Advokat Øyvind Renslo, KS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Det kommunale og det statlige barnevern
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Prosessuell Materiell Personell
Kurs i forvaltningsrett
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Formelt interkommunalt samarbeid
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Offentlighet og partsinnsyn
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Regler om offentlighet og åpenhet
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
innholdet i enkeltvedtak
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Bruk av avtaler i samhandlingsreformen v/ advokat Øyvind Renslo KS Advokatene Oslo kommune 19. april 2013.
Vergemålslovgivningen  I dag:  Lov om vergemål for umyndige ( omfatter også hjelpevergemål for voksne )  Lov om umyndiggjøring.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
FORVALTNINGSRETT.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Prof. Dag Wiese Schartum
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Dosent Ingun Sletnes Hvordan kontrollerer staten kommunene? Lovlighetskontroll, tilsyn og klage 14. mars
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Fylkesmannen i Buskerud
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Advokat Øyvind Renslo, KS Endringer i kommuneloven Forholdet kommuneloven, særlover og reglement Advokat Øyvind Renslo, KS

Innledning Nærmere om KS Advokatene Rettsområder som er sentrale for kommunene; Arbeidsgiversiden Kommunale myndighetsutøving Kommunen som ”privat rettssubjekt” Saksbehandlings- og organregler

Kommunale rettsområder Arbeidsgiversiden Myndighetsutøving Organ/ saksbehandlings-regler Privat rettssubjekt

Kommunen som myndighetsutøver ”Klassisk myndighetsutøving” – forbud, pålegg, tillatelser Fordele offentlige støtte/velferdsordninger, herunder produserer tjenester (Kommunen som ”velferdsleverandør”) Kommunen i grenseområdet mellom offentlig myndighet og privat aktør (”Kommunen som privatrettslig aktør”) Kommunen som samfunnsutvikler

Kommunal handlefrihet Hovedregelen er kommunal handlefrihet så lenge annet ikke fremgår av lov – det er med andre ord begrensninger i kommunens handlefrihet som krever sin begrunnelse Kommunale lovpålagte oppgaver – kommunens kompetanseområder/ansvarsområder Høyesterett i Rt 2003 s. 670 Det europeiske charter om lokalt selvstyre - art 11. Uttalelse fra Europarådet av 13.11.2006 Forarbeidene til kommuneloven (ot.prp. nr 42(91-92) s. 61, tilsynsreformen (ot.prp 97(2005-2006)

Omfattende endringer i kommuneloven i 2007 Statlig tilsyn med kommunesektoren – kap 10 A Interkommunalt samarbeid - § 28 a flg Utvidet adgang til bruk av åremålsstillinger - § 24 nr. 3 Endring nemnder, valg

Statlig tilsyn med kommunesektoren NOU 2004: 17; Statlig tilsyn med kommunesektoren, Ot.prp nr. 97 (2005-2006) Felles regler for ”utøving av tilsyn” – tilsynsorganenes saksbehandlingsregler Særlovene gir hjemmel for tilsyn og fastslår områder for tilsyn

Statlig kontroll Klagebehandling av enkeltsaker hvor statlig organ klageorgan over kommunale vedtak Lovlighetskontroll etter kommuneloven § 59 Tilsyn – kommuneloven kap 10A Veiledning

Reglene Tilsyn begrenses til lovlighetsprøving (fylkesmannen ikke prøve kommunenes skjønn i større grad enn hva domstolen prøver forvaltningen) Ved pålegg gjelder fvl kap. IV-VI, samt § 41 og § 42 Før pålegg gis skal tilsynsmyndighet ”vurdere det kan ha for kommunens øvrige virksomhet”, og kommunen gis adgang til å rette forholdet Kommunen kan påklage pålegg til departementet Forhold til særlovene

Interkommunalt samarbeid Ot.prp. nr. 95 (2005-2006) Adgang til å delegere til en vertskommune å treffe enkeltvedtak og utøve offentlig myndighet Alternative grunnlag for interkommunalt samarbeid; IKS etter kommuneloven § 27, lov om interkommunalt samarbeid, aksjeloven, samarbeid på privatrettslig grunnlag

Mulige områder for samarbeid Avfall(renovasjon), innsamling av avfall, eldresenter, drift og vedlikehold av kommunale bosteder, bygninger, veger brannvern, vannforsyning, avløp, landbruk, miljø, næringsutvikling/turisme, innkjøp, IT, arkiv og utredningsoppgaver, tekniske tjenester, kommunehelse, kultur, sosiale tjenester, barnevern, grunnskoleopplæring, barnehager, mv

Hensyn Kvalitet og kompetanse Økonomi Hensyn bruker Hensiktsmessig organisering Demokratisk styring/kontroll

Diverse spørsmål Er det virksomhetsoverdragelse dersom kommunen overfører en del av virksomheten med tilhørende vedtakskompetanse? – konkret vurdering (Ot.prp. (2005-2006) s. 83) Redusert behov for personell – oppsigelse – vurderes etter aml. Kap XII Taushetspliktreglene Hvem er rett saksøkt ? – ”konkret vurdering” (Ot.prp s. 120) – eks: Faktisk handling, hvem arbeidsgiver hvis uaktsom handling, hvorvidt forvaltningsvedtaket angripes, forsømmelse av oppgaver vertskommunen delegert ansvar for (skole, barnevern, mv), klagebehandling

Reglene Adgang til å delegere offentlig myndighet og rett til å treffe enkeltvedtak til en vertskommune - § 28 a Administrativt vertskommune samarbeid – ”enkeltsaker/saker ikke prinsippielle” Folkevalgt vertskommunesamarbeid – samarbeid kun begrenset av hvor kommunestyret ”selv” ta avgjørelser. Nemnda kan delegere til administrasjon i vertskommunen Nærmere om klagerett, omgjøringsrett, instruksrett

Prosessen Kommunal avgjørelse om å igangsette en prosess i forhold til annen kommune Utarbeidelse og inngåelse av avtale om vertskommunesamarbeid – vedtas av kommunestyret. Innhold i avtale - § 28e Deltakerkommunene deretter treffe vedtak om hvilken kompetanse som skal delegeres til vertskommunen

Forholdet mellom kommunelov, særlov og reglementer

Hva er regulert hvor? Kommuneloven – kommunale organer og saksbehandlingen i kommunale organer, tilsyn, økonomi Forvaltningsloven – saksbehandlingsregler i enkeltsaker som kommer til anvendelse for all myndighetsutøvelse mv hvis ikke annet eksplisitt fremgår av særlover Særlover – regulerer lovpålagte oppgaver Ulovfestet rett – kommunal handlefrihet, ulovfestede saksbehandlingsregler

Enkelte grunnleggende prinsipper Særlov går foran generell lov. Men forutsetter likevel en tolkning av hver enkelt regel – hva har lovgiver ment, hensyn til sammenheng i systemet Reglementer kan ikke stride mot loven men regulere lovtomme rom Hvis et reglement regulerer borgernes rettigheter og plikter – kan være forskrift og kreve hjemmel i lov – fvl kap VII

Eksempel – klagebehandling Kommuneloven – habilitet (§ 40 nr 3, lovlighetskontroll (§ 59) Forvaltningsloven § 28, 2. ledd - hovedregelen Særlover – tolke hver enkelt lov om særskilt prosess fastsatt Hva fastsette i kommunale reglement – utfylle lovens regler