Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Motivasjon.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Mestring og forebygging av depresjon
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva er hensikten med karriereveiledning?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi

Dagens situasjon – v/Lise Oppegaard og Paal Haavorsen
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Personlighetsbegrepet i veiledning
LÆRING Grunnleggende prosesser
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
- Verdsettende ledelse
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Arbeid med bistand Rapportering.
Paradokser og utfordringer: Svakere brukergrupper og krav om raskere løp til en jobb – er det mulig?
CIP - karriereveiledningsmodell
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Arbeidsevnekartlegging
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Inntaks- og formidlingskonferansen 2013 Martin Vestergaard.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.
Ulikheter og variasjoner
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Fritid med Bistand.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Workshop, Dokka – 9. nov
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Karriereveiledning i grupper
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Sosialkonstruktivisme
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Verktøy for å kartlegge holdninger
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
Pedagogisk dokumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB Karriereveiledning Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB 04.04.2017 Vinterseminar 2009

Karriereveiledning – et verktøy på veien mot jobb Karriereveiledning er en kognitiv tilnærming som betoner det rasjonelle, tankekraften i mennesket. 04.04.2017 Vinterseminar 2009

Karriereveiledning Bakgrunn Hvorfor karriereveiledning Formålet med individuell karriereveiledning Karriereveiledning vil si Kartlegging Biografiske data og personlighet Yrkesverdier, fritidsinteresser/hobbyer og motivasjon Yrkeshindringer 04.04.2017 Vinterseminar ASVL 2009

Karriereveiledning Bakgrunn Mangel på felles språk i attføring Behov for profesjonalisering av veiledningsarbeidet med brukere Strukturere samtaleverktøy Være oppdatert, vise til anerkjente teorier Gi tilbud til nye brukergrupper Gi tilbud der brukerne bor Mangel på dokumenterte teorier og anerkjente/ standardiserte metoder ved anbud 04.04.2017 Vinterseminar 2009

Karriereveiledning Hvorfor karriereveiledning: Antallet personer på passive ytelser må reduseres Rekruttering til arbeid og aktivitet må økes 34 % av elever i videregående skole dropper ut Ca 40 % avslutter utdanning i attføringsløp Alt for mange av de som innvilges utdanning under attføring, kommer ikke i jobb En stor andel av korttidsfravær skyldes feilvalg av yrke eller arbeidsgiver Omstillingsprosesser i arbeidslivet Kravspesifikasjonen stiller krav om karriereveiledning Gjøre våre bedrifter mer attraktive, for kunder, brukere og fast ansatte 04.04.2017 Vinterseminar 2009

Karriereveiledning Formålet med individuell karriereveiledning Redusere sjansen for feilvalg Hindre nye nedturer for mennesker Øke sjansen for mestring Stoppe ”svingdørmetoden” i attføring Øke antall riktige løsninger 04.04.2017 Vinterseminar 2009

Karriereveiledning Karriereveiledning vil si: Å skape bevisstgjøring og erkjennelse Å lære brukerne lure ting om seg selv Å lære brukerne å si lure ting om seg selv Å synliggjøre forskjellighet / individuelle ulikheter Å unngå ikke-mestring i nye arbeidsforhold Å bli bevisst gode jobbsøke-strategier og jobbholde-strategier 04.04.2017 Vinterseminar 2009

Karriereveiledning CIP - karriereveiledningsmodell Begrensende tanker Problemløsnings strategier Kunnskap om meg selv Kunnskap om mine valgmuligheter 04.04.2017 Vinterseminar 2009

Karriereveiledning Kartlegging av person Biografiske data – kartlegging av å like/mestre – mislike/ikke mestre Personlighet – kartlegges via Fem Faktor Modellen Yrkesverdier – kartlegges via ”Karriereankeret” (Schein) Yrkeshindringer – kartlegging og strategier Motivasjon – kort kartlegging 04.04.2017 Vinterseminar 2009

Karriereveiledning Kartlegging av tidligere arbeidsforhold (biografisk data) Hva personen likte / mislikte Hva fungerte / hva fungerte mindre bra 04.04.2017 Vinterseminar 2009

Karriereveiledning Kartlegging av personlighetstrekk Påstander om en selv som skal skaleres fra 1 – 7 hvor 1 betyr helt enig og 7 betyr helt uenig Personlighetstrekk deles inn i 5 faktorer som er: Ekstroversjon Varme Samvittighetsfull Følelser Åpenhet 04.04.2017 Vinterseminar 2009

Karriereveiledning Fritidsinteresser og hobbyer Verdier Motivasjon Viktig kilde for ny yrkeskarriere Utdyper beskrivelsen av personen Verdier Betydning for jobb og fritid Avgjørende for gode løsninger Motivasjon Hva skaper/hindrer motivasjon 04.04.2017 Vinterseminar 2009

Karriereveiledning Yrkeshindringer Utfordre begrensede tanker Begrensede tanker som virker styrende for adferd Kan føre til lært hjelpeløshet Utfordre begrensede tanker Påpeke det uhensiktsmessige i slike tanker Alternative måter å møte situasjoner på Tankefeller 04.04.2017 Vinterseminar 2009