OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen utfordringer for skolene
Advertisements

Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Om autorisasjonsordningen
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Bedrift IMF EMF Kunder Ansatte Interaktiv markedsføring.
Selvfølelse vs selvtillit
En lærende organisasjon?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Frontlinjeserivce
Karriereplanlegging Viktige temaer:
Strategiarbeid i praksis
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
8 Mål og strategier Påstandene:
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Entreprenørskap i lærarutdanningen
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
Skarv – hva er viktig for å bli leverandør 5. juni Sandnessjøen.
Hvordan forsterke merkevaren?
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
Hva tenker du på ?.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Vi ønsker at Drammen Taxi skal kjennetegnes med: Service i alle ledd Smil og humør Tilgjengelighet/ Tilstedeværelse Løsnings- orientering Nyskapning og.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lederlegitimitet Vårkonferansen - NHH Tirsdag 23. mai 2006 Kristijane Cook Bulukin.
Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Tanker om ledelse i kommunal sektor.. Bestillingen 1 Adm.dir for den kommunale tjenesteyting med fokus på økonomistyring og kvalitet i tjenestene. Synlig.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
Lekens egenverdi.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
VERDENS BESTE VERTSKAP
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag Innlegg på Bedriftspoolen i Tromsø 23. januar 2008/Terje F. Olsen 1

Omdømme defineres gjerne som: summen av forventninger omgivelsene har til et selskaps produkter, service og aktiviteter i forhold til forretningsmessige, sosiale og finansielle prestasjoner Omdømme oppstår i skjæringspunktet mellom forventninger og opplevelser, som skapes av det aktuelle selskapets eller organisasjonens løfte og levering. Det er altså ikke bare hva som leveres (opplevelsen) som avgjør omdømmet, men kanskje snarere hva som leveres i forhold til hva som ble lovet (forventningene). Forventningsstyring er følgelig sentralt i omdømmearbeid. Omdømme kan også forstås som produktet av en viss enighet om holdninger, evalueringer av egenskaper og verdier som knyttes til et tema, en organisasjon, et selskap eller en sektor. Hvis du vil gjøre noe med bedriftens omdømme, da er det ikke omdømmet du skal fokusere på. Da skal du konsentrere deg om å lage et godt produkt og om å være redelig overfor kundene. Klarer du det, kommer omdømmet av seg selv. Du bygger nemlig ikke omdømme ved å tenke omdømme. Du bygger omdømme gjennom å bygge en bedriftskultur som i neste omgang gir deg gode produkter og fornøyde kunder.

Hva er omdømme? Noe man har, kjennes ved Noe man opparbeider Noe man får Aner- kjen- nelse Omdømme Rennomè Tillit Holdninger (kultur) Kvalitet

Hva gir omdømme? Hardt arbeid Godt produkt Anerkjennelse Bedrift

Hva bygger vårt (AFI’s) omdømme? strategi stø kurs vær synlig studier tilpasse til marked oppdatert ekstern virksomhet relevante kurs spille på lag ledelse tydelig entusiastisk lærerne faglig dyktig oppdatert studentene motiverte ambassadører

Hva bygger vårt (AFI’s) omdømme? Vårt produkt er kunnskap og utdannede studenter Kunnskap leveres gjennom kurs og studier Studentene og lærere er bærere av kunnskapen OMDØMME GIS AV KUNNSKAPEN SJØL OG EVNEN TIL Å FORMIDLE/BRUKE DEN AFI = Avdeling for ingeniør- og økonomifag 6