Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Prosjektleder Kari Andreassen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Prosjektleder Kari Andreassen"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Prosjektleder Kari Andreassen
Kvalitetskommuneprogrammet til nytte eller besvær? Arbeidsmiljøkonferansen Molde 7. mars Prosjektleder Kari Andreassen

3 Kvalitetskommuneprogrammet- mål avtale av 23.10.06
Målet med avtalen er å øke kvaliteten og effektiviteten på det kommunale tjenestetilbudet gjennom en konstruktiv samhandling mellom de folkevalgte, lederne og de ansatte slik at innbyggerne merker en forbedring. Det er et særskilt mål å redusere sykefraværet i kommunesektoren

4 Bakgrunnen for prosjektet
Kommunene skal være en levende demokratisk arena hvor folk ønsker å delta. Kommunene skal gi tjenester av høy kvalitet. Kommunene skal være en dynamisk samfunnsutvikler som legger til rette for samarbeid mellom offentlige myndigheter og frivillige krefter. Kommunene skal være en god arbeidsplass for sine ansatte. Høy etisk standard skal prege den kommunale hverdagen.

5 Arbeidet innebærer at Aktiviteten skal bygge på arbeid som allerede gjøres eller er gjort, og utfylle og forsterke eksisterende arbeid. Kommunesektorens omdømme styrkes. Fokus rettes mot pleie- og omsorgssektoren og oppvekstsektoren. Samarbeidet lokalt må spesielt involvere medarbeiderne som møter innbyggerne. Kommunene skal i all hovedsak trekke på egne krefter, med bistand fra prosjektets innsatsteam /ressursmiljøer. Det lokale arbeidet må ha god forankring hos de folkevalgte. De deltakende kommunene må forplikte seg på konkrete mål når det gjelder nedgang sykefravær. Intensjonene i Hovedavtalen skal ivaretas.

6 Grunnleggende intensjon og mål
Bedring av kvalitet i førstelinjen – ”sannhetens øyeblikk” eller Hele kvaliteten i overleveringen av tjenesten Faglig innhold Vilkår tjenesten gis på Måten tjenesten gis på: tilgjengelighet, regularitet og kontinuitet, forutsigbarhet og punktlighet, riktig og tydelig, fleksibilitet og tilpasning.

7 Intensjon og mål forts…
Reduksjon av sykefravær (startet allerede) Trepartsamarbeid sentralt og lokalt – ”la de tusen blomster blomstre”

8 Første fase: sykefraværsfokus
10 kommuner med høyt fravær 2 kommuner med lavt fravær og bevisst innsats for å redusere fraværet Bistand til analyse og dokumentasjon, veiledning i prosessledelse for å identifisere innsatsområder og tiltak Nettverksarbeid og møte med kommuner enkeltvis

9 Utgangspunktet… fokus sykefravær
Forankring i toppledelsen, administrativt og politisk SMARTE mål (strukturerte, målbare, aksepterte, realistiske, tidsbestemte og essensielle) Gjennomtenkte og gjennomgående rutiner som følges opp og praktiseres over tid Tydelige ledere som følger opp den enkelte medarbeider

10 …fokus sykefravær… Opplæring i aktivt IA-arbeid, rutiner og arbeidsmåter Tett oppfølging av måloppnåelse Samhandling mellom kommunen og konsulentene fra arbeidslivssentrene, bedriftshelsetjenesten og legene Klare ansvarsforhold og ryddig opptreden fra stabs- og støttefunksjoner

11 Hovedfase: Effekter av arbeidet skal være:
at innbyggerne opplever en forbedring i sitt møte med kommunene at sykefraværet reduseres

12 Framdrift hovedfase Invitasjon til å delta sendt ut 20. desember
Søknadsfrist 15. februar 2007 Utvalg til første pulje mars Første oppstartskonferanse april 07 Neste oppstartskonferanse september 07(?) 2008: Nye grupper med oppstartskonferanse to ganger på år Prosjektet varer ut 2009

13 Kriterier for utvelgelse
Målrettet arbeid med kvalitetsforbedring Kommunen må synliggjøre innsatsområder og tiltak for kvalitetsforbedring innenfor ett eller flere tjenesteområder i oppvekst og/eller pleie- og omsorgssektoren. Resultatmål for arbeidet skal settes. Målrettet arbeid med sykefraværsreduksjon Kommunen må sette klare resultatmål for sykefraværsreduksjon alternativt opprettholdelse av sykefraværsnivå, og synliggjøre innsatsområder og tiltak.

14 Kriterier for utvelgelse
Trepartssamarbeid Kommunen må synliggjøre trepartssamarbeidet både i søknaden og hvordan dette ivaretas gjennom lokal organisering og arbeid i den videre prosess. I den skjønnsmessige vurderingen kan politisk spredning (ulik partipolitisk ledelse) og geografisk spredning tillegges vekt.

15 Organisering Sentralt: - politisk kontaktmøte - styringsgruppe
- sekretariat Lokalt: Sikre repr fra folkevalgte, ledere, tillitsvalgte og medarbeidere.

16 Organisering lokalt Velger selv innretning og organisering
Må sikre repr fra folkevalgte, ledelsen og de ansattes organisasjoner i styringen Partsamarbeidet beskrives i søknaden. Representanter fra alle de fire forhandlingssammenslutningene skal inviteres inn i arbeidet lokalt.

17 Sekretariatets rolle (KS)
Operativt ansvar Ivareta løpende kontakt med alle aktører Prosjektleder og veiledere Kontakt med alle aktører Bistand til kommuner, nettverksarbeid

18 Bistand fra prosjektet
Etablering av nettverk - nettverksjobbing Analyse/bearbeiding av statistikk, utvikling av noe felles metodikk og resultatmåling Råd/veiledning om tiltak, verktøy og metodikk (også ved hjelp av ekstern ekspertise) Formidle resultat i nettverk, prosjektet og eksternt

19 Kvalitetsbegrepet Resultat Kvalitet= -------------- Forventning
Å skape realistiske forventninger Å forbedre resultater

20 Kvalitet bestemmes av Lovgivers intensjon Det lokalpolitiske skjønn
Fagprofesjonenes tradisjon Faglig skjønn og behov Brukernes forventninger og behov

21 Opplevd kvalitet i møtet mellom medarbeider og bruker
Hele kvaliteten i overleveringen av tjenesten Faglig innhold Vilkår tjenesten gis på Måten tjenesten gis på: tilgjengelighet, regularitet og kontinuitet, forutsigbarhet og punktlighet, riktig og tydelig, fleksibilitet og tilpasning.

22 Måten tjenesten overleveres på
Innbyggeren blir sett, hørt, møtt med respekt og tatt på alvor

23 Organisatoriske forutsetninger
Det må finnes arenaer og møteplasser for medarbeidere og ledere til å ha dialog om kvalitet

24 Kulturelle forutsetninger
Aksept og rom til å reflektere over egen praksis

25 Metodiske forutsetninger
Kunnskap om måter å arbeide på som gjør møteplassen effektiv og nyttig for deltakerne

26 Kvalitet som lagarbeid
Tjenestene må være samordnet og oppleves som helhetlig for innbyggerne Samordnet på tvers av profesjoner, nivåer og enheter Utvikling på tvers: nedenfra og opp/ ovenfra og ned

27 Vurdering av egen kvalitet
Alle må delta i drøfting og refleksjon over hva som skal kjennetegne kvalitet ved egen virksomhet. ”Hva er kvalitet hos oss?”

28 Mulig innsatsområder i kommunene:
Systemendring Medarbeiderskap – ansvarliggjøring og stolthet Arbeidstidsordninger Ledelse Samarbeid – intern og eksternt

29 ….. innsatsområder i kommunene:
Bevisstgjøring og arbeid med samfunnsutviklerrollen Kompetanseheving Langsiktige og tydelige mål Kulturendring

30 Ta kontakt ! Prosjektleder Kari Andreassen tlf 41 43 59 45
og klikk på Kvalitetskommuner,


Laste ned ppt "Prosjektleder Kari Andreassen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google