Kliniske effektmål som kvalitetsmål

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Om kvalitetsregistre som del av fellesregistre Trine Magnus SKDE
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
ABC ? sykehuset Asker og Bærum
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Brukermedvirkning og pasientmakt
Sjeldensentre og registre Heidi Thorstensen personvernombud.
Nesekirurgi i avtalepraksis
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Hva gjøres i Helse Sør-Øst RHF Behandlingslinjer
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Hoftebrudd – nytt nasjonalt kvalitetsregister
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
Informasjonsbehov i en klinisk hverdag Kreftpasienter Akutte hendelser
Elin Capell Ingvild Hatling Marianne Barø
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Elektronisk prevalensregistrering av sykehusinfeksjoner på UNN
Poliklinisk ergoterapi
Norsk Nyfødtmedisinsk Norsk Nyfødtmedisinsk
NOIS: bakgrunn, kvalitetssikring og bruk av data
LAB-NOR: Elektronisk system for sikker formidling av forespørsler og svar om utlevering av helseopplysninger mellom helseforetak - BEHOV FOR STANDARDER.
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Anders Walløe Ortopedisk senter
Strategisk fokus , Helse Øst RHF Målområde 1: Kvalitet i behandling Standardisering av pasientforløp og liggetider, koplet til kvalitetsmålinger.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Praksiskonsulent konferansen 2007 Anne Karin Lindahl.
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Helse 1 Fremskriving av behovet for sykehustjenester Stein Østerlund Petersen SINTEF Helse.
Den tidsriktige epikrise
Problemstyring Problem Management
Dekanmøtet Trondheim 2006 Toralf Hasvold Dekan Medisinske fakultet ved Universitetet i Tromsø.
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
Utfordringer - samarbeid, kapasitet og kvalitet i utdanningene v/viseadm. Bente Mikkelsen, Helse Øst Utdanningsseminar
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Kvalitetsregister for rusbehandling Amund Aakerholt, prosjektleder Sverre Nesvåg, faglig ansvarlig.
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
Klinikk Belastningslidelser Ivar Rossvoll Ortopedisk avdeling.
Målinger og bruk av Extranet –nasjonale og lokale registreringer Vi vet hva vi skal måle på og hvorfor ? Prosess målinger: 1.Andel operasjoner der sjekkliste.
May Janne Botha Pedersen Avdelingssjef kirurgiske avdelinger Ringerike sykehus.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
Norsk Nakke- og Ryggregister (NNRR) Et nasjonalt register for tverrfaglige nakke- og ryggpoliklinikker Høstmøtet i Bergen Audny Anke Overlege.
Hydrocephaluspoliklinikken
Saksnr: 19/07 Drøftingssak:Søvn-apnoe syndrom: Diagnostikk og behandling Møte Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering Berit Mørland.
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Kvalitetsindikatorer St. Olavs Hospital HF
Nasjonalt Hoftebruddregister
Kvalitet i et moderne sykehus
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Langtidsplan og budsjett
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Styremøte 20. juni 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Kliniske effektmål som kvalitetsmål Tore Solberg Nevrokirurgisk avdeling UNN-HF

Rygglidelser Smerter og funksjonssvikt Trange og nedslitte rygger, prolaps Viktig årsak til uførhet og langvarig sykemelding, -svære kostnader Ca 5200 pasienter opereres årlig ved 47 sykehus Effekten av kirurgisk behandling er omdiskutert Smerter og funksjonssvikt

Sier en del om drift, kan si noe om kvalitet (Høringsuttalelse fra Lægeforeningen 2001)

Hva ønsker vi å finne ut? Er effekten av behandlingen slik vi tror ? Er standarden god nok ?

Prospektive, valide effektmål Helse relatert livskvalitet, EQ-5D (kostnad/nytte-analyser) Funksjon (dagliglivets aktiviteter) Smerte Yrkesstatus Nytte av operasjon Fornøydhet Komplikasjoner

Pasientsentrerte spørreskjema Pasienten skriver sin egen sykehistorie (journal) i det formatet vi ønsker Den lagres i tabeller (målbare størrelser) Vi sikrer at all vesentlig informasjon samles inn Informasjonen går ikke tapt som fritekst i EPJ

Hva kan et register brukes til ? Kvalitetskontroll: Identifisere uønskede hendelser og ulike behandlingseffekter Kohortestudier Risikoanalyser Forbruksoversikt Helsetjenestekontroll Gjenspeiler “real life” Risiko

Klinisk forskning er kvalitetssikring Informasjonsbehov Kostnader Risikofaktorer Behandlingseffekt Klinisk forskning er kvalitetssikring

Kvalitetsmålinger Identifisere problemer Identifisere årsak/risikofaktor Måle effekter Justere for forskjeller i pasientpopulasjoner ”Kvalitetsindikatorene” ja nei Klinisk kvalitetsregister

Krav til database Enkel og brukervennlig,-nettbasert Valide måleinstrumenter Enkelt rapportsystem - splittet på diagnose og behandling Datainnsamlig, punching og etterkontroller bør ikke gjøres av lege Billig

Enkle, sexy spørreskjema

Ryggoperasjon 3 måneder 12 måneder Data fra pasient før operasjon Data fra lege/sykepleier før operasjon 3 måneder 3 måneders kontroll hos sykepleier, uavhengig observatør 1 års kontroll med spørreskjema per brev 12 måneder

Billig Sykepleier: Samler inn og registerer data Kaller inn pasienter, styrer logistikk 20% av all poliklinikk Frigjør legetid til nyhenviste pasienter Selvfinaniserende

Enkelt, bukervennlig, -nettbasert

Interaktivt rapportsystem

Kvalitetsregistrering hever kvaliteten “Spin-off effekter” Lokale kvalitetssikringsprosjekter - Sykepleiere/fysioterapeuter - Kontorpersonalet - Studentoppgaver Kvalitetsregistrering hever kvaliteten

Nasjonale tall: Antall ryggoperasjoner i Norge 1999 - 2005

Antall og fordeling av “lette” ryggoperasjoner (ABCx) mellom private og offentlige sykehus 1999-2005 Number of operations

Operasjonsrater for “tunge” ryggoperasjoner per Regionale Helseforetak (RHF) sammenliknet med et landsgjennomsnitt

?? Hvor høyt bør operasjonsraten ligge ? Er ulikheter i operasjonsrater et uttrykk for kvalitetsforskjeller eller urettferdighet ? Hva betyr ulikhetene for pasientstrømmer mellom sykehus, regioner og offentlig/privat virksomhet ? Er det sammenheng mellom operasjonsvolum og kvalitet ?

Fremtidige utfordringer Økonomi Kvalitetssikring må belønnes i takstsystemet Plikt til å registrere? Kobling/integrering med sykejournal (EPJ) Kobling til andre registre

Konklusjon Kvalitetssikring drives best av fagmiljøet selv, med prospektiv registrering Kliniske effektmål er de beste kvalitetsindikatorer Kvalitetsdata koblet med virksomhetsdata kan gi viktig styringsinformasjon