Seminar om nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – internt seminar UiT h. 2010 Førsteamanuensis Marit Allern, ILP, HSL-FAK.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Utdanningssamarbeid med (nord-)russiske læresteder Erfaringer fra Universitetet i Tromsø Astrid Brokke – Avdeling for utdanning.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Det Blomst- rende Norge 2009 I år: For 7gang 20 deltakende byer Samarbeidspartner: • NORSK SENTRUMSFORUM.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
MeSH på norsk – et spennende samarbeidsprosjekt
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
- Verdsettende ledelse
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar Lasse Lønnum Universitetsdirektør.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Prosjekt og forskningsrapport
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Ringerike kommune Regnskap Resultat 2009 Regnskapsmessig driftsunderskudd på 25,7 mill kr. Akkumulert driftsunderskudd for
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
TEMADAG Tirsdag 26.august kl. 16:30 JOTUN
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek
Kvalifikasjonsrammeverket
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Relevant questions for the Reference Group
Læringsutbytte frå eit studentperspektiv
Gjennomføring av tilsynet
EiT : Avløpsvann som ressurs
Vurdering for læring i engelsk i GLU - utdanningene
Pedagogisk merittering
Ny som universitetslærer
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Seminar om nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – internt seminar UiT h Førsteamanuensis Marit Allern, ILP, HSL-FAK

Undervisningsstrategi for SV- fakultetet •Overordnede mål •Delmål: læringsaktiviteter og vurdering, IKT som infrastruktur og læringsverktøy, undervisningspersonalet, evaluering av undervisning ( herunder: evaluering av studentenes kompetansemål og læringsutbytte i forhold til innsats skal utvikles)

Implementering av undervisningsstrategien på SV-FAK Utsagn •Folk var veldig lei endring… •En strategi uten midler blir skjøvet ut på sidelinja… •Folk oppfatter forskning som hovedoppgaven når de blir ansatt og et kriterium for å bli ansatt •Jeg ser at strategien har vært et redskap for styring fra fakultetet

Revisjon av program- og emneplaner. I hvilken grad og på hvilken måte fører dette til endringer av undervisning og vurdering? Undersøkelse på HSL-FAK våren 2010 Datagrunnlag •4 ulike emner på bachelor med til sammen 6 lærere •Intervju av lærerne ved semesterstart og – slutt •Observasjon av undervisning i februar-mars •Logg fra lærerne •Sammenligning av gamle og reviderte program- og emneplaner

Aktuell litteratur •Prøitz, T. S. (2010). Learning outcomes: What are they? Who defines them? When and where are they defined? Educational Assessment Evaluation and Accountability, 2010(22), doi: /s •O'Neill, G. (2010). Initiating curriculum revision: exploring the practice of educational developers. International Journal for Academic Development, 15(|), Retrieved from doi: /

Eksempler på etablerte definisjoner •A learning outcome is a written statement of what the successful student/learner is expected to be able to do at the end of a module/course unit, or qualification Adam 2004 •In outcome-based education, the outcomes agreed for in the curriculum guide what is taught and what is assessed Harden et al. 1999

Vitenskapelig personale – deltakere i revisjonsprosessen? •På institutt med få ansatte ser de fleste ut til å ha deltatt i revisjonsprosessen •Regelen er at faglig ansatte har kommentert forslag laget av administrativt ansatte •”Vi fikk ingen overordnet begrunnelse” – vs ”vi var litt slappe til å diskutere” •”Revisjonen ble satt ut på anbud” •”Det var bare en ny MAL” •”Det var et forsøk på å lage enhetlige planer”

Sammenligning av gamle og reviderte programplaner •Generelt en tydeligere beskrivelse av studiet, inkludert hva en BA kan brukes til •Generiske ferdigheter til en viss grad formulert: kunne arbeid selvstendig og som deltaker i en gruppe, kunne formidle informasjon om eget fagområde skriftlig og muntlig, kunne kommunisere om faglige tema med andre med bakgrunn innenfor fagområdet •Ny trend: tillatt å skrive på skandinaviske språk og mulig å søke om å få bruke engelsk som eksamensspråk

Sammenligning av gamle og reviderte emneplaner •Mål og forventet læringsresultat er formulert •Eksamen endret for noen emner, andre har ingen endringer – få innslag av formative vurderingsmåter •For noen emner større vekt på seminar og såkalte ”studentaktive læringsmåter” •Vektlegging av generiske ferdigheter er begrenset •Arbeidskrav med tidsfrister for noen emner •Obligatorisk deltakelse – nesten totalt fraværende •Begrenset vektlegging av generiske ferdigheter

God undervisning – lærernes definisjoner •Studentene må klare å se relevansen i det de lærer •Studentene må klare å arbeide selvstendig. Læreren er en ressursperson som er tydelig når det gjelder roller og hva som forventes av studentene •Å utvikle aktive studenter som evner å delta i fruktbare diskusjoner ”Det er et privilegium å undervise på UiT. Vi kan sitte rundt et bord og snakke med studentene.”

Variasjon i lærernes syn på egen rolle – metaforer om undervisning •Lærerfokusert •Student/lærer interaksjon •Studentfokusert

Utfordringer for UiT •De vitenskapelig ansatte er lei reformer •Lærerne nøler med å presentere seg selv som gode lærere •Flere lærere ønsker mer vekt på studentaktive læringsmåter, men stor motstand mot obligatorisk deltakelse •Lærerne ønsker mer samarbeid, de vil lære av andres erfaringer og gi videre positive erfaringer. Undervisning debatteres generelt bare uformelt og lite systematisk •”Lærerne er alene i sin undervisning på Universitetet i Tromsø”