Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”En enslig svale gjør ingen sommer”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”En enslig svale gjør ingen sommer”"— Utskrift av presentasjonen:

1 ”En enslig svale gjør ingen sommer”
- noen tanker om hvordan vi kan bruke massemedia og kommunikasjon for å styrke sjøtransporten Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse i Oslo Havn KF

2 For et utgangspunkt! For en gjeng!
Kystverket Rederiforbindet Maritimt forum LTL KS Bedrift Havn Norsk Havneforening 40 havner Norge rundt

3 Det gjøres mye bra allerede
Rapporten ”Hvordan styrke sjøtransporten” er et godt eksempel på hva vi kan få til sammen. God dekning i media Påvirkning både i Storting og Regjering Sjøtransporten dominerte på Transport og Logistikk både i fjor og året før. Mange gode tiltak lokalt – og det skal vi fortsatt ha Men vi har mye å gå på… Rolf deler ut logistikkpris i Trøndelag, Beate har spennende samarbeid med sine kunder i Larvik og Ivar godt i Næringslivsforeningen i Drammen.

4 Kommunikasjon = ”gjøre sammen”

5 Sammen kan vi virkelig vise muskler
De som bestemmer hvor godset skal ta veien (Vareeierne, speditørene og logistikksjefene) Myndighetene som setter rammebetingelsene

6 Vi har samme mål, men…. Vi snakker alle med hver vår spede røst
Hver for oss har vi ikke ressurser til å analysere hvor vi har størst potensial og hvordan vi best kan nå de vi ønsker å oppnå Vi har ikke ressurser til å ”bryte lydmuren” med betalt kommunikasjon – reklame Vi kunne ha fått mer gjennomslag i media hvis vi hadde samarbeidet bedre.

7 Vi taper markedsandeler
Sjøtransportens andel av utført transportarbeid innenriks (transportarbeid = tonnkilometer) har sunket fra 48 % i 1990 og 2000, til 46 % i 2005 og 42 % i 2010.

8 Jernbanens andel på 11,2 % inkluderer
tømmertransport mellom Norge og Sverige og vognlast til/fra utlandet. Private havner og de minste offentlige havnene er ikke inkludert i oversikten.

9 Det er her konkurransen egentlig står

10 Det er først etter at vi har fått vareeieren til å tenke at godset kanskje kan sendes på sjøen, at konkurransen mellom aktørene innen sjøtransport starter…

11 Legg markedsføringspenga fra alle som heier på sjøtransporten i en pott

12 Neida, ikke alle penga…

13 Men ganske mye av pengene
Gå sammen om en kampanje for å nå de som bestemmer hvor godset skal ta veien

14 Veien til adferdsendring er lang - har du god erfaring med trailer skal det mye til for å teste ut skip 1. Eksponering 2.Oppmerksomhet 3.Aksept 4.Kunnskap 5. Holdning 6. Intensjon 7.Adferd ”The information processing model”, McGuire

15 Om det vi sier får effekt, avhenger dessverre av hvordan det ser ut inne i hodet til mottakeren
Sentral rute: Her vurderer du argumentene godt, og tenker nøye etter Motivasjon Evne og mulighet Budskap Perifer rute: Her er det mye enklere beslutningsmekanismer som dominerer - eksponering, eksponering - samme budskap, mange avsendere

16 Analysefasen Analysefasen
Samle informasjon om mottakerne for å kunne lage gode budskap som har effekt. Analysefasen

17 Hvem er det vi vil snakke til?
Speditørene? Vareeierne? Logistikksjefene? Segmentere målgruppene i håndterbare grupper.

18 Hva er viktig for dem? Hva slags kvaliteter er viktig for dem ved valg av logistikk-tjenester? Tid? Penger? Punktlighet? Miljø? Hva mener de er barrierer for å velge sjøtransport? Hva kan få dem til å overstige disse barrierene?

19 Hvor kan vi treffe disse menneskene?
Hva er ”må ha med meg”-arrangementet for logistikksjefene? Hvilke aviser og magasiner leser de? Hvilke digitale duppedingser kan vi nå dem med? Hvor kan vi treffe disse menneskene?

20 Og når vi vet alt dette, da kan vi begynne produksjon av argumenter
Hvilke argumenter vil bransjen kunne stå samlet bak? Pris Miljø Enkelt Hvordan skal vi pakke dem for å treffe målgruppen best mulig? Materiell og kommunikasjon til messer Annonsemateriell til nett og papir Sosiale medier Logistikksjefens drømme-app Alle skal med, alle skal kunne tilpasse materiellet til sitt behov - Samme budskap, bytte av logo Tenk så tøft hvis vi neste Transport og Logistikk-messen klarte å lage en helhetlig standområde for alle som drev med sjøtransport. I stedet for en masse havner med roll upser og hvert sitt flyfoto, kunne vi framstå som en samlet bransje med samlet budskap tilpasset de vi ønsker å treffe. Da hadde vi klart å få folk til virkelig å legge merke til sjøtransporten – et felles budskap fra en mengde aktører.

21 Kommunikasjonsstrategi for innsalg i media
Landsomfattende undersøkelser som kan tas ut lokalt Kan vi spleise på å hyre inn en ”guru” som gjør at alle vare-eierne i regionen må komme på konferansen vår? Eksklusive forhånds-intervjuer med ”guruen” til sentrale medier i forkant Kommunikasjons-strategi for messer Hvilke messer skal sjøtransporten dominere i 2012? med reklame med presse-dekning med foredrags-holdere Kommunikasjonsstrategi for innsalg i media

22 Journalister elsker tall …selv om de ofte ikke kan regne
Veldig mye lettere å selge inn saker dersom vi har nye tall, en ny rapport, ny forskning… Det nye er kanskje ikke alltid nytt for oss – men det hjelper oss å få ut budskapet nok en gang. Ofte billigere enn betalt reklame – og mye mer troverdig. Journalister kan kanskje ikke regne, men de elsker tall. Det er helt utrolig mye lettere å selge inn en sak dersom du har tall, forskning, en rapport..På Transport og Logistikkmessen i fjor la vi fram en en undersøkelse om miljøfordelene ved å sende gods sjøveien til Oslo. Vi fikk god uttelling media, både i radio, papir og nett-aviser og fagtidskrifter.

23 Skal saken få god oppslag, må leseren få svar på ”What’s in it for me
Eksempel: En godsstrøm-analyse for de store byene Gods-saker er vanskelig å få på trykk. Men i en slik analyse vil du også kunne finne ut av: Hvor mye kø ”tar” tar havna unna i dag? Hvor mye mindre kø kunne det ha blitt dersom man klarte å overføre 10 prosent av godset fra vei til sjø? Og hvordan får vi det til? Svarene på disse spørsmålene vil få politikerne på banen og skape debatt om havnenes og sjøtransportens rolle i samfunnet Gods er usexy – men en undersøkelse som fokuserer på alle de som irriterer seg over å sitte i kø, det er godt stoff. Går vi sammen om en slik undersøkelse, kan vi få oppslag i både nasjonale, regionale og lokale medier. Billigere blir det og!

24 2. mars har Logistikkforeningen på Østlandet sin årskonferanse
på denne båten - men sjøtransport står ikke på programmet Da har vi som jobber med sjøtransport i denne regionen sovet i timen. Kanskje det var her vi skulle ha lansert logistikksjefens drømme-app som gjorde det enklere for logistikksjefene å finne ut om sjøtransport kunne være et alternativ for dem? Denne har de færreste av oss råd til å utvikle alene. Men sammen kan vi gjøre det – og tilby den gratis til alle som vil ha den.

25 Har du hørt at… Logistikkforeningens gruppe på LinkedIn har 1400 medlemmer. Lager vi gode kampanjer for sosiale medier, vil folk dele dem videre til sine venner… Får du budskapet fra noen du kjenner, virker det mer troverdig og få større effekt.

26 Integrert kommunikasjon Alle må padle samme vei for å komme fram

27

28 Huff, dette ble litt mye. Hvor skal vi egentlig starte?

29 Hvor skal vi begynne? Utrolig bra markedsføringskampanje som gjør at sjøtransporten vil dominere Transport og Logistikk både på standene, i media og på podiet Da skal du komme inn det området hvor havnene holder til og tenke – jøss her har det virkelig skjedd noe.

30 Gjess flyr 70 prosent fortere i flokk en hver for seg

31 Og nå: Tid for kollekt


Laste ned ppt "”En enslig svale gjør ingen sommer”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google