Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Komité for barn og unge Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby.
Melding til Stortinget…
Kompetansekartlegging
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
Levanger kommune enhet Bunntekst 1 Orientering til Driftskomiteen Antall barnehager/eierforhold etc. 8 kommunale (203 barn/ 20,3%) Status for.
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Fagdag for barnehageeiere i Hedmark 10.april 2014
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Program for dagen Velkommen Merkevarebygging v/Orangeriet Sammenheng satsingsområde/profil v/fagavd Gruppearbeid Lunsj Presentere gruppearbeid Fagavd.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
Møte for nye barnehagestyrere
Presentere meg selv Ny rolle
Styrermøte 8.september 2011.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
LP og evidens i undervisningen
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Styrermøte 05.Juni 2014.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Presentere meg selv Ny rolle
Praksiseksempel fra Lørenskog
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Ungdomstrinn i utvikling
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
Kort om Realfagsløyper
Kort om Realfagsløyper
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan 2009-2012

Nasjonale føringer Lov og rammeplan Stortingsmelding 16 – Ingen stod igjen Kompetanse i barnehagen – strategi for kompetanseutvikling i barnehagesektoren 2007-2010 Veilederen fra eldst til yngst Prinsipper for opplæringen Storingsmelding 23 språk bygger broer Stortingsmelding 31 – Kvalitet i skolen

Strategi for kompetanseutvikling Målet med strategien er: at de ansattes kompetanse styrkes innenfor strategiens prioriterte satsingsområder og det mandatet loven og rammeplanen gir. De prioriterte satsningsområdene er: Pedagogisk ledelse / barnehagen som lærende organisasjon Barns medvirkning Språk, tekst og kommunikasjon Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole å styrke barnehageeiers og kommunen som barnehagemyndighet sin rolle i kompetanseutvikling at det utvikles praksisrettet- og forskningsbasert kunnskap om barnehagen i et samarbeid mellom barnehager og relevante forskningsmiljø.

Nasjonale sentre Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring Naturfagsenteret Matematikksenteret Senter for kunst og kultur i opplæringen Lesesenteret Forsknings- og kompetansenettverket for IT i utdanning (ITU) Nynorsksenteret Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen:

Hva har vi gjort Barns medvirkning Språkmiljø og lesing Antall, rom og form og regning Sammenheng i fag fra barnehage til skole Overgang fra barnehage til skole Pedagogisk planlegging og dokumentasjon. Tidlig intervensjon MIO Friluftsbarn Kontroll av utelekeplassen

Hva står i planen 2008-2011 Etterutdanning: Språkmiljø Kommunikasjon, språk, tekst Språkarbeide for minoritetsspråklige Samarbeid mellom barnehage og skole Sammenheng mellom barnehagens fagområder og skole Kompetanse innen realfag / Antall rom og form Pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon Planlegging Dokumentasjon Vurdering Initiering og gjennomføring av utviklingsarbeid Personalsamarbeid og teamledelse IKT – digitale verktøy Sosial kompetanse / mobbing Løft Barn med spesielle behov Flerkulturelt arbeid/ To språklighet Praksisfortellinger Videreutdanning: Ledelse i barnehagen / Pedagogisk veiledning Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen Videreutdanning for språk, lese- og regneveiledere. Utdanningen er i samarbeid med skolene i Vest-finnmark.

Nettverkets forslag for 2009 Nettverkets prioritering vil derfor være: Ikt i barnehagen ca 300 deltakere Ledesamling vinter ca 60 deltakere over 2 dager Ledersamling høst – ca 60 deltakere over 2 dager Ped.lederprogram – ca 200 deltakere over 4 dager Teamledelse Ledelse og beslutningsprosesser Leder gjennom barnehageår Prosjektledelse Møteplanlegging Veiledning Stedfortreder Strategi / planar (Kommuneplan / enge planer) LØFT Et kurs for assistentene ca 300 deltakere Det vil være mulig for barnehager å gjennomføre prosjekter i 2009. Forutsetningen er at barnehagene selv er interesserte i å være med i prosjekter. Hvis barnehagene trenger støtte til å søke om prosjektmidler er kontorleder behjelpelig med det.

Språk, tekst og kommunikasjon Drifte ressursgruppen Skolere jevnlig

Innspill Barn mellom 0-3 år praktisk Nivåregulerte kurs Psykiatri - barn som sliter Psykiatri - barn av foreldre som sliter Utfordringer knyttet til innvandrere og flyktninger Friluftsbarn på kysten Felles kurs om sammenheng barnehage / skole Videreutdanning i lesing, regning og ikt Planlegge kurs for både pedledere og assistenter på samme dag Tidlig innsats Barn mellom 0-3 år praktisk Barn mellom 0-3 år pedagogisk Observasjon og dokumentasjon Kurs for ferske assistenter Kurs for modne assistenter Førstehjelpskurs Premature barn Erfaringer fra Gakori IKT

Kurs i Høst 1 dag i Alta og 1 dag i Hammefest Karungi matematikk Bruk av tekst på data Pedagogisk ledelse Språk i overgangen TRAS Å arbeide med de minste barna Kjefting i barnehagen