Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge*

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Advertisements

Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Alt om kvalitetssystemet
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Brønnsikkerhet Standarder & brønnkontrollkompetanse
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Internkontroll i kommuner
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
ISO 9000:2000 Endringer v/Per L. Berge Excellence Norway
En merkavare i endring…
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Driftsrapport HNT 2008 Status pr. 1. tertial 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Outsource eller drifte selv ?
”Litt bedre i dag enn i går”
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Ekstern revisjon av interkontrollsystemet og kvalitetssikringen Paul Martin Strand Administrerende direktør.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Informasjonssikkerhet
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
... og bedre skal det bli, og slik gjør vi det!
Program for Pasientflyt i Helse Bergen
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
KVALITET I HØYERE UTDANNING
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Bruk av IKT i helse- og omsorgstjenesten i kommunene – Stavern 3. september 2007 Bruk av IKT i hjemmebaserte tjenester. Elektronisk samhandling med sykehuset?
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Prosjektleder Inger Svendsrud
HVORFOR TRENGER VI FAGLIGE STANDARDER?. FORDI:  ALLE SOM BENYTTER PRODUKTER, TJENESTER, BEHANDLENDE TILBUD ETC. HAR FORVENTNINGER TIL PROFESJONALITETEN.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
Ledelsens evaluering: krav til løpende forbedring Oversikt over lov, forskrift Definert ansvar og myndighet Bedre introduksjon for nyansatte Medarbeidersamtaler.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
”I pasientens fotspor”
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Det integrerte universitetssykehuset
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
Årets norske Leanvirksomhet
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Årets norske Leanvirksomhet
Utskrift av presentasjonen:

Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge* Oslo 11.10.06 Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge* *Vedtatt 14.04.04 (sak 33-04). Rådgiver Arild Vassenden

Kvalitetsstrategiens mål (ikke mål for kvaliteten) Etablere rammeverk som gjør det lettere å kommunisere kvalitet Avklare ansvar og roller Bidra til etablere, drifte og koordinere hensiktsmessige systemer som understøtter kvalitetsstyring Etablere en levende kvalitetskultur i HMN som bygger på organisasjonens dyktige og motiverte medarbeidere, ledere og aktiv medvirkning fra brukere. 1 2 3 4

Forståelse av begrepet kvalitet, et grunnlag for å kommunisere kvalitet

Forståelse av begrepet kvalitet, et grunnlag for å kommunisere kvalitet

Forståelse av begrepet kvalitet, et grunnlag for å kommunisere kvalitet Metodevurdering (SMM) Ledelseskvalitet Akkreditering Faglig kvalitet ISO-sertifisering Kvalitetsledelse Simulatortrening Tilsyn Benchmarking Kvalitetsrevisjon ROS analyse Avviks- systemer Kval.dok.system EQS Prosessanalyser Kvalitets- register Meldesystem Kvalitets- indikatorer Kvalitetsstrategi Organisatorisk kvalitet kvalitetsledelse IK-system Kvalitets- strategi Kvalitetssikring Prosess- styring Forskning Kvalitets- forbedring Kontinuerlig forbedring Balansert målstyring Pasientopplevd kvalitet Audit (medisinsk revisjon) Pasient Prosess Redesign

En flerfasettert forståelse av kvalitet…… Forståelse av begrepet kvalitet, et grunnlag for å kommunisere kvalitet En flerfasettert forståelse av kvalitet…… Hvorfor?….

Forståelse av begrepet kvalitet, et grunnlag for å kommunisere kvalitet Målsetting Krav satt i lov og forskrift: Etterleve lovkrav Ledelsesdefinerte krav fjerne korridorpasienter Kosteffektiv drift av senger Godt arbeidsmiljø Økonomi i balanse Faglig definerte krav Etterleve kunnsk.baserte standarder Pasientdefinerte krav Gode pasientopplevelser Eksempler

Forståelse av begrepet kvalitet, et grunnlag for å kommunisere kvalitet Målsetting Krav satt i lov og forskrift: Etterleve lovkrav Ledelsesdefinerte krav fjerne korridorpasienter Kosteffektiv drift av senger Godt arbeidsmiljø Økonomi i balanse Faglig definerte krav Etterleve kunnsk.baserte standarder Pasientdefinerte krav Gode pasientopplevelser Krav til kvalitet ”30 dagers vurderingsfrist” ”en leder på hvert nivå” Alle epikriser innen 7 dager 0 pasienter i korridor Utnyttelsesgrad av senger 90 % Redusert sykefravær til under 3% Økonomi i balanse 80% etterlevelse av kunnskapsbaserte standarder, 90% av timeavtaler <10 min Informasjon om legemiddelbruk. Egenskap i prosessene 70% innfris 1 ledere i 95 % av avd 45 % innen 7 dager 23 i snitt pr dag 95 % 4,85 underskudd Prosessoppfyllelse 60% 100 % <10 minutt for sein Informasjon gitt Kvalitet Eksempler

Kvalitet oppstår ikke, det produseres……. input Ledelse output effekt Helse-problem Helse Ressursinnsats Ca 15 000 dyktige medarbeidere Bygninger og utstyr

Kvalitet oppstår ikke, det produseres i et komplekst system Leveranse av journalarkivtjenester Leveranse av u-sterile forbruksvarer Prøvetaking Leveranse av mikrobiologiske prøvesvar Leveranse av serieprodusert mat Leveranse av sterile forbruksvarer Leveranse av elektive røntgensvar Leveranse av journalsøke- tjenester Leveranse av serieproduserte prøvesvar Leveranse av akutt feilretting Leveranse av dietter Leveranse av sterile flergangs- artikler Leveranse av ØH røntgensvar Leveranse av akutt feilretting MTU støtteprosesser Leveranse av ØH-produserte prøvesvar Leveranser av transport- koordinering Leveranse av vann, gass, varme, komunik.tjenester Leveranse av vedlikeholdte senger Leveranse av råvarer Leveranse av råd og kunnskap Leveranse av renhold Leveranse av intern transport- tjenester Leveranse av skylleromstjenester Radiologisk intervensjon Leveranser av blod Leveranse av ferdigproduserte legemidler Leveranse av ernæringsråd til pasient Leveranse av spesialproduserte legemidler ”helse” Helse-problem kontorstøtte pleie kirurgiferdighet Anestesilegekomp Legeassistanse Intensiv sykepleie Direkte kliniske prosesser Operasnjons- assistanse Anestesispl

Strategiens elementer Gjør vi de riktige tingene? Pasient-mestringsprogram Medisinske ”metoder” Medisinsk prosedyre systemer, ferdigheter, ferdigheter Gjøres tingene riktig?

Strategiens elementer Systemer for metodevalg og utvikling Systemverktøy Valg av metode (standardisering) Kvalitetsstyringssystem (inkl IK) Implementering Kvalitetsdokumentasjonssystem Evalueringsprogram Kvalitetsutvalg Metodeutvikling Avvikmeldesystem Revisjon Akkreditering Styringsdatasystemer Kompetansesystemer Tilretteleggerressurs (rådgivere) Kvalitetsindikatorer Helseakademi (teamtrening, simulatortrening,) Kvalitetsregistre Styringsdatasystem Utdanning/ opplæring Lederutvikling