Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet
Målet for Lektor2-ordningen har tre hovedaspekter: Pedagogisk aspekt: Relevant, aktuell og praksisnær opplæring og innføring i realfagene, som vil føre til økt læringsutbytte. Rekrutteringsaspekt: Prosjektet kan ses som en rekrutteringsarena for både å vekke elevenes interesse for de teknologiske og realfaglige fagområdene og videre utdanningsvalg, for læreryrket og for fremtidig arbeidskraft i bedriftene. Samarbeidsaspekt: Bidra til erfaringsutveksling og samarbeid mellom skole og øvrig arbeidsliv, samt etablere en forståelse for hverandres ståsted, rolle og behov. 2
Fag Lektor2-ordningen omfatter realfagene på ungdomstrinn og videregående skole. Ungdomstrinn: Naturfag, Matematikk, Teknologi og design Videregående skole: Naturfag, Matematikk, Fysikk, Biologi, Kjemi, Informasjonsteknologi, Geofag, Teknologi og forskningslære. 3
Ordningens omfang Antall skoler og opplegg : 2009/10: 41 skoler (25/16), 102 undervisningsopplegg 2010/11: 43 skoler (27/16), 167 undervisningsopplegg 2011/12: 132 skoler (84/48), 424 undervisn.opplegg 2012/13: 169 skoler (104/65) 2012/2013 i Innlandet :5 ungdomsskoler, 5 v.g.skoler. Oppland : Raufoss usk, Vardal usk, Dokka vgs, Hadeland vgs, Gjøvik vgs, Lena vgs. Hedmark : Eidskog usk, Holt usk, Stange usk, Hamar Katedralskole Vgs: 1-20 opplegg per skole: snitt: 4 Ungdomsskoler: 1-10 opplegg: snitt: 2,6 lærere involvert per skole 265 partnere involvert
Målsetting : Stimulere elevenes interesse for realfag Bidra til økt rekruttering i realfagene Skape gode og nyttige relasjoner mellom skole og arbeidsliv 5
Forutsetning Eksterne partnere fra arbeidslivet inviteres til samarbeid. Faglærer involverer ekstern fagperson / gjestelærer fra arbeidslivet for å gjøre undervisningen praksisorientert. Minst 2 lærere på skolen involveres i prosjektet. Prosjektet blir en integrert del av faglig aktivitet ved skolen,- implementering, forankret i øvrig undervisning. 6
Forutsetninger forts. Samarbeidet skal forankres i en samarbeidsavtale /partnerskapsavtale (på ledelsesnivå) og konkrete handlingsplaner Læreren blir kvalitetsikrer for opplegget Lærer må være tilstede når ekstern fagperson gjennomfører undervisningsopplegg med elevene
Ressurser Skolene får lærerressurs og reisestøtte : Kr ,- støttebeløpet for nye søkere i skoleåret 2013/2014 Kr ,- for skoler som startet opp i skoleåret 2012/13. Kr ,- for skoler som startet opp i ordningen i skoleåret 2011/12 eller tidligere, - kun for reiseutgifter for elever og lærere. 8
Suksesskriterier Engasjerte lærere. Aktiv og støttende skoleledelse. Personlige møter med partnere fra arbeidslivet. God tid til planlegging/involvering av partner(bestillerkompetanse) Formalisering av samarbeidsopplegg i intensjonsavtaler/ partnerskapsavtaler. 9
Målgruppe og søknadsinfo. for 2013/2014 Alle videregående skoler som tilbyr realfag, samt grunnskoler med ungdomstrinn. Omkring 50 nye skoler vil inkluderes i skoleåret 2013/2014. Søknadsfrist for nye søkere : 5/ For skoler som søker videreføring : 3/ Foreløpig vil Lektor2-ordningen som prosjekt vare ut skoleåret 2014/15. 10
Nettsteder for info.: : prosjekter, skoler, undervisningsopplegg, filmer etc. Veiledning for elektronisk søknadsskjema : 11