN ELIN TUSETH OG UNE HALLEM.
Medarbeiderskap og myndiggjøring i kvalitetsforbedringsarbeidet
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
Kvalitetskommuneprogrammet
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
1 Innherred Samkommune Status og veien videre Informasjonsmøte for ansatte Levanger og Verdal 28. januar 2004.
STATUS PR Innherred samkommune
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Dialogseminar Storlien Gruppe ”ORGANISASJON” I  Har kommunen gode nok rutiner og tilstrekkelig kvalitetssikring for å sikre at forventede.
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Veileder i Trepartssamarbeid
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Etikk i Haugesund Kommune
KVALITETSKOMMUNEPROGRAMMET DELPROSJEKT BARNEHAGE ”Kvalitetsutvikling i barnehager i Molde med fokus på pedagogisk ledelse”
Driftskomiteen i Levanger – Uønsket deltid – Elin Tuseth og Une Hallem UØNSKET DELTID Et delprosjekt i kvalitetskommuneprogrammet Innlegg.
Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum1 Helhetlig barnehage- og skoleutvikling i Sørum MÅL: Utvikle et kvalitativt helhetlig læringsløp.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Ordfører Bente Elin Lilleøkseth i utvidet ledergruppe onsdag
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
Modellkommunene Hva er unikt?
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Fleksible arbeidstidsordninger – muligheter og utfordringer – hva mener partene i arbeidslivet Samarbeidskonferanse 22. februar 2006 – Bente Stenberg-Nilsen.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
Kvalitetskommune- programmet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Kvalitetskommuneprogrammet
Prosjektleder Kari Andreassen
Kvalitetskommuner
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Asker - mulighetenes kommune
Utskrift av presentasjonen:

Levanger og Verdal som kvalitetskommuner Hvorfor, hvordan og for hvem? Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune

”Kommune-Norge skal skinne” (Åslaug Haga, høsten 2006) Kommunene skal være en levende demokratisk arena hvor folk ønsker å delta. Kommunene skal gi tjenester av høy kvalitet. Kommunene skal være en dynamisk samfunnsutvikler som legger til rette for samarbeid mellom offentlige myndigheter og frivillige krefter. Kommunene skal være en god arbeidsplass for sine ansatte. Høy etisk standard skal prege den kommunale hverdagen.

Hva er kvalitetskommuneprogrammet? Staten, KS og arbeidstakerorganisasjonene har gått sammen for å videreutvikle kvaliteten på de kommunale tjenestene. Målet med samarbeidet: Å øke kvaliteten og effektiviteten på det kommunale tjenestetilbudet gjennom en konstruktiv samhandling mellom de folkevalgte, lederne og de ansatte i den enkelte kommune, slik at innbyggerne merker en forbedring. Hovedfokus: Omsorgssektoren Oppvekstsektoren Redusere sykefravær Forsterking av trepartssamarbeidet; dvs. samarbeid mellom politisk nivå, administrativt nivå og de ansatte. Hele kommune-Norge ble invitert til å bli med. Kommunesektoren er presset fra flere fronter, og det er selvfølgelig mye politikk i dette arbeidet. Det er et ønske fra alle tre parter om at det kommunale tjenestetilbudet fortsatt skal være offentlig. Men det er ikke nok at tjenestene er offentlige – de må være GODE også. Hvis ikke, vil innbyggerne se seg om etter andre tjenesteleverandører. Det er mer og mer ”forbrukermakt” også i forhold til offentlig tjenesteyting – og det skal og må vi ta på alvor!

Hvorfor oss? Verdal kommune og Levanger kommune ønsker samarbeid og utveksling av erfaringer på viktige utviklingsområder. Sitat fra søknaden: ”Gjennom deltakelse i kvalitetskommuneprogrammet, ønsker Levanger kommune og Verdal kommune at tiltakene som allerede er i gang både i forhold til kvalitetsutvikling og til sykefraværsreduksjon, på en bedre måte kan bli systematisert og koordinert. I tillegg vil vi at samarbeidet blir en motivasjon og pådriver til å sette i gang nye og nødvendige tiltak for å utvikle våre kommuner.” Ikke fordi vi er spesielt dårlig, men fordi vi ønsker en ekstra motor i det forbedringsarbeidet som vi likevel er i gang med - og skal i gang med. Et ønske om å være mer proaktiv i arbeidet, og skape enda mer TILLIT og bli anda bedre på DIALOGEN med våre innbyggere og brukere.

”Kvalitet i kommune-Norge”…. En pedagogisk utfordring….

Noen eksempler…. Forbedringsarbeid gjennom systematikk, dokumentasjon og avviksbehandling. Lære av våre feil og bruke avvik som forbedringsverktøy. Utarbeide standarder (avklare nivå) på tjenestene Avklare forventninger (internt/eksternt) Utvikling av gode arbeidsmiljø, kompetanse, myndiggjøring. Atferden i møte med brukere/innbyggere: Likeverdighet, respekt og medvirkning.

Kvalitetskommuneprogrammet i LK og VK. Organisering og innsatsområder: Styringsgruppe Fra hver kommune: Ordfører, varaordfører/leder driftskomite, to hovedtillitsvalgte, rådmann, 1 kommunalsjef Prosjektgruppe Prosjektleder (A.G. Wold), alle delprosjektansvarlige og to tillitsvalgte (Tove Randi Olsen og Vebjørg Mosling) Delprosjekt Uønsket deltid Prosjektleder: Une L.Hallem Delprosjekt Sykefravær Prosjektleder: Per T. Sandsaunet Delprosjekt Medarbeider- skap Prosjektleder: Anne G. Wold Delprosjekt Kvalitetsarbeid i oppvekst- sektoren Prosjektledere: Hans J. Krabset (L) Lars E. Karlsen (V) Delprosjekt Kvalitetssystem og avvikskultur Prosjektleder: Tone Haugan

Effektmål Redusert uønsket deltid skal bidra til… større konkurransedyktighet i rekruttering av arbeidskraft økt nærvær, bedre kontinuitet og bedre ressursutnyttelse større forutsigbarhet for brukerne Redusert sykefravær skal bidra til… økt nærvær, bedre kontinuitet og bedre ressursutnyttelse i tjenesteutøvelsen. gode arbeidsplasser for våre ansatte Medarbeiderskap skal bidra til… økt bevisstgjøring omkring egen rolle i utviklingen av både arbeidsmiljø og tjenester enda flere myndiggjorte medarbeidere som i større grad får og tar eget ansvar, og ledere som tør å slippe fra seg myndighet og se og bruke medarbeidernes helhetlige kompetanse forbedringsarbeid av både arbeidsmiljø og tjenester gjennom helt konkrete ”små-prosjekter” ute på arbeidsplassene

Effektmål, forts. Kvalitetsutvikling i oppvekstsektoren skal bidra til I Levanger: å utvikle et kvalitetsutviklingssystem som skal være et styringsredskap for kvalitetsutvikling i skolene og som skal gi administrasjon og politikerne den informasjon de trenger for å forbedre skolehverdagen for elevene i Levanger. I Verdal: bedre koordinering av og økte ressurser til tverrfaglig og forebyggende arbeid mot barn fra før fødsel og fram til 20 år gjennom tidlig satsning sikre at så mange barn og ungdom som mulig har et godt utgangspunkt for optimal utvikling, læring og livskvalitet. Et helhetlig, digitalt kvalitetssystem skal bidra til å sikre gode nok tjenester gjennom bedre dokumentasjon og aktiv avviksbehandling økt trygghet for ansatte og brukere ved at tjenesteutøvelsen samsvarer med myndighetskrav, vedtak, standarder og prosedyrer at avvik faktisk blir meldt og behandles på riktig måte Et tettere samarbeid mellom politikere, administrasjon og tillitsvalgte (trepartssamarbeid) skal bidra til at ovenstående effektmål realiseres. Omdømme: Fornøyde ansatte som er stolte av arbeidsplassen sin, er kommunens beste ambassadører. Uønsket deltid Sykefravær Arbeidsmiljø Lærlinger Etikk

Utfordring til folkevalgte…. Hvordan kan folkevalgte påvirke den kommunale kvaliteten? Hvordan redusere forventningsgapet? Hvordan avklare forventninger? Hvordan bidra til et likeverdig trepartssamarbeid? Omdømmebygging? Osv…

Donald Duck: ”Du kan ikke være et godt egg hele livet - enten råtner du eller så klekkes du”