VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvilke muligheter har vi ved å simulere fremtidige ITS-tiltak? Geir Trygve Jensen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av ATP- modellen, Byplankontoret Trondheim kommune:
Advertisements

A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.
Knutepunktsimulering
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
Kan arbeidsmetodikken i IT-prosjekter overføres til rådgiverene ? VIANOVA Network Meeting 2013 Geir Andersen/Vianova Systems AS.
Erstatter i sin helhet skriv 1 (tidligere publisert på nettet)
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Corporate Finance Kap 2 Decision objectives. Principal / Agent • Eierne av en bedrift (aksjonærene) ansetter ledere for å drive bedriften. • Vi får da.
Nye kontraktsformer, hvordan påvirker det vår fremtid? Asbjørn Hagen.
Oppsummering og diskusjon
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Knoppskyting i Trondheim Firmakultur Roar Paulsen.
Komplett avstandstabell. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger er det behov for en komplett avstandstabell mellom alle nodene i et nettverk.
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
Teknologi og samfunn 1 SPOT status i Norge Next møte 18.januar 2005 Ørjan Tveit SINTEF.
Maria Wirkola Plansjef
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Nordfjordkryssing AS Nordfjordkryssing er et selskap som jobber for at det skal komme en bro ved Lote/anda innen Selskapet eies av Eid, Gloppen og.
Seminar 3.februar 2009 Strategisk Støykartlegging og Handlingsplaner Atle Stensland, 3.februar 2009 Datterselskap av Ingemansson Technology AB Strategiske.
Konnerudgata Trafikksikring og bussholdeplasser
Høgskolen i Oslo og Akershus – våren 2013 Dosent Ivar Bredesen
Samarbeidsmøte GLSM.
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Hva bør en støyfaglig veileder ta opp
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Etablering av privat praksis – lag din egen drømmejobb
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Smartere vegtrafikk med ITS Etatsprogram
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Møte for samkjøringsambassadører 12. september 2012.
Ung i BKK 19. oktober Om prosjektet Ambassadørnettverk Høstkampanje Demo Idemyldring Agenda.
GIS  BIM Koordinatsystemer og georeferering
Sykkelanalyse Groruddalen Del 2: Veitvet – Sørøst for Haugenstua.
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.
Sikker og effektiv sjøtransport Utfordringer mhp tidsdimensjonen i geografiske data.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Frihøydemålesystem 1.System for å måle frihøyde i tunneler, under broer, rasoverbygg etc. 2.En kontinuerlig måling gir bedre data for å planlegge fresing.
Bruk av geometrityper Eller: I applikasjonsskjema skriver vi:
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
En komparativ analyse av normative premisser for transportsikkerhetspolitikken Et prosjekt i RISIT-programmet.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Serving you better ! Copyright © 2002 Trustix AS Visualisering av nettverkstrafikk Hovedprosjekt ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk.
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
Historiske data oHistorikk på geometri. o Trafikk (ÅDT) Tellepunkter Klimastasjoner o Aksellast o Dekke Spor Skade Jevnhet Vegdekke Vedlikeholdsstrekninger.
1 Dynamisk modellering og regulering av Brobekk forbrenningsanlegg Masteroppgave Vår 2008 Institutt for kjemisk prosessteknologi Fakultet for naturvitenskap.
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Regresjon Petter Mostad
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Forsøk med salting Faktabok om salting og Ph.D-studium Kai Rune Lysbakken Statens vegvesen, Vegdirektoratet Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet.
Utvikling av tverretatlige transportmodeller i regi av NTP-etatene
Nytt nasjonalt vegreferansesystem
Trafikkanalyse : Veiobjekter med trafikkmengde
Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel
Vegnettsrepresentasjon
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produktet her
INF5110 – 5. og 7. mai 2015 Stein Krogdahl, Ifi, UiO
Datagrunnlag og transportnettverk
HVORDAN KAN FREMTIDEN SE UT?
GIS – samarbeidet Demo av veiprosjektering i Gemini Terreng
Utskrift av presentasjonen:

VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvilke muligheter har vi ved å simulere fremtidige ITS-tiltak? Geir Trygve Jensen, ViaNova Plan og Trafikk

VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Trafikkmodeller

VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING • Mikrosimuleringsmodell: • Mating av trafikk på et vegnett (fra tellinger eller transportmodell) • Ingen egen beregning av transportetterspørselen • Kan se hvordan trafikken fordeles og avvikles på vegnettet og se hvilke kjøreruter som blir valgt • Mulig å se hvert enkelt kjøretøy i sanntid • Overordnet transportmodell: • Beregner transportetterspørsel • Fordeler trafikk ut på veilenkene • Beregner trafikkavvikling i forhold til kapasitet på hver enkelt lenke • Fanger ikke effekten av hvordan kø forplanter seg bakover Trafikksimulering

VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING • Trafikksimuleringsprogram utviklet av TSS i Barcelona • Høyt detaljnivå, men samtidig mulig å bygge store modeller • Kort beregningstid • Mulig å se samspill mellom flere vegkryss, vekslingsstrekninger, bratte stigninger, etc. • Beregner hvordan et helt vegnett takler en gitt trafikkmengde • God visuell fremstilling. Live-visning av trafikk i 2D og 3D • Enkelt å trekke ut alle ønskede data fra simuleringen Aimsun

VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING • Statens Vegvesen besluttet å benytte Aimsun som nytt etatsverktøy sommeren 2011 • Erstattet Contram, som ikke lenger blir videreutviklet av produsenten. • Kun noen få i Norge som har brukt Aimsun frem til nå (men stadig økende antall) • Internt utviklingsprosjekt i VNPT i 2012 og 2013 • Eksternprosjekter: • E18 Vestkorridoren • E18 Filipstad • Storokrysset i Oslo Aimsun - historikk

VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Aimsun - bruksområder Optimalisering av eksisterende vegnett • Mulig å se effekt av mindre tiltak • Eks.: signalregulering, tilfartskontroll, hastighetsregulering, forbedret geometri, kjørefeltdisponering Alternativsvurdering av fremtidig vegnett • Kapasitetsberegninger • Identifisere flaskehalser • Finne det beste alternativet • Optimalisering Scenarioer • Ulykker, omkjøringer • Anleggsfaser

VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING • Modellen mates med trafikketterspørsel, vegnett og soner • Trafikketterspørsel gis i OD-matrise  Posisjon til hvert enkelt kjøretøy beregnes hvert sekund (eller annet valgfritt beregningsintervall) • Utviklet i Spania  mange parametere som må tilpasses norske forhold Hvordan det virker

VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING 1. Fremskaffe trafikkdata (25 %) 2. Koding (15 %)  Veigeometri importeres fra AutoCAD via GIS  Kartbakgrunn og ortofoto kan importeres som «xref»  Kryssbevegelser og hastighet 3. Kalibrering (30 %) 4. Analyse (30 %) • Det finnes en ”optimal detaljeringsgrad” med hensyn til å gi en best mulig beskrivelse av situasjonen samtidig som man tilstreber lavest mulig grad av usikkerhet • Tilgang på og nøyaktighet av inngangsdata er viktig å ta i betraktning • Modellen må brukes og tolkes på riktig måte Tidsbruk / detaljnivå

VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Demo 1. E18 Vestkorridoren utbyggingsalternativ 4 2. Bruk av ITS-virkemidler (tilfartskontroll) 3. Stengt kjørefelt (ulykke) • Trafikantinformasjon / omkjøring 4. Feltbruk, kommer bussen frem?