NASJONAL KONFERANSE NAFO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fokusgruppeintervju med pasienter DPS
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Skjønnlitterær fortelling
Fra tegning til fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Hvordan intervjue en forsker?
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Sett inn riktig tid/form av verbet
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Hvem er Jesus?.
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Aggression Replacement Training
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Om å skrive om litterære tekster
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
I dag snakker vi om psykiske problem:
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Normalitetstyrraniet? Hva da med et annerledes utseende??
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
God morgen! Tanker etter i går?
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Om å forstå ungdom.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
Fysisk og psykisk helse
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

NASJONAL KONFERANSE NAFO 17.09.09 BARNS FORTELLINGER Hannah Wozene Kvam og Greta Sviggum

BARNS FORTELLINGER Høgskolen i Telemark Institutt for sosialfag Prosjekt ved Hagaløkka skole Finansiert av Helse og Rehabilitering Redd Barna Hannah: Tar sangen under dette bildet.

BARNS FORTELLINGER Bakgrunn Mål/hensikt Gjennomføring Kobling til kunnskapsløftet Et valg eksempel: ”Innenfor-utenfor” Presentasjon av noen funn: Barnas egne utsagn Evaluering. Greta: Bakgrunn Mål hensikt

Bakgrunn Få vite mer om hva barn som vokser opp i en flerkulturell hverdag er opptatt av Ikke patologisering av barna (Eide, 2000) Barn som individer ikke generelle kategorier Si litt mer om hvordan utvikle undervisningen min egen

Mål/hensikt Få vite mer om hvordan samhandling mellom majoritets- og de ulike minoritetskulturer foregår og oppleves gjennom barnas egne fortellinger Bidra til at barns mangfold av stemmer blir hørt Gjennom ulike metoder få gi uttrykk for det som kan være vanskelig å sette ord på

Bidra til at barn blir sett som barn- uansett bakgrunn Bidra til å øke forståelsen for hverandre Fremme fellesskapet i klassen

Gjennomføring Gjennomført over et skoleår 29 barn (21 gutter og 7 jenter) fra 9 ulike land i 5./6.klasse Klassen ble fordelt på 2 grupper a 2 skoletimer pr uke Gjennomført i skoletida og sett på som en del av kunnskapsløftet Prosess skole og prosjekt Hannah:

Læreplanens formål med norskfaget: Kommunikasjon Dannelse og identitetsutvikling Finne sine egne stemmer Ytre seg og bli hørt Utvikle kulturforståelse Toleranse    Hannah

De ulike tema: vi har jobbet med: Bli kjent/skape trygghet Innenfor/utenfor Venn/ikke venn, Identitet/ hvem er jeg Å være redd for Krig Hvordan voksne skal være Greta:

Metoder bruk av flere uttrykksmåter male tegne dramaøvelser lek improvisasjon dans musikk samtale Hannah

Et valgt tema som eksempel: ”Innenfor – utenfor” Tema som opptok barna Empati på dagsorden Barna som aktører og i samhandling Greta

Barnas evne til å reflektere over seg selv og sine psykiske prosesser ”Betweens” (Ulvund, 2006) Barnegruppa som viktig sosialiseringsfaktor (Frønes, 2006) Voksnes tilstedeværelse

Valgte metoder i forhold til tema ”Ole Marie”: Samtale om å stå alene i skolegården Foto og fotoutstilling:Hva gjør en venn? Hva gjør en ikke venn? Greta MENS JEG SNAKKER SETTER Hannah på DVd en Som 5. Klasse også faller de i gruppa betweens

Noen refleksjoner av barna fra samtalen: hvordan tror dere Ole Marie har det? ”Skummelt!” ”Jeg går og streifer omkring i friminuttet og venter på at det skal ringe inn.” ”Det må være hardt. For da blir du kanskje…. Hvis du ikke har noen venner så blir du kanskje mer fasinert av skolearbeidet sånn at du også taper mye på grunn av at du ikke ser så mye annet… at du ikke opplever det med å være med venner..ha mange venner” HaNNAH BEGYNNER

”Han sa jeg måtte fettsuges… jeg ble lei meg for det..” ”Det er synd på han da. Han blir mobba hele tiden. Stakkar. Han er jo helt ny. Det er akkurat sånn som med Paola, som måtte slutte på skolen fordi hun ble så erta. Hun ble erta fordi hun hadde hår i nakken. Måtte barbere det bort. Guttene tok bilde av henne og sånn. Det var bare Karoline som var sammen med henne. Ikke oss andre”

”Hva skal vi gjøre da? Si ikke mobb? Det går ikke. Vi blir mobba da” ”Jeg hater friminuttet. Det er ikke gøy å leke med noen. Ingen er morsomme. Det er ingen å leke med i friminuttet , så derfor venter jeg på at vi skal inn”

Det var to jenter som spilte bordtennis Det var to jenter som spilte bordtennis.. eller så var det tre… og så var det bare en eller to,igjen, husker ikke hvor mange og de fant jeg ikke så da hadde jeg ingen å leke med” Hvordan var det? ” Nei, jeg er vant til det. Det skjer ofte… men det er ikke så farlig….”

”Det skjer ofte med meg og at jeg ikke har noen å leke med ”Det skjer ofte med meg og at jeg ikke har noen å leke med. Det skjer ofte at jeg blir holdt utenfor….. Kjedelig, ikke noe morsomt” ”Jeg har og opplevd det”

”De andre vil ikke ha meg med. Men det gjør ikke meg noe ”De andre vil ikke ha meg med. Men det gjør ikke meg noe. Jeg har mine meninger. Bryr meg ikke om at de andre ikke vil ha meg med” ”Noen ganger vil ikke noen leke med meg, men man må lære seg å leve med det” ”Noen ganger blir jeg ertet, og da er det vondt å stå alene”

Kanskje han eller hun der er for sjenert til å spørre om å få være med”

”Han har det dårlig .Kjeder seg og… men det er ikke mitt problem” ”Det har liksom blitt en vane å se.. ja, de driver med noe …og bare gå rett forbi…det er sånn man bare ser hele tiden, og tenker at de har det fint”

”Jeg tenker… men vil ikke si eller gjøre noe ”Jeg tenker… men vil ikke si eller gjøre noe.. i tilfelle de andre forstår og (jeg) blir ertet av dem” ”Hvis du sier du er redd, kan det hende at du blir ertet. Beste måten er ikke tegne eller skrive slik at de andre kan se det”

”Når dere vil vite hva barn tenker, så er jo ikke alle barn like ”Når dere vil vite hva barn tenker, så er jo ikke alle barn like. Noen er psykisk utviklingshemmet, noen er dumme, noen er brighte, andre barn i andre klasser er forskjellige. Hva dere får vite av oss, er jo ikke sikkert at er det samme et annet sted.”

””Han kjeder seg men det er ikke mitt problem” Han er ensom” ”Noen ganger at jeg ikke vil ha noen å leke med. ….sitter ved et tre i skauen der borte….”

Våre refleksjoner til tema: Subtil mobbing Verdighetsprosjekt Barn trenger tid Hannah: subtil mobbing Greta: verdighetsprosjekt -tid

Evaluering Hvordan har det vært å snakke om hva en mener, tenker eller føler i BF? ”Det spørs hvilke samtaler vi snakker om eller emne….personlige ting” ”Personlige ting….? ”For noen husker jeg f.eks hva en var redd for da. Hvis en f. eks er redd for edderkopp så ville en ikke skrive eller si det, da. det var litt…flaut…”” Hannah

”Litt flaut for noen kan le av det” ”At jeg synes at når vi var der så var det lettere snakke til hverandre enn der oppe i klasserommet” ”Jeg tror alle snakket om det, det var ikke bare en person… det var ikke bare en som sa sine meninger…” G: Og det gjorde det lettere….?”

”Ja, for hvis en ler av deg, så kan du liksom le av hans sine ting , da ….. F.eks hvis det er en som prøver å erte deg,da, så har han ikke så mye å si hvis han har sagt det selv” ” I starten så følte jeg at det bare var sånn.. å, nå slipper jeg timene der oppe, men på slutten så var det mer sånn, nå forstod jeg mer hva dere dreiv med og da tenkte jeg egentlig ikke så mye på de timene der oppe og sånn”

Men hvis du skulle si noe om hva du tenkte vi dreiv med… ”Dere prøvde å få informasjon om hvordan vi har det, hvordan vi føler det. Hvordan det er å være barn” ”I BF har jeg blitt bedre kjent med flere i klassen” ”Jeg leker sammen med flere i klassen på skolen nå”

Evaluering Fokus på det vi har felles Trygghet –først nå virkelig begynne! Skulle gjerne hatt mulighet til å fortsette prosessene vi har satt i gang Så behovet for flere av barna om oppfølging av individuelle samtaler over tid Sikret bedre samarbeid og oppfølging mellom oss og skolen. Rektors oppsummering Greta begynner Annenhver

Store endringer på enkeltbarn. Store endringer på jentene Og på noen stille gutter Virkning på skolehverdagen? Kaja Martin