Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside: Original pp finner du på denne linken: fagskolerad/Informasjonsmateriell-om-fagskolen/ 2
Fagskolenes plass i utdannings-systemet
Private fagskoler
NASJONALT FAGSKOLERÅD ‣ Nasjonalt Fagskoleråd er et rådgivende organ oppnevnt av Kunnskapsdepartementet. ‣ Fagskolerådet skal bidra til å utvikle rammer og strategier for fagskoleutdanningen som ivaretar den enkeltes, virksomhetenes og samfunnets behov for yrkesrettet kompetanse og livslang læring. ‣ Rådet skal arbeide for gode overganger mellom utdanningsnivåene og bidra til synliggjøring av fagskoleutdanningen. ‣ Fagskolerådet består av representanter fra fagskolesektoren, arbeidsgivere, arbeidstakere og studenter. ‣ Hjemmeside:
OM FAGSKOLEN ‣ Tilbyr korte og yrkesrettede utdanninger ‣ Bygger på videregående utdanning ‣ Utdanningene varer fra et halvt år til to år ‣ Er et fullverdig alternativ til høyskole- og universitetsutdanning, og har en faglig bredde tilsvarende høyskoleutdanning ‣ Tilbyr utdanning av høy kvalitet og gir studentene kvalitetssikrede, fleksible og arbeidsmarkedsrettete utdanningstilbud ‣ Er viktig for kompetanseheving og spesialisering innen yrkesfagene ‣ Bygger på alt fra yrkesforberedende utdanningsprogrammer med fag- eller svennebrev, til de mer generelle studieforberedende programmene
OM FAGSKOLEN ‣ Opptak til fagskoleutdanning skjer på bakgrunn av fullført opplæring med yrkesfaglig kompetanse, generell studiekompetanse eller realkompetanse ‣ ‣ Fagskoleutdanning er en spesialisering og videreutdanning som bygger på kompetanse oppnådd i videregående opplæring ‣ Tilbyr et alternativ til profesjonsutdanning på høyskolenivå ‣ En rekke fagskoleutdanninger gir grunnlag for å kunne søke om mesterbrev ‣ Gir mulighet for påbygging til bachelor- og mastergrad ‣ Ca. én av fire fagskolekandidater studerer videre etter endt fagskoleutdanning ‣ Avtaler om påbygging til Bachelor- og mastergrad finnes med mange utenlandske universiteter
‣ Av dagens fagskolestudenter er 57 prosent tatt opp på grunnlag av yrkesfaglig kompetanse, 29 prosent på bakgrunn av generell studiekompetanse og 7 prosent på bakgrunn av realkompetanse KUNNSKAPSDEPARTEMENTETS TILSTANDSRAPPORT
FAGSKOLETILBUDET I NORD-TRØNDELAG Stjørdal fagskole. Bygg og anlegg, TIP Levanger fagskole. Psykisk helsearbeid,Rehabilitering, Eldreomsorg Kreftomsorg og lindrende pleie,Veiledning Kjemi med fordypning innen prosessteknikk og mat- teknikk. Steinkjer fagskole. Elkraft Ytre Namdal fagskole. Nautisk linje ‣
‣ Høsten 2011 var det totalt 121 NOKUT godkjente fagskoler i landet med studenter ‣ Alle fagskoleutdanninger i Norge er godkjent av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) ‣ Betegnelsene fagskole og fagskoleutdanning kan kun brukes av skoler som har NOKUT-godkjente utdanningstilbud ‣ NOKUTs oppgave er å sikre at den enkelte utdanningen tilfredsstiller kravene til innhold, gjennomføring og evaluering av utdanningen ‣ Alle utdanninger som er godkjent av NOKUT gir også rett til lån og stipend fra Lånekassen NOKUT godkjenner og kvalitetssikrer
NIFUs KANDIDATSUNDERSØKELSE 2012 ‣ Fagskolekandidatene ser ut til i stor grad å ha fulgt sine interesser fra videregående opplæring ‣ Fagskoleutdanningene representerer en spesialisering og videreutdanning som bygger på kompetansen oppnådd i videregående opplæring ‣ Oppfyller dermed en viktig intensjon med fagskoletilbudet ‣ To av tre fagskoleutdannede er yrkesaktive etter uteksaminering fra fagskolen, mens en fjerdedel studerer videre ‣ På tvers av kjønn, alder og faggruppe, svarer tre av fire fagskolekandidater at de er fornøyde eller svært fornøyde med utdanningens relevans for arbeidslivet
‣ Mannlige har oftere yrkesaktivitet som hovedaktivitet enn kvinnelige etter endt fagskoleutdanning ‣ Kvinnelige har oftere videreutdanning som hovedaktivitet enn mannlige kandidater etter endt fagskoleutdanning
KUNNSKAPSDEPARTEMENTETS TILSTANDSRAPPORT Andel studenter fordelt etter fagfelt
‣ Ved landets fagskoler ble det i 2011 uteksaminert fagskolekandidater, herav var 51 prosent menn og 49 prosent kvinner ‣ Utdanningstilbudene ved fagskolene kan gis som stedbasert undervisning eller nettbaserte undervisningstilbud ‣ Den stedbaserte undervisningen er dominerende både ved de offentlige og de private fagskolene. 86 prosent av utdanningstilbudet gis som stedbasert undervisning. KUNNSKAPSDEPARTEMENTETS TILSTANDSRAPPORT