Oppdraget • I juli 2011 fikk Senter for omsorgsforskning Sør i oppdrag fra Helsedirektoratet å foreta kartlegging av hva som finnes av tiltak, fagutvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Læring på arbeidsplassen
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Informasjonsmøte om bruk av nettressursen Lørenskog 18. september kl Sted: Kommunestyresalen, Rådhuset.
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
FYLKESMANNEN NETTVERSFORUM FOR HELSE- OG OMSORGSTJENESTEN 19.DESEMBER.
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Planer, ideer og visjoner
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Melding til Stortinget…
Kompetansekartlegging
Hovedundervisningssykehjemmet for Helseregion sør
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
LIVERPOOL CARE PATHWAY (LCP)
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Omsorgsplan 2015 nettverk Ingrid Mydland
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Livsgledesykehjem- En revolusjon i eldreomsorgen
UiB’s kompetansestrategi
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Verdal kommune Undervisningssykehjem Verdal bo og helsetun, Verdal kommune – Åre – Tone Haugan, virksomhetsleder Undervisningssykehjem Verdal.
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Status og framdriftsplan for gjennomgangen - Hovedprosjektet
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Overgangsprosjektet NY GIV
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
FYSISK AKTIVITET FOR PERSONER MED DEMENS
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Geriatrisk ressurssenter – en del av Samhandlingsarena Aker –
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Statusoppdatering utviklingssentrene i Buskerud
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Praksiseksempel fra Lørenskog
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Ellinor Bakke Aasen Prosjektet Startet som et kompetansehevingsprosjekt i 2009 etter idè fra Lisbeth Østby i Telemark. Finansiering fra Helsedirektoratet,
HelseOmsorg21: Utfordringer i samhandling mellom universitet, høgskole og sykehus og samarbeid med kommune. UH-rådet, nasjonal fagstrategisk enhet for.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Stiftelsen Verdighetsenteret – omsorg for gamle Stiftet av Fagforbundet, Norges Røde Kors, Helle Bennets Allmennyttige fonn og GC Rieber fondene Registrert.
Aktiv omsorg - logoen Gro Lorentzen Førstelektor, Høgskolen i Telemark.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Ny ordning for Utviklingssentrene
Kultur og helse Stiklestad 3. november 2004 Prosjektleder Folk 2
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
KS Nord-Trøndelag – Strategikonferansen 2005
UNGES FORUTSETNINGER FOR VIDERE UTDANNING OG FREMTIDIG YRKESDELTAKELSE
Ved fylkeslege Petter Schou
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Utskrift av presentasjonen:

Oppdraget • I juli 2011 fikk Senter for omsorgsforskning Sør i oppdrag fra Helsedirektoratet å foreta kartlegging av hva som finnes av tiltak, fagutvikling og opplæring innen satsningsområdet Aktiv omsorg, og vurdere disse. • Data fra kartlegginga ble brukt til utvikling av en ide- og kunnskapsbank for Aktiv omsorg. • I tillegg skulle det vurderes etablering av et nasjonalt kompetansehevingsprogram innen Aktiv omsorg.

Resultat av undersøkelsene Kommunene • Aktiv omsorg prioriteres ikke høyt, men er allikevel positiv til praksisnær opplæring Videregående skoler • Lite i læreplaner, men mange eksempler på Aktiv omsorg i utdanningene, eksempelvis i samarbeid med Livsglede for eldre Høgere utdanning • Aktiv omsorg ikke begrep i relevante utdanninger. Utvalgte kompetansesenter • Driver i noen grad FoU-aktiviteter i temaet USHT • Ulike prosjekter i Aktiv omsorg, ønsker kompetansebygging VIRKE institusjonene • En rekke institusjoner driver kompetansebygging og tiltak Frivillige organisasjoner • Har mange gode tiltak, og en del opplæringsprogram

Nytt oppdrag - opplæringsprogram Lage opplæringsprogram for kursledere og kursdeltakere • Organisering • Innhold • Læremateriell Rekruttere • Kursledere • Kursdeltakere Gjennomføre opplæringsprogrammet Omfang: • Ut 2015 • 19,2 millioner i løpet av 4 år Oppstart høsten 2012

Opplæringsprogram - målgruppe • Ansatte og ledere i helse- og omsorgssektoren • Sekundært; samarbeidspartnere som er viktige for å styrke tilbudet om aktiv omsorg • Mulighet for å få 15 studiepoeng • Opplæringsprogram til bruk i videregående og høgskole

Innholdet i opplæringsprogrammet • Aktiv omsorg – hva, hvorfor og hvordan • Miljøarbeid med bruk av kultur og aktiviteter • Flerkulturelt perspektiv • Nettverk • Frivillighet • Samarbeid på tvers • Kultur og aktiviteter med utgangspunkt i idebanken på utviklingssenter.no Aksjonslæring • Utgangspunkt i egen praksis • Samarbeid med andre på egen arbeidsplass • Arbeide mellom samlingene • Levere oppgaver • Oppgavene er grunnlaget for eksamensoppgaven

Organisering av opplæringsprogrammet • Opplæringsprogrammet går over 4 samlinger på to dager • Målsetting om opplæringsprogram i alle fylker • Pilotprosjekt i Vestfold våren 2013 • Oppstart høsten 2013, første kull ferdig april 2014

Resultater RegionAntall Østfold13 Oslo/Akershus29 Hedmark19 Oppland25 Vestfold40 Telemark25 Aust-Agder30 Rogaland17 Hordaland21 Sogn og Fjordane11 Møre og Romsdal23 Sør/Nord-Trøndelag23 Troms13 Finnmark14 Sum302 Yrke/stillingAntall Avdelingsledere/ledere24 Hjelpepleiere/helsefagarbeidere82 Miljøvert 9 Miljøterapeut/miljøarbeidere26 Sykepleiere33 Aktivitører47 Prosjektleder/medarbeider 2 Fritidsleder 3 Kulturetaten 7 Frivillig/støttekontakt 5 Adjunkt 6 Radiograf/ergoterapeut 2 Soknediakon 1 Musikkterapeut 1

Videreføring Prosjektperioden • 10 nye kurs i 2014 • Drøfte ny runde i 2015 • Pilot i videregående skole • Pilot på fakultetet; felles studiepoeng • Videreutvikling læremateriell • Bokprosjekt Etter prosjektet • Felles studiepoeng i bachelorutdanninger • Valgfri modul i masterutdanninger • Egen utdanning? • Kortere kurs? • FoU-arbeid • Samarbeid på tvers i Høgskolen