Servicerådet i Fredrikstad kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Tanker om brukermedvirkning
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Christina Ødegård sin lærlings tid
Norsk sykepleierforbund Bodø
Nordisk tilsynskonferanse
MENTAL HELSE Nordland Årsmøte, Bodø 26
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Serviceutvikling i endringens tid Servicekontorene etter NAV – hva nå ? Servicekonferansen 2008 – samarbeid og utvikling.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Den ideelle kommunesammenslåing
E-demokrati Lasse Berntzen Høgskolen i Vestfold. Demokrati i forfall?  Kommunevalget ,8 %  Fylkestingsvalget ,1%.  Trenden forsterkes.
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
15. november 2000 Redaktører – Willy, Gunnar, Kirsti og Gro Magnhild Stor jobb i forarbeidet.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Kompetansesentrenes tilbud til personer med minoritetsbakgrunn og sjeldne og lite kjente diagnoser Prosjekt støttet av Helsedirektoratet, (med 60% prosjektleder),
Rapporten avdekker ikke at VTA- tiltaket generelt har dårlig økonomi. KPMG-RAPPORTEN, 25. FEBRUAR 2004.
Presentasjon av fagseksjonen Kurs Spesialistordningen Veiledning Annen faglig virksomhet.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Avdeling for sosionomutdanning
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Forankring fryder! Sammen for en levende by Rådmann Inger Østensjø
Styringsprinsipper Styringssystem
Organisering av de politiske sekretariatene og litt mer enn det...
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Distriktsmedisinsk senter (DMS) i Sunndal kommune Storfjordkonferansen Harriet Berntsen assisterende rådmann.
Budsjettarbeidet i 2005 Arbeidet i DKFU i forbindelse med budsjettet Strategi ved inngangen av året Historikk fra 2005 Konkrete resultater oppnådd Utgangspunkt.
Betegnelsen kommune Betegnelsen ( ”begrepet” ) kommune ble innført ved lov av 14. januar 1837 I Norge er kommunen den laveste administrative inndelingen.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Lovgrunnlag Historikk Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Samarbeid mellom sykehus og kommune med fokus på brukeren Kurt Kleppe Josefsen Vestre Viken.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Brukermedvirkning i norske kommuner hovedfunn
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Modellkommunene Hva er unikt?
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
HR nettverk Østfold - Bakgrunn og rammer. Morten Oppegaard, rådgiver.
Handlingsrommet i kommunale anskaffelser Lin Helliesen, styreleder KSI KSIs årssamling Fredrikstad,
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Den gode skoleeier I Nes.
Styring og ledelse Gr.3 Plan og styringssystem
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
KS-prosjekt: Kravspesifikasjon for eServicetorg i kommunene
Kommunalt foreldreutvalg
Asker Kommune Helse og omsorg
Evaluering fra samarbeidsgruppemøte
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
hvordan kan det gjennomføres?
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Utskrift av presentasjonen:

Servicerådet i Fredrikstad kommune Et eksperiment i brukermedvirkning Servicekonferansen 2008 Ingrid Trømborg

Om det å spørre om råd…

Vet vi hva innbyggerne ønsker?

Ideen bak 2002 Dialog med brukere på fagspesifikke områder fungerer Nytt servicetorg med fokus på brukere, men uten systematisert brukerdialog Service som fag løftes fram!

Gjennomføring Politisk vedtak 2003 Rådgivende organ for rådmannen 3 representanter fra lokalsamfunnsutvalg Rådmann, økonomisjef og servicesjef 4 møter i året

Opplegg Innhold forberedt administrativt Bruk av fagfolk på aktuelle områder Temaer ble fastsatt i samarbeid Evaluering undervegs

Hva fikk vi?

Erfaringer 2003-2007 Litt mye ”hjemme i gata mi” Vanskelig å separere serviceaspekt fra tjenesteleveranse og økonomi For få innspill som kunne jobbes med Deltakerne opplevde det positivt å bli spurt til råds

Ny strategi fra 2007 En representant fra hvert av de 23 lokalsamfunnene Aktiv deltagelse i møtene Dokumentasjon og rapportering Referansegruppe i serviceprosjekt fra 1.1.2009

Kommunikasjon er stadig ikke lett… Takk for oppmerksomheten!