Oslo universitetssykehus

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oslo universitetssykehus
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Samhandling i kommunene mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunen og samhandling - utfordringer
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Oppfølging av helsetilstand og legemiddelbehandling hos multisyke eldre   -implementering av modell for samhandling mellom fastleger og hjemmetjenesten.
Samhandling - sett med sykehusets øyne
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Inngåelse av lovpålagte samarbeidsavtaler med kommunene i Midt-Norge Fagseminar Vestmo mars 2012 Elise Solheim Lovpålagte samarbeidsavtaler.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Departementet sin definisjon på sentrale omgrep:
Samhandlingsarena Aker
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Kst ekspedisjonssjef Tor Åm
Spesialisthelsetjenesten som premissleverandør for helsetjenester i kommunehelsetjenesten Distriktsmedisinske sentra og kommunale fyrtårn – arenaer for.
Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme
Samhandling for Trygghet – bedre behandling og pleie.
Felleskonsultasjon, tverrfaglige møter og samhandlingsnettverk
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Samhandlingsreformen Signe L. Berthelsen – juridisk rådgiver
Samhandlingsreformen Avtaler Målsettingene med samhandlingsreformen er tredelt: Satse mer på å fremme helseforebygging for å redusere sykelighet og øke.
Samhandlingsreformen – Hvor langt har vi kommet?
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Pasientforløp alkohol
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Kristiansund 1. oktober 2009 Stortingsmelding nr. 47 Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted- til rett tid.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
OUS, mai 2015.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Samhandlingsreformen: Nye utfordringer, nytt lovverk, økonomiske virkemidler m.v. Konsekvenser for kommunene Forelesning – Fagskole i kommunehelsetjenester.
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
1 FORSLAG TIL FOKUS- OG INNSATSOMRÅDER Sak 19/2015 Forslag til handlingsplan OSU Øystein Lappegard, samhandlingssjef Hallingdal Eva Milde, leder.
Innspill til strategi og satsingsområder Vestre Viken og kommunehelsesamarbeidet Overordnet samarbeidsutvalg 7. Desember 2015 Klinikkdirektør Kirsten Hørthe,
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
Samhandlingsreformen – fra ord til handling Statssekretær Robin Kåss Samhandlingsavdelingen, HOD Fagforbundets samhandlingskonferanse 7. oktober2010.
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Utskrift av presentasjonen:

Stab samhandling og internasjonalt samarbeid Seksjon samhandling Kari Skredsvig 03.12.12

Oslo universitetssykehus Administrerende direktør Bjørn Erikstein Samhandling Tove Strand (viseadm. dir) Økonomi, juridisk og IKT Morten Reymert (viseadm. dir) Medisin, helsefag og utvikling Cathrine Lofthus (viseadm. dir) Forskning, innovasjon og utdanning Erlend Smeland Pasientsikkerhet Eva Bjørstad Kommunikasjon Christina Rolfheim Bye HR Rolv Økland Medisinsk klinikk Lena Gjevert Kvinne- og barne-klinikken Terje Rootwelt Kreft-, kirurgi- og trans-plantasjons-klinikken Sigbjørn Smeland Klinikk psykisk helse og avhengighet Marit Bjartveit Hjerte-, lunge- og karklinikken Otto Smiseth Klinikk for kirurgi- og nevrofag Olav Røise Akutt-klinikken Øyvind Skraastad Klinikk for diagnostikk og intervensjon Eli Marie Sager Oslo sykehus-service Geir Teigstad Kreft-registerets enhetsstyre Kreft-registeret Giske Ursin

Pasientbehandling Lokalsykehus for 250 000 innbyggere i Oslo,6 bydeler Områdesykehus for 490 000 mennesker i 12 bydeler i Oslo Ett regionssykehus for Helse Sør-Øst med 2,7 millioner innbyggere- 56 % av landets befolkning Hovedoppgavene våre er pasientbehandling, forskning, utdanning av helsepersonell og pasient-og pårørendeopplæring

Stab samhandling og internasjonalt samarbeid Viseadm. direktør Samhandling og internasjonalt samarbeid Tove Strand Seksjon for likeverdig helsetjeneste Hege Linnestad internasjonalt samarbeid Kristin Hanche-Olsen Utenlandskontoret Harald Platou   Seksjon for samhandling Kari Skredsvig   Seksjon for pasient- og pårørendeopplæring Eva Bjørnsborg

SAMHANDLINGSREFORMEN Hva skal man oppnå? Økt satsning på helsefremmende og forebyggende arbeid Dempe veksten i spesialisthelsetjenesten – større andel tjenester til kommunene Mer helhetlige og koordinerte tjenester – helhetlige pasientforløp Hvorfor denne reformen? Flere blir syke, vi lever lengre, flere trenger hjelp over tid, flere sykdommer kan behandles med ny teknologi, køene til spesialisthelsetjenestene vokser. Manglende samhandling er den viktigste grunnen til at syke eldre, mennesker med kroniske sykdommer, rusproblemer og psykiske lidelser blir tapere i dagens Helse - Norge

Samhandlingsreformens hovedgrep Spesialisthelsetjenesten skal utvikles slik at den i større grad kan bruke sin spesialiserte kompetanse Riktigere oppgavefordeling mellom kommune og spesialisthelsetjenesten Fremme og fokusere på de spesialiserte helsetjenestene Tilrettelegge for tydeligere prioriteringer Prioriteringer må gjøres ut fra et helhetlig pasientforløpsperspektiv

Samhandlingsreformens virkemidler (insentiver til samarbeid): Gradvis innføring av samhandlingsreformens krav og intensjoner fra 1.jan 2012 – 5 år fremover Krav til samarbeidsavtaler mellom spesialisthelsetjenesten og kommunen forpliktende avtaler med obligatorisk innhold gitt av forskriften Prosesskrav Varsling og meldingskrav der pasient er i behov av kommunale tjenester Kommunal betalingsplikt ved utskrivningsklare pasienter fra dag 1 (ikke psykiatri) Kommunal medfinansiering (20% av DRG for utvalgte pasientgrupper)

De ulike samarbeidsparter Kommuner Sykehus Universitet og høyskoler Departement og direktorat Fastleger og andre private Pasientorganisasjoner Samarbeid for å nå felles mål!

Hva innebærer Samhandlingsreformen for OUS Bevissthet og forståelse for god informasjonsoverføring Sikre kunnskap om hele pasientforløpet Forstå hva neste ledd i pasientbehandlingen trenger Skape gode samhandlingskanaler Sikre effektiv informasjonsflyt Skape gode kompetanseoverføringsarenaer

Hovedoppgaver i seksjon samhandling Oppgavene er relatert til innføringen av samhandlingsreformen Kunnskapsdialog og felles kunnskapsdeling mellom OUS og andre sykehus og mellom OUS og primærhelsetjenesten Bidra inn i arbeidet med utarbeidelsen av helhetlige pasientforløp , Sikre samhandlingsaspektet i utvikling av behandlingslinjer Samarbeidsavtaler og møtestrukturer knyttet til samhandling Forskning, innovasjon og dokumentasjon om samhandling Områdeplaner –Koordinerende enhet for hab/rehab

Praksiskonsulentene deltar i arbeid med pasientforløp og behandlingslinjer på OUS Fokus på overgangene: ”at den ene trygt og informert tar over der den andre slipper” Mest mulig standardisering og forenkling: ”Bygge grunnmurene før vi legger glasert taksten” Også arbeide med sammensatte forløp som krever involvering av flere avdelinger og klinikker i tillegg til primærhelsetjenesten Samstemming av legemiddellister viktig element i forløpene Arbeidet må ha god faglig forankring og baseres på likeverdighet

Trygge utskrivelser og overlevering av behandlingsansvar Epikrise sendes elektronisk utskrivelsesdagen Epikrisen utformes i samsvar med NIVÅ 1 rutine Pasienter som trenger kontroll hos fastlegen innen en uke etter utskrivelse, bistås ved behov med timebestillingen Ved Marevanbehandling: Dersom pasienten ikke klarer å møte frem hos fastlegen, revurderes indikasjonsstillingen og oppfølging avklares med fastlegekontoret. MAREVANDOSERING DE SISTE DAGER (Helst ukedose) MÅ FREMGÅ SKRIFTLIG

Samhandlingsprosjekter – noen eksempler: Akutt og subakutt funksjonssvikt hos eldre Intermediærenhet - felles enhet mellom OUS og bydeler Ambulant sårteam - OUS dra ut til sykehjem og hjemmesykepleie PKO sykepleie - kompetanseutvikling mellom OUS og hjemmesykepleien i to bydeler Multidose – felles retningslinjer i hovedstadsområdet Intensjonsavtaler mellom OUS, SØ, SI, SS Kompetanseoverføring, oppgaveforskyvning Felles utarbeidelse av helhetlige pasientforløp

Samhandlingsprosjektet ”Akutt og subakutt funksjonssvikt hos eldre” Prosjektperiode januar 2012 – desember 2013 Aktører: Bydel Nordre Aker, bydel Østensjø, bydel Bjerke og Oslo universitetssykehus Fastleger, fagfolk og ledere fra de tre bydelene + fagfolk og ledere fra indremedisinsk avdeling, geriatrisk avdeling og akuttmottak ved sykehuset Hovedfokus i prosjektet er at sykehuset, fastleger og hjemmetjenesten skal bedre samhandlingen omkring den multisyke gamle hjemmeboende pasient

IKT - en viktig premiss for god og effektiv samhandling en utfordring for OUS Elektronisk meldingsflyt – epikriser, henvisninger, sykepleierapporter osv. Applikasjonskvittering – beskjed om at melding er mottatt Overføring av svar på prøver, bilder osv Dialogmeldinger – redusere telefonbruk Informasjonsutveksling – pasient/behandler Elektronisk timebestilling Desentralisert behandling – bruk av telemedisin og videokonferanse

Hvordan kan vi spille hverandre gode? Tillit, dialog, samarbeid og forståelse for hverandres roller Pasientrollen Kommunerollen Fastlegerollen Spesialisthelsetjenesterollen

Samarbeidsavtaler mellom kommune og sykehus innen 1.juli 2012 Avtalene skal minimum ivareta følgende: Enighet om hvilke oppgaver forvaltningsnivåene er pålagt ansvaret for og en felles oppfatning av hvilke tiltak partene til enhver tid skal utføre Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til: Innleggelse Utskrivelse og utskrivningsklar pasient med behov for kommunale tjenester Habilitering Rehabilitering Lærings- og mestringstilbud Kommunens tilbud om døgnopphold for ø.hjelp

Avtaler forts……. Retningslinjer for gjensidig kunnskapsoverføring og informasjonsutveskling, faglige nettverk og hospitering Samarbeid om: Forskning, utdanning, praksis og læretid Jordmortjenester IKT-løsninger Forebyggende helsearbeid Omforente beredskapsplaner og planer for den akuttmedisinske kjeden Mange samarbeidsavtaler har vært benyttet tidligere. Nå er det lovpålagt og innholdet tydeliggjort