Programområde ELEKTROFAG

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Læreplaner Forskrift Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Beskriver hva lærlingen skal kunne mestre ved avsluttende fagprøve Dynamiske.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Programfag til valg Meløy kommune.
Velkommen til foreldremøte 27.aug 2013
Rekkeklemmeliste Alle kabler som skal ut av skapet(stativet) kobles til rekkeklemmer. For å ha en oversikt over hvor enden av ledningene skal kobles, bruker.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Teknologi og forskningslære
Rekkeklemmeliste Alle kabler som skal ut av skapet(stativet) kobles til rekkeklemmer. For å ha en oversikt over hvor enden av ledningene skal kobles, bruker.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Prosjekt til fordypning
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
KIP-PROSJEKT VURDERING
Borre ungdomsskole
Opplegget er utarbeidet i et samarbeid mellom:
TIP ÅKREHAMN – HAUGALAND ØLEN OG KARMSUND
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Time vidaregåande skole
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Valgfag på Kastellet skole
Utdanningsvalg 10.klasse
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Utdanningsvalg 10.klasse
Bygg og anleggsteknikk AKTUELLE SKOLER Hvor finner du dette utdanningsprogrammet: Åkrehamn videregående skole Haugaland videregående skole.
Velkommen til Malvik videregående skole Sammen for Mestring, Vekst og Styrke.
Velkommen til Newtonrommet!
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
SKOLEKONKURRANSE ELEKTRIKER Akershus VELKOMMEN TIL SKOLKONKURRANSE Vi ønsker der velkommen til Skolekonkurranse elektriker Akershus våren 2015.
Velkommen til Drømtorp vgs Samarbeidsmøte. Agenda Presentasjon av skolen Visjon/målsettinger Resultater Fag og eksamner Forventninger Konsekvenspedagogikk.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
FYR Onsdag Tidspunkt: 08:00 – 16:00
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Utdanningsvalg 10.klasse
DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
Velkommen til Riska ungdomsskole
Velkommen til Riska ungdomsskole
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Valgfaget design og redesign
Kurs i punktpris akkord
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Velkommen til møte om fagvalg
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Programområde ELEKTROFAG Programfag til valg Programområde ELEKTROFAG Kåre Lillenskjold Berge. Ølen vgs Alf Inge Haug. Karmsund vgs Bjørn Arild Kolbeinsen. Åkrehamn vgs

Hva kan vi tilby i ELEKTROFAG?

Lokal tilpassing De videregående skolene har ulike rammebetingelser i forhold til lokaler og utstyr. Hver skole må derfor kunne tilpasse gjennomføringen av opplæringen av U-elevene.

Det faglige innholdet skal være det samme

LÆREPLAN FOR ELEKTROFAG Hovedområder Hovedområder i faget Ut fra formålet er programfag til valg delt i tre hovedområder: Hovedområder Forberedelses-fase/ valgprosess Gjennomføringsfase/utprøving Hovedområder for elektrofagene: HMS og elektrisitetens spesielle farer Forståelse av og måling av sentrale størrelser i faget, som strøm, spenning, motstand o.s.v. Planlegging, utførelse og dokumentasjon av enkle realistiske oppgaver innen fagene Kunne bruke verktøy riktig og kunne foreta typiske arbeidsoperasjoner på en korrekt måte Om mulig delta i en praktisk oppgave hvor denne skal tilknyttes sterkstrøms-nettet. Dette forutsetter at arbeidet foregår i samarbeid og under tilsyn av folk med nødvendig kompetanse. Vurderingsfase/ refleksjon

Kompetansemål (Hva eleven skal lære) I læreplanen for elektrofag er det 3 studierettede programfag og i alle fag inngår HMS. HMS Elenergisystemer Automatiseringssystemer Data og elektronikksystemer Elevene fra U-skolen skal få kunnskaper om disse tre programfagene og lære arbeidsmetodene som Vg1 elevene arbeider etter.

HMS I alle øvelser, læringsoppdrag for elektrofag ligger regler for HMS innbakt. Arbeid med strøm og spenning kan medføre fare for strømgjennomgang. Det er derfor viktig at eleven kjenner til faremomentene og retter seg etter lover og reglene som gjelder for faget.

Elenergisystemer I dette programfaget skal eleven få montere en tilførselskabel med støpsel. Eleven skal bruke denne kabelen til å sette spenning på et enkelt anlegg.

Eleven skal montere et åpent anlegg med koplingsboks, bryter og lampe Eleven skal montere et åpent anlegg med koplingsboks, bryter og lampe. Kople til tilførselsledningen og få lampa til å lyse.

Automatiseringssystemer Eleven skal være med en Vg1 elev og få demonstrert hvordan et automatisert anlegg virker.

Eleven skal få innblikk i hvordan koplingsdokumentasjon brukes Trefasespenning inn Automatsikring som beskytter anlegget mot kortslutning F1 Kontaktor, for å slå av eller på motoren Q1 Termisk vern som beskytter anlegget mot overbelastning F2 Motoren som skal styres. M1

Data og elektronikksystemer Eleven skal kople opp et ringeklokkeanlegg ved hjelp av koplingsdokumentasjon

Lage en linkekabel, nettverkskabel

Gjennomføring Dag/dato 1. Onsdag 15 elever Påfølgende onsdag 15 elever 1.time HMS: Alle 2.time Gruppe 1-2. 7-8 elever Montering av tilførselskabel Gruppe 3-4. 7-8 elever Montering av linkekabel Gruppe1-2. Gruppe 3-4. 3. time 4. time Gruppe 1-2. Montering av lys og topolt bryter på brett Monterings av hjemmekinoanlegg/Ringeanlegg 5. time 6. time 15 elever delt i grupper på 2-3 Alt utstyr må være lagt fram til de ulike øvelsene.

Gjennomføring Praktisk gjennomføring. Alt utstyr er lagt fram til de ulike øvelsene. Lærere instruerer elevene og setter i gang arbeidet. 3-4 stasjoner i automatiseringssystemer bygges opp av Vg1 elever. Disse elevene har ansvar for å demonstrere disse for ungdomskole elevene. Når eleven kommer til videregående skole. Eleven må ha med seg utstyr slik at de kan ta notater og dokumentere hva de lærer. Kamera og skrivesaker. Eleven skal ha gjennomgått dokumentasjon og evalueringsskjema som de skal bruke i undervisningen i videregående skole. Denne dokumentasjonen bruker eleven til å lage en presentasjon av opplæringen på videregående skole.

Dokumentasjon Etter endt arbeidsøkt skal eleven vurdere sin egen opplæring.

1 stk støpsel ( plugg) 1,5 m 3x1mm2 PMH kabel. 6 stk niter. Skjema for dokumentasjon Elevens navn …………………………………………….. Studieretnings fag…………………………………………. Arbeidsoppdrag …………………………………………. Fase HMS Tiltak Kontroll Planlegging Materielliste Verktøy Teikning Kjeldesortering Risikovurdering 1 stk støpsel ( plugg) 1,5 m 3x1mm2 PMH kabel. 6 stk niter. Kniv, avbiter, skrujern og nitetang. Enkle koplingsskjema Sortere avfall Produksjon Metode Produkt Dokumentasjon Visuell kontroll Kontrollmåling Vurdering Multimeter innstilling Resultat Produksjon : Beskriv framgangsmåte og vise fram ferdig produkt. Dokumentasjon: Visuell kontroll og kontrollmåling med multimeter, summer. Egenvurdering

Elevens vurdering av opplæringen 1 Misfornøyd 2 3 4 5 6 Svært fornøyd HMS Teori Praksis elenergi

Velkommen til Elektrofag våren 08