Nyhet – Statsbudsjettet 2005: Ny terminologi: Godtgjørelse ! Ikke: Tilskudd.. Subsidier..

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Advertisements

EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
TIDE BUSS Erfaringer fra drift av gassbusser Adm. direktør Idar Sylta
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Styrearbeid i Norwegian
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS
Hva betyr Festspillene for Harstad?
Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Forbedringsprosjekt for økning i reiser og inntekter.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
1 The Innovation Relay Centre (IRC) Network Et europeisk nettverk for forskning, teknologioverføring og innovasjon.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Europeiske selskaper – en ny selskapstype Anders Ryssdal Industrijuristenes seminar Fefor 4. – 5. mars 2005.
Byggevaredagen april 2005 Eksempel på samhandling – NOBB som felles informasjonsplattform.. Geir Opedal Direktør Norsk byggtjeneste oda as.
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Smarison AS. Smarison AS er et hotell med aksjekapital på som oppnår kravet til å starte et aksjeselskap. Samarbeider med Radisson Blue hoteller.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Gjennomgående kollektivfelt i Trondheim
Tenk på et tall! - En gjennomgang av NHO Service sitt notat ”Ressurs- og effektivitetsanalyse..” Av…. For hvem, dato.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Velkommen til Oslo Guri Melby (V) Byråd for miljø og samferdsel.
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
28. april 2007 Tillitsmannskonferansen 2007 Utfordringer knyttet til medlemsøkning, inntekter og ”faste kostnader”
Innspill til anbud Follo og Østensjø
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
15 DESEMBER 2015 SAMFUNNSØKONOMI OG OVERVANN 1 Kostnader ved kraftig nedbør & Nyttekostnadsmetode for overvannstiltak Kongsberg 15. desember 2015 Hanne.
Et selskap innenfor den tilrettelagte trafikken Per Sundberg Daglig Leder Samres Norge
Agenda Kollektivtrafikk i Nord-Trøndelag Kollektivtrafikk i Stjørdal og Meråker kommune Konkurranse kollektivtrafikk på veg i Stjørdal og Meråker kommune.
Pressefrokost 6. februar 2006 Trond Bjørgan konsernsjef.
Forretning eller forvaltning - ett fett?. «Jeg har ingenting imot private. Jeg vil ikke legge meg opp i om kommunene velger offentlige eller private tilbydere,
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Forslag til struktur på prospekt for salg av fylkeskommunens aksjepost Fjord1 Nordvestlandske AS.
Stans krangelen om kollektivtrafikk Venstres førstekandidat Jon Gunnes er lei av all kranglingen om kollektivtrafikken i Trondheim. Han etterlyser.
Offentlige anskaffelser og kampen mot sosial dumping Nei til EUs faglige konferanse Oslo, Roar Eilertsen De Facto.
Forretning eller forvaltning - ett fett?. 1.Hvor står vi? 2.Hva vil vi? 3.Hva gjør vi?
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Urban Audit,- kommunenes rolle. Birger Elvestad, Trondheim kommune
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Samferdselssjefkollegiet
HELGELAND SPAREBANK STATUS PR. 3. KVARTAL 2005 Oslo, oktober 2005
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Vedlegg 4 – bussanlegg og ladeinfrastruktur
NORSK KOMMUNESEKTOR OG EU/EØS   – skreddersydd opplæringsprogram for kommunesektoren Gjennom et KS FoU-prosjekt er det framskaffet et kunnskapsgrunnlag.
Ruters dialogkonferanse 12. februar 2018
Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008
HANDLINGSROM OG HINDRINGER INNEN EØS
Først noen korte betraktninger om trafikkutviklingen over bygrensen i vest. Hva har skjedd på vegnettet og med kollektivtrafikken. Er det sammenhenger?
Kostnadsdrivere i kollektivtransporten
Utskrift av presentasjonen:

Nyhet – Statsbudsjettet 2005: Ny terminologi: Godtgjørelse ! Ikke: Tilskudd.. Subsidier..

Er beskrivelsen riktig? Mulig behov for korrektiv: •Virkningene av tilvante regimer •Ulik myndighetsorganisering ved innføring av konkurranse •Ulik bransjestruktur ved innføring av konkurranse

Selskap/konsernÅrsverkProsent NSB Biltrafikk ,0 AS Oslo Sporveier*) 600 3,5 Pan Trafikk 595 3,5 HSD Busstrafikk 524 3,1 Schøyens Bilcentraler 374 2,2 Trondheim Trafikkselskap 355 2,1 Sum ,4 Av totalt *)Tallene for Oslo Sporveier gjelder kun bussdriften (anslag). Antall årsverk for buss, t-bane og trikk til sammen er Største medlemsbedrifter/konsern i TL 1991

Største medlemsbedrifter/konsern i TL 2004 Selskap/konsernÅrsverkProsent Nettbuss AS ,6 Norgesbuss AS ,5 Gaia Trafikk AS ,1 HSD Buss AS 851 5,2 Connex Norge AS 702 4,3 AS Oslo Sporveier*) 627 3,8 Sum ,5 Av totalt *)Tallene for Oslo Sporveier gjelder kun bussdriften (AS Sporveisbussene og Nexus Trafikk AS). Antall årsverk for hele konsernet inkl. buss, t-bane og trikk er til sammen 2128.

Bruttokontrakt = fokus på kostnader Nettokontrakt = fokus på inntekter KostnaderInntekter Offentlig kjøp/tilskudd Billett- inntekter

Werner Brøg (Socialdata, München): ”Minst interessert i å øke antall reisende i kollektivtrafikken har buss- selskapene vært - unntatt i de tilfeller der det har vært nettoavtaler.”

PSR-forordning •Ikke enighet om anbud som eneste form •Ikke enighet om egenregi •Betent politisk sak

Belgia De Lijn, Vlanderen •Kollektivtilbudet viktig politisk •Offentlig eid selskap •Transparens •Klare standardkrav mht frekvens •50 % offentlig egenregi (buss) •50 % privat drift – anbud (buss)

EU-kommisjonen •Studie om ”good practises”

Fremtid? •Europeiske giganter? •Offentlig egenregi? •SMB? •Mulighet for kommersielle ruter •All utvikling i offentlig regi?

Gjøre tingene riktig – og de riktige tingene

Viktige momenter •Struktur på myndighetssiden •Struktur hos leverandører •Detaljeringsgrad •Samspill mellom offentlig og privat sektor •Styringsparametre – hvem tør? •Få snakker om bussbransjens tap