Integrering vs. assimilering vs. marginalisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innvandrerbefolkningen, utvikling
Advertisements

Hvordan hindre at utsatte barn faller utenfor helse- og utdanningssystemet Mari Trommald Forum for barnekonvensjonen /
Fagforeningens arbeid for mangfold
Deltaking, inkludering og velferd
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Internasjonal Organisasjon for Migrasjon
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås.
Om SAFO. Hvem er vi?  Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Blindeforbund (NBF) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk.
Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Hurra for deg som fyller ditt år...
Nett-basert-individuell plan SamPro
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tilpassede helsetjenester
Starten på en suksesshistorie om tilrettelegging for innvandrerbefolkningen Nina Skille, forbundsleder Bjørnar Allgot, generalsekretær.
1 DROF konferanse Fysisk og psykisk helse for beboere i mottak – vår utfordring UDIs ERFARINGER OG VURDERINGER Sigrun Rajendram Underdirektør,
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
1 KOSTRA KOmmune-STat-RApportering Av Jon Olav Folsland 1. april 2006.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
INTERNASJONALE ADOPSJONER I NORGE
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Elevene imellom - 1 Arbeid for en inkluderende elevkultur
Hva er kultur? Registrert ca. 400 definisjoner av “kultur”
1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?
Mangfold og fellesskap
Erfaringer fra LNT NSF-møte i Oslo 23. april 2009
Flerkulturelle arbeidsplasser - hvordan hanskes med kulturforskjeller?
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid
Tiller videregående skole
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
KOSTRA KOmmune-STat-RApportering KOSTRA KOmmune-STat-RApportering Av Hege Kristin Fosser Pedersen 16. april 2005.
Folkehelse og universell utforming
HKH – Hurtig Kartlegging & Handling Ingelin Tangestuen - prosjektleder
Ola Heen Strømmen, oktober 03
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
1 Innvandreres helse 2005/2006 Funn fra intervjuundersøkelsen ”Levekår blant innvandrere 2005/2006”. Svein Blom.
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
Det flerkulturelle samfunnet
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Definisjoner.
Helse- og omsorgstjenester i et flerkulturelt samfunn - Nasjonal strategi om innvandrere helse.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
INTEGRERINGS AVDELINGEN.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Integrering av minoritetsgrupper i arbeidslivet Representantskapsmøte Fagforbundet Sør-Trøndelag Oppdal, 14. november 2007.
Fra lovverk til likestilling: Å bekjempe diskriminering fra et ombuds ståsted Bjørg Unstad Avdelingsleder Diskrimineringens mange former. Oslo
ÅSTVEIT HELSESENTER LIKEVERDIGE HELSETJENESTER INNEN HABILITERING OG REHABILITERING TIL PASIENTER MED INNVANDRER BAKGRUNN TONE O. KALLEKLEIV,
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Fagforbundet; ”De gode holdningers forbund” (fra Fafo rapporten ”En mann- en stemme”) En presentasjon om samarbeidet mellom Fagforbundet og Norsk Folkehjelp.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Jobbmobilitet og sykefravær - Fra syk til frisk i ny jobb?
Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing” –Hordalandsmodellen
Formålet med opplæringen er å belyse hvor sentralt likestilling står i Norge og tydeliggjøre myndighetenes innsats med å fremme likestilling og arbeid.
Mangfold – fra besvær til begjær Hvordan skape gode flerkulturelle arbeidsmiljø Arbeidsmiljøkonferansen i Ulvik, 6-7 oktober 2004 Forskningssjef.
Sápmi / Samiid Ednan.
Migrasjonshelse, rådslag 2
Erfaringer fra praksis
Likelønn og kjønns- diskriminering
Nasjonalt tolkeregister
Lokalsamfunnets tilrettelegging for et flerkulturelt samfunn
Utskrift av presentasjonen:

Integrering vs. assimilering vs. marginalisering grad av Gjensidighet Marginalisering Assimilering

Like rettigheter og muligheter for samfunnsdeltakelse Grad av Integrering 100 0 100 Grad av Gjensidighet

Integrering vs. Diskriminering Negativ Diskriminering

Diskriminering på Arbeidsmarkedet (Funn fra UDIs rapport om art og omfang av RAD i Norge 1999-2000) Arbeidsgivere i det offentlige diskriminerer mest Arter seg i ledighet eller jobb som ikke står i forhold til kvalifikasjoner Innvandrere og flyktninger fra ikke-vestlige land mest utsatt Skepsis og fremmedfrykt kan være forklaringen

Diskriminering i offentlige instanser (UDIs rapport om RAD i Norge 1999-2000) Hvilke offentlige etater som kommunene mener diskriminerer (Faste svaralternativ). N = 18 kommuner Nevnt Ikke nevnt Trygdekontor 8 10 A-etat 6 12 Helsevesenet Innv.kontor 5 13 Sosialkontor 4 14

Diskriminering i offentlige instanser (UDIs rapport om RAD i Norge 1999-2000) Oppførsel fra skrankepersonell Manglende eller dårlig bruk av tolk Dårlig tilrettelegging av informasjon Mangelfull veiledning Info bare på norsk Byråkratisk språk ”Norske maler”

”Opplevd” diskriminering på arbeidsplassen (Funn fra UDIs rapport om RAD i Norge 2001-2002) Det skjer etnisk diskriminering på arbeidsplassen Innvandrere mangler avansementmuligheter og blir forbigått Deres kompetanse blir undervurdert eller nedvurdert Ekskludering, utestegning og manglende samhandling

”Opplevd” diskriminering i Off. grunnskole (Funn fra UDIs rapport om RAD i Norge 2001-2002) Det faglige innholdet er ikke tilpasset dagens flerkulturelle elevmasse Fagene er eurosentriske ”Historie og geografi sier ekstremt lite om land utenfor Norge og Europa.” Lærere mangler faktakunnskaper om andre nasjoner, kulturer og religioner

Minoritetsperspektiv i offentlig tjenesteyting Lik behandling Ulikt tilbud og resultat Likestilling Produktivitet på arbeidsplass Brukertilpasset tjeneste Effektivitet

Minoritetsperspektiv i offentlig tjenesteyting handler om Likeverdig offentlig tjenestetilbud Like muligheter Like plikter Like rettigheter