NSPA Foresight 2020: Strong, Promising and Specific – Tentativ visjon og politisk strategi Europaforum Norra Sverige 25. Mars 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
COINCO North Presentasjon for Den Skandinaviska Arenaen 20 mars 2009 Knut Halvorsen Daglig leder, Oslo Teknopol osloteknopol North.
Advertisements

Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Norske skipsverft – i lys av EU/EØS-utvidelsen •Hvorfor er norske skipsverft interessante – i denne sammenheng? •Globaliserte •Store, komplekse prosjekter.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
Samhandlingsreformen – hvordan innovasjon, teknologi og kampen om hodene kan forandre spillereglene Paul Chaffey, Abelia.
Ny kommunestruktur i Salten?. Hvorfor vurdere kommunestruktur? • Endrede ”rammebetingelser” –Flere oppgaver –Mer krevende ”kunder” –Økt avhengighet av.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Regional FoU-strategi for Oslo og Akershus Ås 13. oktober 2010.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
1 Axel Rød, rådgiver, Stavanger, 20. mars 2007 Regionalpolitikken er internasjonal Nye Interreg programmer
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Internasjonale samarbeidsarenaer med delegert myndighet og midler til prosjektstøtte etc 1967: Nordkalottsamarbeidet Nordkalottrådet Midler fra NMI (Nordisk.
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
maritim rekruttering og næringens behov
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag EUs Blå vekst og Norsk Maritim strategi Presentasjon på dagskonferanse om Blå vekst 5.juni Jon.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
vi starter med fremtiden og skaper den selv?
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Anne-Marte Kolbjørnshus, komitéleder
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Samarbeid som løfter alle
Tema Fjordkonferansen 2017, juni «Det regionale i det internasjonale»
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

NSPA Foresight 2020: Strong, Promising and Specific – Tentativ visjon og politisk strategi Europaforum Norra Sverige 25. Mars 2010

Bakgrunn / Syfte EU-kommisjonens representanter sier de har mye informasjon om NSPAs begrensninger, men ønsker mer kunnskap om mulighetene. NSPA Foresight er del av en aktiv strategi i forhold til kommende strukturfondsforhandlinger  Bare NSPA, Østerrike og Frankrike har produsert foresight-rapporter Posisjonering i forhold til Lissabon og Göteborg- strategien

To typer argumentasjon Defensiv linje: -Produsenter av varer og tjenester i NSPA konkurrerer ikke på like vilkår med andre företag, -NSPA regionene har lav tilgjengelighet, -Klimaet i NSPA er en utfordring, -Kostnadene for å opprettholde et bredt tilbud av offentlige tjenester er høyere i NSPA, -Offentlige tiltak er nødvendige for å opprettholde den økonomiske aktiviteten i NSPA-området  Er det nyttig å satse på NSPA-området?

To typer argumentasjon Offensiv linje: -NSPA-områdets naturressurser bidrar til industriell verdiskapning i hele Europa, -Mange aktiviteter kan drives like kostnadseffektivt i NSPA som i andre regioner, -Det er stort potensiale for å utvikle næringslivet, -NSPA er Europas dør til Nordvestrussland og til Arktis, -Mange städer i NSPA opplever betydelig tillväxt.  Europa bør satse på NSPA

Mål NSPA skal være en del av løsningen - og ikke av problemet - når Europa forsøker å håndtere store globale utmaninger: Økonomisk globalisering Klimaforandring Økende energipriser Fallende befolkning i deler av Europa

Den demografiske utmaningen: Ikke avfolkning, men intens polarisering Arbetsmarknadsregioner i NSPA med befolkningvekst: - Finland: 6 av 91 - Norge: 6 av 68 - Sverige: 3 av 30

Befolkningsutvikling på ortsnivå Veksten bare i nærheten av de største steden Er denne utviklingen forenlig med en balansert regional utvikling på lang sikt?

Strategi – demografisk utvikling Forskjellige ambisjoner: - tillväxtområder, og områder med befolkningsnedsgang, - mer eller mindre glese områder. Det kan være nødvendig å aksptere befolkningsnedgang i enkelte områder. Spørsmålet er imidlertid hvordan man kan peke ut tillväxtområder: - kan man lite på markedkreftene? Hovedambisjoner: -Bæredyktig demografisk utvikling på regionalt nivå -Bedre kontroll over den demografiske utviklingen på lokalt nivå.

Visjon 2020 – demografisk utvikling Kontroll over den demografiske uviklingen: -Eksplisitt strategi for å håndtere befolkningsnedgang i enkelte områder - Gjøre det mulig for lokale myndigheter å opprettholde eller øke befolkningen der det anses ønskelig.

Balanserte lokalsamfunn Overvekt av menn i store deler av NSPA-området

Balanserte lokalsamfunn Vanskelig å tiltrekke unge voksne Permanente åtgärder for å kompensere for migrasjon til områder med muligheter for høyere utdanning.

Balanserte lokalsamfunn Andel mennesker med ikke- nordisk bakgrunn Behov for en mer ambisiøs innvandringspolitikk

Nærmere evaluering av økonomiske initiativs sosiale betydelse, med spesiell vekt på å fremme bedre balanse mellom menn og kvinner Øke lokalsamfunnenes evne til å tiltrekke utenlandsk arbeidskraft og utnytte deres kompetanse Permanente åtgärder for å kompensere for migrasjon til områder med muligheter for høyere utdanning. Strategi – balanserte lokalsamfunn

Visjon 2020 – balanserte lokalsamfunn NSPA regionene prioritere balanserte lokalsamfunn. Økonomisk utvikling er et verktyg for å åstadkomma dette. Bedre tilgang til offentlige og private tjenester, for å heve livskvaliteten. NSPA utvikles som et attraktivt livsområde, uavhengig av kjønn, alder og kulturell bakgrunn.

Økonomisk utvikling På tross av at NSPA er et område med relativt høyt inntektsnivå er det behov for åtgärder for å fremme en mer balansert økonomisk utvikling.  Det kan være vanskelig å få gehør for dette I EU

Hovedutmaninger Utilstrekkelige lokale effekter av naturressurs- exploateringen Sykliske kriser med betydelige sosiale effekter Mange anser fortfarande at kreative næringer og kunnskapsintensive aktiviteter hører hjemme i storbyene

Strategi – økonomisk utvikling Opprettholde konkurransekraften i prosessindustrien Fokusere på kunnskapsintensive aktiviteter Øke bredden i det økonomiske grunnlaget for hvert enkelt lokalsamfunn Fortsette å identifisere nisjer der NSPA kan ha et konkurransefortrinn

Visjon 2020 – Økonomisk utvikling NSPA regionenes økonomier har større bredde Lokalsamfunnene har mer sirkulære økonomier, takket være et større utbud av tjenester Konkurransedyktige kunnskapsintensive aktiviter har blitt utviklet  Hovedmål: Mer robuste økonomier

Forskning og utvikling Det finnes mange forsknings- organisasjoneri i NSPA, med god geografisk spredning Det er behov for å argumentere for merverdien av denne typen små enheter, “åpne og utspredte innovasjonssystemer” “Quadruple Helix”-modellen forutsetter at F&U-aktørene oppleves som en naturlig del av lokalsamfunnene.

Strategi – F&U og Innovasjon Kompensere for mangelen på risikokapital, f.eks. ved å etablere investeringsfond som finansieres av innkomster fra råvareexploateringen. Bedre koblinger mellom NSPAs forskningsmiljøer og med NV-Russland Mer gjennomtenkt strategi for offentlig styring av F&U og innovasjonsprosesser på regionalt nivå

Visjon 2020 – F&U og innovasjon Et mer innovativt NSPA, ved hjelp av Målrettede åtgärder innenfor utvalgte nisjer Spesialiserte høyere utdannings-institusjoner som tiltrekker studenter fra hele verden Bedre muligheter for videreutdanning

Transport Fokus på mer sammenhengende regionale transportsystem. Løsninger som både gynner industrien i NSPA og som kan skape et grunnlag for en mer balansert regional utvikling må fremmes.

Strategi - Transport NSPA må bli del av det europeiske TEN-T nettverket, og da særlig Botniska korridoren. NSPA må bli mindre avhengig av fossilt brensel. Øst-Vest forbindelser må utvikles NSPA må markedsføres som Europas dør til Nordvestrussland

Visjon Transport Økende trafikk i øst-vestlig retning Sterkere handelsfobindelser med Russland gjør det mulig å utvikle et bredere industrielt samarbeid Havnene i Bottenviken og Norskehavet knyter NSPA til resten av verden, ved hjelp av gode koblinger til vei- og jernbanenettet.

Sammenfatning NSPA Foresight har gjort det mulig å formulere en samelte strategi i forhold til europeisk regionalpolitikk Rød tråd: regionale NSPA aktører i NSPA vil ikke behandles som periferi Regionale reformprosesser er viktige for å gi NSPA mulighet til å implementere de åtgärder som anses nødvendig. EU er imidlertid også en viktig støttespiller.

Sammenfatning Målet for NSPA er å profilere både regionenes mange muligheter og behovet for aktiv regionalpolitikk: Sterk, Spesifikk, Lovende NSPA kan fungere som « test case » for å bevise merverdien av en aktiv, tillväxtorientert regionalpolitikk med fokus på bærekraftig og balansert utvikling. Utmaningen er å få EU til å ta bedre hensyn til det regionale mangfoldet.