Melding til Stortinget…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinnsmeldinga Meld. St
Forventninger og videre arbeid…...
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Skrivestien.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Avsluttende samling Veilederkorpset 2012
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Prosjektleder Stein R. Hagen/GNIST
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Organisering og arbeidet i kommunene
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Fylkesmannens rolle for ungdommen i OT sin målgruppe
Kompetanse for mangfold
Realfagskommunen Asker
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Melding til Stortinget… Fleksibel disponering av fag- og timefordeling Valgfag Klasseledelse, regning, lesing Fagkonferanse for UH-sektoren, Oslo 12.-13. november 2012

Hvorfor forbedre ungdomstrinnet? Frafall vgo Synkende motivasjon Få med svært gode lese- og regne- ferdigheter

Ungdomstrinn i utvikling 2012-2017 Ulike tiltak for å gjøre opplæringen mer praktisk og variert mer motiverende, utfordrende og relevant for elevene

Indikatorer for å følge opp måloppnåelse

Universitets- og høyskolesektorens rolle Tilbydere av skolebasert kompetanseutvikling innenfor de prioriterte områdene Utvikle kunnskap i fag og fagdidaktikk Dokumentere god praksis og samarbeide med de nasjonale sentrene Legge til rette for at lærerstudenter bringer perspektiver fra UH-sektoren med seg inn i sin praksis i skolen

Nasjonale støttetiltak Pedagogiske ressurser Skolebasert kompetanseutvikling Tilrettelegging for bruk av nettverk

Skolebasert kompetanseutvikling Skolebasert kompetanseutvikling innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid.

6 prinsipper for skolebasert kompetanseutvikling Kompetanseutvikling på både organisasjons- og individnivå Innsats over tid Differensiert tilbud til skolene Likeverdige tilbud i alle lærerutdanningsregionene Lett tilgjengelig materiell Kunnskapsutvikling på alle nivåer

Bakgrunnsdokumenter til rammeverket

KD GNIST nasjonalt UDIR Skoleeiere FM NTNU 6 UH-inst. Skoler: Elever 3 ressurs-grupper Forskere klasseledelse Lese-, Matematikk-, Skrive-, Nynorsksenteret, NAFO Fagpersoner vurdering og org.læring UDIR GNIST regionalt- 19 prosjektledere NTNU 6 UH-inst. Skoler: Elever Lærere skoleledere Skoleeiere FM

Pilotering av skolebasert kompetanseutvikling 22 kommuner og 37 skoler med ungdomstrinn er valgt ut til å delta i pilotering av skolebasert kompetanseutvikling skoleåret 2012/2013.

Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse, regning, lesing Vurdering for læring Kollektivt orienterte skoler Organisasjonslæring Pilotering Skoleåret 2012-2013

Eks på pilotskolenes valg av fagtemaer Kommune Skole Hovedtema Tema som også behandles Lillehammer Åretta Lesing Vurdering Hammartun Ringsaker Nes Regning i alle fag Klasseledelse og motivasjon Furnes

Tilbydere i piloteringen - inngår i et nettverk Høgskolen i Hedmark Universitetet i Nordland Høgskolen i Sogn og Fjordane Universitetet i Agder Høgskolen i Vestfold PLU, NTNU Koordinator: NTNU

http://www.udir.no/Utvikling/Ungdomstrinnet/

Hvordan forberede for skolebasert kompetanseutvikling i stor skala? Klasseledelse, regning, lesing, skriving Vurdering for læring Kollektivt orienterte skoler Organisasjonslæring Tilbud om støtte til alle skoler med ungdomstrinn Høst 2013-vår 2017

Utfordring! TILBYDERE SKOLEEIERE Trenger oversikt over skoleeieres/ skolers behov og forventninger til universiteter og høyskoler. Trenger oversikt over hvilken kompetanse og kapasitet som finnes i UH-sektoren.

Kompetanse, erfaring og kapasitet hos tilbydere NTNU kartlegger - rapport mars 2013 Hensikten - kunne bidra med støtte i lærerutdanningsregioner som har behov for bedre/bredere faglig kompetanse Robuste kompetansemiljøer som tilbydere i gjennomføringen i fullskala h2013–v2017

Skoleeieres/skolers behov for veiledning og støtte Prosjektledere GNIST fylke skal kartlegge kommunenes behov for kompetanseutvikling innenfor de nasjonalt prioriterte fagområdene

Ressurser til UH Tilbyderinstitusjonene vil få tildelt midler Tildeling til alle syv LU-regioner, ikke søknad Håp om ca 15 institusjoner som tilbydere i pulje 1 Mer informasjon om omfang og ressurser kommer i januar 2013

Hvordan kvalifisere seg som tilbyder? Starte kartlegging Sette seg inn i rammeverket Gjøre seg kjent med de pedagogiske ressursene