Miljø handlingsplan 2008-2011 troverdig – målbar – enkel.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Biogass på gårdsnivå i Midt-Norge – regionalt nettverk og FoU-satsing
Advertisements

Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
 Etablert i 1998  tonn lagerkapasitet, Nord-Norges største fryseterminal  100 m dypvannskai  Holm Eiendom inn som 100% eiere i 2001  Utvidet.
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
Om Alcoa Lista Start 1971 Elkem/Alcoa - 100% Alcoa i 2010
Transaksjonskostnader
Energi- og klimagassregnskap Vestregionen
”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Klima og fallskjermhopping
Biokull som jordforbedringsmiddel og klimatiltak
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Hva kan vi bidra med ? Geir Lundkvist, Adm.direktør Scandic Norge.
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Kretsløpsbasert avfallssystem i Oslo
Kvalifikasjonsordning
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Stoffkartotek-veileder
Harald Throne-Holst Forbruksvarer med CO 2 - merking Synspunkt fra forbruksforskningen Presentasjon for politisk ledelse i BLD, 14. januar 2008.
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
TRADEBROKER 12. Juni, 2008 Nordens største produsent og leverandør av utstyr for kildesortering og avfallshåndtering.
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Etikk, ansvar og god praksis Direktør Dag Westby Byggeavfallskonferansen 2012.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Clipa Verdens første C02 nøytrale konvolutt
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet Orientering/drøfting om økonomiplanen – Ola Stene Rammer 2008 – regnskap 2007.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Utslipp og utfordringer i Akershus Framtidens byer – stasjonær energibruk Nettverkssamling i Bærum Stig Hvoslef Akershus fylkeskommune.
Miljønytten ved fjernvarmesystemene i Trondheim
Strategiarbeide - miljø Seilflyseksjonens ledermøte 10. april 2010 Arne Mathisen.
Varmepumpe.
Farlig avfall - nasjonale og globale utfordringer Statssekretær Heidi Sørensen Farlig Avfall 2008,
Bromerte flammehemmere i avfall
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Fornybar kraft og varme
Miljøvennlig innkjøp – erfaringer Joakim Sveli – Inspiria 7.nov
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Gigantbestilling 222 nye fly –
Asak Miljøstein AS.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Ekstramøte for bedriftskontaktene 4. januar 2013.
Erfaringsutveksling fra fylkespolitikken - Innledning ved Lars Salvesen Drøfting.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
Oslos biogassprosjekt Ressurser i kretsløp
Storøya grendesenter Passivhus barnehage Lavenergi skole
en jernbane for fremtiden
Nordisk biogasskonferens
Klimabegreper i markedsføring Om klimanøytralitet Arendal som eksempel FN’s klimanøytrale nettverk – CN-Net Forbrukerombudet 24.
Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander.
Samdata 2012 Somatikk.
Telenor Miljøkalkulator
”Farlig avfall 2009” i Sandvika Avfall fra bygg- og anleggssektoren – en betydelig avfallfraksjon i årene framover 16. september 2009 Rannveig Ravnanger.
Miljø og klimaarbeid i Troms fylkeskommune Interne muligheter
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
1 Miljøfyrtårn i Østfold Hvorfor og hva er oppnådd  Forankring  Mål  Resultater  Satsing i Østfold  Feie for egen dør  Hvorfor miljøfyrtårn.
Klima og Miljø Postkomskolen Introduksjonskurset
Innføring av miljøledelse ISO 14001: 2004 i Helse Stavanger.
Lena Ringsbu Stokke Rådgiver med ansvar for kommunal sektor Stiftelsen Miljøfyrtårn
Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel
Næringslivet har miljøansvar
Utskrift av presentasjonen:

Miljø handlingsplan troverdig – målbar – enkel

Arbeidsprosessen NNVs Miljø analyse Mål og tiltak Foreløpig plan Endelig plan Arbeidsmøte med rederier Medlemsmøte Ekstern kvalitetssikring 2.apr18.apr1.okt1. jan

Miljø utfordringen e Klimagasser MiljøgifterOmdømme Naturens tåleevne

Mål •Rederiene har redusert drivstofforbruket med minst 10 % •Rederiene slipper ikke ut miljøgifter i naturen •Rederiene oppfattes som natur- og miljøbeviste •Rederiene er miljøsertifiserte

Rederiene har redusert drivstofforbruket med minst 10 % Tonn drivstoff /(km utseilt distanse*PBE) Tonn drivstoff /(km utseilt distanse * antall seter) Tonn drivstoff /(km utseilt distanse * antall senger) Tonn drivstoff per år innen norsk farvann/(antall måneder tilgjengelig i norsk farvann * antall KW motoreffekt) Ingen

Rederiene har redusert drivstofforbruket med minst 10 % 10% reduksjon er tonn som tilsvarer ca tonn CO2 som igjen tilsvarer utslippet til biler. TypeAntallTotal forbruk i tonn Ferger Hurtigbåter Hurtigruteskip Slepebåter Redningsskøyter Totalt RLF

Rederiene har redusert drivstofforbruket med minst 10 % NrTiltak 1Øke kunnskapen om drivstofføkonomisk seiling 2Kontinuerlig synliggjøring av drivstofforbruk 3Arbeide for å justere fartskrav fra oppdragsgiver 4Optimalisere og justere maskineriet 5Forbedre rutiner og infrastruktur for å redusere anløpstid

Rederiene slipper ikke ut miljøgifter i naturen NrTiltak 1Innkjøpsansvarlig skal i henhold til dokumentasjon fra leverandøren forsikre seg om at produktet ikke inneholder prioriterte miljøgifter fra SFTs liste 2Kartlegging av miljøgifter om bord 3Lage avhendingsplan for alle miljøgifter 4Sette miljøkrav til underleverandører som arbeider med vedlikehold av fartøyene 5Øke kompetanse om miljøgevinster og anvendbare alternativer i samarbeid med leverandører

Rederiene oppfattes som natur- og miljøbeviste Vet ikke 38% Nei 30% Ja 32% Synes du at fergene/ hurtigbåtene tar hensyn til miljøet i sin daglig drift? Tallene er satt sammen av tallene fra ferger og hurtigbåter i vest og nord.

Rederiene oppfattes som natur- og miljøbeviste NrTiltak 1Lage informasjonskampanjer for fartøyene om rederiets miljøarbeid 2Sende NNVs lokale naturinformasjon på TV om bord 3Samarbeide med lokale ressursmiljøer innenfor natur- og miljøarbeid for økt kunnskap om miljøarbeide hos ansatte 4Iverksette miljøstunts om bord på fartøyene 5Forbedre førsteinntrykket om miljø på kaiene

Rederiene er miljøsertifiserte

NrTiltak 1Kjøpe produkter som gir minst mulig avfall 2Iverksette ENØK tiltak om bord og på rederikontorene 3Iverksett kildesortering 4Redusere utslipp av svart- og gråvann 5Registrere naturverdier ved kai og farled, og ta hensyn til disse

Oppfølgingsprosessen Detaljert plan Status rapporter Endelig plan Kick off med rederier Seminar Seminarer Våren 08Vår1. Jan 08 Miljø regnskap Våren 2012

Statusrapportering Mål Rederiene har redusert drivstofforbruket med minst 10 % Rederiene slipper ikke ut miljøgifter i naturen 16/ 160 / 16 Rederiene oppfattes som natur- og miljøbeviste 33 %Flere Rederiene er miljøsertifiserte 4 %100 %