Dansk Facilities Management-netværk og Eiendomsforeningen Danmarks konferanse FACILITIES Management 2003 Hotel Legoland, Billund, 30. – 31. Januar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
M3 Management Veien til et optimalt prosjekt.
Advertisements

1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
PLANLEGGING SMÅKRAFTVERK AV EN STØRRE GRUNNEIER
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Programvare for nisje SMS
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Kommunal eiendomsvirksomhet
Kostnadene bak resultatene
© 2004 Gabler & Partners AS Hva koster en pensjonskasse  Pensjonskasse på mill  Driftskostnader 5 mill  Datasystem, oppgjør, utbetalinger, ledelse,
Presentasjon for Byggevareindustrien
1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Hvordan berede grunnen for de gode………
Eiet av familien Cappelen. Etablert i 1729
AKER BRYGGE OG PRIVAT OMRÅDEDRIFT
Innføring av husleie i forsvarssektoren – hvordan har det gått ? Masterprogram i eiendomsutvikling og forvaltning/Facilities Management NTNU
Styrearbeid i Norwegian
E-handel.
”Tilgjengelighet for alle”
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
LCC i byggeprosjekter Knut Erik Nordby Direktør plan- og prosjektering
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Balanced Scorecard knyttet til incentiv- og belønningssystemer
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Outsource eller drifte selv ?
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Grønn fordelsavtale Cort Adelers gate 30 Oslo. Med grønn fordelsavtale vil vi sammen med deg redusere energi- forbruket og miljøbelastningene, samtidig.
Utviklet av Quadrix AS i desember 2002
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
EDB BUSINESS PARTNER ASA
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Elektronisk håndtering av anskaffelsesprosessen
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
– 1.1 Presentasjon av Undervisningsbygg Tilbudskonferanse vaktmestertjenester Runar Berget –
Cash management Hvilke investeringsalternativer har styret som vil gi høyere avkastning enn bank? Styreseminar - Styreinfo 26. april 2005.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Rekommunalisering eller en entreprise?
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
Ekstraordinær generalforsamling
Asker - mulighetenes kommune
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Faktum Virksomhet AS er et selskap som selger nettbasert tjenester og har virksomhet i en rekke EØS land. Styret i Virksomhet AS har fått melding om at.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hvis du kunne velge … ville du velge en løsning som kan brukes av alle, uten opplæring, hvor det viktigste kommer først, der det er lett å finne.
Utskrift av presentasjonen:

Dansk Facilities Management-netværk og Eiendomsforeningen Danmarks konferanse FACILITIES Management 2003 Hotel Legoland, Billund, 30. – 31. Januar 2003 ”Overdragelse av forvaltning av offentlige eiendommer til privat eiendomsforvaltningsselskap, som leverandør av Facilities Management og Services” Olav Egil Sæbøe Celexa Eiendomsforvaltning AS olav.saeboe@celexa.no

Aberdeen Property Investors Paris Madrid Amsterdam Frankfurt Stockholm Oslo Helsinki Berlin Copenhagen Lyons Milan London Glasgow Vienna Barcelona Forvalter NOK 80 mrd i eiendom Ledende i Norden og UK API offices API associated offices

Aberdeen Property Investors i Norden API Nordic Region 45 milliarder, 543 ansatte API Sverige 20 milliarder, 250 ansatte API Finland 20 milliarder, 80 ansatte API Norge 5 milliarder, 210 ansatte API Danmark 0 milliarder, 3 ansatte Celexa Fastighetsservice AB 60 ansatte Celexa Eiendomsforvaltning AS 2,5 milliarder, 200 ansatte

To selskaper i Norge: Celexa Eiendomsforvaltning: Industriell eiendomsforvaltning API Norge: Finansiell forvaltning av eiendom som aktivaklasse Celexa Eiendomsforvaltning AS

Celexa regioner Region Oslo og hovedkontor Region Øst (Oslo) Bodø Region Oslo og hovedkontor Region Øst (Oslo) Bygninger: 670/460 000 kvm Areal (ca): 48 000 dekar Region Sør (Kristiansand): Bygninger: 1 80/108 000 kvm Areal (ca): 24 000 dekar Trondheim Region Vest (Bergen): Bygninger: 160/86 000 kvm Areal (ca): 15 000 dekar Region Nord (Trondheim): Bygninger: 210/130 000 kvm Areal (ca): 59 000 dekar Bergen Oslo Narvik (lokal driftsavtale) Bygninger: 50/26 000 kvm Areal (ca): 1500 dekar Kristiansand

Aberdeen Property Investors Facilities Management Eiendoms-forvaltning Posisjonering Kapital-forvaltere Aberdeen Property Investors Aktiva-allokering Porteføljestrategi Objektvalg Utleie Forvaltning Drift og vedlikehold Facilities Management Verdipap. Eiendom Livselskap eiendom Kapital-forvaltning Finans-meglere Eiendoms- meglere Kjøp Salg Eiendoms- forvaltere Eiendoms-forvaltning

Client Value Chain Organisasjon i Norge Business support coordinator: Pål Pernes Client Value Chain

Hva jeg gjerne vil presentere....

Prosesser, utfordringer og erfaringer Bakgrunnen NSB * Vurderinger * Beslutninger (Kilde: Foredrag av Adm. Dir. Olav Line i Norsk Forening for Eiendomsforvaltning, 28. Mai 2002) Prosesser, utfordringer og erfaringer Celexa * Avtalene * Overtagelsen og implementeringen * Produktene * Systemene * Utfordringene * Erfaringene etter vel ett år

Bakgrunnen

NSB Eiendom VOLUM OG STRUKTUR Ca 800 000 kvm eiendomsmasse av ulik karakter Ca 1200 bygninger Ca 6000 kontrakter Organisert i Arkitekt, Renhold, Forvaltning, Utvikling KULTURELLE UTFORDRINGER Organisasjonen uvant med forandringer Må skape bedre kontroll over driftseiendommene Konsernstyring, frykt for endringer i f. eks. øk. Rapportering Ikke vant med sterk forretningsorientering Ikke vant med delegering – regelstyrt, lav beslutningsdyktighet BEHOV FOR Nøkkeltall og måling/benchmarking med omverdenen MULIGHETER Sterk lojalitet, etter hvert også sterk vilje til endring, oppdemmet ønske om å bli kjernevirksomhet

NSB Eiendom - Strategiske valg (1) SPESIALISERING NSBs Arkitektkontor: Linje Arkitekter AS NSB Renhold: ISS Renhold AS NSB Eiendom (utvikling): ROM Eiendomsutvikling AS NSB Eiendom (forvaltning/drift) ? ? EGENPRODUKSJON - ikke avgjørende, viktigere med profesjonalisering BALANSESTYRING - viktigere og viktigere for konsernet EIENDOMSPORTEFØLJEN - fra ”bruksgjenstander” til finanskapital

NSB Eiendom - Strategiske valg (2) EIENDOMSFORVALTNING ER FORVALTNING AV EIENDOMSKAPITAL SKILLE MELLOM * teknisk forvaltning * eiendomskapitalforvaltning * Facilities Management FRA FOKUS PÅ DRIFTSRESULTAT TIL AVKASTNING PÅ EIENDOMSKAPITALEN * mulig å måle avkastning på eiendom i forhold til andre aktivaklasser ? * mulig å kvalitetssikre driftsresultatene (godt eller dårlig resultat)? EIENDOMSVIRKSOMHET ER IKKE KJERNEVIRKSOMHET I NSB

NSB Eiendom - Valg av løsning (1) HOVEDKRITERIER FOR VALG AV LØSNING * allianse med etablert aktør * komplimentær kunnskap * fokus på forvaltning av eiendomskapital ”SCANNING” AV FORVALTNINGSMARKEDET I NORGE OG SVERIGE (våren 1999) * ISS, Forvaltningscompagniet, Basale, NEAS, Catella (SE), Jones Lang LaSalle (SE), Celexa Fastighetskapital AB (SE) KONKLUSJON (NSBs vurdering) * Det norske miljøet besto (våren 1999) av: - tekniske forvaltere og ”forretningsførere” - aktører innenfor deler av FM-markedet * Celexa Fastighetskapital (i dag Aberdeen Property Investors Nordic AB) - beste aktøren innenfor eiendomskapitalforvaltning - ikke transaksjonsdrevet - hadde ikke egen tekniske forvaltning i Norge (komplimentær)

NSB Eiendom - Valg av løsning (2) VALGTE Å STIFTE FELLES SELSKAP * NSB minoritetseier * Put / Call opsjon * 5 års avtale med klausul om reforhandling / anbud FORDELER FOR NSB * Rendyrker sin kjernevirksomhet (persontransport) * Profesjonaliserer sin eiendomskapitalforvaltning * NSB Eiendom blir kjernevirksomhet ved overføring til Celexa Eiendomsforvaltning AS ULEMPER FOR NSB * Markedet er begrenset – passe på at det finnes reell konkurranse * Eiendomsindeks er ikke innarbeidet ennå (1999, nå IPD)

Prosesser, utfordringer og erfaringer

Avtalene (Gjensidig avhengig av hverandre). * Aksjonæravtale. Eierskap: NSB 35% - Aberdeen Property Investors Nordic 65% Regulerer alle mellomværender mellom NSB og Celexa som aksjonærer. Put/Call opsjon NSB/Celexa, 2003/2004 * Rammeavtale Grunnleggende forutsetninger og hva som regulerer dette * Avtale om virksomhetsoverdragelse Omfang av virksomheten og løsøre etc * Avtale om overtagelse av medarbeidere Regulerer alle forhold vedrørende overtagelse av medarbeidere i forbindelse med overtagelsen av virksomheten * Forvaltningsavtaler For eiendommene tilhørende hhv NSB og ROM Eiendomsutvikling AS

Forvaltningsavtalen (5 år) År 1: Selvkost ( alle Celexas egne utgifter) + X% fortjeneste År 2 –5: Honorarstruktur Honorar år 2-5 forhandles innen 31.12.02 i en Tilleggsavtale, med oppdrasgsgiver, basert på erfaringer fra år 1 vedr. arbeidsomfang og kostnadsnivå Facility Management (Egne avtaler mellom Celexa og leietaker) .

Overtagelsen og implementeringen Avtale 27. 07.01 Intensjonsavtale/Due Diligence fra februar 01 Overtagelse 01.10.01 Alle 206 medabeidere i NSB Eiendom overtatt Ansatte på overtagelsestidspunktet fikk fortsatt avtale med Statens Pensjonskasse. Ny privat pensjonsavtale opprettet for senere ansatte. Lønnskompensasjon for sykepenger og fribillett på tog NAVO valgt som arbeidsgiverorganisasjon Kjøp av løsøre, biler og IKT applikasjoner fra NSB (Driftsutstyr tilhørende de enkelte eiendommer untatt) Midlertidig benyttelse av flere NSB tele/data-systemer

Produktene Ny utfordring: Skille klart mellom leveranser til gårdeiere/oppdragsgivere og brukere/leietakere FM-tjenester delvis egenprodusert, delvis kjøpt og formidlet: Øke kjøp, trappe ned egen produksjon: Innovasjon og fleksibilitet Stor utfordring: Beskrive alle tjenester som produkter, kalkulere produksjonskostnader (inkl. overheads) pr. produkt: Produktbeskrivelsene: Service Leveranse Avtaler (SLA) * Viktig i relasjonene til oppdragsgiver og leietager (”Kjøper/får vi de tjenester vi har behov for, med riktig kvalitetsnivå? Er det et riktig forhold mellom leveranse og pris?”) * Viktig verktøy i vår ressurs-estimering og priskalkulering

Systemene Nye regnskaps-, fakturerings- og rapporteringsbehov: - nytt selskap (Celexa) - nytt konsern (Aberdeen P I) - ”nye” gårdeiere/oppdragsgivere - ”nye” leietakere Kritisk: Behov for nye rutiner: Bestilling > Leverandør > Registrering faktura > Kontering Løsriving fra NSB-konsernsystemer og NSB intranett Kjøp av tjenester fra NSB Etablering og utvikling av egne nye systemer

Utfordringene – Forretningsorienteringen Tidligere egen organisasjon (NSB) er nå kunde(r): Både som eier/avtalepart og som bruker/leietaker! ”Kan” NSB kunderollene? Behov for ny relasjonsbygging? Tidligere internavdeling er nå ekstern leverandør! ”Kan” Celexa leverandør-rollene? Behov for nye kunnskaper, ferdigheter og, ikke minst, holdninger? Bygnings-kategorisering. Forretningsplaner pr. bygning Hva er riktig ressursbruk ? Produksjonskost ? Hva kan vi med fordel produsere internt? Hva bør vi kjøpe? Tidligere interne belastninger – nå dokumenterte fakturaer Hverdags-utfordring: Riktige faktura-adresser !!

Erfaringene etter vel ett år (1) Erfaringene etter vel ett år (1) Styret (3 fra hver av eierne, 4 fra medarbeiderne) Modell med bred styrerepresentasjon vurdert som mer effektivt enn minimums-styre + bedriftsforsamling Godt team! NSB-representantene bevisst på å holde eier- og oppdragsgiver- rollene fra hverandre !

Erfaringene etter vel ett år (2) Medarbeiderne (ca. 150 er fortsatt organisert i Norsk Jernbaneforbund) Positive, konstruktive, godt fagkompetanse-nivå. Majoritet positivt innstilt til forandringer. Fagforbundet ikke like forandringsvillig – har vansker med forretningsorienteringen ! Tar tid: Transformere holdninger og arbeidspraksis fra offentlig forvaltningskultur til offensiv forretningskultur!

Erfaringene etter vel ett år (3) Relasjonene oppdragsgiver - leverandør * Utfordring for begge parter: identitets-endringen fra intern avdeling til ekstern leverandør. * Aktpågivenhet ved bestilling og leveranse: Tidligere ”kom” leveransen - nå må den bestilles, riktig.... * Kostnadene er blitt synlige... Overoppfyllelse av kvalitet..? Styring.. ? * SLA viktig, også som kommunikasjonsverktøy

Erfaringene etter vel ett år (4) Relasjonene oppdragsgiver – leverandør Endringer i Oppdragsgivers kjernevirksomhetens mål, resultatkrav og organisasjon synes å ha påvirket holdningene til Forvaltningsavtalens innhold Suksess-faktor: Key Account Manager med god innsikt i NSB kjernevirksomhet og lett tilgjengelighet til konsernledelsen Viktig: Ikke involvere KAM i forhandlingsprosessene

Erfaringene etter vel ett år (5) Organisasjonen Merkbare utfordringer: * Erstatte tidligere konserntjenester (IKT, Personal, Innkjøp, andre støttefunksjoner) med egen kompetanse * Etablere nye regnskaps- og rapporteringsrutiner, både i forhold til Oppdragsgiver og Aberdeen-konsernet * Sammen med oppdragsgiver etablere forretningsmessig grunnlag i porteføljen for effektiv forvaltning av eiendomskapitalen * Rekruttere nye og videreutvikle egne ressurser for nye oppgaver * Tok tid å reetablere kompetanse- og fullmakts-struktur

Erfaringene etter vel ett år (6). Organisasjonen Erfaringene etter vel ett år (6) Organisasjonen * Behov for timeregistrering i hele organisasjonen på produkt og kunde, som honorar- og faktureringsgrunnlag * Behov for å dokumentere autorisasjoner (Plan- og bygningsloven, Lov om Vaktvirksomhet etc) som ekstern leverandør * Godt forarbeide med telefonisystemet (løsrivelse fra NSB) ga bibehold av samme nummerserier ett * Nye økonomsystemer bør være på plass før løsrivelse og ny selskapsetablering * Kvalitetssikring av ny IT-plattform bør gjøres før overtagelse av applikasjonene

Erfaringene etter vel ett år (7) Ledelsen * Kun én i NSB Eiendoms ledergruppe har sluttet etter overtagelsen (headhunted til større stilling) * Overtok godt lederteam med bred og god kompetanse * Suksessfaktor: Toppledelse med erfaring fra tilsvarende prosesser (Adm. direktør Hans Bergstrøm fra Aberdeen Property Investors Nordic AB i Stockholm)