ART - et program for trening av sosial kompetanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Litt mer om PRIMTALL.
ART - et program for trening av sosial kompetanse
Sosial ferdighetstrening
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Vurdering av program for rusforebyggende arbeid i skolen
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
ART- Et program for trening av sosial kompetanse
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
ART- Et program for trening av sosial kompetanse
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Kompetente barn og unge
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
RHS veiledning Bakgrunn: Behovsundersøkelse høst 2000 Veiledningsped 3vt utdanning- des 2001/ februar personer Opprettet grupper fra høst 2001.
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Impulsuka 2013 Kristiansand
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev Smørblomst
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Forebyggende innsatser i skolen
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Student i ”moden” alder
Bra! Generalisering Hvordan overføre det som trenes
Organisering og arbeidet i kommunene
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Bruk av Institusjoner som intervention for atferdsvanskelige unge
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Veiledertreneren
IMPLEMENTERING AV SPESIFIKKE KURS I TRENERSTIGEN Rica Gardermoen 8-9 desember 2006.
Målsetting med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Vårsamling mai 2010, First Hotel Ambassadeur, Drammen ASSS-nettverk Barnevernstjenester Tina Skarheim, KS
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Aggression Replacement Training og mennesker med utviklingshemming
Trening i livets kunst Trening i livets kunst Surnadal kommune 17. januar 2011 ARTART.
Sosial ferdighetstrening i barnehagen v/May Helen Eia Richter Ressurssenter for styrket barnehagetilbud.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
En introduksjon.
Utskrift av presentasjonen:

ART - et program for trening av sosial kompetanse Velkommen til ART-kurs Del 1

Program for dagene Dag 1 Kl 09.00 – 15.30 Velkommen! Presentasjon av kurset og deltagere Presentasjon av ART metoden Gruppeoppgaver Dag 2: Kl 08.30 – 15.30 Sosial ferdighetstrening Dag 3: Kl 08.30 – 15.30 Sinnekontroll teori og sinnekontrolltrening Dag 4: Kl 08.30 – 11.30 Sinnekontrolltrening Kl 12.30 – 14.30 Implementering av ART metoden Kl 14.30 – 15.00 Evaluering

Denne presentasjonen finner du på nettsiden www.art.diakonhjemmeths.no

Eventyrstolen Navn Arbeidssted En ting du er flink til En ting du liker å gjøre Forventning til dette kurset

ART - Multimodalt program bestående av 3 komponenter Spesifikk trening Sosiale ferdigheter (atferd) Spesifikk trening Sinnekontroll (emosjoner) JuniorARTfilm som link Spesifikk trening Moralsk resonnering (kognisjon)

Forutsetninger for at program skal ha effekt Tiltak å være rettet mot den enkeltes problemområder - risikofaktorer Tiltak må være basert på virksom teori og tilpasset målgruppa Metoden må ha dokumentert effekt Metoden må være korrekt implementert

1. Tiltak må være rettet mot sentrale risikofaktorer Vanligste risikofaktorene: Kriminogene behov: Antisosiale holdninger og verdier Endre tankemønster Venner med atfersvansker Redusere kontakt med andre med atferdsvansker Positive modeller Temperament Øke selvkontroll, selvstendighet og problemløsningsferdigheter Evnemessige forutsetninger Erstatt uønsket atferd med prososiale ferdigheter Familiefaktorer Endre familiemønstre Reduser rusbruk Tiltak som ikke er rettet mot risikofaktorer hos den enkelte vil ikke gi effekt. Jo flere risikofaktorer desto mer omfattende tiltak. (Andrews 1990)

2. Tiltak må være basert på virksom teori og tilpasset målgruppa De mest effektive metoder er basert på kognitive behavioristiske teorier og sosial læringsteori Er blant annet basert på praktiske innlæringsmetoder der man innøver alternative samhandlingsmønstre Finne balanse mellom behandlingsintegritet og tilpasning av programmet til spesifikke karakteristika hos den enkelte Motivasjonsproblemer Kognitivt nivå Angst etc.

Hva virker mot atferdsvansker (generelt)? Sosial læringsteori (modell – rollespill) Atferdsanalyse (lære prososial atfred) Kognitive metoder (endre tankemønstre) Opplæringsprogrammer (selvstendighet) Strukturerte systemiske familiebaserte programmer

3. Metoden må ha dokumentert effekt Forskning nasjonalt og internasjonalt viser at ART-metoden har god effekt. (se bl.a. Barnoski & Aos, 2004 og Gundersen & Svartdal, 2006)

4. Metoden må være korrekt implementert Forusetninger: Kunnskaper og ferdigheter hos trenere Programansvarlig Egen programmanual Støtte / vilje i organisasjonen Generaliseringsplaner Veiledning – intern/ekstern Evaluering Tilpasning til aktuell målgruppe

Internasjonal organisasjon ivaretar kvalitetssikring ART opprinnelig Utviklet av Arnold P Goldstein, Barry Glick og John Gibbs ved Syracuse University i New York Start 1978 - gjennomgående gode resultater Non-profit Materiell distribueres i bøker og gjennom kurs Internasjonal organisasjon ivaretar kvalitetssikring 3 norske medlemmer (Børge Strømgren, luke moynahen, Knut Gundersen) www.aggressionreplacementtraining.org/ I Europa ART utbredt særlig i Sverige, Nederland, Polen, Storbritannia og Norge

Bakgrunn for ART i Norge 1999 Goldsteinseminar Gardermoen 2002 Opprettelse av videreutdanning i ”trening av sosial kompetanse” 2004 ART-senteret etablert på etterspørsel fra fagfeltet. Faglig knutepunkt Kvalitetssikring Fagutvikling

ART-senteret Ann Karin Sigmundstad Knut Gundersen Johannes Finne Frode Svartdal Tutte Mitchell Olsen Johannes Langeveldt

60 studiepoengs videreutdanning i “Trening i sosial kompetanse” ART-instruktører Deltids studie over 2 år: 8 ukes samlinger ART sentral metode ART-trenings praksis med forskning Andre metoder i trening av sosial kompetanse

8 dagers ART-trener kurs 4 dager sosial ferdighetstrening og sinnekontrolltrening 3 dager repetisjon og moralsk resonnering 1 dag med praktisk prøve ART-eksamen 15 studiepoeng

Veiledning Veiledning i: Implementering Metodeutvikling Miljøterapi / generalisering Motivasjons- og belønningssystemer

FamilieART Bygd på den Canadiske modellen til Calame & Parker 2 dagers påbygningskurs for ART-trenere Gratis veiledning til familieART grupper som er med på forskning

6 dagers kurs JuniorARTtrener

Evalueringsundersøkelser i Norge

Anbefalt og en del av MultifunC - modellen (Andreassen - 03) Forskergruppe oppnevnt av utdanningsdirektoratet og helse - og sosialdirektoratet (Nordahl -06) Programmet vurderes å tilhøre kategori 3: Program med dokumenterte resultater. ”Forskergruppen anbefaler ART til bruk på skolens ungdomstrinn i forhold til grupper som har utviklet eller står i fare for å utvikle problematferd. Brukt i primærforebyggende sammenheng bør programmet suppleres med skoleomfattende tiltak.”

Hvor trenes ART i Norge? Barnehager Barnevernsinstitusjoner Skoler Rusinstitusjoner Fengsel Asperger / Autisme Psykiatri Psykisk utviklingshemming

ART grupper i alle landsdeler i over 50 kommuner. Over 2000 trenere Fra full implementering i alle trinn til enkeltgrupper

ART treneropplæring - 8 dagers kurs Samling (4 dager) Introduksjon av ART / teorigrunnlag Sosialferdighetstrening Sinnekontrolltrening Implementering Samling (3 dager) Repetisjon sosial ferdighetstrening og sinnekontrolltrening Moralsk resonnering Generalisering Samling (1 dag) Praktisk prøve/ Veiledning

Krav til ART trenerutdanning Minimum 80% deltagelse på kurset Innlevering av dokumentasjon på gjennomført 18 treningspass av ART time som hoved / medtrener (ikke nødvendig å være utført før eksamen men må fremlegges før ART trenerbevis utstedes av Rogaland Høgskole)

ART-eksamen 15 studiepoeng Slutten av hvert semester 4 timers skriftlig Ca 1000 siders pensum Koster kr. 1750

ART program (standardprogram) Vanligvis 10 ukers program Hver komponent 1 gang pr uke, ca 1 time pr gang, helst ulike dager

Må man trene alle komponentene i ART? Nei, men betegnelsen ART står for alle tre komponentene samlet Det er fullt mulig å bare trene Sosiale ferdigheter Det er fullt mulig å bare trene Sinnekontroll Det er fullt mulig å bare trene Moralsk Resonnering Men da trener man ikke ART men trening av enkeltkomponenter!

Vanligvis 2 trenere for mellom 4 - 8 deltagere Klar oppgave- fordeling mellom trenerne

Gruppesammensetning 4 – 8 barn/ ungdom Begge kjønn Gjerne som omgås på fritiden Gjester kan droppe innom, men da som deltakere Helst positive rollemodeller i gruppa (for eksempel ART juniortrener)

Regler Kom presis R Skru av mobilen E Lytte S Delta aktivt P Rekk opp hånda E K Enkle, tydelige konsekvenser T Be gruppa om unnskyldning Ikke delta  forlater treningen Forklare hvorfor en kom for sent

Strukturen i treningen YTRE STRUKTUR Velkomst Følgende kan inngå i velkomsten: Hilse (med tilstandssjekk) Presentere gjester ART- rop, Hook up eller liknende Minne om regler Tilbakeblikk fra forrige trening i samme komponent Gjennomgang av trenings- oppdrag fra forrige trening i samme komponent YTRE STRUKTUR fortsetter Treningsoppdrag til gruppa (dersom det ikke er gitt på punkt 8) ART- lek (her eller tidligere i treningen) Tilbakeblikk fra denne treningen Orientering om neste trening Avslutning Følgende kan inngå i avslutningen: Evalueringsrunde evt. ”vennskapsrunde” Anerkjennelse / diplomer ART- rop INDRE STRUKTUR Definer ferdigheten HVA BETYR DET? TRINNENE Demonstrer ferdigheten Diskuter behov for ferdigheten HVORFOR? NÅR KAN DEN BRUKES? Velg hovedaktør og medaktør Planlegg rollespillet og del ut observasjonsoppgaver Gjennomfør rollespill Tilbakemeldingsrunde Treningsoppdrag individuelt Repeter punktene 4-8

Litteratur Goldstein, A., Glick, B. & Gibbs, J. (1998) Aggression Replacement Training A Comprehensive Intervention for Aggressive Youth. Ch.Ill.: Research Press. Svensk utgave 2001 Moynahan, l., Strømgren, B. & Gundersen; K. (red) (2005): Erstatt aggresjonen. Aggression Replacement Training og positive atferds- og støttetiltak. Oslo: Universitetsforlaget Gundersen et al. (2006). Nettverk og sosial kompetanse. Oslo: Gyldendal akademisk Salmon, S & Salte, R (2008). PEACE4KIDS – ART. Trening av sosial kompentanse Sandnes: DHSR skriftserie nr 6, 2008 Gundersen, K., Olsen, T.M. & Finne, J. (2005). ART En metode for trening av sosial kompetanse. Nærbø: Rogaland høgskoles skriftserie nr 4

Kurshefte

ART programmanual

Hvordan finne ut mer om ART? http://art.diakonhjemmeths.no Materiale for trening Brukernavn – art1 Passord – Klart123 Info og nyheter

Sosial ferdighetstrening etter pausen Introduksjon i plenum Demonstrasjonstime i plenum Oppgaver i trenerpar i gruppene Trening på sosial ferdighetstrening