Norsk finansbarometer 2007 TNS Gallup & Finansnæringens Hovedorganisasjon Presentasjon FNH 07.02.07.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer 2010 TNS Gallup Oslo, 2010 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2010
Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer 2010 TNS Gallup Oslo, 2010 Det norske livs- og pensjonsforsikringsmarkedet og dets bevegelser.
Litt mer om PRIMTALL.
Norsk Finansbarometer 2009 Norsk Finansbarometer 2009 TNS Gallup Oslo, 2009.
Norsk Finansbarometer 2010
Norsk finansbarometer 2006 TNS Gallup & Finansnæringens Hovedorganisasjon Pressekonferanse 30. januar.
Norsk Finansbarometer 2013 © TNS Norsk Finansbarometer 2013 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Rammelån.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Norsk Finansbarometer 2008 Norsk Finansbarometer 2008 TNS Gallup Oslo, 2008.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske skadeforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Skadeforsikring.
11 Om Norsk Finansbarometeret 2011 • Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens.
Hvor viktig er det for deg at et selskap innen bank og forsikring tar samfunnsansvar? 1 Total base: 2013 n=3153; 2012 n=3033.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Norsk Finansbarometer 2013 © TNS Norsk Finansbarometer 2013 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Alle n 2012=1003; 2011=1004 Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med.
©TNS Norsk Finansbarometer 2014 Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2013 © TNS Om Norsk Finansbarometer Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Om Norsk Finansbarometeret 2011 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
1 Om Norsk Finansbarometeret 2011 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Om Norsk Finansbarometer 2010
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Norsk Finansbarometer 2010
Norsk Finansbarometer 2010
Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2016
Forbruker og finanstrender 2017
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2015
Norsk Finansbarometer 2016
Forbruker- & Finanstrender 2018
Utskrift av presentasjonen:

Norsk finansbarometer 2007 TNS Gallup & Finansnæringens Hovedorganisasjon Presentasjon FNH

Side 2 Finansbarometer Fakta  Finansbarometeret 2007 omfatter 1139 intervju gjennomført i januar 2007 blant befolkningen 18 år +  FB 2007 omfatter markedene Bank, Skade og Liv  Tilsvarende undersøkelse ble første gang gjennomført innenfor bankmarkedet i 2004 og innenfor skadeforsikrings - og livsforsikringsmarkedet i  FB 2007 fokuserer på følgende hovedområder:  Kundens bruk av sin bank/sitt forsikringsselskap  Betjening av kunden  Evaluering av kunderelasjonen

Bank

Del 1 - Bankkundenes bruk av sin bank

Side 5 Hvor mange bruker flere banker ? % Antall banker som brukes Bank

Side 6 Hvor lenge blir en kunde hos sin hovedbank? % Bank

Side 7 Hvor mange bytter hovedbank? % Bank

Side 8 Hvordan foretrekker bankkunder å betale sine regninger? % Bank

Del 2 - Bankens betjening av kunden

Side 10 Hvor mange bankkunder er betjent av en fast kontaktperson? % Bank

Side 11 Hvor mange mottar rådgivning fra sin hovedbank og hva får de rådgivning om? % Siste 12 mnd Bank

Side 12 Hvor mange bankkunder er med i et kundeprogram? % Bank

Del 3 - Holdninger til bankmarkedet Bank

Side 14 Holdninger til bankmarkedet i 2007 % Indeks* * Differanse mellom helt eller delvis enig og helt eller delvis uenig, samtidig som verken enig eller uenig tillegges verdien Bank (+ 1) (+ 7) (- 5)

Del 4 - Evaluering av kunderelasjonen Bank

Side 16 TRI*M Indeks er ett enkelt tall som måler styrken på kunderelasjonen. TRI*M Indeks TRI*M Typologi TRI*M Indeks TRI*M Grid Overordnet tilfredshet Sannsynlig- het for å anbefale Sannsynlig- het for gjen- kjøp Opplevd merverdi TRI*M Indeks

Side 17 Hva er en ”god” TRI*M Indeks? SÅRBAR TRI*M Indeks TAPT TRI*M Indeks < 10 STERKE RELASJONER TRI*M Indeks USEDVANLIG STERKE RELASJONER TRI*M Indeks > 90 MULIG SÅRBAR TRI*M Indeks  TRI*M Typologi TRI*M Indeks TRI*M Grid

Side 18 TRI*M Indeks Bankmarkedet totalt sett Høy Customer Retention Lav Customer Retention Bankmarkedet 2006 %base 940 %base Vektet 965 Bank 71 Bankmarkedet

Side 19 TRI*M Indeksens byggesteiner Bankmarkedet

Side 20 Uttalt viktighet – De fire viktigste faktorer % Bank % Uttalt viktighet i 2006 Uttalt viktighet i 2007

Side 21 Uttalt viktighet – De tre minst viktige faktorer % Bank Uttalt viktighet i 2006 Uttalt viktighet i 2007 %

Side 22 %base 864 %base 892 (Vektet) TRI*M Grid Bankmarkedet TRI*M Index 71 Effekt på Customer Retention Uttalt viktighet HøyLav Høy Motivatorer Skjulte muligheterPotensiale?/Innsparing? Hygienefaktorer Dyktighet Langt over gj.snittet Over gj.snittetLangt under gj.snittet Under gj.snittet Gjennomsnittet Attributter A01Konkurransedyktig utlånsrente A02Konkurransedyktig innskuddsrente A03Akseptabelt gebyrnivå A04Rådgivningskompetanse på utlån A05Rådgivningskompetanse på sparing A06Rådgivningskompetanse på forsikring A07Regelmessig oppfølging av deg som kunde A08God kundebehandling A09Brukervennlig nettbank A10En bankfilial i din nærhet A11Lett tilgjengelig kundeservice A01 A02 A03 A04 A05 A06 A07 A08 A09 A10 A11

Side 23 TRI*M Index 71 ? positivenegative A08God kundebehandling A09Brukervennlig nettbank A11Lett tilgjengelig kundeservice A05Rådgivningskompetanse på sparing Bankmarkedet Sum av styrker

Side 24 TRI*M Index 71 ? positivenegative A01Konkurransedyktig utlånsrente A02Konkurransedyktig innskuddsrente A03Akseptabelt gebyrnivå A07Regelmessig oppfølging av deg som kunde Bankmarkedet Sum av svakheter

Skadeforsikring

Skade Del 1 – Skade- forsikringskundens bruk av sitt selskap

Side 27 Hvor mange bruker flere skadeforsikrings- selskap ? % Antall selskap som brukes Av de som har et kundeforhold Skade

Side 28 Hvor lenge blir en kunde hos sitt hovedselskap? % Skade

Side 29 Hvor mange bytter forsikringsselskap? % Skade

Side 30 Hvilke produkter og tjenester har en typisk forsikringskunde i sitt hovedselskap? % Skade

Side 31 Hvor mange har meldt ett eller flere forsikringstilfeller til et skadeforsikrings- selskap i løpet av siste 3 år? % Skade

Side 32 Hvor fornøyd er du med selskapets behandling av ditt siste forsikringstilfelle? % Skade

Side 33 Fikk du utbetalt erstatning? % Skade

Side 34 Synes du at erstatningen du fikk var passende? % Skade

Side 35 Har du fått avslag på å tegne forsikring i et skadeforsikringsselskap i løpet av de siste 3 årene? % Skade

Side 36 Synes du avslaget var godt begrunnet? % Skade

Side 37 Kjenner du til at du pr. 1 januar 2006 kan flytte dine skadeforsikringer med en måneds varsel? Tidligere måtte dette skje ved hovedforfall. % Skade

Side 38 Hvor sannsynlig er det at du vil si opp dine nåværende forsikringer på kort varsel dersom du får et godt tilbud fra et annet selskap? % Skade

Del 2 - Selskapets betjening av kunden

Side 40 Hvor mange forsikringskunder er betjent av en fast kontaktperson? % Skade

Del 3 - Holdninger til skadeforsikrings- markedet Skade

Side 42 Holdninger til forsikringsmarkedet i 2007 % Skade Indeks* * Differanse mellom helt eller delvis enig og helt eller delvis uenig, samtidig som verken enig eller uenig tillegges verdien (+ 3) (+ 10) (- 5) (+ 3)

Del 4 - Evaluering av kunderelasjonen Bank Skade

Side 44 TRI*M Indeks Skadeforsikringsmarkedet totalt sett Høy Customer Retention Lav Customer Retention Skadeforsikrings- markedet 2006 %base974 %base Vektet943 Skade Skadeforsikrings- markedet 2007

Side 45 TRI*M Indeksens byggesteiner Skadeforsikringsmarkedet

Side 46 Uttalt viktighet – De fire viktigste faktorer % Skade % Uttalt viktighet i 2006 Uttalt viktighet i 2007

Side 47 Uttalt viktighet – De tre minst viktige faktorer % Skade Uttalt viktighet i 2006 Uttalt viktighet i 2007 %

Side 48 Base 878 Base 855 (weighted) TRI*M Index 59 Impact on Customer Retention Stated Importance HighLow High Motivators Hidden OpportunitiesPotentials?/Savers? Hygienics Performance Far above average Above averageFar below average Below average Average Attributter A01Konkurransedyktige priser/premier A02Bredt produktutvalg A03Gode vilkår (hva forsikringer dekker) A04Lett forståelig informasjon om forsikringsvilkår A05God rådgivningskompetanse på forsikring A06Regelmessig oppfølging av deg som kunde A07God kundebehandling A08Nærheten til et forsikringskontor A09Lett tilgjengelig kundeservice A01 A02 A03 A04 A05 A06 A07 A08 A09 Skadeforsikringsmarkedet TRI*M Grid

Side 49 TRI*M Index 59 ? positivenegative A03Gode vilkår (hva forsikringer dekker) A07God kundebehandling A09Lett tilgjengelig kundeservice Skadeforsikringsmarkedet Sum av styrker

Side 50 TRI*M Index 59 ? positivenegative A04Lett forståelig informasjon om forsikringsvilkår A01Konkurransedyktige priser/premier A05God rådgivningskompetanse på forsikring Skadeforsikringsmarkedet Sum av svakheter

Privat livs- og pensjonsforsikring

Liv Del 1 – Livs- forsikringskundenes bruk av sitt selskap

Side 53 Hvor mange bruker flere livselskap? % Antall selskap som brukes Av de som har et kundeforhold Liv

Side 54 Hvor lenge blir en kunde hos sitt hovedselskap? % Liv

Side 55 Hvor mange bytter livselskap? % Liv

Side 56 Hvilke produkter og tjenester har en typisk livkunde? % Liv

Del 2 - Selskapets betjening av kunden

Side 58 De siste par årene har det vært mye diskusjon om ny folketrygd og obligatorisk tjenestepensjon. Har denne diskusjonen bidratt til at du har tegnet eller planlegger å tegne privat pensjonsforsikring ? % Liv

Del 3 - Holdninger til livsforsikrings- markedet Liv

Side 60 Holdninger til livmarkedet i 2007 % Liv Indeks* * Differanse mellom helt eller delvis enig og helt eller delvis uenig, samtidig som verken enig eller uenig tillegges verdien (0) (+ 1) (+ 4) (- 5)

Del 4 - Evaluering av kunderelasjonen Bank Liv

Side 62 TRI*M Indeks Overall Høy Customer Retention Lav Customer Retention Livsforsikrings markedet 2006 %base554 %base Vektet Livsforsikrings markedet Liv

Side 63 TRI*M Indeksens byggesteiner Livsforsikringsmarkedet

Side 64 Uttalt viktighet – De fire viktigste faktorer % Liv Uttalt viktighet i 2006 Uttalt viktighet i 2007 %

Side 65 Uttalt viktighet – De tre minst viktige faktorer % Liv Uttalt viktighet i 2006 Uttalt viktighet i 2007 %

Side 66 Base 518 Base 502 (weighted) TRI*M Index 46 Impact on Customer Retention Stated Importance HighLow High Motivators Hidden OpportunitiesPotentials?/Savers? Hygienics Performance Far above average Above averageFar below average Below average Average Attributter A01Konkurransedyktige priser/premier A02Bredt produktutvalg A03Rådgivningskompetanse på forsikring innen liv og pensjon A04Regelmessig oppfølging av deg som kunde A05God kundebehandling A06Et forsikringskontor i din nærhet A07Lett tilgjengelig kundeservice A01 A02 A03 A04 A05 A06 A07 Livsforsikringsmarkedet TRI*M Grid

Side 67 TRI*M Index 46 ? positivenegative A05God kundebehandling A07Lett tilgjengelig kundeservice Livsforsikringsmarkedet Sum av styrker

Side 68 TRI*M Index 46 ? positivenegative A01Konkurransedyktige priser/premier A03Rådgivningskompetanse på forsikring innen liv og pensjon Livsforsikringsmarkedet Sum av svakheter

Side 69 Hvor viktig er det for deg at et selskap innen bank og forsikring tar samfunnsansvar? %