EN NORSK OPPFINNELSE 11.-13. trinn Presentasjon før oppstart.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
19 Leseproblemer, myter og misforståelser
Advertisements

EN NORSK OPPFINNELSE 5.—7. trinn Presentasjon før oppstart.
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
2 Leseferdigheter og lesevaner
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
”Til Start” Treningsprogram for unghest
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Brukerveiledning for gruppeledere
13 Lese fra dataskjerm.
22 tips for den faglitterære forfatteren
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
8 Skumlesing.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
EN NORSK OPPFINNELSE trinn Presentasjon før oppstart.
Sett inn riktig tid/form av verbet
Å skrive en god innledning
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
En måte å lese Bibelen på
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
Aggression Replacement Training
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Dokumentasjon av en prosess
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Matteus 17,1-9 ”Forklarelsens berg”
Hva er vitsen med å gifte seg?
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Tenn alle lysene! Julemesse, Misjonssalen Sandnes 29. november 2013 Asbjørn Kvalbein 1.
10 Superlesing.
12 Reflekterende lesing.
9 Skanning.
3 Les bedre.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
EN NORSK OPPFINNELSE 5.—7. trinn Presentasjon før oppstart.
EN NORSK OPPFINNELSE trinn Presentasjon før oppstart.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Lyshovden Oppveksttun!
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Utskrift av presentasjonen:

EN NORSK OPPFINNELSE 11.-13. trinn Presentasjon før oppstart

Før vi starter .. Hvor fort tror du at du leser? Hvorfor vil du lese fortere enn du gjør i dag? Hva skal til for å bli bedre? Hvor mye kan du trene?

Hvor fort leser du til vanlig? Nå kommer det en tekst som du får se i et halvt minutt Les denne teksten slik du pleier å gjøre Bruk helt vanlig fart Legg merke til hvor langt du har kommet når teksten forsvinner Klar – ferdig – gå. 200 350 100 75 150 60

JANUAR 1163: De kalte henne volven. Trollkjerringa JANUAR 1163: De kalte henne volven. Trollkjerringa. Alle fryktet den gamle kvinnen med det isblå blikket og de mystiske evnene. Hun kom til høvdingens gård sent på høsten, og ingen våget å be henne dra. Hun hadde levd lenger enn noen trodde var mulig. Den gustne huden hennes strammet over kinnbena. De lange, senete fingrene minnet om klør. Når hun snakket, lød røsten ru og sprukken. Da hun døde den vinteren, hadde hun et gapende hull i brystet. Ingen sørget da de fant liket i hovet på den brennende gården. Hun lå i skyggen av en enorm bolle med blod, og over henne ruvet tre blodstenkte gudestatuer. De haugla henne sammen med de andre som ble drept den natten. Så ble plassen forlatt. Gressletten lå øde rundt de forkullede ruinene. Selv dyrene skydde glennen mellom skogen og Mårsjø. Tre hundre år senere bråstanset en elgku ved buskaset på sletten ved innsjøen. Svulmende skyer drev sakte sydover. En drikkende hjort hevet hodet og stirret årvåkent mot klaringen. De skvaldrende fuglene stilnet, og den milde brisen spaknet til en uhørlig hvisken. Så sto gården der, som en hildring fra fortiden. En sky gled foran solen, og bakom skogen og fjellene varslet kornmoen om uværet som var i anmarsj. 30 sek ►

Din vanlige lesehastighet? 200 350 100 700 150 60 400 800 500 250 90 Teksten var hentet fra Tom Egelands bok Ragnarok Den var egentlig for kort til å måle lesehastighet på en god måte. 206 ord Lesetestene i Pageturner er på 1500 ord Mer robust mål på hastighet. ►

JANUAR 1163: De kalte henne volven. Trollkjerringa JANUAR 1163: De kalte henne volven. Trollkjerringa. Alle fryktet den gamle kvinnen med det isblå blikket og de mystiske evnene. Hun kom til høvdingens gård sent på høsten, og ingen våget å be henne dra. Hun hadde levd lenger enn noen trodde var mulig. Den gustne huden hennes strammet over kinnbena. De lange, senete fingrene minnet om klør. Når hun snakket, lød røsten ru og sprukken. Da hun døde den vinteren, hadde hun et gapende hull i brystet. Ingen sørget da de fant liket i hovet på den brennende gården. Hun lå i skyggen av en enorm bolle med blod, og over henne 200 ruvet tre blodstenkte gudestatuer. De haugla henne sammen med de andre som ble drept den natten. Så ble plassen forlatt. Gressletten lå øde rundt de forkullede ruinene. Selv 250 dyrene skydde glennen mellom skogen og Mårsjø. Tre hundre år senere bråstanset en elgku ved buskaset på sletten ved innsjøen. Svulmende skyer drev sakte sydover. En drikkende hjort 300 hevet hodet og stirret årvåkent mot klaringen. De skvaldrende fuglene stilnet, og den milde brisen spaknet til en uhørlig hvisken. Så sto gården der, som en hildring fra fortiden. En sky gled foran solen, og bakom skogen og fjellene varslet kornmoen om uværet som var i anmarsj. 400 Husker du hvor langt du kom før jeg fjernet teksten? Jeg har lagt inn noen tall som gir deg en indikasjon på lesehastigheten din. Tallene betyr ord/min. ►

Hva er Pageturner? Øyetreningsprogram på nett, som lærer deg å lese hurtig Trener opp øynene til å bevege seg jevnt og fort over teksten man leser Øynene følger en markør som beveger seg over skjermen Etter en til to uker med trening har hjernen din vent seg til større lesefart – og får med seg innholdet like bra som før.

To måter å lese på Dra sammen bokstavene og bokstavlydene til ord (m-e-t-a-l-l blir til ’metall’) Sakte og nøyaktig lesing Kjenne igjen ordet med en gang Går mye fortere Vi bruker begge måtene å lese på Pageturner gjør deg bedre til å lese helord.

Å lese ’umulige’ ord Hjernen vår jobber hardt for å finne mening – også når bokstavene ikke gir mening Les denne teksten så fort du kan:

I cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg I cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid. Aoccdrnig to rscheearch taem at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Denne teksten viser oss at det finnes flere kognitive prosesser i hodene våre enn klassisk avkoding i form av sammentrekking av bokstaver for å danne ord.

Sammenhengen er viktig ’uesdnatnrd’ - vanskelig å lese ’uesdnatnrd waht I was rdanieg’ - sammenhengen gjør det lettere Når lesefarten din øker, er det lettere å se sammenhengen som ordene står i.

Inn i treningsrommet i Pageturner Nå skal dere få bli med inn i treningsrommet og oppleve hvordan en trener øynene til å lese fort Treningen er kjedelig, men veldig effektiv Lærer åpner treningsøkt 8 på sin lisens og lar den gå i 5 minutter (=uten tekst i 3 min og med tekst i 2 min).

Les teksten på Pageturner-måten Nå kommer det en ny tekst som dere får se i et halvt minutt. Les den på Pageturner-måten - La øynene gli jevnt over teksten på hver linje Klar – ferdig – gå.

Snøen hadde falt tett hele dagen, og Marcel Avignon suste ustøtt utfor bakken mot Mårsjø. Femten dager hadde han tilbrakt i den norske fjellheimen. Han hadde laget over sytti skisser og gledet seg til å arbeide med motivene i loftsatelieret i Paris. Bakken flatet ut i en slette rett ved vannet. Han ploget vinglende da den høyre skien hektet seg fast i noe under snøen. Han tumlet overende. Smerten jog gjennom benet. Med sammenbitte tenner tok han av seg votten og følte nedover høyrebenet. Han stønnet. Leggen var brukket. Hele den dagen kjempet han mot kuldens dødelige rus. Lenge etter at mørket var falt på, våknet han av døsen. Iskald vind feiet inn fra sjøen. Høyt der oppe skimtet han åsryggen som en silhuett. Hva hadde vekket ham? En lyd? Med sløvet blikk så han seg om. Han satte seg opp. En mann sto rett bak ham. Den fremmede lignet et stygt, lite troll. Og bakenfor … Bakenfor funklet en gård i mørket. Marcel forsøkte å kave seg unna. Ved hjelp av armene og det friske benet skjøv han seg gjennom snøen, men selv da panikken overveldet ham, skjønte han at det var umulig å unnslippe. Han ynket seg da mennesketrollet løftet ham med sterke armer og bar ham mot gården. 211 ord 30 sek

Lesehastighet etter 5 min. Pageturner-trening? Snøen hadde falt tett hele dagen, og Marcel Avignon suste ustøtt utfor bakken mot Mårsjø. Femten dager hadde han tilbrakt i den norske fjellheimen. Han hadde laget over sytti skisser og gledet seg til å arbeide med motivene i loftsatelieret i Paris. Bakken flatet ut i en slette rett ved vannet. Han ploget vinglende da den høyre skien hektet seg fast i noe under snøen. Han tumlet overende. Smerten jog gjennom benet. Med sammenbitte tenner tok han av seg votten og følte nedover høyrebenet. Han stønnet. Leggen var brukket. Hele den dagen kjempet han mot kuldens dødelige rus. Lenge etter at mørket var falt på, 200 våknet han av døsen. Iskald vind feiet inn fra sjøen. Høyt der oppe skimtet han åsryggen som en silhuett. Hva hadde vekket ham? En lyd? Med sløvet blikk så han seg om. Han satte seg opp. En mann sto rett bak ham. Den fremmede lignet et stygt, lite troll. Og bakenfor … 300 Bakenfor funklet en gård i mørket. Marcel forsøkte å kave seg unna. Ved hjelp av armene og det friske benet skjøv han seg gjennom snøen, men selv da panikken overveldet ham, skjønte han at det var umulig å unnslippe. Han ynket seg da mennesketrollet løftet ham med sterke armer og bar ham mot gården. 400

Snøen hadde falt tett hele dagen, og Marcel Avignon suste ustøtt utfor bakken mot Mårsjø. Femten dager hadde han tilbrakt i den norske fjellheimen. Han hadde laget over sytti skisser og gledet seg til å arbeide med motivene i loftsatelieret i Paris. Bakken flatet ut i en slette rett ved vannet. Han ploget vinglende da den høyre skien hektet seg fast i noe under snøen. Han tumlet overende. Smerten jog gjennom benet. Med sammenbitte tenner tok han av seg votten og følte nedover høyrebenet. Han stønnet. Leggen var brukket. Hele den dagen kjempet han mot kuldens dødelige rus. Lenge etter at mørket var falt på, 200 våknet han av døsen. Iskald vind feiet inn fra sjøen. Høyt der oppe skimtet han åsryggen som en silhuett. Hva hadde vekket ham? En lyd? Med sløvet blikk så han seg om. Han satte seg opp. En mann sto rett bak ham. Den fremmede lignet et stygt, lite troll. Og bakenfor … 300 Bakenfor funklet en gård i mørket. Marcel forsøkte å kave seg unna. Ved hjelp av armene og det friske benet skjøv han seg gjennom snøen, men selv da panikken overveldet ham, skjønte han at det var umulig å unnslippe. Han ynket seg da mennesketrollet løftet ham med sterke armer og bar ham mot gården. 400 Noen som merket en forskjell? Husk at dette var lesing etter 6 min øyetrening. For at du skal etablere en robust og bærekraftig lesehastighet som er dobbelt så rask som din vanlige, må du trene 21 dager a 15-17 min. Effekten er grundig dokumentert av SINTEF gjennom to studier. For øvrig er det grunn til å nevne at flere av de til dels lesetrøtte yrkesfag-elevene som var med i utprøvingen våren 2010 ble så oppslukt av treningstekstene, bl.a. Tom Egelands Ragnarok, at de skaffet seg bøkene og leste dem ferdig for å finne ut hvordan det gikk.

Hva er viktig for at treningen skal virke? Du må ønske å gjennomføre Pageturner for å bli en bedre leser Du må ha hele oppmerksomheten din rettet mot treningen Ikke hør på musikk mens du trener Hold hodet i ro og la bare øynene bevege seg Husk å puste godt og rist litt på skuldrene dersom du kjenner deg stiv Fest blikket på hele markøren.

Fokuser på hele markøren Se hele markøren

Video om Pageturner Når du er logget inn, finner du en video for ungdom som forklarer hvordan Pageturner virker. http://pageturner.no/content?marketplaceId=50681929&languageId=1&logicalTitle=content_video_2010.11.02.16.00.45

EN NORSK OPPFINNELSE 11.-13. trinn: Oppstart og treningsøkt 1

www.lokus.no

NB! SKRIV INN din e-postadresse og BYTT til ditt vanlige passord før du starter Pageturner! Husk å LAGRE endringer!

NB. Før nettmenyen kommer til syne (jf NB! Før nettmenyen kommer til syne (jf. nedenfor), må du lese igjennom «nettvett»-reglene på Lokus. Dernest haker du av for at du har lest innholdet, og klikker på «Godkjenn».

Min kursplan Pageturner kjenner deg igjen og gir deg tilbakemeldinger etter hver treningsøkt Oransje farge på den treningsøkta du skal velge T = test på treningsøkt 1, 7, 14 og 21.

Lesehastighet På dag 1 kommer lesetesten før treningsøkta Vent med å klikke på Start klokka til læreren sier fra.

Lesehastighet På lesetest 1 skal du lese slik du er vant med å lese Når du har lest alt, klikker du på pila til høyre for å bla videre til neste side.

Lesehastighet Klikk på Stopp klokka så snart du har lest ferdig.

Leseforståelse Les teksten Test leseforståelse Klikk på knappen Gå videre.

Leseforståelse Les spørsmålene og klikk på det svaret du mener er rett Når du har svart på alle seks spørsmålene, klikker du på Svar.

Resultat lesehastighet og leseforståelse Her ser du hvor fort du har lest og hvor mange rette svar du fikk Klikk på Gå videre for å komme inn til treningsrommet.

Treningsøktene Les teksten om hvordan du skal bevege øynene uten å røre på hodet Treningsøkta varer i 17 minutter Klikk på startpila når du er klar til å begynne.

La blikket gli jevnt fra venstre til høyre så lenge linja er opplyst Det er helt normalt om du ikke ’får med deg’ alle ordene Etter noen dagers trening vil hjernen din venne seg til den økte farten, og du får med deg mer og mer. Ikke stress.

Avslutning VIKTIG! Når treningsøkta er slutt, blir teksten borte. Klikk på Avslutt treningsøkt for å lagre resultatene dine i grafen under fanen Mine resultater.

Etter treningsøkta Sitt stille til alle er ferdige med treningsøkta. Husk at alle har rett til å trene ferdig uten å bli forstyrret Klikk på fanen Mine resultater.

Mine resultater Den oransje prikken viser lesehastigheten din Den grå stolpen viser hvor mange rette svar du hadde på testen.

Lykke til med Pageturner-treningen! Hilsen Per Johan, som har laget Pageturner

EN NORSK OPPFINNELSE Til læreren

En norsk oppfinnelse Utviklet av gründer Per Johan Rauø med støtte fra Innovasjon Norge Prototypen klar i 2007 Samarbeidet med Aschehoug om utviklingen av programmet Endelig versjon i 2010 Testet av SINTEF.

Test av lesehastighet og forståelse: 94 testpersoner 57 Vgs-elever 29 høgskolestudenter 8 voksne i arbeid 17 min trening i 21 dager Test av lesehastighet og forståelse: Dag 1 Dag 7 Dag 14 Dag 21 Etter 30 dager uten trening Økt lesehastighet 191 – 444 ord/min i gjennomsnitt Økt leseforståelse 57 % - 70 % rette svar ”Når lesingen automatiseres, frigjøres det ressurser til forståelsen” (SINTEF F16010 s. 12)

Gode lesere har gode lesestrategier ”Gode lesere ser som regel over teksten før de begynner å lese, de legger merke til hvordan den er strukturert, og de ser spesielt på de avsnittene som de tror vil være mest relevante for målet med lesingen.”

… og velger lesestrategier hele tiden ”De leser selektivt, og de tar stadige avgjørelser om hva de må lese nøyaktig, hva de kan lese raskt, hva de kan hoppe over, hva som må leses om igjen, osv.”

Utdanningsdirektoratet: Lesestrategier Utdanningsdirektoratet: TRE LESESTRATEGIER Skanning (letelesing) Skumlesing Dybdelesing (nærlesing) … bør utvides med en fjerde: Hurtiglesing

Skanne Skumlese Skumlese Sjekke ut hva som står i ingresser Bruke skanning-teknikk til å finne ordet ’definisjon’: fordi her er det stoff læreren helt sikkert kommer til å spørre om Skanne og finne uthevde ord Skumlese

Dybde-lesing Gå ganske fort til siste side i kapitlet og les oppsummering eller spørsmålene til teksten. Her er det stort sett alltid pekere til det læreren ønsker at du skal få med deg når du leser.

Hurtig-lesing Dybde-lesing Lete opp faktabokser: her er det alltid mye konsentrert innhold

Introduksjonsvideoen finner du alltid under denne menyen

Slik lager du rapport over dine elever Marker de elevene du vil ha med i rapporten Last ned Excel-ark

Etterarbeid i Excel – bruk av vanlige funksjoner Du kan nå sortere på navn, antall fullførte dager eller hastighet og lage grafer av resultatene

Personlig tilpasset treningskalender 21 treningsøkter à 17 minutter En treningsøkt per (skole)dag er anbefalt Skjønnlitterære tekster Lesetesten gjennomføres fire ganger Egen resultatside Rapport over elevenes fremgang til læreren i egen fane

Lærerlisens Hver enkelt lærer har sin lisens. Lærerlisensen er en skolelisens med felles pris for alle lærere. Den kjøpes for ett skoleår av gangen. Lisensen er åpen 6 måneder fra første gangs bruk.

Fart vekker interesse Fart krever fokus og konsentrasjon Fart vekker konkurranseglede Fart stimulerer hjernen (motgift mot kjedsomhet) En god lærer kan bruke hurtig lesing, ’den fjerde lesestrategien’ til å blåse liv i de tre offisielle strategiene – og skape flere gode lesere!

Brukertips ved gjennomføring Sett av tid sammen med ansvarlig lærer ut fra timeplan for klassen Oppmuntre elevene til å gjennomføre hjemme på dager de ikke er på skolen Sørg for ro og stillhet under gjennomføringen Motiver elevene til innsats i forkant av hver ny treningsøkt Lag en plan for 23-25 økter slik at alle elevene gjennomfører samtlige treningsøkter

Timeplanlegging for gjennomføring Å gjennomføre Pageturner sammen med elevene gir god innsikt i hvordan elevene har det underveis, noe som igjen er nyttig i motivasjonsarbeidet for at flest mulig av elevene fullfører. Brukererfaring: Elvebakken videregående skole

Testdagene Test – Dag 1: Alle elever må ha kalenderen framme og starte opp første økt samtidig Først leser du igjennom innledende tekst og stopper klokka når du er ferdig Deretter svarer du på spørsmål ut fra det du har lest og sjekker resultatet Så starter du selve treningsøkten med lesetrening Sitt stille og jobb med treningsøkten til læreren gir nærmere beskjed Test – Dag 7, 14 og 21 Starter med en økt vanlig trening Alle starter testøkten samtidig (både lesing og oppgaveløsning) Forhold deg stille og rolig til alle har fullført testøkten

Gjennomføring av trening Trening hver dag Alle elever må ha kalenderen framme og starte opp samtidig Steng av alle andre dataprogram, musikken og mobil slik at du kan konsentrere deg La alle få ro til å gjennomføre dagens treningsøkt. Husk å sitte riktig og la blikket gli over teksten De elevene som ikke er tilstede kan gjennomføre dagens treningsøkt hjemme

ET NYTTIG VERKTØY FOR SKOLEEIEREN: Bedre leseferdigheter blant elevene er et politisk satsings-område Skoler og skoleeiere har ansvar for å skape en positiv utvikling Pageturner kan forbedre leseferdighetene hos alle elever uansett utgangspunkt Treningsprogrammet er fleksibelt FOR ELEVEN: Gir leseglede Gir hver enkelt en følelse av mestring Oppnår bedre skoleresultater Leser raskere og frigjør dermed tid til andre oppgaver

KONTAKTINFORMASJON Siv Tove Ophaug, storkundeansvarlig tlf. 22 400 432 / 91 395 035 siv.tove.ophaug@aschehoug.no Brukerstøtte ved oppretting og tildeling av lisenser tlf. 22 400 455 hjelp@pageturner.no Starthjelp ved oppstart av store grupper kan avtales med hver enkelt skole.