Servicerådet i Fredrikstad kommune Et eksperiment i brukermedvirkning Servicekonferansen 2008 Ingrid Trømborg
Om det å spørre om råd…
Vet vi hva innbyggerne ønsker?
Ideen bak 2002 Dialog med brukere på fagspesifikke områder fungerer Nytt servicetorg med fokus på brukere, men uten systematisert brukerdialog Service som fag løftes fram!
Gjennomføring Politisk vedtak 2003 Rådgivende organ for rådmannen 3 representanter fra lokalsamfunnsutvalg Rådmann, økonomisjef og servicesjef 4 møter i året
Opplegg Innhold forberedt administrativt Bruk av fagfolk på aktuelle områder Temaer ble fastsatt i samarbeid Evaluering undervegs
Hva fikk vi?
Erfaringer 2003-2007 Litt mye ”hjemme i gata mi” Vanskelig å separere serviceaspekt fra tjenesteleveranse og økonomi For få innspill som kunne jobbes med Deltakerne opplevde det positivt å bli spurt til råds
Ny strategi fra 2007 En representant fra hvert av de 23 lokalsamfunnene Aktiv deltagelse i møtene Dokumentasjon og rapportering Referansegruppe i serviceprosjekt fra 1.1.2009
Kommunikasjon er stadig ikke lett… Takk for oppmerksomheten!