Universell utforming – hva, hvorfor og hvordan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi for et inkluderende læringsmiljø
Advertisements

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Godt i dag, godt i framtiden Universell utforming Husbanken rundt
Clas Ola Høsøien NAS høstmøte Trondheim 2009
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven iverksatt HVA BØR VÆRE SAFOS FOKUS NÅ? Gardermoen 24. januar 2009 Kjell Erik Øie statssekretær.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Inkluderende produkter for alle..
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Kjell Erik Øie Statssekretær
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Hva er universell utforming?
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Pilotkommunesamling i Tromsø Ingrid Fagerholt 1. oktober 2007
EIDSKOG KOMMUNE Vi tør å handle annerledes Eidskog skal være en løsningsorientert foregangskommune som viser vei. Visjon.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Introduksjon og brukerveiledning Hensikten med MACS er å tilby et system for å klassifisere hvordan barn med cerebral parese bruker hendene når de håndterer.
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
Toril Bergerud Buene Deltasenteret
Folkehelse og universell utforming
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Forskrift om universell utforming av IKT Frank Fardal.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Brukervennlighet er død– leve brukeropplevelsen. Trend 1: Produkter er blitt for komplekse. 2Agile UX.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Bygg og miljø 1 Sanntidsinformasjon for synshemmede i kollektivtrafikken - ett skritt nærmere universell utforming? Foto: Thomas Barstad.
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Identifisere behov – og etablere krav
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Funksjonshemming et begrep i endring som forvaltningsmessige konstruksjoner eller ikke? Marianne Hedlund (ph d) Inst for sosialt arbeid og helsevitenskap.
Tema: Universell design Rune Runnestø Mem Thi Van Seminar om utfordringer og muligheter innen Universell utforming av IKT 5. Mars 2009.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Hafjellseminaret våren 2012
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
WEB og tilgjengelighet En kort intro. Tilgjengelighet/universell utforming Tilgjengelighet (fysisk) En side kan være tilgjengelig uten åvære UU, men UU.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Identifisere behov – og etablere krav
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Brukbarhetstesting og feltstudier
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Universell utforming – hva, hvorfor og hvordan Tom Vavik Institutt for design Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Universell utforming – hva, hvorfor og hvordan En introduksjon med vekt på produktdesign og design av tjenester. En liten innledning til en introduksjon på et stort tema. Trekke frem noen sider ved dette området. Skrape litt i overflaten på et stort og høyaktuellt tema. Hyggelig å se så mange, et ærefullt oppdrag. Tjeneste: Hjelp, bistand, nytte, arbeid Tjenesteytende næringer: tertiærnæringer: kommunikasjonsnæringer som telekommunikasjon transport næringer som persontransport, informasjonsnæringer som telenor mobil. Arkiv, bibliotek og museer. TEsrt

Innhold Hva Definisjoner og bakgrunn Kort tilbakeblikk Tilgjengelighet Hvorfor Demografi og økt kompleksitet Holdningsendringer En stor kjøpesterk brukergruppe Hvordan Brukersentrert design Prinsipper og retningslinjer Studentprosjekter Tilgjengelighet: accessibility, availability Prinsipper og retningslinjer og standarder TEsrt

Hva Tilbakeblikk - definisjon 1991: ” Universell utforming er utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpasning og spesiell utforming.” (Ronald L. Mace. The Center for Universal Design, USA.) Inkludere ikke ekskludere Historisk tilbakeblikk. Produkter tolker jeg her som både varer og tjenester. Hensikten med universell utforming er å gjøre livet enklere for alle ved å gjøre produkter, kommunikasjoner og bygde omgivelser lettere å bruke av så mange mennesker som mulig for en liten eller ingen ekstra kostnad. Universell utforming tjener mennesker i alle aldre og alle grader av funksjonsevne. TEsrt

Hva Design for alle - kjært barn … Universal Design, USA Universell utforming, Norge Inclusive design, England Design for alle Danmark, Finland, ND Transgenerational design Accessible design Terminologi I Danmark benyttes primært termen Design for Alle (DfA). Finnerne og svenskere anvender også Design for Alle, hvorimod nordmændene har valgt termen universel udformning. Universal Design (UD) er den amerikanske terminologi, men de benytter nu oftere og oftere DfA. I England bruger man Inclusive Design. UD – i den amerikanske version – har primært fokuseret på tilgængelighed – de fysiske barrierer i samfundet, hvor Design for Alle har et langt bredere fokus og bl.a. også ser på strategier. Inclusive Design Roger Coleman, Royal College of Art (RCA) Patrick Jordan Design Council Universal Usability Gregg Vanderheiden TEsrt

Hva Universell utforming Målet med universell utforming er god tilgjenglighet på alle områder. I så stor utstrekning som mulig bør tilgjengelighet oppnås gjennom hovedløsningen, uten behov for tilpasning, særløsninger eller tilleggsløsninger. Historisk tilbakeblikk. Produkter tolker jeg her som både varer og tjenester. Hensikten med universell utforming er å gjøre livet enklere for alle ved å gjøre produkter, kommunikasjoner og bygde omgivelser lettere å bruke av så mange mennesker som mulig for en liten eller ingen ekstra kostnad. Universell utforming tjener mennesker i alle aldre og alle grader av funksjonsevne. TEsrt

Hva Inclusive design Inclusive design is “The design of mainstream products and/or services that are accessible to, and usable by, as many people as reasonably possible … without the need for special adaptation or specialised design.” (British Standards Institute, 2005)

Hva Tilbakeblikk – lovgivning og prinsipper 1990 The Americans with Disabilities Act (ADA) 1997 7 prinsipper for universell utforming: 1. Like muligheter for bruk 2. Fleksibel i bruk 3. Enkel og intuitiv i bruk 4. Forståelig informasjon 5. Toleranse for feil 6. Lav fysisk anstrengelse 7. Størrelse og plass for tilgang og bruk Hvorfor, Vietnamkrigen etc TEsrt

Hva Gap – modellen Ref.: Deltasenteret Yteevne Samfunnets krav Funksjonshemning (gap) Personforutsetninger

Hva Gap – modellen Ref.: Deltasenteret Yteevne Funksjonshemning (gap) Samfunnets krav Personforutsetninger Behandling Opplæring

Hva Gap – modellen Ref.: Deltasenteret Universell utforming Yteevne Tilrettelegging Hjelp og bistand Samfunnets krav Funksjonshemning (gap) Eliminert gap Personforutsetninger Behandling Opplæring

Hva Funksjonsevne er situasjonsbetinget Ref.: Deltasenteret I telefonen opplever ikke blinde funksjonshemming Ved avislesing opplever ikke døve funksjonshemming Ved radiolytting opplever ikke dyslektikere funksjonshemming Ved PC-arbeid opplever ikke rullestolbrukere funksjonshemming

Hva Brukerpyramiden Universell utforming Svake Personlig assistanse Hjelpeteknologi Trenger tilpassing Universell utforming Brukernes evner De som kan bruke alt Gode Ref. Knut Nordby 2003 TEsrt

Hva Fysisk og kognitiv tilgjengelighet Fysisk tilgjengelighet Adkomst Fremme selvstendig bruk Fleksibilitet og valgmuligheter Kognitiv tilgjengelighet Sanser Lett å forstå, lære og huske TEsrt

Hva Globalt engasjement på designområdet Era 05. World Design Congress 2005: Design for All i Oslo The 2nd International Conference for Universal: Design in Kyoto, 2006 Include 2007: Designing with people - International conference on inclusive design: Royal College of Art, London, April 2007 Roger Colemann innleder We are pleased to announce that Include 2007, our fourth international conference on inclusive design, will take place at the Royal College of Art, London, UK, 2 to 4 April 2007. There will be a welcome reception on Sunday 1 April. Include 2007 is the fourth Include conference and promises to be an exciting forum that builds on previous conferences in two ways - by making user participation in all its diversity central to the design discourse and by broadening the constituency for inclusive design among those professions and groups normally outside consideration. The theme of this year is designing with people - strategies, stories and systems for user participation in design. The conference aims to engage those involved in all aspects of user-centred design practice, research and advocacy - from consumers, user groups, designers, design managers and clients to voluntary sector organisations, researchers and policy makers. As interest in inclusive design grows, we need to be more experimental, challenging and discursive in our approach. Inclusive design practice needs to be taken forward with new methods, audiences and practitioners. Conference submissions are invited in relation to this aspiration. TEsrt

Hva Forskning og utvikling EUs 6. rammeprogram: e-Inclusion, e-Accessibility DIADEM ” Delivering Inclusive Access for Disabled or Elderly Members of the community” To doktorgradsstipendiater NTNU og AHO ITFunk - brukerforum i NFR IKT-baserte produkter og tjenester SHdir, Deltasenteret Handlingsplan Tilgjengelige nettsteder Automater for alle! Norsk Designråd Nyskapingsprogrammet Innovasjon for Alle EU: Policyområdet e-Inclusion Fokusområdet e-Accessibility TEsrt

Hva Strategi og filosofi Endrede samfunnsholdninger, lovgivning Like muligheter for å delta i samfunnet Vår egen framtid Flere eldre og økende krav fra myndigheter og organisasjoner om lovgivning og bedre standarder og retningslinjer for utforming av omgivelser og produkter er med på å øke interessen for å designe for andre enn gjennomsnittsborgeren. Designere, arkitekter, planlæggere, virksomheder og myndigheder har et stort ansvar og en stor udfordring i at sikre, at vores fysiske omgivelser, produkter og serviceydelser designes, så alle kan deltage uanset alder og fysisk formåen. TEsrt

Hva Utopi ? Ingen produkter passer til alle For stor variasjon i funksjonsevne og brukssituasjon Produktet gjøres tilgjengelig for en så stor brukergruppe som mulig innenfor kommersielle rammer TEsrt

Hva 3 grunnleggende egenskaper Sansing Sansing via syn, hørsel, hudens sanser… Kognitiv kapasitet Forstå og tolke informasjon, den intellektuelle kapasitet. Kommunikasjon. Motorikk Evne til bevegelse og betjening via muskelstyrke og koordinering Kognitive kapasitet TEsrt

Hva Nedsatt funksjonsevne – fra et arkitekturperespektiv Bevegelsesevne (bevegelseshemmede) Evne til å orientere seg (orienteringshemmet) Toleranse overfor stoffer i miljøet (miljøhemmet) Bevegelseshemmede omfatter blant annet rullestolbrukere, mennesker som trenger krykker, mennesker med revmatisme, med hjerteproblemer og med nedsatt kraft i armer og bein. Bevegelseshemmede kan også ha redusert evne til å bevege seg raskt, ha lengre reaksjonstid og redusert balanseevne. Blinde og svaksynte, døve og andre hørselshemmede, samt mennesker med forståelseshandikap er på ulike måter orienteringshemmede. Disse gruppene har ulike krav til omgivelsene for at de skal være tilgjengelige og brukbare. Mennesker med astma og allergi reagerer på stoffer i miljøet, det vil si materialer som berøres og forurensning og stoffer i luften, for eksempel pollen. TEsrt

Hvorfor Stor ny brukergruppe Flere over 50 år enn under i EU i 2020. Alder reduserer funksjonsevnen En økende, kravstor og ressurssterk gruppe. Stort markedspotensiale Befolkningsutviklingen TEsrt

Hvorfor Unngå å ekskludere brukere med vanlige behov Barn under 16 år 20 % Eldre over 65 år 15 % Funksjonshemmede 10% Venstrehendte 8% Fargeblinde 7% Fremmedspråklige 5% Dyslektikere Allergikere Dyslektikere, skjulte lese- og skrivevansker en stor gruppe TEsrt

Hvorfor Overlappende funksjonsnedsettelser

Hvorfor Periodevis nedsatt funksjonsevne Redusert mobilitet TEsrt

Hvorfor Brukssituasjonen krever multimodale grensesnitt Hånd og fingerferdighet Heldekkende drakter Grove hansker Fremkomstmidler som rister Kognisjon Distraherte I panikk Alkoholpåvirkede Syn Dårlig lys Små skjermer og liten tekst Øyne er opptatt Når det er mørkt Vi har glemt våre lesebriller Hørsel I støyende omgivelser Alle - det er vi, oss ! Produkter må kunne betjenes når Vi får alle nedsatt tanke- og forståelsesevne når TEsrt

Hvorfor Samfunnsøkonomi Ref.: Deltasenteret Dyrt Personlig assistanse Individuelle hjelpemidler Tilrettelegging for grupper Universell utforming Billig

Hvorfor The Philips Index (2004) found that about two thirds of the population as a whole have difficulties with technological products, and would therefore benefit from items designed to be more accessible and usable ( Ref: Inclusive design. Toolkit. 2007.)

Hvorfor Resultatet av selvbetjeningssamfunnet kompleksitet tilpassing Produkters kompleksitet høy Økende gap i brukervennlighet Brukerens tilpassing Vinnerne de som redusere gapet, gode løsninger for alle Konkurransefortrinn UtviklingEt selvbetjeningssamfunn for alle ? Gapet i brukervennlighet (ETSI EG 2002) Internett, mobile tjenester, kø- og bilettsystemer Må kunne alt i dag ? Datasystemer, alle blir generalister, større krav til den enkeltes kunnskap. Videoopptakssytemer DVD Posistivt : Bilettsystem som leser smart kort. Lyd men lys ? Flere ganger ? Se tekst fra standard. Brukerne ikke opplært på alle de nye teknologiske produkter som finnes på markedet i vår digitale verden. Eksempler mobiltelefon, nettbank, digital TV lav tid TEsrt

Hvorfor Behov for økt tilgjengelighet på IKT-området Bedre navigering og gjenbesøk: 50 % tap av det potensielle salget fra et nettsted når folk ikke finner det de trenger. 40 % tap på gjenbesøk av brukere som et resultat av negative erfaringer ved det første besøket. Tilgjengelige nettsteder for alle: Vinnerne de som gjør noe med dette. Skandiabanken TEsrt

Hvordan I en bevisst designprosess Mål Alle skal mestre sin hverdag Strategi Utvikle fysiske og organisatoriske løsninger Områder Bygninger og uteområder Gjenstander og tjenester IKT-løsninger Virkemidler Øke brukervennlighet og opplevelse via brukermedvirkning Informasjon Brukererfaringer Analyser Spesifisering av krav fra brukerne, konteksten og oppgavene Prinsipper Anvende retningslinjer og sjekklister Vurdering Evaluering og testing med brukere Mestre sin hverdag Likestilling Ikke-diskriminering Like muligheter Likeverd Selvbestemmelse Aktiv deltakelse Personlig ansvar Sosialt ansvar TEsrt

Hvordan I designprosessen

Hvordan I designprosessen Identifisere behov og krav Utvikle alternative designløsninger Bygge testversjoner Evaluering med brukere

Hvordan … i designprosessen Planlegging og analyse Brukerprofil og interessentanalyse Evaluering av eksisterende produkter Litteratur og standarder Spesifikasjon av brukerkrav Design System- funksjons- og oppgaveanalyse Overføring av brukerkrav til anvendbare data Teste og evaluere mock-ups og tidlige prototyper Testing og verifisering Testing av prototyper med bruker Modifisering Evaluering står sentralt. Det finnes en rekke metoder og teknikker for evaluering av eksisterende produkter, av modeller underveis i designprosessen og av prototyper. TEsrt

Hvordan Brukbarhet kan oppnås ved.. 50% kunnskap om og fra brukeren Egenskaper, begrensninger, kapasiteter og erfaringer Fysiske Kognitive Psyko-sosiale 50 % metoder og teknikker Analyse Bruker Brukssituasjon Bruksmåte Krav Brukerkravspesifikasjon Evaluering Eksisterende produkter Enkel funksjonsmodell Tester Brukertester Metode er systematisk fremgangsmåte for å nå et mål. I analysen deler en opp problemet i mindre enheter for så i en syntese og trekke sammen til prinsipper, konsepter og konklusjoner. TEsrt

Hvordan 3 grunnleggende egenskaper Persepsjon Sansing via syn, hørsel, hudens sanser… Tolking Forstå og tolke informasjon, den intellektuelle kapasitet Betjening Evne til bevegelse via muskelstyrke og koordinering Kognitive kapasitet TEsrt

Hvordan Product user interaction (Norris and Wilsson, 1999)

Hvordan Hvordan oppleves produktet ? Trekk ved selve produktet Egenskaper ved brukeren Miljøet omkring, i hvilken sammenheng det opptrer i Hvordan det brukes, hvilke oppgaver som utføres Samspillet, interaksjonen mellom bygget og sluttbrukeren. En svaksynt eller rullestolbruker opplever det annerledes enn andre Garderobe, toalettforhold, rullebrettkjøring TEsrt

Hvordan 3-B analyse Brukssituasjon Bruksmåte Bruker Brukerprofil Interessentanalyse Brukssituasjon Fysiske og psykososiale miljøforhold Bruksmåte Oppgaveanalyse TEsrt

Hvordan .. via teknikker og verktøy Observasjoner Intervjuer Brukererfaringer Spørreskjemaundersøkelser Brukertester Simuleringer Sjekklister og retningslinjer Ekspertevalueringer Behov og krav electing users that represent a spread across the target population, or else to find users that sit at the extremes of that population. There are many methods of assessing the utility and usability of products. The methods discussed below can be implemented at different stages of the design process. TEsrt

Hvordan Brukerbegrepet Primær, sekundær og uønsket bruker Brukerprofil Egenskaper ved brukerne Brukere med spesielle behov Interessantanalyse Aktører i livssyklusen Begrepet bruker anvendes først og fremst om sluttbrukeren som er den person som er knyttet til produktet i en brukssituasjon. Sluttbrukeren kan defineres som en person som er involvert i en målrettet aktivitet som tar utgangspunkt i et samvirke med et objekt, en vare, et system, et miljø eller en tjeneste. Brukerbegrepet kan også anvendes på alle som kommer i kontakt med produktet i løpet av dets livssyklus fra produksjon til gjenvinning og på alle brukerkategorier som har interesser i produktet; interessentene. Brukere er mennesker som utvikler seg gjennom et helt livsløp og har vekslende behov underveis. Det er derfor viktig å vite noe om menneskelig utvikling både fysisk, psykisk og sosialt og være bevisst hvordan de påvirkes av produkter, systemer og miljø. Primærbrukerne er de som produktet, arbeidsplassen eller systemet er beregnet for. Sekundærbrukerne kommer ofte mer indirekte i kontakt med produktet eller bruker produktet på andre måter enn det som er produktets hovedformål. Denne gruppen kommer ofte i bakgrunnen da deres forutsetninger og behov er lett å overse. Et eksempel vil belyse forholdet mellom disse to hovedgrupper brukere: Ved en billett- eller parkeringsautomat er trafikantene og publikum primærbrukere. De som tømmer, fyller og vedlikeholder automatene og de som holder rent eller rydder snø om vinteren er sekundærbrukere. En tredje gruppe brukere er de uønskede. Det kan være barn i forhold til en motorgressklipper eller de som gjør hærverk på buss og trikk. I forhold til denne gruppen bør en søke løsninger som beskytter mot fare og reduserer trangen til å utøve skadeverk. TEsrt

Hvordan Egenskaper ved brukerne Sjekkliste Generelle beskrivende egenskaper Grunnleggende fysiske egenskaper Kognitive egenskaper Egenskaper av holdningsmessig karakter Spesielle ferdigheter og trening Erfaringer og eksponering: Novis/ekspert , tilfeldig/frekvent bruker Motorisk og annen ferdighet Personlighetstrekk Funksjonsnedsettelser Kulturelle forskjeller ......

Hvordan Interessantanalyse Tegn alle interessenter opp i et diagram og marker alle relevante innbyrdes relasjoner Undersøk hvem som kan tenkes å få direkte og indirekte interesse i produktets betjening Beskriv hvordan disse relasjoner påvirkes av produktets utforming TEsrt

Hvordan Aktører i livssyklusen Innovatør i design Konstruktør i engineering Montør i produksjon Distributør i transport Operatør i bruk Reparatør i service og vedlikehold Demontør i demontering Renovatør i avfallsbehandling, gjenvinning og resirkulering TEsrt

Hvordan Brukssituasjon Fysiske og psykososiale miljøaspekter Kontekst og bruksområder 1: De fysiske rammer 2: Arbeidsredskaper 3: Samarbeide 4: Mobilitet og bruksområde 5: Forandringspotensiale Både fysiske og psykolososiale sider i omgivelsene inngår i brukssituasjonen 1: De fysiske rammer 2: Arbeidsredskaper 3: Samarbeide 4: Mobilitet og bruksområde 5: Forandringspotensiale TEsrt

Hvordan Oppgaveanalyse Hva og hvordan Beskrive og evaluere handlinger og kognitive prosesser i systemer som mennesker og produkter inngår i Hvorfor For å klarlegge ytelseskrav og belastninger og sammenligne med menneskelige kapasiteter og aksepterte normer TEsrt

Hvordan Oppgaveanalyse Funksjonsallokering Fordeling av oppgaver mellom produkt og mennesker Maskiner er overlegne når det gjelder monotone og presise arbeidsoppgaver, mens mennesket i større grad er overlegent når det gjelder fleksibilitet og det å finne nye løsninger Oppgaveanalyse er en samling teknikker for å beskrive og evaluere systemer som mennesker og produkter inngår i. I oppgaveanalysen studeres aktiviteter og oppgaver knyttet til bruken av produktet. Man beskriver hvilke handlinger og kognitive prosesser som kreves av brukeren for å nå et systemmål. Deretter studerer man hvert enkelt arbeidssteg for å klarlegge hvilke ytelseskrav og hvilke belastninger dette arbeidssteget medfører. Disse sammenlignes med menneskelige kapasiteter og aksepterte normer. Eventuelle endringsbehov identifiseres. Funksjonsallokering Ved design av tekniske produkter er det viktig å ha et bevisst forhold til fordeling av oppgaver mellom produkt og mennesker. Under utvikling av en bil, for eksempel, må man avgjøre hvilke funksjoner føreren skal ta seg av og hvilke bilen skal utføre. Skal det være elektrisk vindussenking, automatisk choke og automatgir? Å fordele funksjoner og oppgaver mellom bruker og produkt går både under betegnelsen funksjonsallokering og oppgaveallokering. Funksjonsallokering bør skje tidlig i prosjektet, før konkrete designløsninger genereres, slik at den mest hensiktsmessige løsningen velges. Allerede når kravspesifikasjonen utarbeides er det på tide å vurdere konsekvensene av funksjonsallokeringen. Diagrammet nedenfor viser en fremgangsmåte som sikrer at allokeringen er tatt hensyn til når produktet spesifiseres. TEsrt

Hvordan Kravspesifikajson Overordnede funksjonelle krav Tekniske krav Krav som følge av egenskaper ved brukerne Krav fra omgivelser og kontekst Krav ut fra mål til bruksegenskaper (usability)

Hvordan Via ledelsesfilosofi - strategi BS 7000-6:2005 Design management systems. Managing inclusive design. Guide: Organisatorisk nivå Kulturelle forandringer i fire trinn Prosjektnivå Fem prinsipielle faser BS 7000-6:2005 Design management systems. Managing inclusive design. Guide Now that the Disability Discrimination Act 1995 is in full force, are your products and services designed to meet the needs and limitations of the wider population? BSI British Standards Institution (BSI) is pleased to announce the release of a brand new British Standard, BS 7000-6:2005 Guide to managing inclusive design because appropriate access to information, products, services and facilities is a fundamental human right. This new guide can help you to implement a systematic approach so that your products and services can be used by diverse users without difficulty or adaptation. Disability is not a simple consequence of an individual's impaired capability, but results from a failure to take proper account of the needs, capabilities and preferences of all potential users when designing products and services. Internationally, significant legislation, regulations and changing attitudes within society have created a framework for a more inclusive society. Having an inclusive philosophy to design management, your organization stands to benefit in many ways including: improved quality of products increased sales customer satisfaction and loyalty stronger brand values and enhanced brand recognition greater profitability and improved returns on investment. Bilde av Coleman Hvordan lede inkluderende designprosjekter TEsrt

Hvordan Gjennom brukersentrert design Designer User New product TEsrt

Hvordan Studentprosjekter

Den Overflatiske Opplevelse - emballering av dagligvarer Diplomoppgave vår 2006; av Mari Grjotheim og Hege Seljelid

Hvorfor temaet taktilitet i emballasje? - En morsom, fri og kreativ oppgave som diplom - Den taktile sans er et spennende tema vi begge har ønsket å jobbe mer med. - Fordypning innen område emballasje - Dagligvarehandelen er et stort marked med forbedringspotensial, både i forhold til ”design for alle” og i forhold til differensiering - Uavhengighet av samarbeidspartnere gir friere rammer og bredere spekter - Mer en utforskning av muligheter innen temaet enn en ren produktutviklingsprosess - Oppgaven skal fungere som ”jobbsøknad”… emballasje… …taktilitet Diplom våren 2006; Den Overflatiske Opplevelse Mari Grjotheim og Hege Seljelid

Sammendrag av programmet Tema: Utvikle emballasjekonsepter for dagligvaremarkedet med taktile effekter i form og overflate. Relevans: Grafisk utforming er ofte det eneste differensieringsmiddel for standardemballasjer. Handlesituasjonen er gjerne preget av impulskjøp, og kampen om kundenes oppmerksomhet er stor. Produktet skal presenteres gjennom emballasjen. Berøring gis i vår kultur mindre oppmerksomhet enn synet. Universell design; blinde og svaksynte Problemstilling: Hvordan kan vi skape nye produktopplevelser som aktiviserer berøringssansen i tillegg til bare synet? Hvordan kan vi skape attraksjonen til og bedre brukeropplevelsene av produkter ved å anvende taktile virkemidler i emballasjen? Diplom våren 2006; Den Overflatiske Opplevelse Mari Grjotheim og Hege Seljelid

Inndeling av oppgaven Diplom våren 2006; Den Overflatiske Opplevelse Mari Grjotheim og Hege Seljelid

Fase 1; Analyse og informasjonsinnhenting Diplom våren 2006; Den Overflatiske Opplevelse Mari Grjotheim og Hege Seljelid

Fase 1; Analyse og informasjonsinnhenting Diplom våren 2006; Den Overflatiske Opplevelse Mari Grjotheim og Hege Seljelid

Fase 1; Analyse og informasjonsinnhenting Del 1: Diplom våren 2006; Den Overflatiske Opplevelse Mari Grjotheim og Hege Seljelid

Køsystem for alle, 2004 Pål Espesen 2. år TEsrt

Køsystem for alle, 2004 Kaja Osholm Kjøllås 2.år

Køsystem for alle, 2004 Marianne Rolfsen 2.år