STØRRE FYLKESVEGPROSJEKTER - TEKNISKSJEF HANS PETTER HAUKØ

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Sjøørret (Salmo trutta L.)
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Even Mengshoel Evenstad Skog- og trenæringen er en av bærebjelkene i næringslivet i Innlandet. Verdiskapingsanalysen utført av Norsk institutt.
Inndeling av vegnettet
Kommunedelplan for RINGSAKERFJELLET I denne sammenheng:
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Finansiering av Vegbygging
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Raskiftet vindkraftverk
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Rv 808 Finneidfjord - Hemnesberget Del 1. Finneidfjord - Lakshusneset Del 2. Lakshusneset - Åsen Del 3. Åsen - Hemnesberget.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Oppgave 1 Gitt ligningssystemet x + ay + z =
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
En beskrivelse av SFV sitt prosjekt.. SFV - Eierne 51 % 34 % 15 %
Landbrukskriteriet, og finansiering av landbruksforvaltning
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Stedsutvikling - nasjonal satsing og regional utfordring Grete Sildnes Regional utviklingsavdeling Nord-Trøndelag fylkeskommune Gardermoen
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Havnedirektør, Bodø havn KF
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Energipolitikk Utfordringer for framtida
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Fakta om Steinkjer Innbyggere: (pr )
visjon vei Utvorda Fort - Tegnet av en soldat Flatanger Kommune NMT
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Innherred samkommune 30. oktober Fylkesmannens landbruksavdeling, Monika S. Luktvasslimo Innherred samkommune 30.
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Informasjonsmøte LSU 19. juni 2013
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
Lier kommune Skog, strand og byråkrati – hvordan gjøre gode intensjoner til god politikk? Hvordan Lier kommune forsøker å møte utfordringene i regionen.
Faktabilder utredningsalternativer kommunereformen Styringsgruppa
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Stad skipstunnel – verdens første skipstunnel
Skredsikring fra 2010 til nå
E 134 Åmot-Vinjesvingen i Vinje kommune. Planprogram 23
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Møte med Styringsgruppen. Sortland kommune
kart.fosen.net – interkommunalt GIS-samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

STØRRE FYLKESVEGPROSJEKTER - TEKNISKSJEF HANS PETTER HAUKØ FLATANGER KOMMUNE - NMT KAN VEG- PROSJEKTET OSEN – FLATANGER REALISERES? FELLESMØTE 7.MARS 2007 MØTE 1. APRIL 2003 - JØA GJESTEGÅRD, Lagret: PP-kommunalteknikk

Like barn leker best: KOMMUNE Godt grunnlag for samarbeid Stor satsning på havbruk Tilrettelagte områder Stor kompetanse innen havbruk Satser på turisme og hyttebygging Godt grunnlag for samarbeid

TRANSPORTÅRER E6 Fra båt til bil på 50 år Rimelig god Vei -standard til; E6 Jernbane Fly FLATANGER Rv.17 Hurtigruta OSEN E6 Flaskehalser.; Rv. 715 Osen - Namdalseid Denne vegen må utbedres.

Nye fylkesveiprosjekter NYE KOMMUNIKASJONSLINJER Nye tiltak; Vindmøllepark Overføringslinje Bølgekraft Båt- terminal til frakting av laks Nye fylkesveiprosjekter Mellom Lauvsnes - Utvorda og Osen - Flatanger Utvorda FLATANGER Hurtigbåtforbindelse Osen Utvorda Rørvik Namsos EN DEL AV KYSTSTAMVEGEN FRA KRISTIANSUND

HURTIG-BÅT I dag går det båt mellom Namsos – Fosnes - Vikna Rørvik I dag går det båt mellom Namsos – Fosnes - Vikna Den går ut Namsenfjorden på østre siden av Jøa. UTVORDA Jøa Flatanger Vi trur på en snarlig løsning for Jøabrua ! Namsos Osen Da kan hurtigbåten gå ut søndre del av Namsenfjorden Namdalseid

KOMMUNE 1097 Innbyggere 386 km2 areal MÅL : Vegen til Jøssund bør snarest planlegges, kostnadsbergnes og til slutt bygges slik at Sætervika får langt kortere fastlandsforbindelse til kommunesentret Osen, vedtak kommunestyret i møte 22. juni 1994. Jøssund

Fylkesveg mellom Osen og Jøssund i Flatanger Rapport utarbeidet av Statens Vegvesen i Sør Trøndelag – okt. 96 Vegstandard.: Klasse S1 (samleveg i spredt bebygd område) Bæreevne 10/8 t Dim. Fart 60/50 km/t Trasèen knyttes til Fv. 491 ved Bakkenget i Jøssund. Total lengde blir 17,7 km. Kostnad 85 mill kr.

RAPPORT JANUAR 2004 KYSTSTAMVEG PÅ FOSEN FORSKNINGSRAPPORT FRA NORD-TRØNDELAGSFORSKNING

FORMÅL VEG-PARSELLER: Jøssund- Osen Lauvsnes-Utvorda "Intensjonen med prosjektet er å foreta en samlet framstilling av mulige effekter som følge av to konkrete infrastrukturtiltak" VEG-PARSELLER: Jøssund- Osen Lauvsnes-Utvorda

REGIONALT PERSPEKTIV I

REGIONALT PERSPEKTIV II Kjøretid Strand- Lauvsnes fra 1 t 30 min til 45 min.

LOKALT PERSPEKTIV I Kjøretid Lauvsnes- Utvorda fra 43 min til 17 min.

OFFENTLIGE TJENESTER Mulige effekter: redusert tilskudd båtrute reduserte kostnader skolesektoren helse & sosialsektoren økt beredskap (ambulanse, politi) arbeidsdeling mellom kommunene renovasjon

PERSONTRANSPORT Persontransporten består av følgende deler: Arbeidsreiser (pendling) Servicereiser Regional reiselivstrafikk Nasjonal reiselivstrafikk Kollektivtransport

ARBEIDSMARKED Vegtiltakene fører til at arbeids-markedsområdet utvides. Kjøretid Lauvsnes- Strand vil bli 45 min. Det er anslått at 3% av arbeidsstyrken på sikt vil benytte seg av muligheten til pendling Dette tilsvarer 25 arbeidstakere og en ÅDT på om lag 17-29 kjøretøy

ARBEIDSMARKED Vegtiltakene fører til at arbeids-markedsområdet utvides. Kjøretid Lauvsnes- Strand vil bli 45 min. Det er anslått at 3% av arbeidsstyrken på sikt vil benytte seg av muligheten til pendling Dette tilsvarer 25 arbeidstakere og en ÅDT på om lag 17-29 kjøretøy

NÆRINGSLIV Intervjuer av lokalt næringsliv: Små forskjeller på kort og lang sikt for godstransport Årlig nytte på om lag 800 000 for lokalt næringsliv Anslått ÅDT godstransport: - Lauvsnes-Sitter 3 - Strand-Jøssund 2

STØRRE FYLKESVEGPROSJEKTER - TEKNISKSJEF HANS PETTER HAUKØ FLATANGER KOMMUNE - NMT OPPSUMMERING I Følgende konkrete trafikkanslag foreligger: Strand-Jøssund Lauvsnes- Sitter REISEFORMÅL ÅDT ÅDT Nasjonal reiselivstrafikk 5 5 Regional reiselivstrafikk 6 5 Pendling 29 17 Servicereiser 12 27 Næringstrafikk 3 4 Godstransport 2 3 SUM 57 61 Godstransport er ikke inkludert i disse anslagene. MØTE 1. APRIL 2003 - JØA GJESTEGÅRD, Lagret: PP-kommunalteknikk

OPPSUMMERING II Arbeidet gir grunnlag for å anta en samlet årlig nytte på om lag 13,2 mill.kr, der 2/3 er knyttet til privat sektor. Denne beregnede nytten er fordelt med 7,1 mill.kr på strekningen Strand-Jøssund og 6,1 mill kr på strekningen Sitter-Lauvsnes. Samlet årlig nytte for privat persontransport er anslått til om lag 6,1 mill.kr En betydelig andel av mulige effekter er ikke tallfestet

REISELIV Med grunnlag i reiselivstrafikk langs Rv17 er potensialet på kystriksvegen anslått til 4 500 reiser, noe som tilsvarer om lag 1 800 kjøretøyer Dette tilsvarer en ÅDT på om lag 5 kjøretøyer Det regionale reiselivsmarkedet er anslått til en ÅDT på 5-6 kjøretøyer Realisering av dette forutsetter en målrettet satsning ved produktutvikling i kombinasjon med markedsføring og informasjonsvirksomhet.

OKSBÅSHEIA VINDPARK Oksbåsheia & Sørmarkfjellet 50 stk Vindturbiner 150 MW samlet effekt Zephyr AS Har Osheia Under vurdering Skjellådalen

TILLEGGSMELDING NETTTILKNYTTING OKSBÅSEIA Vindparker Skjellådalen

MELDTE 420 kV-TRASER Melding fra Statsnett; Ny 420 KV ledning Namsos – Roan Framtidig ledning fra nord til sør gjennom Trøndelag? Ny KV-ledning er nødvedig for å møte planlagt vindkraft på Fosenhalvøya Lauvsnes Jøssund Skjellådalen Osen

BØLGE - KRAFTANLEGG Plassering Plassering av testanlegg Tauverk Kjetting PE-rør total lengde 520 m inkl pumpeområdet Pumpeområde Kote 30 m 40 m 80 m 120 m 40 m 320 m 35 m 80 m Plassering av testanlegg

En tenkt fremstilling av hvordan et anlegg vil se ut

KOMPONENTER Komponenter under prod. August 2006

KOMMUNEPLANENS AREALDEL Skjellådale Naturreservat Båndlagt etter plan- bygningslovens §20-4, 1. ledd Forskrift om fredning i medhold av lov om naturvern ved kgl.res av 31.08.01. - IV - Det må ikke iverksettes tiltak som - Framføring av luftledninger - Bygging av veger m.m. VIII-Forvaltningsmyndighet kan gjøre unntak fra forskriften når formålet med fredningen krever det, samt arbeid og tiltak av vesentlig samfunnsmessige betydning og i spesielle tilfeller Sørmarkfjellet vindpark