Hva det skal handle om i dag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Slik bruker du vår nettbutikk!
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
I.
Skjønnlitterær fortelling
15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Nettevett – utvidet versjon
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Hva det handler om i dag  Litt praktisk  Sjekkliste for innleveringer  Kan teksten gjøres mer lettlest? (i en fei)
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Hva det skal handle om i dag:
Spøken som gir deg lykke!
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
En måte å lese Bibelen på
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Sende e-postmelding videre
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
Det du nå vil se er en nyhet som kommer til å få store følger for hele verden...
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Roman- og novelleanalyse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Om å skrive om litterære tekster
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Mandag 8. November Powerpoint..
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
10 regler for å skrive for web
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Kilde-/litteraturliste
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Hva det skal handle om i dag Litt praktisk. Om Fronter og e-post. Prosessmål og prosessevaluering Søking etter informasjon Kildehenvisninger Fremdriftsplan Hvordan tekster behandles i hjernen

Fronter Det har vært noe trøbbel med Fronter, er forhåpentligvis over Alle må sjekke om de har fått kommentar til sin avtale Gi beskjed hvis dere ikke har fått , eventuelt send e-post Legg nye leveringer til meg i Innleveringer (ikke i gruppefilene, som dere kan bruke til å jobbe i på forhånd) Pass på å sjekke-post for å følge med

Prosessmål og prosessevaluering Når dere skriver prosessmål, vær klar over at dere senere må forklare OM dere nådde disse målene, eventuelt hvorfor ikke, og om dere nådde noen mål dere ikke hadde tenkt dere Hvordan dere er fornøyd med innsatsen deres Dette kalles Prosessevaluering Husk å nevne Webpubliseringsarbeidet

Husk individuell prøve Av praktiske grunner må denne holdes i øvingstime. Beskjed i forelesning 21.september og på e-post . Bestått/ikke bestått

Valg mellom tre ulike oppgaver Om skjema Hvordan hjernen behandler tekster Om kontekst-og målanalyse

Informasjonsinnhenting Internett, selvfølgelig få gjerne noen til å hjelpe med å søke i de store internasjonale databasene bruk flere søkeord samtidig Biblioteket

Biblioteket kan skaffe det meste av trykt stoff CD-Sam - katalog for norske bibliotek. Bibliotekaren kjenner adressene til store utenlandske databaser Egen skjerm på biblioteket for søking. Bibliotekaren hjelper Kopier av artikler er gratis, hvis dere har data så de kan finnes Bibliotekaren har en liste over spesialbibliotek i Oslo-området

Viktig: skriv aldri av Alt stoff dere bruker, skal være fordøyd og tilpasset leseren dere har valgt, og dere skal skrive med deres egne ord Målet er ikke at dere skal vise hvor flinke dere er, men at leseren skal få det han/hun trenger Ikke nok at dere har stor teknisk viten, hvis det ikke kan tilpasses leseren og målet dere har. All avskrift gir automatisk dårligere karakter. Sitater skal stå i anførselstegn, og det skal fortelles hvor sitatet er hentet fra.

Kildehenvisninger Alle fakta skal ha en kilde Alt stoff dere har brukt, skal være nevnt i kildehenvisningene i rapporten Oppgi forfatter, tittel, årstall for utgivelse, evt. forlag - for artikler: begynnelses- og sluttside Brosjyrer: oppgi ansvarlig utgiver, tittel, utgivelsesår Oppgi URL til stoff funnet på Internett Se Tipshefte

Fremdriftsplanen Kan utformes på ulike måter Som milepel-plan beslutningspunkt-plan som Microsoft Project Som et enkelt Gantt-diagram

Gantt-diagrammet gir hjelp til å holde takten klargjør hvordan/når noe bør være gjort klargjør hvor mye tid som er igjen klargjør hvem som har ansvar for hva Hjelper til å se hvilke arbeider som foregår parallelt

Hvordan hjernen mottar tekster Ikke bare mottak av sanseinformasjon, men mottak av symboler

Symbolene Det som skiller mennesker fra dyr, er deres evne til å bruke SYMBOLER Ord og setninger er ikke gjenstander i seg selv, men symboler for noe annet Når vi leser en setning i en tekst, får vi MENING - men ulike personer kan gi ulik mening til en tekst

Les gjennom En kjøpmann hadde akkurat slukket lysene i butikken da en mann dukket opp og forlangte penger. Eieren åpnet kassaapparatet. Innholdet i kassa ble sopt ut, og mannen skyndte seg av gårde. En representant for politiet kom senere til.

Hvilke av disse utsagnene om teksten er korrekte? Hendingen skjedde om kvelden Mannen hadde pistol Mannen forlangte penger Det var mange penger i kassa Ranet foregikk ved høylys dag Det ble ringt til politiet Eieren var en kvinne Mannen var forsvunnet da politiet kom

Ord kan symbolisere Fysiske gjenstander Abstrakte begreper Følelser Tavle, sykkel Rådhuset, blomster Abstrakte begreper Databehandling, byggadministrasjon, konkurs Følelser Vennlighet, glede, sorg, sympati Situasjoner Krig, opprør, fest, kidnapping Noe som ikke eksisterer Troll, spøkelser, enhjørning

Ord eksisterer på flere nivåer Noen nivåer omfatter de andre nivåene

TRÆR Løvtrær bartrær Eik, lind, rogn gran,furu, barlind Eika på tunet juletreet vårt

Velg nivå etter behov Noen ganger er det best å være konkret og spesifikk Andre ganger er det viktig å være mer generell

Eksempel A 1 Kostnadene må ikke være prohibitive Det må produseres nok vann til å forsyne et militært anlegg Vannkvaliteten må være høy

Eksempel A2 Kostnadene må ikke overstige 2 dollar pr. 1000 gallon Anlegget må rense 75 000 gallons vann pr. dag for å forsyne en base med 5000 innbyggere (AFM setter en standard på 150 gallons pr. person pr. dag) Det avsaltede drikkevannet må ikke inneholde mer enn 500 deler tørrstoff pr. million (den nasjonale sunnhetsstandarden for drikkevann)

Ord tolkes alltid litt forskjellig Avgjørelser skal foregå demokratisk – hva er det? Det skal være flertallsvalg – hva betyr det? Når et parti lover ”så snart som mulig” – hva betyr det? Det er viktig å presisere og konkretisere de uttrykkene man bruker, spesielt i avtaler/juridiske sammenhenger

Mange ord og forestillinger er kontekstavhengige Han var slått gul og blå Bilen kjørte med blå lys Hun hadde store, blå øyne Hevelsen var rød Han har en rød bil

Forestillinger er det samme som skjemaer Lagrede kunnskapsstrukturer Hjelper til å forstå informasjon Hjelper med lagringen av kunnskap Hjelper med gjenfinning av kunnskap Sparer ord og tid Skjemaer for ulike mennesker er aldri helt like

Tekstbehandling i hjernen – nokså unøyaktig Vi husker ikke teksten ordrett Vi husker forestillingene teksten vakte i oss Vi bruker skjemaer til å tolke teksten Meningen i helheten er viktigere for forståelsen enn detaljene

Hva står det her?

Proposisjoner – de bitene som en tekst lagrer i hjernen Mikroproposisjoner- Den minste enhet om hvem man kan si at den er riktig eller gal

Den gale studenten sto på hodet i et nytt auditorium Studenten var gal (studenten) sto på hodet (studenten) var i et auditorium Auditoriet var nytt

Mikro til makro Leseren tolker mikroproposisjonene ved hjelp av skjemaer og samler dem til MAKROproposisjoner etter hvert Sannsynligvis er det makroproposjonene som lagres Hvis leseren skal oppfatte og huske de riktige tingene, må det være best mulig sammenheng i teksten

Når mikro blir til makro, brukes REDUKSJONSREGLENE : Viktige setninger endres lite Detaljer og gjentagelser strykes Ting blir sagt mer generelt (oppover på forestillingsstigen) Det konstrueres en ny mening på grunnlag av flere setninger (”konklusjon”)

Hva var setningen om studenten?

Eksempel. Finn en makroproposisjon her Verden har store kullreserver, og de siste 20 årene har veksten i kullforbruket vært større enn veksten i oljeforbruket. Mye kull brukes til å lage elektrisk kraft. Men kull er den aller mest miljøfiendtlige energibæreren. Bruk av kull gir større utslipp av skadelige klimagasser enn både olje og gass. Den bidrar mest både til lokale og globale miljøproblemer.

En makroproposisjon? Verden har store kullreserver, og kullforbruket øker mer enn oljeforbruket.Kull brukes bl.a. til å lage elektrisk kraft. Men kull er den aller mest miljøfiendtlige energibæreren. Den gir utslipp av skadelige klimagasser og bidrar til miljøproblemer.

Enda mindre makropropoisjon Verden har store kullreserver, og kull brukes blant annet til å lage strøm. Men kull er den aller mest miljøfiendtlige energibæreren.

Mål for en saktekst: at lesern sitter igjen med en makropropoisjon som faller sammen med forfatterens hensikt med teksten

Hvordan bygge opp riktig makrostruktur i mottaker: Tilpasse teksten til mottaker , kontekst og hensikt Lede mottaker til de riktige skjemaene ved overskrifter, presis ordbruk og signaler om sammenheng Understreke hovedpunkter Fremheve viktige enkeltpunkter God sammenheng i teksten, så sammenhengen kan hjelpe mottaker med å forstå enkeltpunktene