NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning www.nifustep.no Hva er de viktigste utfordringene i Kompetanseløftet 2015 KS-konferanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Vi gir mennesker muligheter
Veien videre i kampen mot sosial dumping Svein Oppegaard, direktør for Område arbeidslivspolitikk i NHO. Fellesforbundet, 25. november 2010.
Litt mer om PRIMTALL.
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2012 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
NordlandsLøftet. MØTE… Strategier for rekruttering til høyere utdanning i Nordland: HURTIGRUTENS HUS 10.JUNI 2013.
Tid som yrkesaktiv og pensjonist Inntreden i yrkeslivet.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Attføringsmessa 18. januar 2012
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
St.meld.nr 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Rekrutteringsplan for helse- og sosialpersonell
Trondheim Helseklynge
1 1 Tallenes tale - Om innvandring, innvandrere, etterkommere og levekår Verden til venstre Alna og Bjerke SV 30. august 2008 Lars Østby
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Foreløpige tall pr Randi Sæther
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Heltid – hvorfor det? Det store heltidsvalget Stokmarknes 2.april.
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Demensteam Lier Kommune
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvor bra har dagens norske forskere det? Tekna seminar 15.
Nettverkssamling om barnefattigdom
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kunnskapsnasjonen Norge – en realistisk fremtid uten realfag?
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
AKSJON INITIATIVTAKERE: KS NAVO HSH SAMARBEIDSPARTNERE: Sosial –og helsedirektoratet Utdanningsdirektoratet NY UTDANNING PÅ VIDEREGÅENDE SKOLE.
Rekruttering til Byggenæringen april BNLs måldokument for utdanningspolitikk Rekrutteringsbehovet er; –6600 elever i videregående skoles byggorienterte.
Publiseringssituasjonen ved HF Publiseringsanalysen 2010 Denne analysen gir en oversikt over publiseringssituasjonen ved HF i Den peker.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Fra skole til arbeid FOTO: NTB Scanpix. Arbeidskraftens bidrag til verdiskaping Inngangsalde r.
Med blikket fremover Helse- og omsorgskonferansen 11.oktober 2013, Siri Jensen, spesialrådgiver, KS BTV Heltidskultur Innovasjon.
Eli Sogn Iversen Hanne Mensner Lerstang
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Riktig kompetanse – for å kunne løse oppgaven sammen! Håndverkeren og fagarbeideren Arkitekten Byggherren Prosessen Gjennomføringsmodeller og kontrakter.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Om evalueringen Mandat og formål
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Mestring, muligheter og mening Framtidas omsorgsutfordringer.
Innvandring og migrasjon - Nøkkeltall -
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Strategi for kompetanse og rekrutteringsbehov i pleie og omsorg Analysegrunnlag: Faktatall Årsverksutvikling Turnover Demografi SSB og forskning.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Personellsituasjonen i Østfold.
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo Hvem skal bosettes? Hilde Rasmussen Nilsen, seniorrådgiver IMDi Vest.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
Hva påvirker andelen ufaglærte i barnehager og pleie og omsorg?
Utskrift av presentasjonen:

NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Hva er de viktigste utfordringene i Kompetanseløftet 2015 KS-konferanse Bergen 3.februar 2009

NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Sentrale rekrutteringsmål i Kompetanseløftet for perioden  flere årsverk  Øke andelen høyskoleutdannede (2 av 3 nye)  Aksjon helsefagarbeider: 1500 læreplasser pr. år  3000 voksne helsefagarbeidere (totalt 1 HFA av 3 nye)  Øke andelen heltidsansatte  Øke andelen menn

NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Sterk utvikling i årsverk i brukerrettet omsorgstjeneste I alt Ikke fagutd (32.8 %) (30.7 %) Videreg. Utd (39.4 %) (38.9 %) Høgskole (24.7 %) (25.7 %) Kilde: SSB/Helsedirektoratet

NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Søkning til høgskoleutdanning Antall primærsøkere Utdanning Foreløpi ge tall 2008 Barnevernspedagog Ergoterapeut Fysioterapi Sykepleier Sosionom Vernepleier I alt

NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Utdanning av høyskoleutdannede Nye studenter høstsemesteretPlasser U tdannin g Barnevern Ergoterapi Fysioterapi Sykepleier Sosionom Vernepleier I alt Kilde: NSD, Database for høyere utdanning og Samordna opptak

NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Kvinneandel høyskoleutdannede Ferdige kandidater Utdanning Barnevern91,188,392,787,084,3 Ergoterapeut89,587,391,084,586,4 Fysioterapi77,678,473,372,976,4 Sykepleier91,190,790,690,190,6 Sosionom83,085,482,984,584,6 Vernepleier82,882,678,882,479,5 I alt88,488,287,587,287,0

NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Lærekontrakter  1230 søkte, 1114 fikk tilbud  Hordaland: 90 søkte og 88 fikk læreplass  Betyr at mange voksne har fått læreplass  Svak søkning til pleie og omsorg blant de unge  Voksenrekruttering helt nødvendig

NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Innvandring  Står for en stor del av økningen i antall sysselsatte, nesten 4000  De fleste kommer fra land utenom EU  Ikke arbeidsinnvandring: mange er bosatt i Norge  De fleste er ufaglærte  Mange med sykepleierutdanning får autorisasjon bare som Hjelpepleiere  Et stort antall med autorisasjon som sykepleiere fra Norden

NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Kraftig vekst i gjennomsnittlig arbeidstid  prosent på heltid  2007: 36.2 prosent på heltid  2005: Gjennomsnittlig arbeidstid: 68.1 prosent  2007: Gjennomsnittlig arbeidstid: 70.5 prosent  Ufaglærte: Gjennomsnittlig arbeidstid: 57.3 prosent  Hjelpepleiere: 72.4 prosent  Sykepleiere: 83.7 prosent

NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning 40 prosent av jentekullene?  Med opptrappingsplan og erstatning for avgang trengs nye pr. år. Under Kompetanseløftet. Behovet blir ikke mindre senere.  Dette tilsvarer 40 prosent av jentekullet. Realistisk?  Det utdannes i dag 6500 på høyskolenivå og 1000 fra videregående skole

NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvor kommer de fra?  Intern rekruttering av HPL/HFA: 3000  Intern rekruttering av sykepleiere: 500  Økt arbeidstid: 2000  Påfyll av ufaglærte:  Hvorav en majoritet innvandrere  Fra andre HS-sektorer  Fra andre sektorer  Nyutdannede 1000

NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning De viktigste utfordringene  Målet om vekst i årsverk lettest å nå – på kort sikt  Veksten i arbeidstid kan neppe fortsette  Økt utdanningskapasitet for å øke andelen høyskoleutdannede  Ungdomsrekrutteringen sliter  Ingen økning i andelen menn  Kvalifisering blir største utfordring  De ufaglærte, eller uten HS-utdanning, en avgjørende ressurs  Innvandrerne viktige, men må få utdanning