Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, 05.03.2013 Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Informasjon fra Inntakskontoret Rådgiverkonferansen Klaus Eriksen Inntaksleder.
"Gi rom for lesing!" ”Regjeringens tiltaksplan for leselyst og leseferdighet”
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Forskerfabrikken Fra ”lys” idé til sosial entreprenør
Mål for elevrådskoleringen:
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Fagvalgorientering Vg2 ST november 2010 Fagvalg til skoleåret
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Borre ungdomsskole
Inntaks- og formidlingskonferansen 2013
Organisering og arbeidet i kommunene
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Avdelingsleder Einar Guldvog Informasjon om fagvalg ORIENTERING TIL VG2 JANUAR 2010.
Ta fag fra videregående skole
Foreldremøte 7.Trinns foreldre vår 2012 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Matematikkvalg  Alle elever har hatt matematikk i vg2  enten valgte eleven fellesfaget som heter 2P, da velger eleven ingen matematikkfag i vg3  eller.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Velkommen til et nytt skoleår!
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Forkurs, TRES og Y-veien
TIMETALL 1. ÅRSTRINN30 T/U 2. ÅRSTRINN30 T/U 3. ÅRSTRINN30 T/U TIL SAMMEN90 T/U I LØPET AV TRE SKOLEÅR MÅ DU MINST HA DELTATT I 90 UKETIMER.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
ToFs rolle og posisjon overfor høyere utdanning Egil Olsen Naturfagsenteret Nettverkssamling ToF 4/
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Realfagskommunen Asker
Fagvalg for skoleåret 2017/18
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
Egil Olsen Naturfagsenteret Stiklestad 19/2-2010
Informasjon - valg av programområde og programfag Bø vgs for VG1 ST
Utskrift av presentasjonen:

Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet

Målet for Lektor2-ordningen har tre hovedaspekter:  Pedagogisk aspekt: Relevant, aktuell og praksisnær opplæring og innføring i realfagene, som vil føre til økt læringsutbytte.  Rekrutteringsaspekt: Prosjektet kan ses som en rekrutteringsarena for både å vekke elevenes interesse for de teknologiske og realfaglige fagområdene og videre utdanningsvalg, for læreryrket og for fremtidig arbeidskraft i bedriftene.  Samarbeidsaspekt: Bidra til erfaringsutveksling og samarbeid mellom skole og øvrig arbeidsliv, samt etablere en forståelse for hverandres ståsted, rolle og behov. 2

Fag Lektor2-ordningen omfatter realfagene på ungdomstrinn og videregående skole.  Ungdomstrinn: Naturfag, Matematikk, Teknologi og design  Videregående skole: Naturfag, Matematikk, Fysikk, Biologi, Kjemi, Informasjonsteknologi, Geofag, Teknologi og forskningslære. 3

Ordningens omfang Antall skoler og opplegg :  2009/10: 41 skoler (25/16), 102 undervisningsopplegg  2010/11: 43 skoler (27/16), 167 undervisningsopplegg  2011/12: 132 skoler (84/48), 424 undervisn.opplegg  2012/13: 169 skoler (104/65)  2012/2013 i Innlandet :5 ungdomsskoler, 5 v.g.skoler. Oppland : Raufoss usk, Vardal usk, Dokka vgs, Hadeland vgs, Gjøvik vgs, Lena vgs. Hedmark : Eidskog usk, Holt usk, Stange usk, Hamar Katedralskole  Vgs: 1-20 opplegg per skole: snitt: 4  Ungdomsskoler: 1-10 opplegg: snitt: 2,6  lærere involvert per skole  265 partnere involvert

Målsetting :  Stimulere elevenes interesse for realfag  Bidra til økt rekruttering i realfagene  Skape gode og nyttige relasjoner mellom skole og arbeidsliv 5

Forutsetning  Eksterne partnere fra arbeidslivet inviteres til samarbeid.  Faglærer involverer ekstern fagperson / gjestelærer fra arbeidslivet for å gjøre undervisningen praksisorientert.  Minst 2 lærere på skolen involveres i prosjektet.  Prosjektet blir en integrert del av faglig aktivitet ved skolen,- implementering, forankret i øvrig undervisning. 6

Forutsetninger forts.  Samarbeidet skal forankres i en samarbeidsavtale /partnerskapsavtale (på ledelsesnivå) og konkrete handlingsplaner  Læreren blir kvalitetsikrer for opplegget  Lærer må være tilstede når ekstern fagperson gjennomfører undervisningsopplegg med elevene

Ressurser  Skolene får lærerressurs og reisestøtte :  Kr ,- støttebeløpet for nye søkere i skoleåret 2013/2014  Kr ,- for skoler som startet opp i skoleåret 2012/13.  Kr ,- for skoler som startet opp i ordningen i skoleåret 2011/12 eller tidligere, - kun for reiseutgifter for elever og lærere. 8

Suksesskriterier  Engasjerte lærere.  Aktiv og støttende skoleledelse.  Personlige møter med partnere fra arbeidslivet.  God tid til planlegging/involvering av partner(bestillerkompetanse)  Formalisering av samarbeidsopplegg i intensjonsavtaler/ partnerskapsavtaler. 9

Målgruppe og søknadsinfo. for 2013/2014  Alle videregående skoler som tilbyr realfag, samt grunnskoler med ungdomstrinn.  Omkring 50 nye skoler vil inkluderes i skoleåret 2013/2014.  Søknadsfrist for nye søkere : 5/  For skoler som søker videreføring : 3/  Foreløpig vil Lektor2-ordningen som prosjekt vare ut skoleåret 2014/15. 10

Nettsteder for info.:  : prosjekter, skoler, undervisningsopplegg, filmer etc.  Veiledning for elektronisk søknadsskjema : 11