Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Fagskolens nasjonale retningsgivere
Studieforberedende utdanningsprogram
Hvordan kan fagskolene bli mer synlig og kjent?. Informasjonsarbeid Nasjonalt Fagskoleråd Synliggjøre fagskoleutdanningen som en attraktiv utdanning Muligheter.
Forum for Fagskoler Database for statistikk om fagskoleutdanning – forventninger fra privat sektor Knut Erik Beyer-Arnesen Forum for fagskoler - medlem.
Læring på arbeidsplassen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Lån og stipend til utdanning i utlandet
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Fagskoleutdannedes studiesituasjon og arbeidsmarkedssituasjon Erica Waagene Kandidatundersøkelse blant fagskoleutdannede uteksaminert våren 2012.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Konferanse om fagskoleutdanning
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Utdanningsveier til ei karriere i helse- og omsorgstjenestene
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Veien videre etter ungdomsskolen
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Questback 2012 Questbacken er basert på svar fra de som har vært til veiledning ved Karrieresenteret i Nord- Trøndelag. Det var ca. 325 som svarte i 2012,
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag - Partnerskap mellom NTFK, KS, NAV, LO, NHO.
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Database for statistikk om høgre utdanning - Fagskoledata - RFF årskonferanse, Bergen mai 2013 Maren Saxe, rådgiver DBH-F.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Samarbeid fagskole høgskole
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
FAGSKOLEUTDANNING.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Fagskoleutdanning for helse- og sosialsektoren: - En viktig kompetansebrikke i samhandlingspuslespillet!
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Utfordringer for yrkesfagene Kompetanseutvikling - livslang læring (fagopplæring, fagskole, høyere utdanning, læring i arbeidslivet) 1.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
FORELDREMØTE 10. TRINN 15. SEPTEMBER 2015 Om arbeidsuka Om Yrkesvalgmessa Om videregående opplæring Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Fagskolekandidatene En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015 Joakim Caspersen, Britt Karin Utvær, Hanna Bugge og Christian Wendelborg.
Veien videre etter VG2 Elektro.
Fagforbundet Vest-Agder
Rådet for offentlige fagskoler
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside: Original pp finner du på denne linken: fagskolerad/Informasjonsmateriell-om-fagskolen/ 2

Fagskolenes plass i utdannings-systemet

Private fagskoler

NASJONALT FAGSKOLERÅD ‣ Nasjonalt Fagskoleråd er et rådgivende organ oppnevnt av Kunnskapsdepartementet. ‣ Fagskolerådet skal bidra til å utvikle rammer og strategier for fagskoleutdanningen som ivaretar den enkeltes, virksomhetenes og samfunnets behov for yrkesrettet kompetanse og livslang læring. ‣ Rådet skal arbeide for gode overganger mellom utdanningsnivåene og bidra til synliggjøring av fagskoleutdanningen. ‣ Fagskolerådet består av representanter fra fagskolesektoren, arbeidsgivere, arbeidstakere og studenter. ‣ Hjemmeside:

OM FAGSKOLEN ‣ Tilbyr korte og yrkesrettede utdanninger ‣ Bygger på videregående utdanning ‣ Utdanningene varer fra et halvt år til to år ‣ Er et fullverdig alternativ til høyskole- og universitetsutdanning, og har en faglig bredde tilsvarende høyskoleutdanning ‣ Tilbyr utdanning av høy kvalitet og gir studentene kvalitetssikrede, fleksible og arbeidsmarkedsrettete utdanningstilbud ‣ Er viktig for kompetanseheving og spesialisering innen yrkesfagene ‣ Bygger på alt fra yrkesforberedende utdanningsprogrammer med fag- eller svennebrev, til de mer generelle studieforberedende programmene

OM FAGSKOLEN ‣ Opptak til fagskoleutdanning skjer på bakgrunn av fullført opplæring med yrkesfaglig kompetanse, generell studiekompetanse eller realkompetanse ‣ ‣ Fagskoleutdanning er en spesialisering og videreutdanning som bygger på kompetanse oppnådd i videregående opplæring ‣ Tilbyr et alternativ til profesjonsutdanning på høyskolenivå ‣ En rekke fagskoleutdanninger gir grunnlag for å kunne søke om mesterbrev ‣ Gir mulighet for påbygging til bachelor- og mastergrad ‣ Ca. én av fire fagskolekandidater studerer videre etter endt fagskoleutdanning ‣ Avtaler om påbygging til Bachelor- og mastergrad finnes med mange utenlandske universiteter

‣ Av dagens fagskolestudenter er 57 prosent tatt opp på grunnlag av yrkesfaglig kompetanse, 29 prosent på bakgrunn av generell studiekompetanse og 7 prosent på bakgrunn av realkompetanse KUNNSKAPSDEPARTEMENTETS TILSTANDSRAPPORT

FAGSKOLETILBUDET I NORD-TRØNDELAG Stjørdal fagskole. Bygg og anlegg, TIP Levanger fagskole. Psykisk helsearbeid,Rehabilitering, Eldreomsorg Kreftomsorg og lindrende pleie,Veiledning Kjemi med fordypning innen prosessteknikk og mat- teknikk. Steinkjer fagskole. Elkraft Ytre Namdal fagskole. Nautisk linje ‣

‣ Høsten 2011 var det totalt 121 NOKUT godkjente fagskoler i landet med studenter ‣ Alle fagskoleutdanninger i Norge er godkjent av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) ‣ Betegnelsene fagskole og fagskoleutdanning kan kun brukes av skoler som har NOKUT-godkjente utdanningstilbud ‣ NOKUTs oppgave er å sikre at den enkelte utdanningen tilfredsstiller kravene til innhold, gjennomføring og evaluering av utdanningen ‣ Alle utdanninger som er godkjent av NOKUT gir også rett til lån og stipend fra Lånekassen NOKUT godkjenner og kvalitetssikrer

NIFUs KANDIDATSUNDERSØKELSE 2012 ‣ Fagskolekandidatene ser ut til i stor grad å ha fulgt sine interesser fra videregående opplæring ‣ Fagskoleutdanningene representerer en spesialisering og videreutdanning som bygger på kompetansen oppnådd i videregående opplæring ‣ Oppfyller dermed en viktig intensjon med fagskoletilbudet ‣ To av tre fagskoleutdannede er yrkesaktive etter uteksaminering fra fagskolen, mens en fjerdedel studerer videre ‣ På tvers av kjønn, alder og faggruppe, svarer tre av fire fagskolekandidater at de er fornøyde eller svært fornøyde med utdanningens relevans for arbeidslivet

‣ Mannlige har oftere yrkesaktivitet som hovedaktivitet enn kvinnelige etter endt fagskoleutdanning ‣ Kvinnelige har oftere videreutdanning som hovedaktivitet enn mannlige kandidater etter endt fagskoleutdanning

KUNNSKAPSDEPARTEMENTETS TILSTANDSRAPPORT Andel studenter fordelt etter fagfelt

‣ Ved landets fagskoler ble det i 2011 uteksaminert fagskolekandidater, herav var 51 prosent menn og 49 prosent kvinner ‣ Utdanningstilbudene ved fagskolene kan gis som stedbasert undervisning eller nettbaserte undervisningstilbud ‣ Den stedbaserte undervisningen er dominerende både ved de offentlige og de private fagskolene. 86 prosent av utdanningstilbudet gis som stedbasert undervisning. KUNNSKAPSDEPARTEMENTETS TILSTANDSRAPPORT