STØRRE FYLKESVEGPROSJEKTER - TEKNISKSJEF HANS PETTER HAUKØ FLATANGER KOMMUNE - NMT KAN VEG- PROSJEKTET OSEN – FLATANGER REALISERES? FELLESMØTE 7.MARS 2007 MØTE 1. APRIL 2003 - JØA GJESTEGÅRD, Lagret: PP-kommunalteknikk
Like barn leker best: KOMMUNE Godt grunnlag for samarbeid Stor satsning på havbruk Tilrettelagte områder Stor kompetanse innen havbruk Satser på turisme og hyttebygging Godt grunnlag for samarbeid
TRANSPORTÅRER E6 Fra båt til bil på 50 år Rimelig god Vei -standard til; E6 Jernbane Fly FLATANGER Rv.17 Hurtigruta OSEN E6 Flaskehalser.; Rv. 715 Osen - Namdalseid Denne vegen må utbedres.
Nye fylkesveiprosjekter NYE KOMMUNIKASJONSLINJER Nye tiltak; Vindmøllepark Overføringslinje Bølgekraft Båt- terminal til frakting av laks Nye fylkesveiprosjekter Mellom Lauvsnes - Utvorda og Osen - Flatanger Utvorda FLATANGER Hurtigbåtforbindelse Osen Utvorda Rørvik Namsos EN DEL AV KYSTSTAMVEGEN FRA KRISTIANSUND
HURTIG-BÅT I dag går det båt mellom Namsos – Fosnes - Vikna Rørvik I dag går det båt mellom Namsos – Fosnes - Vikna Den går ut Namsenfjorden på østre siden av Jøa. UTVORDA Jøa Flatanger Vi trur på en snarlig løsning for Jøabrua ! Namsos Osen Da kan hurtigbåten gå ut søndre del av Namsenfjorden Namdalseid
KOMMUNE 1097 Innbyggere 386 km2 areal MÅL : Vegen til Jøssund bør snarest planlegges, kostnadsbergnes og til slutt bygges slik at Sætervika får langt kortere fastlandsforbindelse til kommunesentret Osen, vedtak kommunestyret i møte 22. juni 1994. Jøssund
Fylkesveg mellom Osen og Jøssund i Flatanger Rapport utarbeidet av Statens Vegvesen i Sør Trøndelag – okt. 96 Vegstandard.: Klasse S1 (samleveg i spredt bebygd område) Bæreevne 10/8 t Dim. Fart 60/50 km/t Trasèen knyttes til Fv. 491 ved Bakkenget i Jøssund. Total lengde blir 17,7 km. Kostnad 85 mill kr.
RAPPORT JANUAR 2004 KYSTSTAMVEG PÅ FOSEN FORSKNINGSRAPPORT FRA NORD-TRØNDELAGSFORSKNING
FORMÅL VEG-PARSELLER: Jøssund- Osen Lauvsnes-Utvorda "Intensjonen med prosjektet er å foreta en samlet framstilling av mulige effekter som følge av to konkrete infrastrukturtiltak" VEG-PARSELLER: Jøssund- Osen Lauvsnes-Utvorda
REGIONALT PERSPEKTIV I
REGIONALT PERSPEKTIV II Kjøretid Strand- Lauvsnes fra 1 t 30 min til 45 min.
LOKALT PERSPEKTIV I Kjøretid Lauvsnes- Utvorda fra 43 min til 17 min.
OFFENTLIGE TJENESTER Mulige effekter: redusert tilskudd båtrute reduserte kostnader skolesektoren helse & sosialsektoren økt beredskap (ambulanse, politi) arbeidsdeling mellom kommunene renovasjon
PERSONTRANSPORT Persontransporten består av følgende deler: Arbeidsreiser (pendling) Servicereiser Regional reiselivstrafikk Nasjonal reiselivstrafikk Kollektivtransport
ARBEIDSMARKED Vegtiltakene fører til at arbeids-markedsområdet utvides. Kjøretid Lauvsnes- Strand vil bli 45 min. Det er anslått at 3% av arbeidsstyrken på sikt vil benytte seg av muligheten til pendling Dette tilsvarer 25 arbeidstakere og en ÅDT på om lag 17-29 kjøretøy
ARBEIDSMARKED Vegtiltakene fører til at arbeids-markedsområdet utvides. Kjøretid Lauvsnes- Strand vil bli 45 min. Det er anslått at 3% av arbeidsstyrken på sikt vil benytte seg av muligheten til pendling Dette tilsvarer 25 arbeidstakere og en ÅDT på om lag 17-29 kjøretøy
NÆRINGSLIV Intervjuer av lokalt næringsliv: Små forskjeller på kort og lang sikt for godstransport Årlig nytte på om lag 800 000 for lokalt næringsliv Anslått ÅDT godstransport: - Lauvsnes-Sitter 3 - Strand-Jøssund 2
STØRRE FYLKESVEGPROSJEKTER - TEKNISKSJEF HANS PETTER HAUKØ FLATANGER KOMMUNE - NMT OPPSUMMERING I Følgende konkrete trafikkanslag foreligger: Strand-Jøssund Lauvsnes- Sitter REISEFORMÅL ÅDT ÅDT Nasjonal reiselivstrafikk 5 5 Regional reiselivstrafikk 6 5 Pendling 29 17 Servicereiser 12 27 Næringstrafikk 3 4 Godstransport 2 3 SUM 57 61 Godstransport er ikke inkludert i disse anslagene. MØTE 1. APRIL 2003 - JØA GJESTEGÅRD, Lagret: PP-kommunalteknikk
OPPSUMMERING II Arbeidet gir grunnlag for å anta en samlet årlig nytte på om lag 13,2 mill.kr, der 2/3 er knyttet til privat sektor. Denne beregnede nytten er fordelt med 7,1 mill.kr på strekningen Strand-Jøssund og 6,1 mill kr på strekningen Sitter-Lauvsnes. Samlet årlig nytte for privat persontransport er anslått til om lag 6,1 mill.kr En betydelig andel av mulige effekter er ikke tallfestet
REISELIV Med grunnlag i reiselivstrafikk langs Rv17 er potensialet på kystriksvegen anslått til 4 500 reiser, noe som tilsvarer om lag 1 800 kjøretøyer Dette tilsvarer en ÅDT på om lag 5 kjøretøyer Det regionale reiselivsmarkedet er anslått til en ÅDT på 5-6 kjøretøyer Realisering av dette forutsetter en målrettet satsning ved produktutvikling i kombinasjon med markedsføring og informasjonsvirksomhet.
OKSBÅSHEIA VINDPARK Oksbåsheia & Sørmarkfjellet 50 stk Vindturbiner 150 MW samlet effekt Zephyr AS Har Osheia Under vurdering Skjellådalen
TILLEGGSMELDING NETTTILKNYTTING OKSBÅSEIA Vindparker Skjellådalen
MELDTE 420 kV-TRASER Melding fra Statsnett; Ny 420 KV ledning Namsos – Roan Framtidig ledning fra nord til sør gjennom Trøndelag? Ny KV-ledning er nødvedig for å møte planlagt vindkraft på Fosenhalvøya Lauvsnes Jøssund Skjellådalen Osen
BØLGE - KRAFTANLEGG Plassering Plassering av testanlegg Tauverk Kjetting PE-rør total lengde 520 m inkl pumpeområdet Pumpeområde Kote 30 m 40 m 80 m 120 m 40 m 320 m 35 m 80 m Plassering av testanlegg
En tenkt fremstilling av hvordan et anlegg vil se ut
KOMPONENTER Komponenter under prod. August 2006
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Skjellådale Naturreservat Båndlagt etter plan- bygningslovens §20-4, 1. ledd Forskrift om fredning i medhold av lov om naturvern ved kgl.res av 31.08.01. - IV - Det må ikke iverksettes tiltak som - Framføring av luftledninger - Bygging av veger m.m. VIII-Forvaltningsmyndighet kan gjøre unntak fra forskriften når formålet med fredningen krever det, samt arbeid og tiltak av vesentlig samfunnsmessige betydning og i spesielle tilfeller Sørmarkfjellet vindpark