Korrupsjon og bistand Inge Amundsen, seniorforsker, CMI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand
Hva er risikosonene? Missiologisk Forum 21. november 2013
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
OSLO COMPLIANCE FORUM 2013 Onsdag 6. mars.
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Sivilsamfunnet Innhold: Sivilsamfunnet- definisjoner
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Skandinavisk næringsliv og CSR
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Vergemålsreformen – ny lov om vergemål
Tre påstander  Internasjonalt, i ILO og FN har Norge markert seg som en forkjemper for urfolks rettigheter.  I Norge er det en bred erfaring, både faglig.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Paul J. Manger, Gruppeleder SIU Retningslinjer ved irregulære forhold som skjer under SIUs programavtaler.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven – paradigmeskifte for vår interessepolitiske retorikk og metode? SAFO konferansen januar 2009 Gunnar.
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
The Global Challenge Utfordrende prosjektplanlegging PROSJEKT 2004 – 7. oktober.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Hvitvasking Kostnader/merarbeid /flere meldinger Sikkerhetssjef Ole Jørgen Eiterå SpareBank1 Gruppen AS 14.September 2005.
Tilsyn og kontroll Valgfagsforelesning JUR 5700 v/Njål Høstmælingen Senter for menneskerettigheter 7. mars 2006.
Tilsyn og kontroll Valgfagsforelesning v/Njål Høstmælingen Senter for menneskerettigheter 13. oktober 2005.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
En mer produktiv stat Kristin Clemet Gullalderen 2005 – 2015: + ca. 100 mrd kr.
Korrupsjon og bistand Inge Amundsen, seniorforsker, CMI.
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Kan bistand fremme demokrati og menneskerettigheter? Seminar i regi av Høyres utenriksfraksjon Oslo 14. januar 2011 Vidar Helgesen.
Den politiske styringskjeden
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
Den internasjonale arenaen
KDTO LÅT Presentasjon av våre oppgaver og prioriteringer
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Hvorfor er noen land rike og andre fattige?
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Korrupsjon og bistand Inge Amundsen, seniorforsker, CMI

Korrupsjon og bistand •Bakgrunn: CMI og U4 •Repetisjon: teori og korrupsjonens følger •Hva gjør bistandsorganisasjonene •Anti-korrupsjon •Godt styresett og demokratisering •Utfordringer for bistanden •Lærdommer og anbefalinger

Teori STATEN •Makthavere •Politikere •Statlige tjenestemenn •Funksjonærer, byråkrater •Valgt •Utnevnt Ikke-STATLIGE aktører •Private individer •Private firmaer •NGO’er, sivilsamfunn •Brukere, klienter •Kontraktører

Teori POLITISK korrupsjon ”Grand corruption” BYRÅKRATISK korrupsjon ”Petty corruption”

Teori •Politisk korrupsjon i verden

Sammenhengen korrupsjon & økonomi

Sammenhengen korrupsjon & politikk

Korrupsjonens følger • KORRUPSJON De FATTIGE Rettferdighet Tjenester Likhet ØKONOMISKE Høyere investeringskostnader Mindre vekstpotensiale Mindre investeringer Mindre konkurranse Gale investeringer Mindre inntekter Lavere kvalitet Høyere priser Mindre vekst Kapitalflukt INSTITUSJONELLE Høye kostnader for kontroll Mindre adgang til rettferd Mindre adgang til service Skjeve innkjøp Sendrektighet Urettferdighet Ineffektivitet POLITISKE Ikke-transparente beslutninger Mindre politisk konkurranse Manglende politisk vilje Manglende politisk tillit Autoritære styreformer Mindre ‘accountability’ Perverterte valg Delegitimering SOSIALE Mistro Nepotisme Klientellisme Økte forskjeller Mindre deltakelse Mindre sosial kapital

Forklaringer betyr mye •Økonomiske forklaringer •Privatiseringer? •Deregulering? •Kontroll og straff? •Institusjonelle forklaringer •Administrative reformer? •Kapasitetsbygging? •Institusjonsbygging? •Watchdog agencies? •Politiske forklaringer •Demokratisering? •Institusjonelle reformer? •Juridiske reformer? •Sosiokulturelle forklaringer •Opplæring og trening? •Bevisstgjøring? •Overbevisning? •Omvendelse?

Hva gjør bistandsorganisasjonene? •Innomhus • Anti-korrupsjons koordinator • Opplæringstiltak • Whistleblowers • Informasjonsutveksling, koordinering (OECD/DAC, U4) • Tiltak mot korrupsjon i bistandsprosjekter • Codes of conduct •Internasjonalt • OECD konvensjonen (bestikkelser) • FN konvensonen (korrupsjon) • FATF (hvitvasking) • WB/IMF, regionale utv.banker •Påtale og utlevering •Mutual legal assistance •Asset recovery

Hva gjør bistandsorganisasjonene? •Godt styresett •Forvaltningsreformer •Offentlige innkjøp •Finansforvaltning •Skattesystemer •Åpnehet/innsyn •Anti-korrupsjonskommisjoner •Demokratisering •Lovgivning, domstoler •Parlamenter •Valg og valprosesser •Politiske partier •Sivilsamfunnsorganisasjoner •I samarbeidslandene •Programmer og prosjekter •Offentlige reformer og tiltak (75%) •NGOer og sivilsamfunn, deltakelse, innsyn (25%)

Hva gjør bistandsorganisasjonene? •Institusjonsbygging og reform •Parlamenter og parlamentsreform •Juridiske apparat og juridisk reform •Spesielle institusjoner •Ombudsmenn •Anti-Corruption Agencies •Forvaltningsreformer •Dereguleringer •Lover, forskrifter og etiske regler •Codes of conduct •Riksrevisjon og annen revisjon •Toll og skatteetat •Lokalforvalting og desentralisering •Forebyggende tiltak •Tilgang på informasjon, åpenhet •Medier •Undersøkende journalistikk •Offentlige anbud og kontrakter •Assets disclosure •Brukerkontroll •Integrity pacts •Citizens’ charters •Motivering og ledelse •Bedriftskultur •Kunnskap og bevisstgjøring •Sivilsamfunnet •Klageinstanser

Hva gjør bistandsorganisasjonene? •Kontroll, påtale og straff •Finansforvaltning •Kontroll av finanstransaksjoner •Kontroll av eiendom og interesser •Økokrim •Etterforskning •Påtale •Elektronisk overvåkning og kontroll •Amnesti, straffefrihet og straffelette •Forebygging og kontroll med hvitvasking •Beskytelse av informanter/klagere •Monitoring og oppfølging •Landstudier •National Integrity Studies •Politisk økonomi •Public Expenditure Tracking •Drivers of Change analysis •Målbare indikatorer på •Institusjonelle reformer •Administrative reformer •Juridiske reformer •Internasjonalt samarbeid •Påtale og utlevering •Mutual legal assistance •Asset recovery

Hva kan bistandsorganisasjonene gjøre? •TI: The Corruption Fighter’s Tool Kit •UN ODC: Anti-Corruption Tool Kit •USAid: A Handbook on Fighting Corruption •U4: Project database

Utfordringer for bistanden •Korrupsjonen er et STORT problem •Gjør bistandsorganisasjonene små •Gjør bistanden dyrere og mer komplisert •Globaliseringen hjelper.. og forvansker •Informasjonstilgang og internasjonalt press •Internasjonalt problem •Internasjonal økonomisk kriminalitet •Hvitvasking, skatteparadiser •Tilbudssiden •Givere må koordinere seg og samarbeide

Utfordringer for bistanden •Bistand er en del av problemet, når den.. •Ignorerer korrupsjonsproblemet •Støtter “hvite elefanter” •Støtter korrupte regimer •Driver massive og ukoordinerte pengeoverføringer •Finansierer ‘myke’ investeringer og muliggjør ‘harde’ for mottakerne •Bruker korrupte lokale tjenesteleverandører •Binder bistanden •Bidrar til ”the ressource curse”

Utfordringer for bistanden •Bistandens instrumenter er.. •Utilstrekkelige og mistilpassede •Upolitiske og a-historiske •Administrative og økonomiske heller enn politiske •Fokusert på formelle institusjoner og formell politikk •Sektororienterte og prosjekt/programorienterte •Trekker i motsatt retning •Direkte budsjettstøtte •Desentralisering •Privatisering og deregulering

Lærdommer •Korrupsjon er et reelt utviklingsproblem •Det er de fattige som rammes hardest •Kunnskap og analyseverktøy kommer •Korrupsjon et symptom på dårlig styresett og manglende demokrati •Korrupsjonen må bekjempes i demokratiets navn •Lokal kontekst avgjør alt •Det finnes ingen generelt brukbar strategi •Alle tiltak på tilpasses mottakerlandets korrupsjonsproblem •Needs assessment based and targeted •Sivilsamfunnet er svært viktig •Nødvendig med strategiske partnere og allianser •Politisk dialog er viktig •Politisk vilje er viktig •Ingen kjappe løsninger, dette vil ta tid

Anbefalinger •Gjør hjemmeleksen •Practice what you preach •Bruk alle innganger og muligheter •Mottakerlands uttalelser, signaturer.. •Kontaktpunkter: PRSP, DBS,.. •Valg, konferanser.. •Take them by the word •Keep up the pressure •Harmonisering og samarbeid

Anbefalinger •Samarbeid mellom bistandsorganisasjoner •Dele informasjon og analyse •Harmonisere strategier •Dele på arbeidsoppgaver og ansvar •Harmonisere politiske midler og pressmidler •Svartelisting, sanksjoner og kondisjonalitet •Koordinerte utspill (særlig på politisk korrupsjon) •Snakk med én stemme! •Samarbeid med andre •Harmonisere med mottakerlands myndigheter •Nasjonale stragegier og institusjoner •Argumenter for “win-win”- situasjoner •Bygge strategiske allianser •Alle berørte parter •Personer •Organisasjoner •Drivers of change