Etiske modeller - hva er det?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
5 Kultur.
Etikk i møte med mennesket
Etikk i psykologisk forskning
KRL Av Karina Schjølberg
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
Etisk teori (Moralfilosofi)
Etikk.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Måtehold og forsiktighet - dyder eller laster?
Etikk og moral i lederskap
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Forelesning 14: Kants Etikk
De 10 bud 10 måter å elske på.
Etikk for finansielle rådgivere
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
informasjon fra Haugesund kommune
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Det flerkulturelle samfunnet
Tekster om tro og livssyn
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Etikk og helseprofesjonene
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Introduksjon til etikk for farmasøyter
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
«Hvorfor gjør vi det?» Refleksjoner om etikken – og grunnmuren
Innføring i yrkesetikk for lærere
Veiledningspedagogikk
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
To tenkjemåtar i etikken  Etikk: handlar om å tenkje gjennom spørsmål om rett og gale  aka moralfilosofi  Forholdet mellom menneske  Heile samfunnet.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Livssynshumanismen.
Stoisismen og kristendommen
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Livssynshumanismen.
Livssynshumanismen.
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Moralske holdninger - Dydsetikk
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Etikk i skole og arbeidsliv
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Velkommen!.
Utskrift av presentasjonen:

Etiske modeller - hva er det? Jeg har fått i oppdrag og gi en innføring i : Etiske modeller - hva er det? Gå Ut Senteret, 15.November 2001 – Bjørge Arvid Johansen

Først må vi ha en definisjon av ETIKK og MORAL Etikk kommer av det greske ethos = ”sed, skikk, vane” Moral kommer av latin mos = ”sed, skikk, vane” Det er fullt mulig å bruke ordene om hverandre! Men:

Vi bruker begrepene i vårt språk slik: Etikk er den teoretiske refleksjonen om hva som er rett og galt. (lære) Moralbegrepet bruker vi om selve handlingen. (liv) Vi tenker etisk og handler moralsk.

Hvordan begrunner vi våre etiske valg?

Religiøs begrunnelse I alle samfunn har myter og religiøse forestillinger tjent til å forklare etikken og moralens opprinnelse. 2.Mosebok om at Gud gav lovens to tavler til Moses. I babylonsk religion overleverte guden Shamash en lovkodeks til Hammurabi. Hos Platon finnes en beretning om at guden Zeus ga menneskene moral og rett.

Rasjonal begrunnelse Mennesket kan gjennom fornuften slutte overordnede etiske prinsipper til konkrete standpunkt i etiske situasjoner. Sentral representant er filosofen Immanuel Kant som hevder at fornuften har både en teoretisk og praktisk side. Moderne variant er diskursetikken.

Empirisk begrunnelse Tar utgangspunkt i de menneskelige erfaringer Dageligdagse erfaringer Statestikk

Nå skal vi ta for oss 4 måter å tilnærme oss et ETISK PROBLEM

PLIKTETIKK Plikten til å handle etter et bestemt påbud eller norm. En handling er bare moralsk god hvis den fullt ut følger normen Oppmerksomheten rettes mot handlingen selv. Er det rett å stjele medisin for å redde liv? - fokus på å stjele! Er det rett å lyve for å beskytte en flyktning? - fokus på å lyve! Er det rett å kaste stein på en bil for å stoppe den? - fokus på å kaste steinen!

SINNELAGSETIKK Fokuserer på sinnelaget, dvs. Motivet og holdninger bak selve handlingen Er det rett å stjele medisin for å redde liv? - fokus på å redde liv! Er det rett å lyve for å skjule en flyktning? - fokus på å skjule en flyktning! Er det rett å kaste stein på en bil for å stoppe den? - fokus på¨å stoppe bilen!

Fellesskap og ansvar s 101 FORMÅLSETIKKEN Fokuset her er formålet som søkes oppnådd igjennom handlingen. Det er handlingens resultater som står i fokus! Det må måles opp mot våre verdier, og vi trenger en verditeori! Eks. På verdier er: Rettferdighet, menneskeverd, fred og frihet.

KONSEKVENSETIKK Legger all vekten på konsekvensene av valget. Forholdet mellom formålsetikk og konsekvensetikk kan belyses utfra følgende eksempel: Da atombomben ble sluppet over Hiroshima, var formålet å få slutt på krigen. Fred var et positivt formål. Konsekvensene for de japanske innbyggerne var imidlertid fryktelige. Formåletisk var handlingen rett. Konsekvensetisk var den både rett og gal! Rett: Krigen sluttet Gal: Hundretusner av mennesker mister livet.