Prosjekt: ”Nettkontakten”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Forebyggende arbeid satt i system
Mestring og forebygging av depresjon
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
NASJONAL KONFERANSE NAFO
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veiledet lesing Mørkved skole
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Cafédialog – elevmedvirkning
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Avdeling for sosionomutdanning
NKIs erfaring med Læringspartnere
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Evaluering av november på Blå avdeling:
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Suksesskriterier.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Problemet og løsningen:
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Over hav og fjell Avstand ingen hindring
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Og.
Cafédialog – elevmedvirkning
Lek og Læring i barnehagen
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Livsstilsending - uke 5 -
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Emilios jobb som assistent
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt: ”Nettkontakten” Tittel: Nettverks-/selvhjelpsgrupper i et lukket datanettverk som redskap for motiverende undervisning av elever med ervervet hjerneskade i Voksenopplæring (VO) Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Problemstilling i prosjektet: Hvordan kan den kommunale VO bidra til at mennesker med ervervet hjerneskade får økt sosial kompetanse og tilhørighet gjennom nettverks-/selvhjelpsgrupper organisert i et lukket datanettverk? Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005 Gjennom: Språk-/kommunikasjonstrening Sosial ferdighetstrening Dataopplæring Teknisk støtte Oppfølging for å sikre kontinuitet Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Prosjektorganisering og deltakelse Prosjektansvarlig: Øverby kompetansesenter Deltakere: Lærere i Voksenopplæringer, 16 stk i 13 VO-senter 18 elever med ervervet hjerneskade fordelt i 3 grupper Prosjektperiode: januar 2003- desember 2004 Undervisningsplattform: Nettkonferanser og fysiske møter Lærernes møteplasser: Nettkonferanser Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005 Mål for eleven: Skape sosiale nettverk basert på erfaringskompetanse (ervervet hjerneskade) Øke sosiale ferdigheter Fremme kommunikative ferdigheter Gi eleven større mulighet til fellesskap og tilhørighet Større datakunnskaper som også kompenserer for kognitive vansker Økt livskvalitet Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005 Mål for VO: Bruke dataverktøy som et motiverende undervisningsredskap Økt læringseffekt Reell språk- og kommunikasjonstrening Gi eleven et meningsfylt mål for undervisninga Erfaringsdeling med andre Voksenopplæringer om målgruppa Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005 Elevevaluering Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Hva har du satt mest pris på i nettkontakten? Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Gruppa er sosialt viktig for meg Fordi jeg får møte andre med ervervet hjerneskade. For da ser jeg at det er andre som trenger hjelp. Gøy å treffe andre som har opplevd vondt. Fordi jeg treffer andre i tilnærmet samme situasjon. Fordi jeg kan kommunisere med de andre Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Jeg har mer å skrive om nå enn da gruppa startet Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005 Har nettkontakten gitt deg større motivasjon til VO- timene enn annen undervisning? Ja: Det er mer moro, og interessant, jeg har blitt kjent med nye mennesker. Det er spennende. Ja fordi det er sosialt. Ja uten tvil. Nettkontakten har vært moro og flott på en annen måte enn noe annet jeg har gjort på VO. Fordi jeg slipper kjedelige avskriftsoppgaver i word som læreren min gir meg alt for mye av. Nei: Jeg liker alt: Nettkontakten, maile til familie og venner, liker å holde foredrag. Liker VO Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

I hvor stor grad trenger du læreren din til: Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Er det noe annet du trenger læreren din til? Formulere svar og innlegg Til å være der når jeg skriver Motivering Jeg vil helst at læreren min leser over og hjelper meg med retting så jeg blir forstått, innholdet bestemmer jeg selv Jeg skulle gjerne skrevet på data selv, det går ikke. Den jævla kroppen greier ikke det. Trenger hjelp til å få lest opp teksten. Ved svar: Hjelpespørsmål, skrive inn svar som jeg har skrevet med blyant Det er fint å ha læreren min der til psykisk støtte. Jeg er selvhjulpen Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Har du mer du vil si om nettkontakten? Det har vært veldig gøy å være med Ja – Vi må fortsette Det er trist at staten ikke kan prioritere de funksjonshemmede Nettkontakten bra: Topp med samlingene Fint å treffe andre Fint å få nye venner Fint å høre hvordan andre har det Fint å høre hva andre mener Fint å si hva jeg mener Topp! Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005 Lærerevalueringen Arbeid med eleven Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Hvordan merker dere evt. endring i motivasjon? Ønske om å formidle noe, ønske om å få noe, ønske om dialog Utholdenhet og initiativ til å lese og svare på E-post Konsentrasjon i undervisningstimene Læringsvilje Skjerpet hukommelse I forhold til Konsentrasjon, hukommelse, utholdenhet, læringsvilje, initiativ, motorikk etc. Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Har språk-/ og kommunikasjonsferdighetene hos eleven endret seg? Økt formidlingstrang Bruke språket til noe nyttig - ikke bare trening Bedre skriftlig framstilling – lettere å finne ord Mindre vegring for å skrive Bedre konsentrasjon om oppgavene og initiativ Svært selvkritisk i arbeidet i Nettkontakten, dermed større impulskontroll. Denne ”avstanden” har passet min elev. Det har vært viktigere enn ellers å skrive riktig. Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Har sosiale ferdigheter hos eleven endret seg? Eleven har alltid vært sosial- ikke store endringer, men han å ha fått flere å snakke med, få svar fra. Det har vært svært positivt Bedre innsikt i andres situasjon, derfor mer sosialt aksepterende Større sosial trygghet Mindre egoistisk Større sympati og akseptering av de som er sterkere skadet enn han selv Han er akkurat som før Større sosial horisont Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005 Har ulik alvorlighetsgrad av skade blant medl. preget tilhørigheten til gruppa hos din elev? Eksempler på svar: Ja, positivt: Min elev har satt stor pris på mangfoldet i gruppa. I noen grad, men det har også vært læring i dette – at trafikkskadde kan ha svært ulike skader. Ja, negativt: Hun vil ikke identifisere seg med andre som har tilsvarende skade som henne. Hun vil helst ha kontakt med funksjonsfriske. Han møtte ingen med de samme utfallene som han har Nei, positivt: For min elev betyr det mest at de andre er i lignende situasjon som han, i rullestol for eksempel. Nei, like greit å ha kontakt med de med de alvorlige skadene, sier min elev. Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005 Har evt. innsiktsproblematikk hos eleven påvirket tilhørighet og samhandling i gruppa? Innsikt har vært det største hinderet til samhandling i gruppa Flere måter å (over)leve med et handicap, andres pågangsmot smitter over. Min elev mener at ingen andre i gruppa kan matche temaene hans (Etter siste samling har det snudd). Jeg tror han stenger av. Mangfoldet har gjort gruppa sterkere. ”Vi er alle funksjonshemmede”. Større erkjennelse av sin funksjonshemning. Mangfoldet har styrket tilhørigheten og samhandlingen (dele og få tilbake) Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Har Nettkontakten endret motivasjon for læring hos eleven? JA: Lysten på dataarbeide er blitt større Økt motivasjon for å skrive og bruke e-mail Skaper ettertanker om sine egne sosiale ferdigheter. Prøver å gjøre noe med det. Ønsker å kommunisere raskere Nei-svarene er bare ”nei” Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005 På hvilke områder dekker Nettkontakten de behov eleven har for undervisning/opplæring Områder: Dataopplæring/bruk av e-mail Språktrening/Kommunikasjon Trening på nye hukommelsesstrategier Trening på sosiale ferdigheter Kommunikasjon Motiverende trening på bruk av omgivelseskontroll Initiativtaking Empati Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005 Ville undervisningsområdene og målene vært annerledes uten Nettkontakten? Nei, men vi hadde mistet den sosiale dimensjonen som gjør undervisningen mer motiverende Nei, men den praktiske treningen hadde uteblitt Nei, Nettkontakten har vært et meget nyttig hjelpemiddel i opprinnelig opplæringsplan Ja, også får han med seg datakunnskaper og sosiale ferdigheter Det har vært motiverende og data og språk blitt skjerpet Vi har hatt flere metoder å bruke for å nå de samme målene, det sosiale har vært motivasjonsfaktoren Nytten av Nettkontakten er entydig både for elev og lærer. Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005 Har du som lærer blitt bedre kjent med din elev gjennom arbeidet med Nettkontakten? Jeg har blitt kjent med eleven min på flere områder, spesielt på sosiale ferdigheter, hvordan han ser på andre, akseptering, empati. Jeg har fått større forståelse for hvor skadet min elev er. Ser flere sider av ham. 3 lærere var nye for elevene da prosjektet startet Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005 Lærerkonferansen Lite brukt fordi: Ikke av satt tid Usikker på hva den skulle brukes til Kjenner hverandre for dårlig, går ut over tryggheten De fleste ventet på å få, og ikke gi så mye Ved planlegging av treffene har den vært god å ha Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Kan Nettkontakten videreføres og utvides? Gruppene bør være regionale. Lærerne må ha avsatt tid til lærerkonferansen. Elever og lærere må møtes minst en gang hver 6. mnd. Fysiske møteplasser er nødvendig for å lykkes Slike grupper fungerer best der Vo har det lokale ansvaret Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Hva ser vi av evalueringa? Gjennom sosial kontakt er eleven motivert. Undervisningen oppleves som nyttig. Data har vært motiverende og de fleste kan mer om data i dag. Elevene har fått større innsikt og ser seg selv som en del av et fellesskap For de fleste har språk- og kommunikasjonsferdighetene blitt styrket Gode muligheter til å stimulere kognitive funksjoner Sosiale ferdigheter har økt Mange har fått nye og flere venner Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005

Hvilke utfordringer står vi nå foran? Hvordan opprettholde og videreføre et pedagogisk verktøy som gir eleven sosial gevinst og forhåpentligvis styrket kognitiv fungering? Roar Dalin, Øverby kompetansesenter April 2005