Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
BIK 6510 Bacheloroppgaven og arbeidet med den Anbefalt litteratur:
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
DRI 3001 – 3.forelesning Bruk av teori og annen litteratur
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kvantitativ forskning
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Analyse og tolkning av datamaterialet
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Aggression Replacement Training
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Forelesning 7.1. og Ped-60 Bjørn Damsgaard Litt vitenskapsteori Litt om ulike undersøkelsesmetoder i forbindelse med forskning Litt om utviklingsarbeid.
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvalitative og kvantitative metoder
Prosjektoppgaven.
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Brukbarhetstesting og feltstudier
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring Profesjon, forskning og etikk Kjellrun Gangaune

Forskningsmetodikk Hvorfor forske? Produsere ny kunnskap Utvikle og utfylle eksisterende teori/vitenskap Egeninteresse Samfunnets interesse Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Forskningsprosessen Tema Skaffe seg kunnskap Bestemme seg for ”hva” Presisering av problemet Bestemme seg for ”hvordan” Undersøkelsesgruppe Undersøkelsesopplegg Teknikker for å samle informasjon Gjennomføre Bearbeide og analysere data Tolkning av resultater Rapportere resultatene Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Hva skal studeres? Undring / nysgjerrighet Opplevelse av noe som er problematisk Oppdrag Er det behov for ny kunnskap? Er det praktisk gjennomførbart? Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Forforståelse av temaet Skaffe seg kunnskap gjennom; Bøker Tidsskrift Tidligere forskning Internett Still deg selv følgende spørsmål; Hva Hvem Hvor Hvordan Når Hvorfor Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Problemformulering Beskrive et tema  løse et problem Formuleres som et spørsmål eller en påstand Tydelig formulering Avklare og definere nøkkelbegrep Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Hvordan undersøke problemet Det presiserte problemet gir retningslinjer om hvilke opplysninger resultatet skal gi oss og hvordan vi skal komme frem til disse resultatene ”Som vi spør, vil vi få svar” Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Hvordan undersøke problemet Forskningsplan Hvilke data trenger en for å belyse problemstillingen? Hvor finner en data? Hvem kan gi oss data? Hvilke egenskaper/variabler skal en fokusere på? Hvilke begrensninger har en? Hvordan innhente data (metode)? Når innhente data? Forskningsetiske spørsmål  disposisjon Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Innsamling av informasjon/data Velg den teknikken som vil gi best svar på spørsmålsstillingen i forhold til tid og ressurser som er til rådighet; Litteraturstudie Spørreskjema Intervju Observasjon Eksperiment Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Kvantitativ metode Det teoretisk definerte problemet er målbart i form av tall En har en del forkunnskap om problemet (deduktiv tilnærming) Ønsker å gå i bredden Studere variasjon mellom enhetene Få variabler Mange enheter Mulighet for statistisk generalisering Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Kvantitativ metode Metoder for informasjonsinnsamling: Spørreskjema (enquete) Strukturerte intervju Eksperiment Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Kvantitativ metode Høy grad av standardisering; Utforming av spørsmålene Rekkefølge på spørsmålene Høy grad av strukturering; Faste svaralternativ Liten mulighet for fri tolking av spørsmålene For-undersøkelse Eksperiment; Undersøker noen enkelte variabler og Forsøker å få kontroll over andre forhold som kan påvirke disse variabler Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Kvantitativ metode Begreper Enheter: De/det som inngår i undersøkelsen Problemstillingen klargjør hva som er enheter i undersøkelsen Problemstillingen klargjør hvilke egenskaper ved enhetene en ønsker opplysninger om Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Kvantitativ metode Begreper Populasjon: Summen av alle enhetene en ønsker informasjon om Klar definisjon av populasjonen Utvalg: Utvalg av enheter; Ikke-sannsynlighetsutvelgelse; Skjønnsmessig/frivillige Slumpmessig Sannsynlighetsutvelgelse; Tilfeldig (enkelt) Stratifisert Klynge Generalisering Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Hvordan undersøke problemet Kvalitativ metode Fange opp mening og opplevelse som ikke lar seg tallfeste eller måle Liten forkunnskap om fenomenet (induktiv metode) Går i dybden – mange opplysninger om få undersøkelsesenheter Få enheter Mange variabler Nærhet til feltet – naturlig kontekst, personlig kontakt Helhet – forståelse Kan ikke generalisere statistisk Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Kvalitativ metode Metoder for informasjonsinnsamling; Intervju (åpne/delvis strukturert); Innhente beskrivelser av intervjupersonens livsverden med hensyn til tolkninger av meningen med fenomenet som blir beskrevet Observasjon, Laboratorieundersøkelser, feltundersøkelser Systematisk planlegging og registrering Deltakende/ikke deltakende Åpen/skjult Fokusgruppe Case-studier Nedskrevne fortellinger, dokumenter, tekster Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Tenkepause Kom med eksempler på en Kvantitativ undersøkelse Kvalitativ undersøkelse Hvordan er studentenes trivsel på bioingeniørutdanningen? Diskuter fordeler/ulemper ved bruk av hver av disse hovedmetodene. Intervju personen ved din side for å få svar på problemstillingen (maks 3 minutter) Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Usikkerhet ved innsamling av informasjon Validitet – gyldighet; En undersøker det en tar sikte på å undersøke (teori=empiri) Instrumentet (metoden) måler det en vil måle Klare og definerte begreper; Operasjonalisere følgende begrep: Livskvalitet Helse Lykke Trivsel Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Usikkerhet ved innsamling av informasjon Reliabilitet – pålitelighet; Påliteligheten/riktigheten av resultatene Uavhengige målinger skal gi tilnærmet likt resultat Unngår tilfeldige påvirkninger Betinges av nøyaktig gjennomføring, bearbeiding og tolking av resultatene Høy reliabilitet er ingen garanti for høy validitet Lav reliabilitet gir lav validitet Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Bearbeiding av innsamlet informasjon – Kvantitativ metode Deskriptiv statistikk; Beskrive det innsamlede materialet ved hjelp av tall (tabeller, kurver og lignende) Hypoteseprøvende statistikk; Benytte statistiske tester for å bekrefte eller avkrefte en hypotese Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Bearbeiding av innsamlet informasjon – Kvantitativ metode Rådata; Måledata er usortert og ubearbeidet Frekvenstabell; Samle og ordne data i en frekvenstabell Absolutt frekvens; Det eksakte antall i hver kategori Relativ frekvens (prosent); Absolutt frekvens i prosent av det hele Relativ frekvens (proporsjoner); Absolutt frekvens dividert på totalantallet Datamatriser; Mange variabler og mange enheter Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Presentasjon av resultater – Kvantitativ metode Univariat analyse – bare 1 variabel; Frekvenstabell Fordelingskurve Stolpediagram Histogram Bivariat analyse – 2 variable Firefeltstabell Krysstabulering Multivariat analyse – mange variabler; Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Bearbeiding av innsamlet informasjon – Kvalitativ metode Tolke tekst / bilde / lyd / og lignende hermeneutisk Forsøke å forstå og analysere helheter Finne mønstre, temaer, kategorier i materialet Lete etter sammenhenger, motsetninger, tendenser og tolke mening ut fra problemstillingen Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Tolking av informasjon Substansielle forklaringer; Hvordan tolker vi dataene våre Resultatbeskrivelse Metodologiske forklaringer; Tolker resultatene på bakgrunn av de ulike egenskapene ved undersøkelsen – diskusjon Validitet - reliabilitet Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Rapportering Skal dekke 2 formål; Rapporten må skrives slik at; Den faktiske redegjørelsen for undersøkelsen Et underlag for den vitenskapelige vurdering av arbeidet Rapporten må skrives slik at; Forankring i teori og tidligere undersøkelser kommer frem Problemet er presisert Metode for gjennomføring av undersøkelsen kommer frem Resultatene blir klart presentert Konklusjonene blir klargjort Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Rapportering Hvem skal en rapportere til? Allmennheten Vitenskapelig publikum Artikkel i vitenskapelig tidsskrift Forskningsrapport Bok eller avhandling Vær klar og entydig Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Rapportens deler Tittel Forord Sammendrag Innholdsfortegnelse Innlednig med problemstilling Litteraturgjennomgang/teori Materiale og metodebeskrivelse Resultatbeskrivelse Drøfting/Diskusjon Referanser, litteraturfortegnelse Vedlegg Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Oppgave Hvordan opplever studenter med ulik faglig og sosial bakgrunn møtet med bioingeniørutdanningen? Hvordan vil dere skaffe forkunnskaper? Presisere en problemstilling Hvordan vil dere gå frem for å finne svar på problemstillingen? Hvordan gjennomføre undersøkelsen? Hvordan vil dere bearbeide, analysere og presentere dataene? Hvordan vil dere gå frem for å tolke resultatene? Hvordan rapportere resultatene? Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Litteraturstudium Oppgave bygd på kunnskap fra bøker og andre skriftlige kilder – litterær/teoretisk oppgave. Avhengig av gode og relevante skriftlige kilder. Krever bruk av bibliotek, men husk at bøker kan være på utlån eller må hentes inn fra andre bibliotek. Tidsskriftene er en viktig kilde. Bruk bibliotekaren flittig Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Litteraturstudium Metodekapittelet skal inneholde: Hvorfor en bestemt type litteratur er valgt Hvordan utvalget av litteratur er gjort (hva er tatt med, hva er utelatt) Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Litteraturstudium - litteraturorientering Innledende litteratursøking; Plassere problemområdet innenfor et hovedemne Få en oversikt over hva som er skrevet Teorier og kunnskap fra undersøkelser Bruk det som egner seg best til å forklare og beskrive Bruk litteraturlistene i bøker som er relevante Vær åpen for nye ideer Er det behov for en ny avgrensning og presisering av problemstillingen? Gjør rede for eget faglig ståsted Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Litteraturstudium Datainnsamling Målrettet litteratursøk i forhold til problemstillingen Klargjør begreper som kan benyttes som søkeord Søke etter artikler i tidsskrift Begrense søkingen: Fagområde Tidsrom Nivå Språk Geografi Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Litteraturstudium Kildekritikk Vurdere og kritisere litteratur som er benyttet Relevans og gyldighet for problemstillingen Tilstrekkelig oppdatert Primærlitteratur  sekundærlitteratur Begrunne valg av kilder Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør

Litteraturstudium Rapportskriving Forsøk å beholde egen uttrykksform Unngå for mange direkte sitater Indirekte sitater krever innlevelse, forståelse og omformulering  sammenheng i teksten Bruk gode eksempler som kan utdype og illustrere spørsmål som tas opp Førstelektor Kjellrun Gangaune, HiST - program for bioingeniør