Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel

2

3

4

5 Så til spørsmålet: Miljøsvin: Nei (eller litt ja)
Mulighetens transportmiddel: JA

6 Mlijøsvin: Nei I forhold til hvem?

7 Nei, fordi En forholdsvis ny flåte (spesielt på de «største» rutene)har gitt store utslippskutt de siste 10 årene % Benytter seg av moderne motorer, og moderne fremdriftsteknologi. «Diesel er dyrt», for høyt forbruk går rett på bunnlinjen, derfor er rederiene fokusert på å spare på dette. Verftene konkurrerer på pris og lavt forbruk, altså på lave utslipp. Vi er blitt flinkere til å tilpasse rett båt til ruten.(Men der må gå en båt…) Skrog har lang levetid, og noen har til og med grønt sertifikat. Hurtigbåter krever liten infrastruktur, veien ligger der allerede. Ingen inngrep i natur, ingen piggstøv, ingen kø, ingen brøytebil. Mye av hurtigbåt-trafikk tilhører distriktene. De «reisende» har et lavt utslipp. Totalt sett få båter.

8 Miljøsvin…(ja) Men hvis vi sammenligner med: Buss Tog
Og til dels også fly Ja, Da har vi en utfordring.

9 Bitteliten ja Problemet ligger i at hurtigbåten alt for ofte sammenlignes med buss eller tog. Men Hurtigbåten er primært distriktene sitt reisemiddel, og der finnes ikke disse mulighetene! Denne samfunnsfunksjonen glemmes dessverre alt for ofte. Det vil aldri komme buss til Akkfjorden på sørøya, eller Måren i sogn, så hva er da alternativet? Hurtigbåten, en av de viktigste resurser for bygdenorge. Den som frakter alt..

10 Utslipp, hva slipper vi ut (eller hva vi ikke vet)

11 Hva vi ikke vet Beregningene i dette studiet viser at 55% av drivstofforbruket i norske farvann stammer fra innenrikstrafikk. Gruppen passasjerskip (ferger, cruise og hurtigbåter) står for det høyeste totale forbruket, mens fiskebåter og offshore supply gruppene følger tett etter. 6042c22f26/grunnlagsdata_for_skipstrafikk_og_drivstofforbruk.pdf Havbase.no

12 Mulighetens transportmiddel
Månefeber, både positivt og negativt. Når man lykkes, ligger veien (sjøen) der. Ingen piggstøv, ingen støy, ingen kø. Dette vil være en samferdsels revolusjon. Vi kan ta i bruk hurtigbåt der vi ikke har brukt det før. Norsk hurtigbåtindustri får et enda større forsprang. Vi har miljøene. Vi har Grundere, forskningsinstitusjoner, fantastiske verft og utstyrprodusenter. Alt burde ligge til rette for å lykkes. Norske martime myndigheter (sjøfartsdir) må bli med næringen i dette. De må være en tilrettelegger, og kanskje se på enkelte regler med nye øyne. Mulighetens transportmiddel

13 Mulighetens transportmiddel
De små steg først. Er vi på god vei? Men hvem skal ta regningen? Skyver vi dette over på rederiene, vil de selvsagt skyve dette over på oppdragsgiver, som allerede sliter med å finansiere det som produseres i dag av ruter. Problematisk? Kan i det hele tatt de eksisterende innkjøpsorganer håndtere dette? (er ikke ferger foran oss) Hvilke virkemidler skal brukes? Spesifisert utslipp i et anbud? Går vi for fort frem, så kan vi få oppleve de negative sidene av månefeber. En voldsom oppgave for maritime myndigheter. Mulighetens transportmiddel

14 Nei, Hurtigbåten er ikke et miljøsvin, den er utmerkethet fremkomstmiddel (og ofte det eneste) som har holdt tritt med utviklingen på sitt nivå. Ja den har DEFINITIVT et potensiale til å bli mer utslippsvennlig, både gjennom ny teknologi, og driftsforbedringer. Her ligger det e voldsomt markedspotensial for den norske hurtigbåtnæringen. Hurtigbåt er virkelig mulighetens transportmiddel. Konklusjoner


Laste ned ppt "Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google