Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Advertisements

NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?
© SørgardKonkurransestrategi1 Lars Sørgard Norges Handelshøyskole og SNF Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget Rovadferd i luften?
INVESTERING I SKRIVERE Analyse Kjøp/leie Garantier Driftsavtale Support/organisering Rekvisita Fleksibilitet Trykkeøkonomi Verdi brukt utstyr Finansiering.
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Problem Solution Key Metrics Unfair advantage Problem for bruker: • Ting er for dyrt(for meg) • Jager tilbud • Får ikke info om når produkt er på tilbud.
Shapiro og Varian (1998): Network effects (se
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Markets for Factor Inputs
Hvorfor mister vi gjester?
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Markeder med asymmetrisk informasjon
Vannkraft og markedsmakt
Kapittel 6: Koordinert prissetting
Spillteori som verktøy
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Anvendelse av verktøyene
Konkurransevirkemidlene PRIS
Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus
Produktvalg Læringsmål:
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Markedsstruktur - teori og empiri
Game Theory and Competitive Strategy
Prissetting med markedsmakt
Analyseverktøy for valg av markeder
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kartelladferd – hva er lov?
© SørgardKonkurransestrategi1 Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
KONKURRANSE I FERGETRAFIKKEN
Kapittel 7: Gjeldsgrad og verdi
dekke opp innenfor egen 16-meter
Kapittel 2: Investeringsanalyse
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Deregulering, internasjonalisering og konkurransepolitikk
Norwegian Ministry of Fisheries En konkurransedyktig havbruksnæring FHL havbruks årsmøte – tirsdag 30. mars 2004 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Spillteori Forelesning nr. 6.
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Demonstrasjon av skifte i tilbuds- og etterspørselskurven (med tilhørende oppgaver) Denne PowerPoint-presentasjonen viser ulike skift i tilbuds- og etterspørselen.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Markedsføring.
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Product differentiation
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Game Theory and Competitive Strategy
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Utskrift av presentasjonen:

Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget Bertrand og Cournot Lars Sørgard Sørgard Konkurransestrategi

Kamp i markedet Utgangspunktet for bedriftene Bedriftene har et koordineringsproblem Står i fare for å konkurrere bort profitten Men de har en rekke tiltak for å unngå konkurranse Tema 1: Hvorfor konkurrerer bedriftene? Tema 2: Hvordan unngår de konkurranse? Sørgard Konkurransestrategi

Bertrand konkurranse To bedrifter, 1 og 2 Hver av dem har grensekostnad lik c Ingen kapasitetsbeskrankninger Identiske produkter Simultan prissetting Payoff = Profitt Hvordan finne Nash likevekt? Sørgard Konkurransestrategi

Incentivet til å senke prisen Hvis P1 > P2 > c: Bedrift 1 vil angre Hvis P2 > P1 > c: Bedrift 2 vil angre Nash likevekt: pris = grensekostnad (P = c) Sørgard Konkurransestrategi

Hvorfor hard konkurranse? Fristende å sette en pris under rivalens pris, for å stjele markedsandel Når begge tenker slik, kan det enda med felles verste for bedriftene Kan illustreres med enkelt eksempel Grensekostnad lik null To kunder, som etterspør en enhet hver Hver bedrift har valget mellom høy og lav pris Høy pris: 100 Lav pris: 80 Sørgard Konkurransestrategi

Det gir fangens dilemma Bedrift 2 = Beste respons Høy pris Lav pris KARTELL Høy pris (100,100) (0,160) Bedrift 1 KONKURRANSE (160,0) Lav pris (80,80) (Bedrift 1, Bedrift 2) Sørgard Konkurransestrategi

Konkurranse eller… rovadferd? Det er individuelt rasjonelt å sette lav pris Uansett hva motparten gjør, er ditt beste valg lav pris {Lav pris, Lav pris} er Nash-likevekt Men kollektivt irrasjonelt å sette lav pris Samlet profitt er 40 høyere ved KARTELL enn ved KONKURRANSE Implikasjon ’Failing firm’ vil ikke nødvendigvis skyldes rovadferd Kan rett og slett være ødeleggende konkuranse SAS – Braathens – Color Air Var det rovadferd av SAS, eller kun hard konkurranse om kundene? Sørgard Konkurransestrategi

Eksempel: Kraft i 1992 Kraftprodusentene fortvilet sommeren 1992, fordi pris var 2 øre/kWh (Sørkraft): 'Det er meningsløst at den gode varen som vi produserer skal selges for nesten ingenting, og at grunnen til dette er at vi og våre medprodusenter tilbyr varen til salg til denne prisen.’ Eksempel på fangens dilemma …. Når en har overflod av en homogen vare, er det fare for å ende opp i en ’ond sirkel’ Stadig underkutting Ender ned i pris (tilnærmet) lik grensekostnad … eller tømte de magasinene om sommeren for å få høy pris om vinteren? Sørgard Konkurransestrategi

Hvordan unngå hard konkurranse? Produktdifferensiering (avsnitt 4.1.2 og 4.4) Mister ikke alt salget dersom rivalen setter en lavere pris enn en selv Klausuler og kontrakter (avsnitt 3.2) Binder seg opp til å opptre annerledes Frivillig kapasitetsbeskrankning (avsnitt 4.2 og 4.5 Ingen grunn til å kutte pris, for en får ikke solgt noe mer enn dagens kapasitet Spillet gjentas i flere perioder (kapittel 6) Kan utløse priskrig hvis en bryter ut av en fredelig situasjon Sørgard Konkurransestrategi

Klausuler og kontrakter Eksempel: ’meet-competition’ clause [MCC] Bedriften har en opsjon på å kunne matche et eventuelt bud av en rival Kjært barn har mange navn (ikke bare MCC) ’meet-or-release’ ’last-look provision’ Ikke uvanlig i bedriftsmarkedet Men er også benyttet i forbrukermarkedet, for eksempel hvitevarer (Elkjøp): Hvis du finner varen billigere hos vår konkurrent, kan du komme tilbake til oss og få refundert prisdifferansen Hva skjer hvis begge bedrifter har MCC? Sørgard Konkurransestrategi

Begge har MCC Bedrift 2 (100,100) (80,80) Bedrift 1 (80,80) (80,80) Høy pris Lav pris KARTELL Høy pris (100,100) (80,80) Bedrift 1 KONKURRANSE (80,80) Lav pris (80,80) (Bedrift 1, Bedrift 2) Ingen av dem har lenger incentiv til å avvike fra en høy pris Sørgard Konkurransestrategi

Prisgarantiklausul Dersom du innen 30 dager etter kjøpet finner det samme produktet billigere hos oss [Elkjøp], utbetaler vi prisdifferansen Garanterer kunden den beste prisen den gir til andre kunder Kunden kan være så mangt ’most-favoured-customer’ ’most-favoured-nation’ Bidrar til mindre hard konkurranse Dyrt for en bedrift å senke prisen til en kunde Hver kunde mindre ivrig til å forhandle om pris Sørgard Konkurransestrategi

Klausuler – et problem? Mindre lønnsomt for rivalen å senke prisen Møt-konkurransen klausul Mer kostbart for en selv å senke prisen Prisgarantiklausul Mer kostbart for kundene å skifte selskap Lojalitetsrabatter (EURObonus m.m.) Mindre incentiv til aggressiv prising Bør klausuler forbys? Sørgard Konkurransestrategi

Investering og konkurranse I mange næringer investeringsbeslutninger før de møtes i markedet Investering i kapasitet Investering i FoU Investering i reklame Charterselskaper til Syden Inngår kontrakter om flyseter og hotellplasser minst ett år før selve charter-turen foretas Tar listepris, eller den pris som klarerer markedet (restplasser) Sørgard Konkurransestrategi

Kapasitetskonkurranse = Cournot Trinn 1: Bedriftene setter kapasitet Trinn 2: Bedriftene setter priser Rent teknisk det samme som en modell der de setter kvantum (mengde salg) COURNOT-konkurranse (avsnitt 4.2) Kan da vise følgende: Lite hard konkurranse selv om de opptrer uavhengig av hverandre (ikke kartell) Sørgard Konkurransestrategi

Cournot-modellen To bedrifter, 1 og 2 c = grensekostnad for hver av dem F = fast kostnad Qi = Kvantum tilbudt av bedrift i, i=1,2 P = A – Q1 – Q2 En (invers) etterspørselsfunksjon, som er lineær Følgende profittfunksjon for bedrift i: Pris Sørgard Konkurransestrategi

Cournot-modellen forts. Velger kvantum slik at en verken taper eller vinner på å selge mer: Omformer uttrykket: Kalt beste respons funksjon For et gitt valg av rivalen, viser hvilket valg som er best for en selv Sørgard Konkurransestrategi

Cournot-likevekt Q2 R1(Q2) R2(Q1) Q1 Pris = grensekostnad (Bertrand) Monopolpris R2(Q1) Q1 Fristes ikke nå til å ta hele markedet (jfr. Bertrand) Har ikke kapasitet til å dekke alle etterspørsel når en setter prisen på trinn 2 Hver og en bevisst at en kan bidra til høyere pris ved å ha mindre kapasitet Sørgard Konkurransestrategi

Lite hard konkurranse? Nå oppnår bedriftene profitt Mindre hard konkurranse enn ved priskonkurranse, men hardere konkurranse enn ved kartell Charterselskapene våren1996: ’.. det ligger an til færre restplasser enn i fjor. .. I bransjen mener man nå å ha funnet en behagelig balanse mellom tilbud og etterspørsel’. Et fåtall aktører dominerte (og dominerer) denne bransjen Lite hard konkurranse resultat av tilsiktet kapasitetsbegrensning Sørgard Konkurransestrategi

Myndighetene maktesløse? Hver og en opptrer uavhengig av hverandre En Cournot-likevekt er en Nash-likevekt Kan ikke forby dem å konkurrere slik Må eventuelt gjøre noe med markeds-strukturen Forbud mot bedriftserverv, for å sikre hard konkurranse Air Tours + First Choice fusjon i EU Retten omgjorde kommisjonens vedtak, og tillot en slik fusjon fra fire til tre bedrifter i charternæringen EU har fokusert på faren for kartell, og dermed er det vanskelig å forby en fusjon som ikke fører til kartell EU sitt regelverk nå foreslått endret, slik at det blir lettere å forby fusjon i et oligopol med konkurranse Sørgard Konkurransestrategi