Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Form og volum gjennom Bretteteknikker i papir
Advertisements

Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
«Strykebrettcover og stativ»
Inspirasjon til eget arbeid.
Form og volum gjennom Bretteteknikker i papir
Fra geometriske former til abstrakt design.
MySaemienSijte- en lek med arkitekturformer i SketchUp
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
FOLKEHELSE OG YRKET MITT Bok: Om helse Kap: 2 side 48-71
Studie forberedende formgivingsfag
FOKUS. MENNESKE OG SAMFUNN
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
GAMMEL OG NY Sofaen er årets modell. Stolen, Oxchair,
Prosjektoppgave Grafikk og Digitale foto
Fra geometriske former til abstrakt design
Arbeidskrav 3 selvvalgt tema - arkitektur. Oppstart i arbeid med ideer Første ideer – plakat til den norske opera, hvordan Få barna inn i operaen kampanje.
Første rapport: Den rapporten jeg har valg ut her er helt usymetrisk, men innenfor en ramme slik at den kan gjentas til et flatemønster. Her har jeg også.
Prosjektoppgave Grafikk og digital foto.

Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
DAK Design og innovasjon
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
Prosess – arbeidskrav 3.. •Siden vi skal lage et undervisningsopplegg basert på de erfaringene vi gjør oss, velger jeg å ha en prosess og et produkt som.
MySaemien Sijte Arbeidskrav av Anita Kvilvang. Jeg har laget et forslag til utforming av et sørsamisk museum og kultursenter i sketchup. Jeg har brukt.
TEMA «LYSE IDEER» Funksjonalitet: Ulik funksjon og festemekanisme på produktene. Estetikk: Volum, gjentagelse- av form og materialer, kvalitet og utrykk.
«LYSE IDEER» Maske med refleks og lysdioder
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Kunst i grunnskolens barnetrinn
Smykker av resirkulerbart materiale
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
SPINN Lærebok ● Arbeidsbok ● Elevnettsted ● Lærernettsted ● Ressursbok for læreren.
Velkommen til ungdomstrinnet.
Presentasjon av prosessarbeid med LYSBROSJER Laget av Ellen Bay
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Studiespesialisering med formgivingsfag
My Saemien Sijte Av Ingebjørg M. Lippart Ide for oppgaven! Utprøving av ulike funksjoner i SketchUp I ett med naturen, benytte naturmaterialer.
Valgfag på Kastellet skole
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Utdanningsvalg 10.klasse
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Idèmyldring. Klarer du denne? Forsøk å binde sammen de ni punktene med fire rette streker uten å løfte blyanten fra papiret.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
GET PAID TO THINK UP STUFF LIKE THIS Reklamekampanje for ArtCenter College of Design, Pasadena (Canada) VISUELL KOMMUNIKASJON.
Hvordan lage passepartout
Kunst og Håndverk Gautesete Skole Skoleåret Trinn.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret Oppgaven: Lage et Graffiti arbeid (en piece) Lag et Graffiti (A3) arbeid (piece) av et motiv i tekstform.
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2016.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Bruksgjenstand i leire
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2017.
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Valgfaget design og redesign
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang TRÅD FORM FORME I TRÅD TRÅD FORM FORMTRÅD TRÅDFORM Brukt pc frihåndstegning til å illustrere forsiden. Håper dere kan se det er et ansikt som smiler og ønsker deg velkommen inn i denne spennende PP presentasjonen, og at dere leser teksten i notatfeltet Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang oppgavetekst Du skal gjennom en designprosess formgi en tredimensjonal bruksgjenstand som skal utføres i tråd. Din design skal være en bruksgjenstand, der bruken av tråd er hensiktsmessig og der valg av materialet vil kunne endre funksjon og uttrykk i stor grad. Med din bruksgjenstand som utgangspunkt skal du gjøre følgende utprøvning: Lag den samme formen i et annet trådmateriale .Begge formene skal være funksjonelle, men ulike i visuell karakter. Lag en powerpoint der du viser prosessen fra ide til ferdig produkt. Gjør rede for behov, målgruppe og idé. Bilder som viser arbeidsprosessen, blyantskisser, materialutprøvinger, modeller og de ferdige objektene (fysisk) Reflekter over og grunngi bruk av formale virkemidler i de 2 objektene. Maks 100 ord Klippet ut det mest vesentlige i oppgaveteksten Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Arbeidsprosessen fra idé til ferdig produkt idémyldring idéutvikling bearbeidelse vurdering produsere Behov Målgruppe Ny runde om nødvendig Et Diagram over prosessarbeid og de er mange varianter Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang Behov Tradisjonen med å pynte seg med armbånd kan spores tilbake til steinalderen. For differensiert og tilrettelagt undervisning ut fra målene i lærepanen slik at den blir spennende og verdiskapende Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang Målgruppe Lage et undervisningsopplegg på 10 trinn (ungdom) som dekker noen av kravene til design og visuell kommunikasjon i K&H Erfaringsdeling med visuelle framlegg i plenum/blogg Produksjon – Entrepenørskap i skolen Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang Idémyldring ståltråd smykke gryteunderlag nylontråd skinntråd miljønett klesplagg papir stoff PC cover plast Her boblet hodet mitt, og jeg havnet på ideen med å lage et smykke,(armbånd). Som hadde en overføringsverdi til skolen, slik at jeg kan prøve det ut i et undervisningsopplegg. skinn armebånd ståltråd Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang idéutvikling Jeg skisserer ulike løsningsideer med bilder istedenfor med blyanttegninger. Har innhentet bilder fra google som viser et idemangfold av muligheter Vi har alltid vært opptatt av å pynte oss med å bruke smykker . Av ulike materialer. Of nå i vår tid bodypainting. Armbånd viser ulike symbolen . Øvers fra venstre ser dere et samisk armbånd som er laget av ståltråd og skinn. En typisk samisk, duodji som er vikitg å lære i forbindelse med den urbefolkningen i Finnmark sin kullturtradisjoner, et ekskulusivt armbånd i gull og sølv, et armbånd i papir (kanskje gjenbruk) som er flettet med en breddeteknikk, I midten er det et afrikansk trearmbånd med dekor som gir et dyrisk mønster , et skinnarmbånd med nagler og farger som viser hvilken gruppetilhørighet eier kanskje har, Høyre øverst er armbånd i kobber med ulike trådteknikker og enkle samenføyninger, et redsign armbånd av nylontråd, ringler og gummiringer i en vikingteknikk, og det gule plastarmbånde som vi kjenner fra Armstrons sitt bidrag til kreften.symbollikk. Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang Utprøving i plast Utprøving i plast rundstrikking Bildene fra venstre viser utprøvinger i strikking, rundstart på kurvfletting, rundstrikking og gimping strikk rundstart på kurvfletting gimping Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang Utprøving i tråd nuppereller Bildene fra venstre viser en hekleteknikk som heter nupereller. De gir en nydelig blondekant laget i en meget tynn tråd som er mersirisert og gir fin gla.ns er til å sy på klær . Denne teknikken krever en gode taktile ferdigheter så med tanke på min tiltenkte gruppe gikk jeg ikke videre med utprøvingen. Vennskapsbånd er armbånd laget av knyttet tråd som gjerne blir gitt som symbol på vennskap. Skikken og håndarbeidet stammenr fra latinamerikansk kultur og har en avart av makramé i knytteteknikken. Knyttes i tynne tråder med varierte farger som kan gi kontraster og spill i vennskapsuttrykket. Makramé vennskapsbånd-knytting Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang Utprøving i papir Bildet fra venstre viser den grunnleggende fletteteknikken i papir, med remser. Armebånd i papir og med fine farger som gir et spennende fargespill i sluttproduktet. Her kan en bruke papir av gjennbruk. Redisign. Lite funsjonelt i vann. Vennskapsmakramé teknikken i papir var litt vanskelig å jobbe i. Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang Utprøving i ståltråd rigling veving gimping Fra vestre er det utprøving på gimping, hekling, rigling og veving – i metalltråd Tykkelsen på tråden hadde stor innvirkning på hvordan det var å jobbe med. Utfordringene kan være at tråden brekker og av det gir nikkelallergi. Hekling i den tynneste ståltråden var fint å jobbe med og ulikefargevalg i tråden gir et fint glinsenede spekter i utrykket. Evnt å implementere småting som perler, pels, strikk Riglinger til bruk i vikingsmykker. Og veving , noe som jeg fant vanskelig med bare ståltråd. Men jeg så på et teppe Isynnøve Anker Ausdal ,på kunstindistrimuseet at hun hadde vevet inn ulike ståltrådelementer, som gav en nydelig blank uttrykk på teppe hennes som het ”jordkloden”. hekling Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Vidreutvikling av ståltråd Gimping Fremgangsmåten og utprøving av gimping. Det var morsomt og lett å jobbe med, men de løse trådene så jeg på som upraktiske da de ville henge seg borti ting.Derfor gikk jeg ikke videre med denne teknikken. Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang Armbånd i ståltråd Her er det flere teknikker som er laget i ståltråd med ulike farger på tråden og med effekter. Bildet fra venstre er Gimpet med to grønnfarger, jeg har brukt en knapp i lsmekanismen. Neste er et heklet med fargene gull, sølv og kobber, Det brune er helket med en kobberfcarget tråd og inni er det lagt en brun dunfjær og pyntet med dertil passende kobberfarget paljetter. Det heklede armbåndet med perler har tråder i gull, brun og rustrødt. Perlene er sydd på med ståltråd i etterkant. Det siste fiolette stårtrådarmbåndet er helt enkelt heklet med ca 5 masker og i en lang remse som er surret rundt armen i passende lengde og med en lås som er stukket gjennom hele greia, slik at armbåndet kan tilpasses den enkelte Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang skinnsnor Utprøving i skinn Vennskapsbånd fletting Rund fletting Gimping firfletting makramé Bildene fra venstre viser utprøvinger i teknikk som gimping,en snor med ulike fletteteknikker – vennskapsbåndknytting,rundfletting,makramé og samisk knytteteknikk og til slutt tvinning Samisk snorknytting tvinning Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Videreutvikling av skinn Bildene fra venstre viser skinnarmbånd med gimping, som ikke egnet seg i bruk da det strakk seg og endret form. 2 stk med rundfletting, tvinning med anheng og bare tvinning med en perle som låsmekanisme. Her er det mange muligheter for elevene, utfra deres taktile egenskaper, å velge en metode som passer dem. Jeg har valgt ut det mørk brune rundtflettede armbåndet som jeg ta med på neste samling for levering. Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Rundflettet skinnarmbånd Heklet armbånd i fiolett ståltråd De to valgte armbåndene jeg tok ut fra prosessarbeidet. Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang

Analyse – vurdering- refleksjon Skinnarmbåndet har en rundfletteteknikk som gir en sylinderformet snor. Materialet er mykt og formvillig, og vil gi en nydelig patina ved bruk. Utrykket og kontraster kan brukes med å henge på sjarms eller ved bruk av ulike farger på snorene. Ståltrådarmbåndet er laget med hekleteknikk, noe som krever grunnleggende hekleferdigheter. Den tynneste tråden er den enkleste å jobbe med og ulike farger gir fin glans og spennende effekter i kontekst med hverandre. Den enkle lange heklede remsen gir en fin fylde når det er flere lag på hverandre. Jeg tror dette er materialer og teknikker som passer målgruppen   98 ord Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang