Seminar januar 2012 Geir Berg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Even Mengshoel Evenstad Skog- og trenæringen er en av bærebjelkene i næringslivet i Innlandet. Verdiskapingsanalysen utført av Norsk institutt.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
Arctic Sea and Rail Express
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
”En enslig svale gjør ingen sommer”
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Landbrukskriteriet, og finansiering av landbruksforvaltning
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
ARNE – prosjekt – faggruppe Energi / Offshore Regionens fordeler / forutsetninger:  Strategisk / fordelaktig beliggenhet  Gode havnefasiliteter / infrastruktur.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Asak Miljøstein AS.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Januar 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Næringsstruktur og utvikling i godstransport
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Storbyene som utviklere av kulturnæringene
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Nasjonal transportplan Prosjektleder Else-Marie Marskar Bred samfunnsanalyse av godstransport 1 KS, 30. okt 2015.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Datagrunnlag og transportnettverk
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Samferdsel som verktøy for næringsvekst
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Utskrift av presentasjonen:

Seminar 11.-12. januar 2012 Geir Berg Hva slags gods kan overføres til sjøtransport? I hvilke transportkorridorer er godset? Hva skal til for å lykkes med overføring til sjøtransport? Seminar 11.-12. januar 2012 Geir Berg

Utført transportarbeid innenlands (tonnkilometer) 1965-2010 (SSB) Sjø- og banetransportenes samlede markedsandel er redusert fra 57 % i 1990, til 54 % i 2000 og videre til 50 % i 2010. De siste årene har lastebiltrafikken økt mer enn utført transportarbeid. En forventet utvikling?

Økende andel lastebiltransport over lange avstander (mer enn 500 km) Det primære godsområdet for sjøtransport. Utført transportarbeid på norsk område etter avstand og transportmiddel (TØI, 2009). Standardisering skaper større konkurranseflate mellom transportmidlene (som traileren på toget), men fortsatt spesialisering ut fra ulike fortrinn.

Tunge trender for økt biltransport Høy fokus på logistikk som konkurransefaktor (hyppige leveranser, kort leveringstid, lav kapitalbinding). Alle nasjonale lagerfunksjoner sentraliseres til Osloregionen (eller til et annet land). Den stadig skjevere retningsbalansen gavner biltransport (større godsområde, lavere faste kostnader). Innlands-Norge er gradvis avindustrialisert, dvs. lite gods sjø-bane. Ordrestyrt produksjon av mindre partier fremfor produksjon til lager. Utbygging av stamnettet for veitransport mellom landsdelene har høyest prioritet .

Konkurransekravene innfris ikke? Konkurransedyktig transporttid Transportkostnaden (dør-til-dør) Tilfredsstillende rutetilbud (fleksibilitet) Godskonsentrasjon er nødvendig. Ku Enkel å handle med Merverdi ut over transport Fokus på miljø Pålitelige leveranser (som de andre) Kontinuerlige forbedringsprosjekter Operatørene må gå med overskudd.

Hva må til for godsoverføring? Fokusere mer på tilrettelegging av storsamfunnet for økt sjø- banetransport (godsknutepunkter)= regionenes arealpolitikk. Tilrettelegge forsyningskjeder dør-til-dør (ikke bare fokusere på transporttilbudet), men også logistikk og nye tjenester. Mer målrettet bruk av avgifter og tilskudd for å fremme sjø- og banetransport (ecobonus, tilskudd til overføring av gods mellom skip og tog, lavere avgifter for småskipsfarten). Dyrere lastebiltransport mellom landsdelene (lange avstander). Sette fokus på samfunnets sløsing med transportkapasitet og fordelene ved sjø- og banetransport (mer åpenhet rundt priser og kapasitetsutnyttelse). Skape suksesshistorier – selge sjøtransport som et moderne, pålitelige og fremtidsrettet transportmiddel. Utfordring: Vanskelig modellberegning – gjennomføre forsøk i stedet.

Prioriterte korridorer for godsoverføring Stykkgods til/fra utlandet, både direkte til mottaker og via omlasting i Osloregionen. For gods der skipet har en avstandsfordel. Aktuelle korridorer med mye lastebiltrafikk innenriks: Oslo-Stavanger Stavanger-Kristiansand. Bergen-Stavanger (mye gods begge retninger). Oslo-Bergen. Trondheim-Helgeland. Narvik-Tromsø. Gods som tilfredsstiller kravene til leveringstid.

Oslo-Stavanger (1 av 9 transportkorridorer)

Forutsetninger for vekst i sjøtransporten Fremtidsrettet og moderne næring Offentlige Rammebetingelser Praktiske tiltak (korridorer og knutepunkter) > 90 % av budsjetter og fokus i transportetatene gjelder landkorridorene mellom lands- delene og gjennom de største byene. (20 forslag til tiltak i rapporten om sjøtransportens konkurranseevne i oktober 2010)

To hovedretninger videre Det er økende forventninger til havnene både når det gjelder samfunnsansvar og forretningsutvikling (jfr. finansiering av regionalt næringsforum i Moss).

«Ja de penga, er tell bekymring for fattig og for rik» (Vidar Sandbeck) Investering per kilometer dobbeltspor jernbane: 500 mill. kr. kilometer fire-felts motorvei: 150-200 mill. kr. Aldri vært bedre forutsetninger for å oppnå politisk oppmerksomhet enn nå..