STRATEGISK PLATTFORM FOR IMELLA Sør-Troms regionråd 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Småsamfunnssatsing i Fjellregionen ( ) - nettverks- og kompetansebygging og utvikling av lokalsamfunn.
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
1 Nordlyskonferansen Kultur som vekstfaktor Johan Petter Barlindhaug Leder av regjeringens Distriktskommisjon.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Stedsutvikling, medvirkning og sosiale møteplasser
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
Idèprosjektet, Ibestad kommune
Hva betyr Festspillene for Harstad?
Strategiarbeid i praksis
Stjørdal Rotary-klubb
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
Praksiskonsulentordningen i Norge
Astafjordprosjektet – videre planer
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Orientering og Innspill til diskusjon. Eksterne programmer/prosjekter Tettstedsprogrammet (MD) Interreg-prosjektet (NIBR m.fl.) Kulturplanlegging/”Kryss”
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder Møte.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Svein Erik Setermo. Trender i reiselivet Vinter opplever økende etterspørsel –Ekte vinter –Samiske opplevelser –Nordlys –Vinteraktiviteter Muligheter.
Kjøreregler Visjoner Strategier Verdier STYRET 2012.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
V/ Sigvald Persen Sjøsamisk kompetansesenter Lokal kunnskap, fjorder og økologi i endring.
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Organisering av arbeidet med Samhandlingsreformen Daniel Haga Direktør for samhandling HMN Hvilke forventninger og planer har helseforetakene?
Presentasjon 2009 Kvernstein gir læring, identitet og næring.
Strategi- og aktivitetsplan
Morrakaffe med NODA – Nordnorsk design- og arkitektursenter 28.Mai 2015 BIBLIOTEKROM I TROMS.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
”Næringsklynge fra Tromsø til Oslo - hvordan er det mulig?” - Erfaringer fra ei havbruksklynge i Nordland Nordområdekonferansen 2007 Bjørn G. Nielsen –
Cittaslowrådet Hvordan arbeide for å få energi og effekt ut av Levanger som Cittaslow? Levanger er en flott plass å bo – utrolig vakker også,
Sammen får vi ting til å skje
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
KAD psykisk helse og rus
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
utfordringer i en ny region
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Strategi for lokaldemokratisk utvikling
Diskusjonsframlegg frå styret
Arrangementsturisme Idrett & Kultur
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Regionreformen og samfunnsutvikling
STRATEGISK NÆRINGSPLAN FOR TROMSØ-REGIONEN - forprosjekt
Verdier og visjon i nye Stavanger
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

STRATEGISK PLATTFORM FOR IMELLA Sør-Troms regionråd 2012

INNLEDNING OG FORMÅL • Sør-Troms regionråd består av kommunene Lavangen, Salangen, Gratangen, Skånland, Ibestad, Harstad, Bjarkøy og Kvæfjord. • Naturskjønne og kulturelle plasser i kommunene i Sør-Troms skal forsterkes, bygges opp og bindes sammen. Dette er et interkommunalt prosjekt som skal bidra til nyskaping og videreutvikling av næringer tilknyttet kulturarven, lokal stedsutvikling og sterkere regional tilhørighet. Plassene skal gjøre folk mer glad i stedene de bor i og ved.

OM PROSESSEN • Prosjektet Kulturelle rasteplasser ble lyst ut på anbud via Doffin. Appareo Kommunikasjon ble valgt som leverandør. Etter at arbeidet var igangsatt, ble det definert et tilleggprosjekt om utvikling av aktiviteter/innhold for å fylle de kulturelle rasteplassene med innhold – felles aktiviteter. • Prosjektlederne fra deltakerkommunene har deltatt aktivt i utformingen av strategien. Det har vært gjennomført tre arbeidsmøter. I første workshop deltok også ordførere/varaordførere, i tillegg til prosjektledere. • Strategidokumentet skal legges fram for Sør-Troms regionråd til behandling høsten 2012.

OPPDRAGET • I oppdraget ble det bedt om konseptutvikling og profilprosess for Kulturelle rasteplasser. Det innebar planlegging og gjennomføring av arbeidsprosessen, konseptutvikling, utvikling av visjon, verdier, navn og posisjon. • Det ble også bedt om design/profilprogram, og forprosjekt med skisse til kommunikasjonsløsninger

EI OPPLEVELSESRUTE

DE FØRSTE IMELLA-PLASSENE Lavangen Vikinghus og gamme Salangen Salangsverket Gratangen Morgans skip Skånland Isbaderstranda Ibestad Fabeløya naturlekepark Harstad Generalhagen Bjarkøy Tore hunds utkikkspunkt Kvæfjord Nupen

FELLESTREKK • Grenser til havet/fjorden • Mange norske, historiske trekk – samisk kultur og vikinghistorie • Nærhet til fjell • Levende kystkultur • I kontakt med naturen (fiskemuligheter, turstier, bærplukking, jakt, padling, klatring osv) • Sør-Troms museum • Det knytter seg historier til plassene • Det går an å komme seg dit relativt enkelt • Nærhet til Kystkulturveien • Midnattssol og mørketid • Tilknytning til utdanningsinstitusjoner (lavt og høyt nivå)

GENERELLE UTFORDRINGER • Varierende kapasitet og tilgang til ressurser på de ulike stedene kan gjøre opplevelsen av hver enkelt plass ulik. • Det er en lang og noe utilgjengelig rute, og det er ingen gjennomfartsvei. • Folk i Sør-Troms kan se seg blind på egen region og ser ikke alle mulighetene som ligger der - og heller ikke utfordringene. • Klima og mulighetene for å lage helårsaktiviteter. • Mangel på fasiliteter. • Sprikende framdrift og planer - disse bør koordineres. • Forankring av prosessen underveis. • Skape gjentagende aktiviteter.

KOMMUNIKASJONS- UTFORDRINGER • Mangel på kjennskap til plassene • Konkurrerer med andre svært kjente og attraktive reisemål (Lofoten, Tromsø) • Må kommunisere troverdig – som plasser som kan by på noe attraktivt • Evne/kapasitet til å kommunisere bredt nok og ofte nok • At det finnes kommunikasjon om alle plassene/hele ruta på hver plass • Identifisering og forankring hos lokalbefolkningen er kritisk for å kunne mobilisere til engasjement og innsats

OM NAVN • Å velge navn blir viktig for både plassene, kommunikasjonen og forankringen. • Noen kriterier for et godt navnevalg: - Ikke geografisk forankret i kun ett eller noen få steder - Enkelt satt sammen og godt å si - Norsk - Gi assosiasjoner til den nordnorske kulturen - Må kunne brukes like godt skriftlig som muntlig

OM IMELLA • IMELLA er dialektformen av “i mellom” i store deler av Nord- Norge. • Det kommuniserer det plassene ønsker å være og tar opp i seg både formål og visjon. • Navnet fungerer som en brobygger og kan ikke knyttes til noe spesifikt sted. • Det er et hverdagsord som får en overraskende effekt når det brukes som navn. • Det er godt å si – og det ser spennende ut.

OM VISJONEN: (Oss) imella skaper (vi) varige verdier • IMELLA-plassene tar hensyn til naturen og brukes på en bærekraftig måte – de varer til generasjonene som kommer. • IMELLA-plassene skal utvikle seg i takt med tida – og i tråd med naturen. • Verdien av IMELLA-plassene øker. Folk i Sør-Troms er stolte av plassene, og de bidrar til å sveise folk sammen.

PRIORITERTE MÅLGRUPPER • Lokalbefolkningen i kommunene • Folk i Sør-Troms region • Folk i regionene rundt Sør-Troms • Lokalt næringsliv • Lag og foreninger • Skole- og utdanningsinstitusjoner i Sør-Troms region • Utflytta sør-tromsværinger (både profiler og andre) • Tilreisende – besøkende • Lokale reiselivsbedrifter • Journalister – media, både lokalt, regionalt og nasjonalt • Politikere og andre beslutningstagere • Utvalgte personer

POSISJON: ALLE VIL OPPLEVE IMELLA IMELLA er plasser å: - Å treffes på - dra til - være i/være aktiv på - få kunnskap om/lære gjennom - oppleve - dele IMELLA er: • Fine plasser å være i for småbarnsfamilier • Plasser å være aktive på for aktive mennesker • Hyggelige steder for pensjonister • Lærerike steder for ungdommer: NEWTON-SATELITTER

IMELLA-VERDIER: LEVENDE Levende som i åpen, inkluderende og våken. • En IMELLA-plass gir deg levende historier fra fortida og rom til å skape historier selv. • En IMELLA-plass innbyr til opplevelser og aktiviteter du vil huske og dele med andre. • En IMELLA-plass bidrar til å skape gode lokalsamfunn og gjør at det er godt å leve i Sør-Troms.

RAUS Raus som i romslig, åpen og tilgjengelig. • Hver IMELLA-plass ønsker deg velkommen og tar godt i mot alle som kommer. • IMELLA-plasser er gode plasser å treffes og gode plasser for rike opplevelser.

NATURLIG Naturlig som i ekte, ujålete og ærlig. • En IMELLA-plass er tett på naturen og inviterer til å være aktiv. • Alle IMELLA-plassene tar hensyn til omgivelsene og naturen – du forlater aldri en IMELLA-plass uten å rydde etter deg. • En IMELLA-plass varer lenge.

FELLES PLATTFORM - HOVEDSTRATEGIER • En IMELLA-plass skal gi opplevelser. • En IMELLA-plass skal gi kunnskap. • En IMELLA-plass har historier. • En IMELLA-plass inviterer deg til aktiviteter. • En IMELLA-plass er tilgjengelig for alle med universell utforming. • En IMELLA-plass har tilgang til nødvendige fasiliteter.

IMELLA-GODKJENNING • Alle plassene må oppfylle kriteriene i plattformen for å bli kalt en IMELLA-plass. Kriteriene formaliseres i eget dokument. • Denne godkjenningen kan en plass få – men godkjenning gis ikke for evig. Sør-Troms regionråd har ansvar for å dele ut og moderere plassene. • Hver gang en ny IMELLA-plass skal lanseres, gjøres dette med brask og bram – hver plass lager sin medieplan.

KOMMUNIKASJONSMÅL • Få folk i regionen til å oppdage, bli kjent med og bruke IMELLA-plassene aktivt og ofte • IMELLA blir kjent og snakket om langt utenfor regionen, og besøkt langveis fra • Bygge stolthet og identitet på de ulike stedene. • Bygge omdømme både i og utenfor regionen

HOVEDSTRATEGIER FOR KOMMUNIKASJON Historiene • Hvert sted rommer historier som kan brukes - både historiske og personlige historier. Historiefortelling skal systematiseres og brukes aktivt som grep. Ildsjelene • Lag, foreninger og hele lokalbefolkningen bør delta og involveres i utforming, formidling og kommunikasjon. Mobilisering og bred involvering skal prege IMELLA-plassene. Gjenkjennelse • Helheten skal kjennes igjen både visuelt og innholdsmessig. Så langt det er praktisk mulig, skal nye initiativ /tiltak koordineres med Sør-Troms regionråd. Omtale • Redaksjoner i hele landet skal inviteres inn. Alle IMELLA-plassene lager egne medieplaner, basert på overordnet mediestrategi.

ARBEIDSFORM OG ANSVAR • Hver kommune har ansvar for sin IMELLA-plass, både når det gjelder utforming og kommunikasjon. Føringene fra hovedstrategien brukes i arbeidet lokalt. • Sør-Troms regionråd har ansvar for IMELLA-godkjenning, og for å sikre at IMELLA-plassene oppfyller kriteriene. • Sør-Troms regionråd har ansvar for å gjøre nødvendige revideringer av gjeldende strategi. Hver kommune involveres i arbeidet. • Sør-Troms regionråd har ansvar for å få på plass felles IMELLA- nettsted., og for overordnet drift. Hver kommune har ansvar for å oppdatere informasjon om egen IMELLA-plass på nettstedet. • Hver kommune fronter egen IMELLA-plass, men alle utnytter kommunikasjonsmuligheter til å synliggjøre helheten.