Utfordringer for norsk teknologisk utdanning (Trender i tiden / Kan teknololgene komme tilbake i posisjon?) (sett med en elektroingeniørs øyne) John Håkon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Litt mer om PRIMTALL.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Forskning og forskningsbasert utdanning i 3-årig ingeniørutdanning – muligheter og utfordringer John Håkon Husøy (prodekan for forskning/professor ved.
Nye rusmidler, nye trender- hvilke konsekvenser ? Statistikk 2003
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Teknologi og forskningslære
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Tekna Seminar Utdanning&Forskning i Norge- Gullslottet som henger i luften? 29.Mars 2011.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
1 Forskningsbasert undervisning i teknisk- naturvitenskapelige fag – muligheter og utfordringer John Håkon Husøy (prodekan for forskning/professor ved.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Rekruttering! Og hvem vil ta over arven.. Hvorfor bekymre seg om den type ting i 2014?
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Forkurs, TRES og Y-veien
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Effektiv undervisning
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer for norsk teknologisk utdanning (Trender i tiden / Kan teknololgene komme tilbake i posisjon?) (sett med en elektroingeniørs øyne) John Håkon Husøy (prodekan for forskning/professor ved institutt for data og elektroteknikk)

Utdanning & forskning i Norge (teknologi) Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars eller

Obama er på vår side….. (Feb 11, 2011, Parkville Middle School and Center for Technology, Baltimore, Maryland) •”I’m told the most popular subject at this school is engineering. And that’s important, because today the most common educational background for America’s top business leaders isn’t economics. It’s not finance. It’s not even business. It’s engineering.” •”Engineering and math, critical thinking, problem solving –- these are the kinds of subjects and skills that our kids need to achieve success in the 21st century.” Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

Teknologi før og nå Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011 Telefon anno 1967 Tannbørste anno 2010

5 Eksempel på gårsdagens teknologi: Telefoner og utviklingen fra Elektrisk Bureau’s telefon anno 1967 Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

6 Bak dekselet Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

7 Detaljbilde Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

8 En elektronisk krets, elektroingeniørens abstraksjon av EB’s telefon anno 1967 Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

9 Observasjoner knyttet til EB’s 1967 telefon •Dette var verdens mest moderne telefon ved introduksjonen i 1967 –Første ”fullt ut transistoriserte” telefon med hele to transistorer! •Hver enkelt elektroingeniør, men datidens to- årige studium på 1970-tallet, var i besittelse av teorigrunnlaget for en god og rimelig komplett forståelse av denne høyteknologiske telefon. Kontakt med teknologifronten kunne etableres tidlig! Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

10 Ny teknologi Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

11 Inne i mobiltelefonene anno 2007/2008 (Blokk diagram) Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

12 Observasjoner knyttet til moderne mobiltelefoner •Hvor mange transistorer? –ca. 2 milliarder (+-) •Om de, la oss si 100 studentene, som fyller auditoriet i grunnkurs i elektronikk som tilbys i 3. semester i dagens elektro-ingeniørutdanning –tar en bachelorgrad –tar en mastergrad, og til slutt –tar en doktorgrad vil de som kollektiv kunne ha en god forståelse av sentrale sider ved dagens mobiltelefon Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

13 Utviklingstrekk innen teknisk- naturvitenskapelige fag •Preget av en rivende utvikling, forskningsfronten er langt fremskreden, avstanden mellom kunnskapsbasen for begynnende bachelor-studenter og forskningsfronten er stor. •Dette kunnskapsgapet er økende. •Hva kreves for studenters inngrep med forskningsfronten? –Stor kunnskapsbase –Høyt faglig modenhetsnivå •Etableres gjennom års hardt arbeid og øvelse –Høy grad av matematisk abstraksjonsevne Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

Klarer vi forholde oss konstruktivt til dette i forming av morgendagens teknologiutdanning når vi samtidig •Skal innkorporere internasjonaliseringsperspektivet og de globale utfordringer •Skal inkorporere nyskaping og innovasjon •Skal åpne oss mer mot samfunnet •Skal dyrke diversiteten på en systematisk måte •Skal ta inn over oss at den teknologiske utviklingen vil få store konsekvenser ….. for de tradisjonelle møtene mellom studenter og lærere •Skal forholde oss til at undervisningen må endres, og dette vil stille helt nye krav til pedagogisk kompetanse •Skal akseptere at organisering og arbeidstid vil bli satt under ytterligere press, og kompetanseheving av undervisnings- og forskerpersonalet vil bli essensielt •Skal samarbeide mer på tvers av institusjoner og på tvers av faggrenser i flest mulig fag og utdanningsprogrammer •Skal sikre at fragmenterte og sårbare fagmiljø blir robuste •Osv •Osv? Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

Kan vi ha et pragmatisk forhold til “ kravene ”? En teknolog vil ha behov for mer innsikt og viten enn hva som med rimelighet kan formidles innenfor rammen av en ingeniørutdanning Dette kan erverves, og erverves i stor grad og med stor suksess, utenfor utdanningssystemet!

Hold orden på hva som er hovedsak og hva som er underordnet! Ta hensyn til (noen av)bibetingelsene, men la de forbli bibetingelser! Løs flg. optimeringsproblem: {kvalitet i teknologikunnskaper og ferdigheter} med bibetingelser: max Innsatsfaktorer SammfunnsfagA HumanioraB ØnskeZ     27

Eksempel på dagens teknologi: Philips Sonicare Elite tannbørste Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars Mekanisk produksjon i Klagenfurt i Østerrike

Kretskort-produksjon i Kina Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

Elektronikkmontasje og testing i Manila på Filipinene Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

Global næringskjede….. Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

…. og resultatet er altså en tannbørste Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

Refleksjoner …… Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011 • Appellerte teknologien til de unge i 1967? • Grad av forståelse i løpet av studiet? • Produksjon på Hisøy • Ingeniøren var i posisjon • Begeistrer denne teknologien de unge? • Kan ingeniørstudenten forstå produktet? • Produksjon: Her og der ++ • Er økonomen eller ingeniøren i posisjon?

25 Hva gjør vi? •Begeistring for teknologiutdanningen i kraft av eksempler på høyteknologiske produkter er ingen umiddelbar selvfølge (altså: velg eksemplene med omhu) •For teknologiutdannede unge er yrkeskarrieremulighetene mange, og det kommer de til å fortsette å være. Dette er både dokumenterbart og salgbart •Teknologiutdanning må ha fokus på teknologi og den matematisk/naturvitenskapelige basis •Teknologifagene har en indre estetikk som burde vært mer i skuddet og som brude kunne være salgbar (men jeg er ikke helt sikker) •Vær forsiktig med ”oversalg”: Å studere ingeniørfag uten at studenten har matematiske ferdigheter og teft for matematisk tenkemåte er ikke nødvendigvis kjekt. •De fleste ingeniører har 40-års praksis etter endt utdanning. Er ikke det nok? Utdanning først praksis etterpå? Må vi gi studiepoeng for praksis i utdanningen? •Har utdanningen sin egen endringsdynamikk? Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

Er endringsdynamikken så å si en del av teknologiutdanningenes sjel? Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars (Georg Christof Lichtenberg ( ))