Bibliotekansatte hvem er vi? Vi er mange forskjellige medarbeidere med forskjellig utdanning: Kontorutdannede, IT-utdannede, Bibliotekar – med bachelorgrad,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
1 Lokale forhandlinger 2010 NITO UiB. 2 Tall UiB beregner ca 12 millioner til lokale forhandlinger Skal fordeles på 3200 UiB-ansatte: 3750 kroner i snitt.
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Visma KGV (Konkurranse Gjennomføring Verktøy)
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Tjenester ved Universitetsbiblioteket UBMBs websider: • Via Det elektroniske bibliotek har ansatte og studenter tilgang til en rekke elektroniske informasjonsressurser.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Skolelederundersøkelsen 2008
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
OU-seminar ved Univ. i Nordland, Lisbeth Eriksen, leder FBF
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Masterstudiet i Farmasi
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Introduksjon Studiereise til Malmö og København, juni 2006 Malmö Högskola Handelshøjskolen i København.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Kva er læringssenter? fysisk –grupperom –pc-arbeidsplasser personale –pedagogisk orienterte fagreferenter IKT-folk, forskningspersonale nye funksjoner.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
FORSKNINGSPOLITIKK Norges samlede forskningsinnsats skal innen 2010 utgjøre 3 % av BNP Grunnforskningen skal være fri og uavhengig.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Deichmanske bibliotek -Personalpolitikk
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Birger Førre, Førre Trevarefabrikk Hvordan sikre god kvalitet på opplæring i bedrift?
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
Lønn som fortjent? Live Rasmussen Foto: Fredrik Hovind Juell Layout: Torgunn Karoline Moe.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Mulighetene for en videreutdanning
Implementering av Blackboard på HF
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Overordnet strategi SV-fakultetet
SWOT analyse IKS.
Forskningsstøtte ved UBA
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
utfordringer i en ny region
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Bibliotekansatte hvem er vi? Vi er mange forskjellige medarbeidere med forskjellig utdanning: Kontorutdannede, IT-utdannede, Bibliotekar – med bachelorgrad, Bibliotekar – masterutdannede, Masterutdannede folk fra flere forskjellige fagområder Bachelorer fra flere forskjellige fagområder

Hvor utvikler biblioteket seg hen?  From collection to connection

Hvor beveger biblioteket seg hen?  Fra trykt materiale til E-materiale  Fra skrankemøte til nettmøte  Fra rundvisning til undervisning  Fra selvfølge til kamp  Fra en overskuelig arbeidsplass til en komplisert  Fra ”finn meg en bog” til kompleks enkelmannsveiledning i databaser m.m.  Fra enkle forventninger til høye forventninger

Hvordan endrer utviklingen jobbet?  Fra bibliotekar til:  Informasjonsmedarbeider  Underviser  Dataekspert  Webmaster  IT-formidler  Analytiker  Forhandler  Markedsføringsekspert

Utvikling i forhold til Utdanning  Utdanning og etterutdanning Jo mer komplisert oppgaver jo lengre og mer utdanning kreves

Nye spendende arbeidsområder  Få overblikk over E-bok og databasemarkedet.  Forhandling av kontrakter  Utvikling innen katalogdata /dataoverføring  Open Access, opphavsrett, publisering/bibliometri  Markedsføring /synliggjøre hva vi kan.  Web, mobile bibliotekløsninger  Undervisning både selv og i samarbeide med lærere  Ut av boksen aktiviteter – avprøve noe som vi ikke før har prøvet i forhold til formidling  Gå i dialog og samarbeide med våre brukere.

Endringer i kvalifikasjonskrav  Si ja til nye ideer og prosjekter selv om de ikke er gjennomanalyserte.  Cost/benefit minded.  It-rettet. Hele tiden velge IT-løsninger fram for tradisjonelle løsninger.  Utfordre deg selv  Initiativ. Gjøre noe selv i stedet på å vente på andre tar initiativet.  Data. Kunne analysere data og ha overblikk.  Analytiske evner.  Samarbeide/dialog med studenter, forskere og lærere

Utvikling av rekruttering  Disse kvalifikasjonskrav avspeiles i vår rekruttering av nye medarbeidere på biblioteket.  Vi ansetter mer bredt enn tidligere, da vi ser mer på kompetansen enn den formelle bibliotekarutdanning.

Karriereutvikling  Stort behov for karriere og lønnsmuligheter.  Nye generasjoner krever god lønn og karrieremuligheter.  Skal både nye og gamle medarbeidere delta i utvikling av biblioteksområdet må der et statusløft til og tilsvarende karriere- og lønnsmuligheter.  Medarbeider med nye kvalifikasjoner kan brukes i andre. bransjer og vi kommer i konkurranse om medarbeidere.

Stillingsstruktur Bibliotekfullmektig SKO 1073 Stillingsinnhold:  Bibliotekfullmektig SKO 1073 tillegges rutinepregede bibliotekoppgaver og benyttes innenfor enklere bibliotekfaglig arbeidsområde. Kvalifikasjonskrav:  Stillingsinnehaver bør ha god allmennutdanning, fortrinnsvis på nivå med videregående skole/fagbrev. Annen relevant kompetanse kan eventuelt erstatte kravet til formell utdanning. Relevant praksis kan tillegges vekt.

Stillingsstruktur Bibliotekar SKO Ordinær bibliotekfaglig arbeidsområde med mer rutinepregete oppgaver knyttet til forhåndsdefinerte løsninger. Kvalifikasjonskrav: Bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap eller dokumentasjonsvitenskap eller tilsvarende. Annen relevant kompetanse kan eventuelt erstatte kravet til formell utdanning. Relevant praksis kan tillegges vekt. Begynnerstilling

Stillingsstruktur Spesialbibliotekar SKO 1515 arbeid med:  Brukeropplæring og undervisning, Publikumstjenester, Bokvalg, bestilling og fakturabehandling, Katalogisering og klassifikasjon, Fjernlån, Tilrettelegging og oppdatering av elektroniske tjenestetilbud: hjemmeside/Fronter m.m., Tidsskriftadministrasjon, Forskningsregistrering og administrasjon,Innkjøp og administrasjon av databaser og E-ressurser Kvalifikasjonskrav:  Bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap eller dokumentasjonsvitenskap eller tilsvarende utdanning innenfor fagområdet. Relevant bibliotekfaglig praksis og/eller ledererfaring vil bli tillagt vekt. Det forventes som spesialbibliotekar at man kan arbeide selvstendig.

Stillingsstruktur Hovedbibliotekar SKO 1077 Ledelse av bibliotek/instituttbibliotek og/eller ansvar for krevende oppgaver som forutsetter høy grad av spesialisering. Ledelse kan blant annet innebære faglig og administrativt driftsansvar, personal- og økonomifunksjoner, utvikling og kvalitetssikring av oppgavene og ansvar for utvikling av kompetanse, samlinger og tjenester. Ansvar for : Brukeropplæring og undervisning, Publikumstjenester, Bokvalg, bestilling og fakturabehandling, Katalogisering og klassifikasjon, Fjernlån, Tilrettelegging og oppdatering av elektroniske tjenestetilbud: hjemmeside/Fronter m.m.,Tidsskriftadministrasjon, Forskningsregistrering og administrasjon,  Innkjøp og administrasjon av databaser og E-ressurser, For øvrig kan oppgavene inkludere faglig og administrativt ansvar for lesesaler/studentbibliotek/filialer. Kvalifikasjonskrav: Bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap eller dokumentasjonsvitenskap eller tilsvarende utdanning innenfor fagområdet. Er stillingen tilknyttet spesielle fagmiljøer kan det stilles krav om relevant fagutdanning, arbeidserfaring, eventuelt også lederkompetanse. Det forventes som hovedbibliotekar at man kan arbeide selvstendig, være beslutningsdyktig og innovativ.

Stillingsstruktur Universitetsbibliotekar SKO 1199 I tillegg til oppgaver som spesialbibliotekar/hovedbibliotekar tillegges stillingen Ansvar for en eller flere av følgende oppgaver:  Overvåkning og innkjøp av litteratur  Nær kontakt til det aktuelle fagmiljøet for å vareta planlegging av relevante aktiviteter for eksempel undervisning og samlingsutvikling.  Utvikling av nettbasert undervisningsprogrammer i samarbeid med fagmiljø  Utvikling av markedsføringstiltak for biblioteket, bruk av sosiale medier m.m., hjemmeside  Utviklingsoppgaver og innovative oppgaver for å sikre nye relevante bibliotektiltak Kvalifikasjonskrav:  Master eller PhD i bibliotek- og informasjonsvitenskap eller dokumentasjonsvitenskap eller annen relevant masterutdanning og relevant arbeidserfaring. Er stillingen tilknyttet spesielle fagmiljøer kan det stilles krav om relevant fagutdanning, arbeidserfaring, samt eventuelt lederkompetanse. Det forventes som universitetsbibliotekar at man kan arbeide selvstendig, være beslutningsdyktig og innovativ