Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIngolf Askeland Endret for 7 år siden
1
Teknologi og design Høgs 3. – 6. september 2007 Runar Baune Fra til
2
Runar Baune, Hovseter skole 2 Konstruksjon og bygging av broer Statikk
3
Runar Baune, Hovseter skole 3 … og SV lærer å bygge papirørsbroer av oss!
4
Runar Baune, Hovseter skole 4 Vinnerbroene 2.12.05 8 EF
5
Runar Baune, Hovseter skole 5 Varmluftsballong Varmluftsballong
6
Runar Baune, Hovseter skole 6 … mekanikk …
7
Runar Baune, Hovseter skole 7 Musefelleenergi … Musefelleenergi …
8
Runar Baune, Hovseter skole 8 Mekanisk leke
9
Runar Baune, Hovseter skole 9 Plastknekking / bokstøtter Vakumforming /matboks Kreativitet og utprøving av design
10
Runar Baune, Hovseter skole 10 Bygging av båt og bil
11
Runar Baune, Hovseter skole 11 Innledning til elektronikk
12
Runar Baune, Hovseter skole 12 Lysdiodekart, innledn.elektronikk
13
Runar Baune, Hovseter skole 13 Koplingsskjema for leiligheten
14
Runar Baune, Hovseter skole 14 Modellhus, konstruksjon Skalategning 3D-tegning W-takstol A-takstol
15
Runar Baune, Hovseter skole 15 Modellhus, bygging
16
Runar Baune, Hovseter skole 16
17
Runar Baune, Hovseter skole 17
18
Runar Baune, Hovseter skole 18 Betong og matematikk
19
Runar Baune, Hovseter skole 19 Begrunnelser for teknolgi i skolen Allmenndannelse Rettferdighet Likestilling Næringslivsorientering Rekruttering til teknologiske yrker
20
Runar Baune, Hovseter skole 20 Hva menes med teknologi? Teknologi og kultur (L 97 s 27) Teknolgi er framgangsmåter menneskene har utviklet for å nå sine mål, arbeide lettere og samarbeide bedre. Teknologi gir hjelpemidler for å lage og gjøre ting – dyrke jord, veve klær, bygge hus, leke sykdom eller reise til lands, til vanns eller i luften.
21
Runar Baune, Hovseter skole 21 Hva er design? Design angår altså produktets funksjonelle egenskaper like meget som dets utseende … Design består både av prosess og det resultat som muliggjør forholdet mennesker og omgivelser. … (Per Farstad, 2003) (Per Farstad, 2003)
22
Runar Baune, Hovseter skole 22 Læringssyn Anvende kunnskaper Moderne prosesser Lage produkter Problemløsning Flerfaglighet I sum betyr dette at vi tilbyr et bedre, mer moderne læringsbegrep
23
Runar Baune, Hovseter skole 23 Grunnskolen i andre land …. De fleste europeiske land har teknologi i sin grunnskole…. ….som obligatorisk fag eller som tverrfaglig emne Paradoks: Norge er annerledeslandet som ikke har teknologi synlig i skolen, men nå kommer det!
24
Runar Baune, Hovseter skole 24 …. Før nå: Off. engasjement 1997 Tveitereidutvalget 2001 Matematikkrapport RENATE opprettes 2003 Kvalitetesutvalget, St.t. nr 30 2004, 17.06 Stortingsvedtak : Nytt fagområde Teknologi og design, … relevante fag, … ma/nat.f./KoH 2004 Høst: Læreplankomiteer i arbeid 2005 1. feb. Høring av ny læreplan 2005 sommer: Ny læreplan klar 2006 høst: Ny læreplan innføres i skolen.
25
Runar Baune, Hovseter skole 25 ToD i hvilke fag? Disse fagene skulle ta opp i seg elementer av Teknologi og design, ToD Kunst og Håndverk Matematikk Naturfag
26
Runar Baune, Hovseter skole 26 ToD i de 3 planene I Naturfagplanen er ToD framhevet med egne overskrifter, I Matematikk er ToD integrert under de enkelte fagmålene I Kunst og Håndverk er ToD integrert i flere emner som Design, Arkitektur
27
Runar Baune, Hovseter skole 27 Nettsteder www.teknologiforum.no www.teknologiforum.nowww.teknologiforum.no 9 temahefter www. renatesenteret.no www.boligabc.no www.boligabc.no en rekke prosjekter beskrevet
28
Runar Baune, Hovseter skole 28 Et sukk… Teori er det når man vet alt, men ingenting funker men ingenting funker Praksis er når alt funker, men ingen vet hvorfor. men ingen vet hvorfor. I teknologitimene forenes teori og praksis slik at ingenting virker og ingen vet hvorfor
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.