Innstegsstillingen i det norske karrieresystemet 31.05.2013 Svein Kyvik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
Advertisements

Ungdiabetes Av: Marianne Sparby. Ungdiabetes: ”Alle ungdommer med diabetes skal leve lenge og godt” •Ca 3200 medlemmer (ungdom i alderen 14 – 30 år) •Tett.
NTL Forskningsinstitutter, 30. mai 2013 Asgeir Fløtre
Utvikling av partnerskapene i relasjon til faget utdanningsvalg Bente Volder, regionkoordinator for Nordre Sunnmøre.
Resultatindikatorer 2013 I de følgende fire foilene er resultatindikatorene som skal benyttes i årsplan listet opp og det er gitt en nærmere.
System for godt læringsmiljø HMS for elevar. Mål: Skape eit godt læringsmiljø for alle Endres i topp-/bunntekst2.
Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Uavhentede meldinger og Meldingsteller
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Endringer i arbeidsmiljøloven
Søknader om permisjon fra stipendiater Regelverk.
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
FoU ved Avdeling for IT Høgskolen i Østfold IKT-Seminar for OFA Refsnes Gods, Jan Høiberg.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Et velfungerende forskningssystem: bruker vi talentene optimalt? Nils Chr. Stenseth, professor og preses i DNVA Dialogmøtet med.
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Bruk av midlertidige stillinger i forsknings- og utdanningssektoren
Inkluderingsutvalget
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Tariffoppgjøret lokale lønnsforhandlinger ved HiL pr
Helsefagskolene; Hvorfor har ikke fagskolen en klar plassering i utdanningssystemet? Innlegg på årskonferanse for offentlige fagskoler Bergen 7. mai 2013.
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Stillinger: a)INSTITUTTLEDER: Det er tre søkere til stillingen. En intern, to eksterne (en av disse er II-er hos oss) Reglement for tilsetting og valg.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Aktørenes roller i planprosessene
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Endres i topp-/bunntekst1 Finnmark fylkeskommune - Finnmark fylkeskommune - Dagens strategier – hvilke endringer ser en vil komme? Per Øyvind.
Erfaringer fra mentorordning ved UiB Lise Øvreås Professor i Geomikrobiologi, Prodekan Mat Nat fakultet.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Strategisk utdanningsutvalg Odd Arne Paulsen
Fra leie til eie Økt gjennomstrømning i kommunale boliger
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Hvordan styrke aktivitetene på NIH Forslag fra arbeidsgruppe 11. mars 2005.
FoU - Drift av fellesskapene og annet FoU-nytt Personalmøte GFU Vibeke Bjarnø.
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Å bygge kompetanse portefølje Veien til toppstilling Professor dr.art. Rikke Gürgens Gjærum, HIH, HIOA. Kjønn & skjønn ved UIT,
Seminar med stipendiater , Arnulf Omdal 1 PhD: fra visjon til virke Med doktorgrad i lomma – kva no? 1.Overgangen til arbeidslivet 2.Yrke og arbeid.
Krav til rekrutteringsprosessen Må stillinger lyses ut? Hovedregel = JA Hjemmel: ikke lovfestet, men følger av hensyn til potensielle søkere og allmennheten.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
Midlertidig ansettelse - inngåelse og opphør Seniorrådgiver Roger Markgraf-Bye, Personalstøtte.
LEDELSE VED UMB. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 2  Valgt leder = Ufarlig likemann?  Professoral fagledelse -> demokratisk valgt.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Forskerpersonalet i Norge
Oppsigelsessaker i UH-sektoren med hovedvekt på nyere rettspraksis
Ulikt om FoU Personalseminar GFU
Godtgjøring tillitsvalgte
Utfyllende bestemmelser
Forskerutdanningsmeldinger Forskerskolelederforum
De viktigste endringene ved revisjonen i 2015
Endringsledelse - strategi
Tilsetting i rekrutteringsstillinger
Balansert omstilling for utvikling
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Fordeling av arbeidstid – arbeidsgivers styringsrett/handlingsrom
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Tall som teller? Nordisk Administrativt Forbund og Partnerforums frokostmøte Viserektor ved UiO Åse Gornitzka.
Førstelektorprogram ved UiT
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Utskrift av presentasjonen:

Innstegsstillingen i det norske karrieresystemet Svein Kyvik

To karriereveier 2 Forskningsorientert • PhD kandidat • Postdoktor • Førsteamanuensis • Professor Undervisn.orientert • Univ./høyskolelektor • Førstelektor • Dosent

Endres i topp-/bunntekst3

Utfordringene • For lite forutsigbare akademiske karriereløp • For mange er tilsatt (for lenge) i midlertidige vitenskapelige stillinger • For få (norske) er interessert i en vitenskapelig karriere i teknologi / naturvitenskap • Høy gjennomsnittsalder ved tilsetting i faste stillinger Endres i topp-/bunntekst4

Innstegsstillinger «Innstegsstilling er et midlertidig tilsettingsforhold med en konkret og forutsigbar mulighet for tilsetting i fast stilling, så fremt den tilsatte har oppnådd en på forhånd definert kompetanse og resultater. En slik karrierevei vil dermed kunne gi lengre midlertidighet, men den gir samtidig kandidaten mulighet til en langt mer forutsigbar karriereplanlegging. Den representerer derfor en akseptabel balanse mellom midlertidighet og langsiktighet.» Endres i topp-/bunntekst5

Innstegsstillingen • Prøveordning med opptil 300 stillinger i mat.nat. fag, teknologi, medisin, odontologi • Lovendring / hjemmel for midlertidig tilsetting utover 4 år • Forskrift om innstegsstillingen må utarbeides Endres i topp-/bunntekst6

Uavklarte spørsmål Endres i topp-/bunntekst7 • Finansiering (omgjøring av post doc stillinger?) • Forskerstillinger eller kombinerte stillinger? • Sluttkompetansen (professorkompetanse?) • Tilsettingsperioden (5, 6 eller 7 år?) • Navn på stillingen • Konkurransekriterier • Vurdering av sluttkompetansen

Innstegsstilling – hva blir navnet? Endres i topp-/bunntekst8 1.Postdoktor (5, 6 eller 7-årig kombinert forsknings- og undervisningsstilling) 2.Førsteamanuensis (med prøvetid) 3.Ny stillingskategori (Professorstipendiat? Professoraspirant? Professorkandidat?)

Konkurransekriterier • Doktorgrad tilstrekkelig • Doktorgrad + postdoktor periode • Aldersbegrensning for søkere? • Maksimumsperiode etter avlagt doktorgrad for søkere (3 - 5 år)? • Stillingsbeskrivelsen (åpen og bred eller skreddersydd for det lokale talentet)? Endres i topp-/bunntekst9

Vurdering av sluttkompetansen • Etablert system for vurdering av opprykk til professor • Når skal vurderingen finne sted? • Hvordan skal kandidater som ikke når opp sluses ut av systemet? • Hva med kandidater som har oppnådd reell professorkompetanse etter to år i innstegsstillingen? Endres i topp-/bunntekst10

Alternative framtidige karriereveier 1.Dr. Fast stilling 2.Dr. Postdoktor Fast stilling 3.Dr. Innstegsstilling Fast stilling 4.Dr. Postdoktor Innstegsstilling Fast stilling Endres i topp-/bunntekst11