Lokaliseringsbetingelser, og noen norske eksempler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges Bondelag - vi lager maten din
Advertisements

RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
Kommunikasjonsdirektør FHL
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Kostnadene bak resultatene
Nye muligheter for private oppmålingsfirma Bjarne Pedersen, siviløkonom NHH styreleder GeoLofoten AS.
Industrialisering og internasjonal handel (Del 2)
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
SCM 04: Designing Distribution Networks
RT – flis i Norge Bjørn Arild Thon Ragn-Sells AS Ikke søppel!
Generelt om Randaberg Kommunen
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Bergen Generelle utfordringer •Inkluderende arbeidsliv/arbeidsmiljøarbeid – hvorfor driver vi med dette?
10Velstand og velferd.
Den første industrielle revolusjonen (Del 1)
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Markedsstruktur - teori og empiri
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Østlandsforskning - eastern norway research institute - lillehammer - norway Fritidsboligenes betydning for lokaløkonomien Birgitta Ericsson Fylkesdelplan.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Kapittel 14. Det moderne Norge blir til
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Landbruk Ei lokal, nasjonal og global næring. Landbruk i Ørland Volum og betydning lokalt Landbruket betydning nasjonalt Jordbruksforhandlinger Landbruk.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Risør Nina og Petter P.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
BYGEOGRAFI SGO URBANISERING.
100 lure ord å lære.
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Devoldholmen.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Eksamensseminar SGO1001 høsten Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Den industrielle revolusjon Læreplanen sier du skal kunne: gjere greie for teknologiske og samfunnsmessige endringar som følgje av den industrielle revolusjonen.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Ressursutnytting i Norge
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Grenseløs Attraktivitet.
Utskrift av presentasjonen:

Lokaliseringsbetingelser, og noen norske eksempler Bjørnar Sæther SGO 1001

Lokaliseringsbetingelser Hva gjør at ulike former for økonomisk og samfunnsmessig aktivitet lokaliseres til ulike steder? Dette spørsmålet har opptatt samfunnsgeografer og andre i over 100 år Her presenteres hovedtrekk i noen klassiske tilnærminger (se også Knox og Marston bla. s.25-30) Norske eksempler innen jordbruk, industri, service og kunnskapsintensive næringer diskuteres i lys av modellene

Jordbruk Tyskeren von Thunen utgav den første boken om lokaliseringsteori i 1826 Forutsatte en jevn homogen slette med én by som marked for alle produkter Den økonomiske distansen er den fysiske (absolutte) distansen, kun transportkostnadene varierer Von Thunen spør hva som ville bli produsert på de ulike lokaliseringene på sletten?

Etter von Thunens resonnement vil de produktene som gir høyest økonomisk avkastning pr. areal bli produsert nærmest byen, eksempel jordbær og melk Produkter som gir mindre avkastning pr areal (korn) vil bli produsert langt fra byen Befolkningstettheten utenfor byen må være mindre for å oppnå samme inntekt pr capita

Modell og virkelighet Hvordan stemmer situasjonen i dagens norske jordbruk med modellen? Hva kan forklare avvikene? “Kanaliseringspolitikken” etter 1975 Ekstensiv drift (korn) nærmest Oslo, kombinasjonsbruk Intensiv drift (kjøtt melk) i dalene og Vestlandet/Trøndelag

Framtidas jordbruk? Hvordan vil vedtak i WTO eller norsk medlemsskap i EU påvirke lokaliseringen av jordbruksproduksjonene? Vesentlig redusert produksjon Større enheter Melk, grønnsaker nær Oslo Redusert bosetting i distriktene?

Klassisk lokaliseringsteori for industri Alfred Weber utviklet teorien om lokalisering av industri der hvor de samlede transportkostnadene var minst I tilfeller der vekten ble redusert i produksjonsprosessen ville en velge lokalisering nær råvarekilden Når vekten økte gjennom produksjonsprosessen ville en få lokalisering nær markedet

Gitt tre lokaliseringer A, B, C å velge mellom Råvarer på lokalisering A (3 tonn pr. produkt) og B (2 tonn pr. produkt), markedet i C (ferdigvaren veier 1 tonn) Avstanden A-B 10 mil, B-C 8 mil, A-C 6 mil Totale transportkostnader i A: 26 tonn-mil (20 tonn mil for å flytte råvare B, 6 tonn-mil for å flytte ferdig produktet til C) Totale transportkostnader i B: 38 tonn-mil (30 tonn-mil for å flytte råvare A, 8 tonn-mil for å flytte ferdigvaren til C)

Totale transportkostnader i C: 34 tonn mil (18 tonn-mil for å flytte råvare A, 16 tonn -mil for å flytte råvare B) Totale transportkostnader er lavest i lokalisering A, som da blir valgt. Weber la vekt på at variasjoner i arbeidskraftkostnader kunne endre dette bildet. Besparelsene i arbeidskraftkostnader måtte imidlertid overstige de økte transportkostnadene for at lokalisering nær den billige arbeidskraften skulle være aktuelt

Hvordan passer Webers teori i dag? Betydningen av transportkostnader generelt avtakende Har gyldighet for industri med høye transportkostnader, eks. Coca-Cola Lørenskog Har liten gyldighet for industri med avansert produksjon og lave transportkostnader pr. enhet Har liten gyldighet for industri med høye lønnskostnader innen enkel produksjon Eks. Filetering av norsk fisk i Kina, visse typer møbelproduksjon

Service Tyskeren Christaller utviklet sentralstedteorien på 1920 tallet Sentralstedsteorien indikerer at høyere ordens service må ha et større omland og kundegrunnlag enn lavere ordens service Det finnes terskelverdier for de ulike typene service

Eksempler på lavere ordens service er bakeriutsalg, dagligvare, frisør m.m. Eksempler på høyere ordens service er salg av biler, banker, universiteter m.m

Hvilke gyldighet har teorien i dag? Har gyldighet, men utviklingen er ikke statisk og påvirkes av: Mer mobil befolkning Ny teknologi endrer forbruksvaner, eks kjøp av reiser på internett, internettbanker Eiendomspriser, eks kjøpesentre utenfor bykjerner

Kunnskapsintensiv service Det har vært en sterk vekst i sysselsettingen innen bedriftsrettet høyere ordens service, eks konsulent, advokater, informasjonsteknologi Veksten er sterkt konsentrert om de store byene og særlig Oslo Tilgang til høyt kvalifiserte medarbeidere og nærhet til kunder er viktige lokaliserings-betingelser

Agglomerasjoner Agglomerasjoner kan observeres i mange næringer, eks filmindustrien i Hollywood, varehandel på Alnabru i Oslo Agglomerasjoner er samlokalisering av funksjonelt relaterte aktiviteter Agglomerasjonseffekter inkluderer kostnadsbesparelser og fordeler knyttet til læring Agglomerasjonsfordeler kan forklare hvorfor byer er mer attraktive og bygda er mindre attraktiv

Hva betyr dette for den framtidige fordelingen av befolkning og arbeidsplasser i Norge? Byene og særlig Oslo-Akershus vil vokse Bergen, Stavanger, Trondheim, Tromsø vil trolig få en noe mindre vekst Småbyer med et ensidig tilbud av arbeidsplasser vil være under press Bygdene vil miste arbeidsplasser og de unge – ”hillybillysering”? Hva vil dere med byene? Noe mer enn kaffebarer, konsulentkontorer og motorveier? Hva vil dere med bygda? ”Ski inn-ski out” + ulv?