50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech 16.11.2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Krisetider – men ikke for oss?!
Advertisements

Drivkraft for fremtidsrettede energiløsninger Enova SF Virkemidler og støtteordninger for boliger Sverre I. Heimdal Enova SF Oktober 2012.
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Program 08:45 – Grønne investeringer i industrien
Hurtiglading Petter R. Øyn Dette presenterer jeg •Hva er Transnova •Bakgrunn om ladestasjoner i Norge •Hvordan vi tenker rundt utbygging •Hvordan.
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
400 ladepunkter på 4 år for EL-motorvogner
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Enovas time Status og muligheter Fjernvarmedagene , Petter Hersleth, Enova.
BIOGASS – GÅRDSANLEGG LITE ELLER STORT ?
Hvilke virkemidler kan bidra til raske utslippskutt?
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
Infrastruktur for ladbare biler i Hedmark, Oppland, Akershus og Østfold Hovedmål - kortversjon: sørge for at det blir etablert infrastruktur som gjør.
Slik gjør vi det! Veileder for bygging av ladestasjoner.
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Transnovakonferansen for bærekraftig mobilitet Rica Hell Hotel 9. mai Trond Moengen.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Statlige finansieringsmuligheter for tiltak Pilotkommunesamling, Trondheim. 16. – 17. februar 2006 Se linken: bygning_og_uteomr_der/finansiering/
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Hvordan utfordrer NoBio regjeringen i arbeidet med statsbudsjettet 2010? Årsmøte i Norsk Fjernvarme, Fredrikstad 28. mai 2009 Kari Asheim, NoBio.
Energieffektivisering – fokus på bygget eller systemet ?
CO 2 -håndtering – må det koste så mye og ta så lang tid? Et nasjonalt løft for klimavennlig prosessindustri.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Fornybar kraft og varme
Statsbudsjettet 2009 Høring i finanskomiteen Steinar Bysveen Administrerende direktør, EBL Høring i finanskomiteen, 17. oktober 2008 EBL – drivkraft i.
Landbruket – fremdeles en del av løsningen?
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Statens landbruksforvaltning Norwegian Agricultural Authority mai 2009Biogasskonferanse, Ørland1 Nasjonalt utviklingsprogram for klimatiltak i.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Fredrikstad 7. september 2005
Energipolitikk Utfordringer for framtida
Møte om samkjøring 4. januar
Biogassproduksjon i Landbruket Oslo, 23. okt
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Starten eller slutten på det norske industrieventyret? Bellonas energiforum.
”Be The Change You Want To
Aktivitetsmiddelsøknadene Samhandling mellom AIR og klubbene.
Utbygging av infrastruktur for hurtiglading Miniseminar Gardermoen Asbjørn Johnsen.
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Forpliktende samarbeid for å redusere klimagassutslipp Klima Østfold.
Nordisk biogasskonferens
En bedre kraftsituasjon i Midt-Norge
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Zero Emission Resource Organisation
Miljøvennlig bruk av naturgass i industrien Offisiell åpning av Gassnova Marit Larsen, adm.dir Tel-Tek.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
Klima, teknologi og politikk: Hvem gjør hva? Jon Olav Alstad NAF PS! Du kan sette inn bilder fra NAFs bildegalleri via verktøylinjen som heter «NAF-bilder».
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Statssekretær Åge Rosnes: Hvordan bidra til økt privat finansiering av forskning – myndighetenes politikk og virkemidler.
Bredbåndsutbygging i Nordland Henry Andorsen/Næring og regional utvikling
Energi- og klimautfordringer – politiske råd og rammer - hvordan er dette tilpasset industrien v/Stein Lier-Hansen.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
1 Møte i Finansdepartementet 28. februar 2012 Cato Kjølstad Daglig leder Norsk Bioenergiforening.
Fossilfrie maskiner.
Allmenningens tragedie
Biodrivstoff - kommentar
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING
Kulturrådet og digitaliserings- arbeidet i museene
Utskrift av presentasjonen:

50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech

Hva og hvor? •Vegdirektoratet har fått i oppdrag og administrere Transnova-prosjektet – plassert i Trondheim •Transnova skal utvikle virkemiddel og tiltak for å redusere klimautslipp og annen miljøforurensing fra transportsektoren •Bevilgningene til Transnova på kr 50 mill i 3 år skal gis som støtte til aktuelle prosjekt og tiltak, samt 50 mill i 2009 til ladeinfrastruktur for el-kjøretøy

Transnova - premisser og strategier •Virkemidlene skal supplere eksisterende virkemiddelbruk •Bidra til en kostnadseffektiv klimapolitikk i samferdselssektoren •Redusere institusjonelle, praktiske og kunnskapsmessige barrierer som forsinker utvikling og innfasing av mer miljøvennlige transportløsninger •Teknologinøytral virkemiddelbruk •Fokus på utslippsreduksjoner på kort (5 år), mellomlang (5-15 år), og lang sikt (+15 år)

Delmål: CO2-utslippene fra transportsektoren kan ikke renses. Utslippene kan bare reduseres ved redusert forbruk av fossilt drivstoff: 1.Erstatte fossile drivstoff med drivstoff som gir lavere – eller ingen CO2-utslipp 2.Gå over til mer miljøvennlige transportformer 3.Redusere transportomfanget Fokus på det første punktet, deretter nr. 2 og 3

Infrastruktur for El-bil - tiltakspakken Regjeringen her bevilget 50 millioner i kroner i 2009 til utbygging av ladepunkt for elbiler og plug-in-hybrider.

Infrastruktur for El-bil Elektrifisering av transportsektoren •Elektrifisering av transportsektoren er et viktig satsingsområde fra regjeringene for å redusere klimagassutslippene og andre utslipp fra transport sektoren. •Norge har potensiale til å utnytte elektrisitet som drivstoff, fordi en stor del av el-produksjonen i Norge er basert på fornybare kilder.

Infrastruktur for El-bil Elektrifisering av transportsektoren, forts •Ladepunkt for el-biler der folk ferdes er en viktig del av strategien for å elektrifisere transportsektoren raskere. •Det gis støtte til investering og opparbeiding av ladepunkt både på offentlige og private parkeringsplasser, kr pr ladepunkt •Kortsiktig mål: Mange ladepunkt tilpasset dagens el- kjøretøy og dagens standard for strømuttak

Strategi for tildeling av midler til ladepunkt • Først til mølla… • Enkle kriterier og søknadsprosedyrer • Fortløpende søknadsbehandling • Støtte til etablering, ikke drift • Private og offentlige parkeringsplasser • Lukkede og allment tilgjengelige p-plasser • ”Alle” kan søke unntatt privatpersoner • Kr 50 mill gir ca ladepunkt •Status: Tilsagn ca 23 mill, 900 pkt. >10 søknader i kø

Sjekkpunkter Kontaktinfo SIDE 1av 2

SIDE 2 AV 2 Adresse/GPS koordinater Ønsket tilskuddbeløp Total kostnad

For klimaet er drivstoffet problemet, ikke bilen Takk for oppmerksomheten!!