Tverrfaglige utfordringer til naturfag, matematikk og kunst og håndverk, når teknologi og design innarbeides i relevante lærerplaner. Pål J. Kirkeby.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Advertisements

Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Studie forberedende formgivingsfag
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
GAMMEL OG NY Sofaen er årets modell. Stolen, Oxchair,
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Vitensenteret i Trondheim
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Tidligere læreplaner.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Bokpresentasjon Oslo.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Dette er SMART.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Realfagsenter nannestad Rom for Newtonrom i norsk skolefysikk? Innlegg til Landskonferansen om fysikkundervisning august 2008.
Ny læreplan, nye utfordringer
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Studiespesialisering med formgivingsfag
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
Teknologi og design Høgs 3. – 6. september 2007 Runar Baune Fra til.
Kunst og Håndverk Gautesete Skole Skoleåret Trinn.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Fagforbundet Vest-Agder
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Valgfaget design og redesign
Informasjon om fagvalg til Vg2
Nå er de revidert!.
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Tverrfaglige utfordringer til naturfag, matematikk og kunst og håndverk, når teknologi og design innarbeides i relevante lærerplaner. Pål J. Kirkeby Hansen

Index Hva er ’teknologi’, ’design’, ’tverrfaglig’ ? Hvem har bestemt? Hva er bestemt? Tverrfaglige utfordringer – mange! Erfaringer fra forsøksvirksomheten - et forsøk på avslutning

Mitt teknologiengasjement Meteorologi, naturfagdidaktikk Teknisk fagskole og Ingeniørhøgskole Program for Teknologi i Skolen Lærerutdanning: teknologi i NSM og Naturfag Etterutdanning: Teknologi og Design [ToD] Teknologi & Design - Et fagdidaktisk veiledningshefte Teknologi og Design - en progresjonsmodell for grunnskolen Arbeidsgruppe Teknologi: ToD 30stp. modulbasert

Nasjonalt senter for kontakt med arbeidslivet om rekruttering til realfag

Hva er ’teknologi’ - ’design’? ”Teknologi er framgangsmåter menneskene har utviklet for å nå sine mål, arbeide lettere og samarbeide bedre. Teknologi gir hjelpemidler for å lage og gjøre ting ….” (L97 Generell del) ”har utviklet … for å lage og gjøre ting ” dvs. produktutvikling som prosess og resultat, er design i vanlig forståelse av begrepet Et tverrfaglig eksempel!

Hvem har bestemt at ”Teknologi og design …” ? Kvalitetsutvalgets forslag 5.juni 2003: ” Teknologi og design opprettes som et fag på ungdomstrinnet. Faget skal kombinere teori og praksis” (NOU 2003: 16: 2.4.4) Regjeringens ønske 2.april 2004: ”Teknologi og design innarbeides i relevante læreplaner for fag, i første rekke realfagene og kunst- og håndverksfag” (St.m.30:4.6.4) Stortingets vedtak 17.juni 2004

Stortingets krav til læreplanene ”Komiteen vil likevel legge vekt på at det å innføre teknologi og design som et tverrfaglig emne vil kreve en ytterligere synliggjøring av emnets plass og rolle.” (Innst.S.nr.268 (2003-2004)) tverrfaglig emne synliggjøring av emnets plass og rolle

Hva er ’tverrfaglig’? ”Prosjektarbeid kan gjennomførast både innafor og på tvers av fag …” (L97 Broen) Dvs. ’tverrfaglig’ Profesjonelle teknologer og designere arbeider ofte i prosjekter - tverrfaglig Prosjektarbeid, kjennetegn (L97 Broen): Problemområde/problemstilling eit målretta arbeid frå idé til ferdig produkt, konkret resultat eller praktisk løysing.

Tverrfaglige utfordringer 1 ”innarbeides i relevante læreplaner for fag, i første rekke realfagene og kunst- og håndverksfag” Er det noen ’i annen rekke’? ”synliggjøring av emnets plass og rolle” Koordinering i tid og rom? Egne kompetansemål for ToD? Læreplanfestet - egen læreplan - egen lærerveiledning? Opp til skolene? Prosjektmetoden vs. metodefrihet?

Stortingets begrunnelse for ToD styrke fagenes praktiske forankring og nytteverdi gi elevene teknologiske ferdigheter og forståelse del av skolens allmenndannende oppgave kombinerer teoretisk og praktisk lærdom innsikt i utviklingsprosesser bak produkter - veien fra idé til ferdig produkt Sviktende rekruttering til MNT-studier Innst.S.nr.268 (2003-2004)

Tverrfaglige utfordringer 2 skolens allmenndannende oppgave Tverrfaglig: teknologiske ferdigheter og forståelse innsikt i utviklingsprosesser fra idé til ferdig produkt Innen fag: styrke praktiske forankring og nytteverdi kombinerer teoretisk og praktisk lærdom

teknologi og design regifag Prosjektmetoden: støttefag naturfag matematikk teknologi og design regifag kunst og håndverk

Tverrfaglig utfordring 3. Et meget lite ToD-eksempel Kravspesifikasjon til produkt (deles ut) ”eit målretta arbeid frå idé tilferdig produkt” Presentasjon, evaluering, … Diskuter tverrfaglige linker i eksemplet til naturfag, matematikk, kunst og håndverk, … (i-annen-rekke-fag) Diskuter ”utfordringer” for lærere og elever i dette ToD-prosjektet

Kravspesifikasjon til glideflyet ToD-Air Du skal designe og bygge et glidefly av papir som kan seile minst 5 meter. Flyet skal sendes med armkraft og lande kontrollert på gulvet foran kateteret. Det skal kun brukes ett A4-ark. Flyet skal være ferdig til presentasjon og testing om 5 minutter.

Kravspesifikasjon til et glidefly med mulige utvidelser Du skal designe og bygge et glidefly av papir som kan seile minst 5 meter og bære en 10kr- mynt. Flyet skal sendes med armkraft og lande kontrollert på gulvet foran kateteret. Det skal kun brukes ett A4-ark. Flyet skal være ferdig til presentasjon og testing om 5 minutter. Det skal foreligge skisser og enkle arbeidstegninger fra designfasen. Sett matematiske navn på de geometriske formene flyet består av. Finn vingenes areal. Flere utvidelsesmuligheter?

flyhistorie, samfunnet, beskrivelse, portefølje IKT designe, tegne, nettsteder Naturfag krefter, energi miljøaspekter Matematikk geometri, beregne fart, flypriser/distanse teknologi og design FLY Kunst og håndverk skisse, tegne, lage, dekorere, reklame Samfunnsfag flyhistorie, samfunnet, geografi Språk (no./eng.) beskrivelse, portefølje reklame

Tverrfaglige utfordringer 4 i et stort ToD-eksempel: Å lage et elektrisk kjøretøy (sesjon B7) lærer Eva Celine Jørgensen, Ruseløkka skole, Oslo

Tverrfaglige utfordringer 5 i et noe mindre ToD-eksempel: Matematikk – Design – Kunst og håndverk (sesjon A3): prosjekt om emballasje og design høgskolelektor Gunnar Waldermo,

Tverrfaglige utfordringer 6 Innhold (substans) og materialer Naturfag Matematikk Eksemplarisk Kjønn Interesse Differensiere Progresjon Vurdering Entreprenørskap andre Kunst og håndverk

Innhold (substans) og materialer: Hvor kan vi starte? teknologi

Teknologi og Design En progresjonsmodell for grunnskolen RENATEs bidrag basert på L97 Generell del og forsøkene til Program for Teknologi i Skolen 1996-2004 Det vi spiser og drikker (K1/K2)) Hus og det som er i dem (K1/K2/K3) Det vi har på oss (K2/K3) Transportteknologi (K2/K3) Elektronisk og digital teknologi (K2/K3) Teknikk og produksjon Teknologi, mennesket og verden

Teknikk og produksjon Noen elementer i alle moduler: Utvikle og kommunisere ideer Arbeide med redskaper, utstyr og materialer Evaluere prosesser og kunnskaper Kunnskaper om materialer og komponenter Kunnskaper om strukturer og konstruksjon Kunnskap om kontroll- og styringssystemer Entreprenørskap

Teknologi, mennesket og verden Noen elementer i alle moduler: Teknologi og sosialt ansvar Teknologi og bærekraftig utvikling Teknologi- og designhistorie

Tverrfaglige utfordringer i ToD - et forsøk på avslutning Den intenderte læreplanen Systemnivå Læreplanenes intensjoner med ToD Den implementerte læreplanen Skole-/klasseromsnivå Gjennomføring av undervisning i ToD Den oppnådde læreplanen Elevnivå Elevenes læring av/om/i ToD